Pbman kirjoitti:1) Ja sinä tiedät kumpaa minä tuolla nimikkeellä transu tarkoitan? En valitettavasti ole aivan kaikkien alojen asiantuntija. Esimerkiksi siemensyöjien nokkien erot, kasvis-lakto-pulpo-ruokailijoiden nimilyhenteet sekä trans-sitä-sun-tätä-seksuaalit on vielä opiskelematta. Pahoittelen jos et tämän vuoksi ymmärtänyt tekstiäni tai loukkaannuit tästä nimikkeestä.
Vähättelet, halvennat ja loukkaat tietojeni mukaan 200-300:aa Suomalaista ja lukemattomia muita IHMISIÄ ympäri maailmaa. Lisäksi tunnut asettavan heidän olemassaolonsa oikeudettomaksi, heidän identiteettinsä vääräksi sekä ihmisarvonsa kyseenalaiseksi - vaikka et tiedä heistä mitään. Minua et lausahduksillasi ole onnistunut loukkaamaan, mutta saat kyllä toistuvasti leukani loksahtamaan näppäimistölle.
Nuori ikäsi ehkä selittäisi paljon, mutta jotenkin sekään ei riitä selitykseksi erikoiselle maailmankuvallesi. Jotenkin minusta tuntuu että ajatuksesi eivät jotenkin ole itsellisiä taikka loppuun asti harkittuja. Samapa tuo - syyt ei sisältöä muuta..
Pbman kirjoitti:2) Joskus on pakko palkata, näin se vai yritystoiminnassa menee. Laki sanoo mitä saan työntekijältä edellyttää ja mielestäni se asettaa ehtoja jotka rajoittavat minun vapauttani toteuttaa arvojani. Lain mukaan en saa olla palkkaamatta transeksuaalia siksi että hän on transeksuaali.
Lain mukaan et saa syrjiä. Mitenkään ei syrjiminen käsittääkseni sisälly kirkonkaan opetuksiin. Raamatusta taas löytyy kyllä perustelut vaikka vaimon kivittämiselle. Miten saat tämän täsmäämään ja kantasi moraalisesti oikeutetuksi?
Pbman kirjoitti:3) Pitänee paikkansa, että tietoni kyseisestä vähemmistöstä ovat vähäiset. Tiedän kuitenkin mitä he haluavat tehdä / ovat tehneet ja jonkin verran myös syitä siihen. Olen heidän kanssaan eri mieltä syistä ja teon järkevyydestä. Kyse ei ole ihmisistä vaan siitä mitkä heidän arvonsa ovat, mitä he ihannoivat ja niin edelleen.
Toistan: ota selvää asioistasi ennen kuin muodostat kantasi - olet selkeästi metsikössä. Tällä äskeisellä kirjoituksellasi teit arvottomaksi kaiken mitä olet aikaisemmin aiheesta kirjoittanut - sikäli kun sillä arvoa on ollut. Laitan nyt vielä kerran linkin, josko nyt malttaisit edes vilkaista sitä - faktaa pitkälti:
http://www.terveysportti.fi/terveysport ... D93871.htm
Pbman kirjoitti:Mutta miksi kirkko/seurakunta ei saa antaa arvojensa näkyä? Tässä ei ole kyse siitä, että kirkkoherra ei saisi olla mitä haluaa vaan että kirkko ei saa olla mitä haluaa
Kirkon vapausko menee ihmisen vapauden edelle? Ja kirkonko ei tarvitse lakeja noudattaa? Edes omaa oppiaan?
Pbman kirjoitti:Arkisto kirjoitti:Pbman kirjoitti:
Minä osoitan uskoni auttamalla lähimmäistäni ja ylipäätään yritän elää kuten on opetettu.
Entäs jos lähimmäiseksesi joku kaunis päivä sattuukin vaikkapa transsukupuolinen ihminen joka kaipaa ymmärrystä ja tukea? Oletan että sinusta ei apua ole? Miten tämä asia on muuten sinulle opetettu ja missä yhteydessä? Olen useaan otteeseen peräänkuuluttanut tähän asiaan jotain perustetta tai suoraa kieltoa tms. - sellaista ei ole kukaan esittänyt..
Nyt taas väännät rautakangen niin kieroon että ei mitään rajaa. Minä haluan auttaa lähimmäistäni, juuri niin. Alkoholisti tulee pyytämään että kävisin ostamassa alkosta pullon hänelle, mutta kieltäydyn. Jätänkö auttamatta jos kuitenkin ostan hänelle kioskista hodarin? Jos transsukupuolinen ihminen kaipaa tukea niin mielelläni juttelen ja neuvon häntä. Se ei kuitenkaan tarkoita että neuvoni olisi sitä mitä hän haluaa jos teko mielestäni on pahasta hänelle. Itsemurhaa harkitseva kaipaa tukea ja ymmärrystä, mutta tarkoittaako se tönäämistä katolta alas? Ihminen voi auttaa juuri tekemällä vastoin toisen tahtoa jos henkilö ei tiedä mikä on parhaaksi hänelle itselleen. Ei mikään aivan erikoinen tilanne ihmismielen kiemuroissa. Vaikka me tuntisimme kuinka vahvasti mitä tahansa niin se voi olla väärin ja juuri siksi tarvitsemme läheisiä ihmisiä auttamaan, vaikka sitten pakkokeinoin ja omaa tahtoamme vastaan.
