Steven avoin kirje: Thoughts On Music
-
Report: EMI May Sell MP3s Without DRM
Viesti Kirjoittaja isopena »
-
Viesti Kirjoittaja macbooknonpro »
Eli Applehan on ihan niiden levy-yhtiöiden armoilla joilta musiikkinsa kauppaan saavat. Kuten kirjoituksessa sanottiin, levy-yhtiöt edellyttävät Applelta musiikin suojausta, muuten he eivät saa myydä sitä ollenkaan. Jos joku DRM:n murtaa, Applella on muutama viikko aikaa korjata tilanne, tai levy-yhtiöt vetävät musiikkinsa pois Applen kaupasta. Näin siis Jobsin kirjoituksessa.
Väitteitä siitä että piratismi lisääntyisi DRM:n poiston yhteydessä en voi käsittää. Itse asiassa kukaan ei oikein ole esittänyt kunnon perusteita miksi niin kävisi. Jos on itse warettanut musiikkia netistä, tietää miten naurettavan helppoa se on. Paljon helpompaa kuin ostaa se sama musiikki kaupasta. Siis: miten DRM:n poisto vaikuttaisi yhtään mihinkään, kun jo nyt sen DRM-suojatun musiikin voi ladata netistä? Itse voin kuvitella max. vain erittäin marginaalisen "piratismin" nousun siinä muodossa, että kavereille voi lähettää mesessä myös sitä musiikkia minkä on laillisesti ostanut (mikä ei nyt onnistu --> yksi syy lisää warettaa). Kyllä nykyisellään musiikista maksaminen on ihan jokaisen omastatunnosta kiinni.
Innostaako musiikista maksamaan se, että palkinnoksi siitä saa musiikkia jota ei voi vapaasti kuunnella?
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Enkä näe miten DRM'n poisto lisäisi piratismia millään muotoa. Kaikki yleisempi musiikki löytyy netistä todella helposti. Jos se kerran löytyy, niin miten asiaan vaikuttaisi että itunes möisi suoraan ilman DRM'ää? Ainut ero olisi, että ensimmäiseltä jakajalta säästyisi hieman vaivaa. Niin pitkään kun musiikia voi soittaa normaalilla stereoilla, ja tietokoneella nauhoittaa päätyy kaikki suoraan nettiin jakoon.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Indiemuusikoita? Entäpä ne major-lafkalle sainatut ex-indiemuusikot, löytyykö heidän joukostaan DRM:ää vastustavia? Entä puoltavatko ja vaativatko kaikki major-lafkoilla olevat artistit äänitteisiinsä DRM:ää?kamina kirjoitti:Uskon kyllä että Apple sisällyttää DRM'n koska sitä vaaditaan, mutta toisaalta on paljon Indie muusikoita jotka eivät tuota vaatisi. Itunes ei kuitenkaan ole laittanut rinnalle myytäväksi heiltä suojaamatonta musiikkia.
Ovatko indiemuusikot jotenkin valistuneempia ja parempia ihmisiä kuin tyhmät ja ahneet major label-artistit, vai olisiko syynä vain se että tuntemattomalle indieartistille on ainoastaan hyväksi mitä tehokkaammin hänen musiikkinsa netissä leviää?
-
Viesti Kirjoittaja jarski »
no kun näin penätään niin piti oikein käydä Wikipediassa pikaisesti opiskelemassa. ei muuttaisi todnäk. mitenkään. korkeintaan ehdoin tahdoin murrettu DRM tarjoaa paremman juridisen näytön sisällön omistajalle, mikäli käräjille joudutaan. mistään kampanjoinnin vähenemistä en tietääkseni maininnut.JHA kirjoitti:Ja miten DRM:n poistaminen muuttaisi mitenkään musiikin jakamisen juridista puolta ja vähentäisi RIAA:n & co kampanjointia ?
