EvilPet kirjoitti:Aikamoista skeidaa on kyllä puhua (lääke- tai mistään muustakaan) tieteestä ja uskonnosta samassa lauseessa. Kaiken lisäksi taitaa olla homeopatiastakin enemmän tieteellistä näyttöä kuin juutalaishipistä...
Tuntui, että jotakin pitäisi tuohon EvilPetin viestiin vastata ja kun en itse osaa sanoiksi pukea, laitan nämä lainaukset. Ehkä nekään eivät ihan oikein kohdennu.
Miikka Ruokasen kirjasta Ydinkohdat, luvusta Uskonnon filosofia, on nämä luvun aloittavat sitaatit:
Sydän kokee Jumalan, ei järki (B.Pascal)
Uskon vastakohta ei ole tieto, vaan epäusko. Eikä tiedon vastakohta ole usko, vaan tietämättömyys (K. Kurki-Suonio)
Uskonnollinen usko ja taikausko ovat tyystin erilaisia. Toinen saa alkunsa pelosta ja on eräänlaista väärää tiedettä. Toinen on luottamusta.- Uskonto on niin sanoakseni syvin rauhallinen merenpohja, joka pysyy tyvenenä, miten korkeina aallot pinnalla vellovatkin (L.Wittgenstein)
Ja luvun Tiede ja uskonto alusta tämä:
Tiede ei pysty sanomaan, että tuonpuoleista on tai ei ole olemassa. Eivätkä todelliset tiedemiehet sitä yleensä yritäkään (C.S.Lewis).
Ja edelleen tuosta samasta luvusta suora lainaus: Jumalan olemassaolo tai olemattomuus on tieteen ulkopuolelle kuuluva kysymys. Jumala ei ole osa sitä luontoa, joka on tieteellisen tutkimuksen kohteena.
Yksi lukemisenarvoinen, kovastikin, kirja on Antti Eskolan Tiedän ja uskon. Eskola on sosiaalipsykologian emeritusprofessori, joka -70-luvun lopulla erosi kirkosta ja tämän kirjan, 2003 ilmestyneen, viimeisillä sivuilla liittyy siihen takaisin.
Ja ateismista vielä kaksi ajatusta
Ateismissa on rankkaa sen kosminen aikuisuus (M.Envall)
Täydellinen ateisti on viimeistä edellisellä askelmalla, joka vie täydelliseen uskoon (F.M Dostojevski)