Itse juuri pistit kangen umpisomulle.. En vaivaudu tähän edes vastaamaan
Pbman kirjoitti:
Pbman kirjoitti:
Minä haluan, että jos olisin kasvissyöjä niin saisin syödä kasviksia, vaikka sillä riskilläkin että loukkaan aterian tarjoajaa, joka ei ole asiaan varautunut.
Arkisto kirjoitti:
Peräänkuulutat vapautta mutta haluaisit silti rajoittaa muiden olemista sillä perusteella ettet hyväksy heidän tekemisiään? Kaksinaismoralismin oppiesimerkki..
Nyt en ymmärrä, voitko selventää? En keksi mitä tarkoitat, mutta varmuuden vuoksi tähdennän että ymmärrän että saattaisin jäädä ilman ruokaa ja se on täysin OK, se oli oma valintani. Tämänhän yritän tehdä selväksi jo alkuperäisessä viestissä, mutta leikkasit sen pois. En ymmärrä miten lainaamasi esimerkki on kaksinaismoralistinen.
Vapaudesta ja nimenomaan rajattoman vapauden puuttumisesta olet jauhanut jo useita viikkoja. Samaan aikaan olet sitä mieltä että kirkkoherran olisi tullut pysytellä kehonsa vankina - ihan sen vuoksi että sinun ei tarvitsisi sietää oletetun riettauden ilmenemistä.
Ateriatta jääminen tuskin sopii tilanteeseen esimerkiksi - kasvissyönti on valinta, sukupuolinen identiteetti ei ole valinta sen enempää kuin seksuaalinen suuntauskaan, vaan sen kanssa synnytään - Jumalan luomat, kuten ehkä itse asian ilmaisisit.
Pbman kirjoitti:Vastauksistasi päätellen ainakaan sinä et ole aivan vielä ymmärtänyt mielipidettäni
Olen saanut sellaisen käsityksen, että et hyväksy oikeastaan mitään sukupuoli/seksuaalivähemmistöjä - korkeintaan siedät, mutta koet että he ovat valinneet tiensä ja tekevät väärin sen sijaan että hyväksyisit suuntautuneisuuksien ja identiteettien syntymäperäisen luonteen. Haluat olla vapaa mutta et soisi sitä muille - ainakaan jos et saa sitä itse jakaa.
Mitä tulee ko. kirkkoherraan ja hänen tilanteeseensa, et hyväksy hänen sukupuolista identiteettiään - kuten et kenenkään muunkaan transsukupuolisen, vaan "tiedät", että kaikki alan asiantuntijat ja varsinkin transsukupuoliset ovat väärässä.
Jos haluat osoittaa että olen sinusta muodostunut käsitykseni on väärä ja aiheeton, joudut korjaamaan todella paljon aikaisempia kirjoituksiasi..
Pbman kirjoitti:Kuten kirkkoherra itsekin sanoi niin on selvää, että asia on iso ongelma.
Tämä pitää selvästikin paikkansa - kaltaistesi ihmisien vuoksi.
Pbman kirjoitti:Joudun todella paljon pohtimaan miksi hän on saanut Jumalalta eri vastauksen kuin itse.
Oletko joutunut kysymään Jumalalta että miksi olet syntynyt väärään kehoon - naiseksi miehen tomumajaan? En nosta tätä esille riitakapulaksi, vaan yritän saada sinut hetkeksi asettumaan ko. kirkkoherran asemaan - ensimmäinen askel ymmärrykseen.
Pbman kirjoitti:Tärkeintä on usko ja eläminen sen uskon ja sen mitä meille on opetettu mukaan.
Vielä kerran: Missä sinulle on opetettu että transukupuolisuus on yhtä paha juttu kuin kakkaleikit ja pedofilia? Missä on opetettu että kyseessä on ei-hyväksyttävä ihminen? Raamattua älä siteeraa, vaan esitä nykyisin käytössä oleva oppi, ja muista kertoa myös millä perustein on sillä kohdalla laitettu Jeesuksen opetukset sivuun.
Pbman kirjoitti:Pasteur puhuu asiaa: kirkko voisi ja mielestäni sen pitäisi ottaa selvä kanta. On kanta mikä tahansa niin liikehdintää tulee tapahtumaan, enkä näe sitä pelkästään huonona asiana.
Samaa mieltä, kirkon tulisi ottaa selkeä kanta, sekä myös kantaa seuraukset mikäli tulee samalla rikkoneeksi lakia. Mikäli sen tyyppinen kanta tulee, on se yksi voimallinen peruste lisää purkaa valtionkirkon asema, enkä näe sitä pelkästään huonona asiana.
Pbman kirjoitti:Kansalaisvaikuttamista, hyvä että toimii. Minä toivon että kirkkokin saisi tehdä päätöksensä arvojensa mukaan ilman lain ulkopuolista pakottamista.
Kirkosta eroaminen on kansalaisvaikuttamista. Kansalaisvaikuttamista ei sen sijaan ole rikkoa lakia omien tarkoitusperiensä saavuttamiseksi, tai vaikka vain siitä syystä että uskoo tietävänsä paremmin kuin muut.
Alkaa olla takki tyhjä, on raskasta taistella tuulimyllyjä vastaan sorrettujen ihmisten puolesta.
iMac 27' retina 5K i7Quad/4,2Ghz/40Gt/2Tb - MacBook Pro 13 M1 8-core/16Gt/250SSD - iPhone15 Pro/128Gt