-
Viesti Kirjoittaja Monte-Cristo »
Ettei kamina vain viittaisi eMusic-palveluun, joka myy indie-bändien tuotoksia DRM:mättöminä MPkolmosina.matteus/2 kirjoitti:Indiemuusikoita? Entäpä ne major-lafkalle sainatut ex-indiemuusikot, löytyykö heidän joukostaan DRM:ää vastustavia? Entä puoltavatko ja vaativatko kaikki major-lafkoilla olevat artistit äänitteisiinsä DRM:ää?kamina kirjoitti:Uskon kyllä että Apple sisällyttää DRM'n koska sitä vaaditaan, mutta toisaalta on paljon Indie muusikoita jotka eivät tuota vaatisi. Itunes ei kuitenkaan ole laittanut rinnalle myytäväksi heiltä suojaamatonta musiikkia.
Ovatko indiemuusikot jotenkin valistuneempia ja parempia ihmisiä kuin tyhmät ja ahneet major label-artistit, vai olisiko syynä vain se että tuntemattomalle indieartistille on ainoastaan hyväksi mitä tehokkaammin hänen musiikkinsa netissä leviää?
Major label -artistit eivät välttämättä ole sen tyhmempiä tai ahneempia kuin indie-artistit, mutta levy-yhtiöllä on niissä piireissä isompi sananvalta. No, nythän huhutaan, että EMI pohdiskelee DRM-vapaan musiikin nettimyyntiä. Kyllä tästä vielä eroon päästään...
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Tavallaan tuo storen huono bittinopeus on piilotettua DRM:ää. Ei ole, mutta efekti on sama. Veikkaan että sama tulee videoihin. Jos haluat täyden resoluution, osta DVD/HD/BR-levy..
-
Viesti Kirjoittaja Jubax »
Kyllä CD on ok ja iTMS menettelee tietsikalla, mutta jos musiikin kuunteluun haluaa pikkusen hifiä, laittaapi soimaan vinyylin kotistereoista!
Vaikka minulla on paljon musiikkia ostetuilla CD:llä ja nyt myös iTMS:stä, todellisen musiikkinautinnon luo vinyyli!
Aikanaan kun on tullut hankittua parhaat levyt vinyylinä, ei pahemmin DRM:t kalva mieltä!
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
-
Viesti Kirjoittaja Monte-Cristo »
Se on mahdollista Venäjän tekijänoikeuslakien (nähtävästi kyseenalaisella) tulkinnalla. AllOfMP3.com on venäläinen firma. Muistaakseni ainakin Visa ja MasterCard katsoivat parhaaksi olla enää ottamatta vastaan siellä tehtyjä ostoksia. Se kertoo jo jotakin.Thelenius kirjoitti:Törmäsin tässä hiljattain sellaiseen musiikkinettikauppaan kuin allofmp3.com, joka myy myös hirveät määrät isojen levymerkkien tuotoksia, eikä niissä kai mitään DRM:ää ole (en ole ainakaan löytänyt mainintaa että olisi). Tiedostotyypin (MP3, AAC, OGG jne) ja bitraten voi valita itse, ja levyt/biisit ovat paljon halvempia kuin iTunesissa. Nyt vain ihmettelen kuinka tämä voi olla mahdollista, ja miten niin vain indie-musaa saa ilman DRM:ää?
Indie-musaa saa useammin ilman DRM:ää, koska indie-artistit eivät ole DRM:ää vaativien suurten levy-yhtiöiden alamaisia.
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Tiedän, viittasin tuohon allofmp3.comiin.Monte-Cristo kirjoitti:Indie-musaa saa useammin ilman DRM:ää, koska indie-artistit eivät ole DRM:ää vaativien suurten levy-yhtiöiden alamaisia.
En ole siellä käynyt kuin vilkuilemassa ympäriinsä, mutta on kyllä todella laadukkaan ja "aidon" näköinen kauppa, ja hyvin oli piilotettu venäläisyys. Mutta jos ei kerran Visalle käy siellä asiointi, niin eipä tarvitse pohtia onko se ok vai ei.
