Filtteriä ei tarvitse ottaa pois. Kirjoitin juuri tuolla tavalla tiedostaen filtterin olemassaolon. Yritin kirjoittaa älystä satiirisesti vaikka en tiedä miten siinä onnistuin. Äly ja järki ovat mitä suositeltavimpia jokaisen käytettäväksi vaikka siihen sisältyy samalla lankeemuksen tragedia. Ihminen käyttää järkeään väärin ja vahingokseen. Lankeemuskertomuksessa käärmes lupasi paljon kertomatta siitä mitään mitä ihminen menettäisi. Oikeastaan tämä on havaittavissa myös kreikkalaisessa tragediassa. Päähenkilö tekee tietämättään tyhmiä päätöksiä ja vasta myöhemmin hän tajuaa mitä on tapahtunut. Oidipuksen tapauksessa hän kaivaa silmät päästään tämän tajutessaan.Pasteur kirjoitti:Huom. Kannattaa ottaa kirosanafiltteri pois päältä tätä lukiessa...
Mikael K. kirjoitti:Älykkyyden liiallinen korostaminen --
Lankeemuskertomuksen juonihan on sellainen, että siinä yritetään selittää miksi ihminen sortuu pahuuteen hyvyyden sijasta. Käärme viettelee ihmisen näennäisellä viisaudella vaikka kyseessä on valhe. Ihminen lankeaa viettelijän ansaan ja saa siitä palkaksi karkotuksen paratiisista.
Yksilöllinen ajattelu ei ole sinänsä pahasta vaan lankeemuskertomuksessa on havaittavissa se, että ihminen vietellään rikkomaan Jumalan käsky olla syömättä hyvän ja pahan tiedon puusta. Tässä yksilöllinen ajattelu oli puutteellista. Hedelmät kertomuksessa olivatkin hyvän makuisia mutta niiden syöminen sisälsi katkeran lopun. Jumalan käskyn rikkomisesta seurasi karkotus paratiisista.
Samalla on huomattava se, että Jumala loi kaiken hyväksi ja ihminen turmeltui lankeemuksessa. Se kosketti ihmistä niin syvälle, että hänen parhaat ajatuksensakin tihkuvat kieroutta. Tässä on huomattava samalla liioitteleva retoriikka. Liioittelun avulla on tarkoitus tehdä selväksi se mitä lankeemus vaikutti ihmisessä. Tärkeintä on huomata se, että puhuttaessa synnistä ja lankeemuksesta sen kohteena on Jumala. Samalla lankeemus vaikutti kuitenkin myös ihmisten väleihin vaikka se ei näkyisi selvästi. Toisaalta ei tarvitse ajatella kuin hirmuhallitsijoita, tätä Hompun yhteisöä tai mitä tahansa niin lankeemuksen jäljet ovat näkyvissä.
Omatunto määritellään evl.fi sanasto-sivustolla seuraavalla tavalla:
Moraalitaju voi vaihdella ja turmeltua tai puuttua psykopaattien tapaan. Sen virittäminen oikeaan suuntaan tapahtuu kristillisessä perinteessä Kymmenen käskyn avulla. Tästä taas lainaus.Omatunto (kr. syneidesis, lat. conscientia) tarkoittaa ihmisen sisäistä moraalitajua ja kaikille yhteistä käsitystä hyvästä ja oikeasta. Omatunto on hieman harhaanjohtava käännös latinan sanasta ”yhteistieto”. Klassisessa teologiassa ja moraalifilosofiassa hyvän ja oikean tavoittamisessa oli ennen kaikkea kyse niiden tietämisestä.
Tässäkin on huomattava, että käskyistä kolme ensimmäistä koskevat suhdetta Jumalaan ja loput seitsemän suhdetta lähimmäisiin. Ihmisen lankeemus kosketti näitä kumpaakin suhdetta. Samalla kuva siitä millainen ihminen on vääristyi. Hän ei näe itseään peilikuvan tavoin aidosti vaan kyselee samaan tapaan kuin kuningatar sadussa Lumikista ja seitsemästä kääpiöstä kuka on kaunein maailmassa ja kuningatar saa vastauksen, että Lumikki on kaunein. Turhamaisuudessaan hän päättää surmata lumikin ja myrkyttää tämän viattomalla omenalla.Kymmenen käskyä ilmaisee elämän peruslain: mitä meidän tulee tehdä ja mitä jättää tekemättä (Katekismus, 1999). Martti Lutherin Ison katekismuksen mukaan käskyt ovat lakeja ja vaatimuksia. Ne velvoittavat elämään Jumalan tahdon mukaan, mutta myös paljastavat ihmisen turmeltuneisuuden. Tällöin käskyt ajavat ihmisen Jumalan luokse.
Samalla tavalla me ihmiset olemme toisillemme katkeria siitä kuka on vahvin, älykkäin, nopein tai ties mitä. Tähän kykenemättömät ovat katkeria niille, joilla ovat nämä ominaisuudet ja pyrkimät torpedoimaan kaikki saavutukset. Kaikkein älykkäimmät osaavat naamioida tämän viileästi piiloon vaikka kaikilla on sama ongelma. Tämän ajatuksen taustalla on kenties Augustinus. Toisin sanoen paha on hyvän puuttumista.
Kaiken tämän saa aikaan tyhmyydeksi muuttunut järki, joka kuvittelee itsestään liikoja. Erasmus Rotterdamilainen kirjoittaa kirjassaan “Tyhmyyden ylistys” siitä kuinka personoitu Tyhmyys saa ihmiset tekemään hänen aloitteestaan kaikkea itselleen vahingollista. Samalla hän julistaa sitä kuinka jopa Viisaus on saavutettavissa Tyhmyyden avulla.
Tällaiset näkökulmat mielessäni kirjoitin ihmisen älystä ja järjestä. Se on käyttökelpoista ja hyvää oikein käytettynä. Jos sitä palvotaan niin se muuttuu tyhmyydeksi ja ihminen menettää viisautensa. Järki on kaksiteräinen miekka, jota on osattava käyttää oikein. Muuten sillä viilletään oma otsa halki.Erasmus Rotterdamilainen kirjoitti: Seisokaa rinnallani, te Juppiterin tyttäret, edes niin kauan että ennätän osoittaa, kuinka väistämättömästi Viisaus, jota ylistetään kaiken onnellisuuden paaluvarustukseksi, on saavutettavissa vain minun, TYHMYYDEN, opastuksellani.