Ei tarvitsekkaan... minä kuitenkin olen.Arkisto kirjoitti:Vaan kun en ole tuota mieltä ollenkaan.

Kyllä! Siihen kiteytynee keskustelumme. Vaikka olen lähtökohtaisesti samaa mieltä kanssasi (ja napalmin myös) uskon asioissa, niin uskonnon vaikutus kulttuuriin ja maailman ymmärtämiseen on niin suuri, ettei historia voi sitä kattaa - aivan kuten filosofia ja taidekin. Tuo Jamacin kommentti on totta, ettei se sinänsä ihmisiä kiinnosta, mutta se ei muuta sitä, että mielestäni se on erityisen tärkeää. Jos saisin päättää, niin ylä-asteella opetettaisiin antropologiaa/sosiologiaa, uskontotiedettä ja filosofiaa. Teologian opetus voitaisiin puolestani hyvinkin ulkoistaa kirkolle, mutta pienellä asennevaihdoksella sekin voisi mennä osana uskontotiedettä.Arkisto kirjoitti:Millä tavoin mielestäsi uskonnossa on historiaansa suurempaa substanssia ja miksi juuri sitä pitäisi opettaa peruskoulussa? Olisiko niin, että juuri siihen kiteytyy koko keskustelumme?
Pyrkimys maailman laajempaan ymmärtämiseen uskonnon, antropologian/sosiologian ja filosofian kautta on avain historian, kulttuurien, yksilöiden, aatteiden ja lopulta myös kovien luonnontieteiden kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen ja oman vakaumuksen löytämiseen. Tämä on oma näkemykseni - meidän ei siitä tarvitse sen pidemmälle kai yhtä mieltä olla, koska meidän molempien harmiksi, asian tila ja uskonnon opetus tuskin ihan pian Suomessa miksikään muuttuu.