-
Viesti Kirjoittaja MacTwist »
Tiedä sitten kuinka laillisesti tuo allofmp3.com toimii. Jos kappaleet tuolla ovat "piraatteja" eivätkä artistit saa ostetuista kappaleista mitään korvausta, niin onko järkeä maksaa piraatista, mielummin sitten warettaa sen ilmaiseksi...Thelenius kirjoitti:Tiedän, viittasin tuohon allofmp3.comiin.Monte-Cristo kirjoitti:Indie-musaa saa useammin ilman DRM:ää, koska indie-artistit eivät ole DRM:ää vaativien suurten levy-yhtiöiden alamaisia.
En ole siellä käynyt kuin vilkuilemassa ympäriinsä, mutta on kyllä todella laadukkaan ja "aidon" näköinen kauppa, ja hyvin oli piilotettu venäläisyys. Mutta jos ei kerran Visalle käy siellä asiointi, niin eipä tarvitse pohtia onko se ok vai ei.
-
Viesti Kirjoittaja juhala »
"On nähtävä, että tekijän vihollinen ei ole ahne yleisö, vaan lähinnä tekijän sopimuskumppani, kuten tuottaja, kustantaja tai tekijänoikeusjärjstö.
Yleisön käyttäytymistä ohjaa kysynnän ja tarjonnan laki. Teoksia ei kopioida pahastikaan, jos niitä on saatavissa houkuttelevaan hintaan vaivattomasti. Harva kulkee kaupoissa varastelemassa kilon pusseja kuivattuja herneitä, koska ostamisesta on vähempi vaiva".
Ylempänä keskustelussa oli linkki hänen blogiinsa.
Mielestäni tuossa (Kemppiselle tyypillisesti) kiteytyy pulman ydin. Jos on helpooa ja oikein hinnoiteltua ostaa verkosta ilman keinotekoisia rajoituksia, niin piratsimi verkossa vähenee. (estää sitä ei DRM:llä voida kuitenkaan).
Itse olen +- 40 vuotias työ/perhe/taloremonttihelvetissä elävä mies jolla ei todellakaan ole aikaa lojua levykaupoissa kuin korkeintaan 3 kertaa vuodessa. Innostuin ostaamaan monen vuoden tauon jälkeen iTunsin kaupasta kun se oli niin kätevää ja palvelu toimi. MUTTA lopetin sen heti kun (hieman viipeellä, vanha kun olen) hokasin että en saa noita biisejä kätevästi soimaan puhelimen/auton soittimessa. Nyt en sitten enää osta levyjä! En koe tarvitsevani iPod soitinta kun autosoittimessa kerran on MP3 ominaisuus. En ole koskaan ladannut musiikkia luvattomasti kun en osaa enkä pidä sitä aikamiehelle sopivana muutenkaan
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Levy-yhtiöt eivät siis halua rahojani.
edit: korjasin kauheita kirjoitusvirheitä
-
Viesti Kirjoittaja A.J. »
Uskon että kaltaisiasi käyttäjiä on valtavasti maailmalla, ja DRM sotkut ovat suurin näiden markkinoiden kehitystä estävä tekijä. iTunes Storesta on erittäin helppoa löytää ja ostaa haluamaansa musiikkia, ja DRM-estot poistamalla sen asema vahvistuisi, vahvistaen samalla koko digitaalisen musiikin myyntiä. Kuluttajien kannalta olennaista olisi kuitenkin musiikin helppokäyttöisyyden kehittäminen, DRM on selkein este tälle.juhala kirjoitti:Jukka Kemppinen blogissaan;
"On nähtävä, että tekijän vihollinen ei ole ahne yleisö, vaan lähinnä tekijän sopimuskumppani, kuten tuottaja, kustantaja tai tekijänoikeusjärjstö.
Yleisön käyttäytymistä ohjaa kysynnän ja tarjonnan laki. Teoksia ei kopioida pahastikaan, jos niitä on saatavissa houkuttelevaan hintaan vaivattomasti. Harva kulkee kaupoissa varastelemassa kilon pusseja kuivattuja herneitä, koska ostamisesta on vähempi vaiva".
Ylempänä keskustelussa oli linkki hänen blogiinsa.
Mielestäni tuossa (Kemppiselle tyypillisesti) kiteytyy pulman ydin. Jos on helpooa ja oikein hinnoiteltua ostaa verkosta ilman keinotekoisia rajoituksia, niin piratsimi verkossa våhenee. (estää sitä ei DRM:llä voida kuitenkaan).
Itse olen +- 40 vuotias työ/perhe/taloremonttihelvetissä elävä mies jolla ei todellakaan ole aikaa lojua levykaupoissa kuin korkeintaan 3 kertaa vuodessa. Innostuin ostaamaa monen vuoden tauon jälkee iTunsin kaupasta kun se oli niinkätevää ja palvelu toimi. MUTTA lopetin sen heti kun (hieman viipeellä, vanha kun olen) hokasin että en saa noita biisejä kätevästi soimaan puhelimen/auton soittimessa. Nyt en sitten enää osta levyjä! En koe tarvitsevan iPod soitinta kun autosoittimessa kerran on MP3 ominaisuus. En ole koskaan ladannut musiikkia luvattomasti kun en osaa enkä pidäs sitä aikamiehelle sopivana muutenkaan.
Levy-yhtiöt eivät siis halua rahojani.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Ostat itsellesi musiikkia, mutta et voi esim. soittaa sitä olkkarissa, kun on eri kone. Oletko mielestäsi oikeitettu soittamaan sitä omistamillasi muusiikkialan laitteilla?
Itse olen sitä mieltä, että jos ostan kappaleen niin kyllä minä nyt saisin kuunnella sitä missä tahansa. En tietystikkään saisi levittää sitä, mutta kai minä nyt saisin kuunnella sitä autossa /olkkarissa ilman siirrettävää laitetta.
http://cgronlund.posterous.com/
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Jos nyt viittaat iTunesiin, niin iTunes Storesta ostettuja kappaleita voi kuunnella viidellä (5) eri konella samanaikaisesti, ja äärettömällä määrällä koneita eri aikaan.frissy kirjoitti:No mietitään tältä kannalta:
Ostat itsellesi musiikkia, mutta et voi esim. soittaa sitä olkkarissa, kun on eri kone. Oletko mielestäsi oikeitettu soittamaan sitä omistamillasi muusiikkialan laitteilla?
Itse olen sitä mieltä, että jos ostan kappaleen niin kyllä minä nyt saisin kuunnella sitä missä tahansa. En tietystikkään saisi levittää sitä, mutta kai minä nyt saisin kuunnella sitä autossa /olkkarissa ilman siirrettävää laitetta.
-
Viesti Kirjoittaja juhala »
Juurikin näin.Itse olen sitä mieltä, että jos ostan kappaleen niin kyllä minä nyt saisin kuunnella sitä missä tahansa. En tietystikkään saisi levittää sitä, mutta kai minä nyt saisin kuunnella sitä autossa /olkkarissa ilman siirrettävää laitetta
Nyt on oivallettava DRM tekniikoiden OIKEA tavoite: levy-yhtiöt ( ja aivan varmasti Applekin) haluavat kontrollin/rahastusmahdollisuuden kuluttajien päätelaitteiden käyttöön. Piratismin kitkeminen EI voi olla ko. tekniikoiden olemassaolon tarkoitus, siihen ne eivät vaan pysty. (analogisella välivaiheella voidaan kaikki DRM kiertää, jos ei muuta niin toistettua ääntä nauhoittamalla).
koomista on vaan se että levy-yhtiö ITSE kalliilla hinnalla kehittävät puutteellisia tekniikoita jotka HAITTAAVAT varsinaista bisnestä eli musiikin myyntiä.

-
Viesti Kirjoittaja kvarkki »
edit: Piraattituotteiden kanssahan ainoat kilpailuvaltithan ovat saatavuus ja laatu. Jos pienellä rahalla saisi varmasti, nopeasti ja helposti takuulaatuista musiikkia laillisesta kaupasta, miksi ihmeessä järkevä ihminen vaivautuisi vertaisverkoissa pelleilemään?
-
-
Re: Steven avoin kirje: Thoughts On Music
Viesti Kirjoittaja Crimson »

MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Tuota menoa on koko iTunes Music Store DRM -vapaa. Hyvä niin.Crimson kirjoitti:Huhujen mukaan myös Sony BMG olisi tarjoamassa DRM-vapaata musiikkia iTunes Storen kautta.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
kallekilponen kirjoitti:Tuota menoa on koko iTunes Music Store DRM -vapaa. Hyvä niin.Crimson kirjoitti:Huhujen mukaan myös Sony BMG olisi tarjoamassa DRM-vapaata musiikkia iTunes Storen kautta.
Toivotaan parasta!PC World kirjoitti:DRM-free downloads will be one of the major trends in the music industry going forward, said Ian Henderson, vice president, EMEA digital music development, at Sony BMG Music Entertainment.
It has started to take off this year, but will make a major impact during 2009, said Henderson.
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Tuo vaikuttaisi hyvältä myös iTunesin DRM-vapaan valikoiman laajentumisen kannalta. Elleivät sitten levy-yhtiöt edelleen halua tällä rajoittaa iTunesin markkinaosuuden kasvamista entisestään...Afterdawn.com kirjoitti:The Groundin perustaja Antti Peisa valottaa tapahtumien kulkua tarkemmin Monoliitti-blogissa, josta selviää mm. se, että EMI:n lisäksi myös Sony BMG, Universal ja Warner ovat valmiita tarjoamaan tulevaisuudessa DRM-vapaita kappaleita kuluttajille myös Suomessa, kunhan levy-yhtiöiden saamat korvaukset ovat kohdallaan.
Blogista selviää myös digitaalisen musiikkikaupan suuret kustannukset, sillä DRM-vapaata musiikkia kaupatessa vaativat levy-yhtiöt toimijoilta vähintään kolminkertaisia ennakkomaksuja DRM-suojatun musiikin kauppaamiseen verrattuna. The Ground olisi halunnut Suomen lisäksi kaupata kappaleita koko Euroopan alueella, mutta Euroopan laajuiset ennakot olisivat kustantaneet lähelle miljoonia, kun taas pelkästä Suomessa tapahtuvasta levityksestä joutui ennakoita maksamaan muutamia kymmeniä tuhansia euroja. Kaikkien isojen levy-yhtiöiden saaminen mukaan DRM-vapaiden MP3-kappaleiden kauppaamiseen olisi vaatinut Suomessa yli 100 000 euron ennakkomaksuja.
Ennakkomaksujen lisäksi digitaalisen musakaupan avaamisessa on muitakin kuluja, joka selittää sen, miksei uusia yrittäjiä juuri näy DRM-vapaiden musiikkikauppojen markkinoilla Suomessa tai muualla maailmassa.
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
iTunes Plus laajenemassa?
Viesti Kirjoittaja ramses »
Yritin ostaa sen, mutta iTunes heitti virhe koodin ja kertoi musiikin olevan siirretty pois, tai jotain muuta.
Yritin uudelleen, sama juttu.
Sitten näin että sehän on Universal Musicin musiikkia, ja kuten tiedämme, EMI on ainoa joak tähän asti on tarjonnut iTunes PLus musaa.
Eli olisikohan niin että loputkin levy-yhtiöt rupeavat tarjoamaan DRM-vapaata ja parempi laatuista musaa iTunesissa?
R
-
Re: iTunes Plus laajenemassa?
Viesti Kirjoittaja ramses »
R
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka