Langaton audio & internet
-
Langaton audio & internet
Viesti Kirjoittaja Caterpillar »
Joudun aina vaihtamaan verkkoa(oikeasta ylälaidasta) sen mukaan kumpaa haluan tehdä, mikä ei sinänsä ole kovin käytännöllistä...
Kiitos!
-
Re: Langaton audio&internet
Viesti Kirjoittaja spindle »
laitat ethernet piuhan airporttiin kiinni ja toisen pään reitittimeen. tämän jälkeen saattaa joutua hieman konfiguroimaan, mutta konfiguroinnin jälkeen voit käyttää nettiä airport expressin kautta... samalla kun kuuntelet musiikkia stereoistasi

-
Viesti Kirjoittaja spindle »
1) Reitittimeen siis DHCP-palvelin päälle ja WLAN sekaannuksen ehkäisemiseksi pois
2) AirPort Utility, tai mikä se lie suomeksi, on ohjelma jolla konfiguroidaan espresso WLAN tukiasemaksi.
jee
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Jos sun tukiasemasi tukee WDS:sää, pistä se päälle ja liitä se Express tuohon verkkoon. Ei se oikeasti ole kovin vaikeaa.
-
Viesti Kirjoittaja Caterpillar »
Pitääkö mun siirtää welhon nettiboxista eteisestä jotain tietoa langattomasti tohon stereoissa kiinni olevaan palikkaan vai? En siis todellakaan tajua näistä laitteista ja turvallisuus hommista yhtään mitään.
Pitäs siis saada jotenkin koplattua toi airport palikka stereoissa&welhonmodeemi&läppäri yhteen jotta musaa voi kuunnella kaiuttimista samalla nettiä selaillen...
Mistä ja miten?
Mun welhon boxi ja steroiden airport palikkaa ei voi kytkeä piuhoilla, koska ne sijaitsevat eri paikoissa...mikä on WDS? Ja mikä on express? Kuinka ne liitetään??
Kiitos ja kumarrus jälleen kerran!
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kannattaa tutustua vaikkapa Airportin helppiin. Siellä aiheessa osataan auttaa.
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
a) mulla ei ole tällä hetkellä langatonta nettiä vaan kaapelimodeemi (kaapelilla)
b) jos nyt hommaan airport expressin ja laitan siihen kiinni tuon modeemini (kaapelilla) ja sitten audiokaapeli expressin ja vahvistimen välille
c) a+b = ei nettiä ja musiikkia (langattomasti) yhtaikaa?
jos näin niin eipäs tarvi hommatakkaan tuota expressiä!

-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Ei kai se langatonta olekaan, jos koneesi on kaapelilla modeemissa kiinni, modeemi kaapelilla Expressissä, joka puolestaan on kaapelilla vahvistimessa kiinni.mun_kero kirjoitti:kun luin ja yritin ymmärtää, niin ymmärsinkö oikein:
a) mulla ei ole tällä hetkellä langatonta nettiä vaan kaapelimodeemi (kaapelilla)
b) jos nyt hommaan airport expressin ja laitan siihen kiinni tuon modeemini (kaapelilla) ja sitten audiokaapeli expressin ja vahvistimen välille
Minulla on WLAN-modeemi sekä Airport Express, eivät ole fyysisesti kiinni toisissaan. Netti ja musiikki toimivat langattomasti ja samaan aikaan. Kytkiessäni AE:ta ensimmäistä kertaa termi oli muistaakseni "Liity olemassa olevaan verkkoon", jolloin on ainoastaan yksi langaton verkko, jonka modeemi luo. Jos WLAN-modeemini ei ole päällä, eikä verkko siis ole pystyssä, ei musiikkikaan siirry langattomasti vahvistimeen.
-
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
tarkoitin että kun ja jos hommaan sen expressin, niin sitten tietysti laitan se kaapelin siitä modeemista expressiin (enkä tietokoneeseen)Maza kirjoitti:Ei kai se langatonta olekaan, jos koneesi on kaapelilla modeemissa kiinni, modeemi kaapelilla Expressissä, joka puolestaan on kaapelilla vahvistimessa kiinni.mun_kero kirjoitti:kun luin ja yritin ymmärtää, niin ymmärsinkö oikein:
-> eli a)-kohta on tämä hetki ja b)-kohta siis mahdollinen lähitulevaisuus!

eli siis käyttäisin tuota expressiä siksi että saisin sen langattoman verkon....eikös se sitä varten ole tehtykkin?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
-
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
Minulla on Airport Express ja MacBook. Airport on kiinni a) stereoissa ja b) ethernet-kaapelilla seinässä olevassa nettipistokkeessa. Siis voinko nyt tässä setupissa soittaa musiikkia langattomasti ja käyttää internetiä langattomasti samanaikaisesti?
-
-
Kunhan sitten kanssa oikeasti lyöt sen nettipistokkeeseen. Airpot Express ei ole modeemi, eli puhelinrööriin pistämällä sillä ei nettiin pääse.Coltrane kirjoitti:En ymmärrä... Voisiko joku nyt vääntää vielä rautalangasta:
Minulla on Airport Express ja MacBook. Airport on kiinni a) stereoissa ja b) ethernet-kaapelilla seinässä olevassa nettipistokkeessa. Siis voinko nyt tässä setupissa soittaa musiikkia langattomasti ja käyttää internetiä langattomasti samanaikaisesti?
Eli jos seinässä on suoraan joku taloyhtiön verkko, niin siihen kiinni. Muutoin tarvitset väliin modeemin.
Yllättävän usein tähän tyssää se nettiin meno

-
Viesti Kirjoittaja Coltrane »
Kyllä minulta löytyy tuo Tiedon Valtatie ihan suoraan seinästäTheKraken kirjoitti:Kunhan sitten kanssa oikeasti lyöt sen nettipistokkeeseen. Airpot Express ei ole modeemi, eli puhelinrööriin pistämällä sillä ei nettiin pääse.Coltrane kirjoitti:En ymmärrä... Voisiko joku nyt vääntää vielä rautalangasta:
Eli jos seinässä on suoraan joku taloyhtiön verkko, niin siihen kiinni. Muutoin tarvitset väliin modeemin.
Yllättävän usein tähän tyssää se nettiin menoMonissa uusissa taloissa kun on RJ-45 tökkelit myös puhelimia varten.

Eli huh, voin huokaista helpotuksesta

-
Viesti Kirjoittaja rolfx »
Asun 60 neliöisessä kaksiossa ja täsää olohuoneen puolella mulla on MBP, johon kiinnitetty iPod hifi-kaiutin ihan normaalilla rca-johdolla. Ipod hifin paikka on loistava tässä ihan näytön edessä ikkunalaudalla, eli sitä en haluaisi siirtää.
Mutta nyt pitäisi saada ääntä langattomasti myös toiseen huoneeseen, jossa myös keittonurkkaus. Huoneet erottaa tuplaovet, jotka ovat koko ajan auki, joten ääni ei saisi kiertää tai siinä ei saisi olla yhtään viivettä. Käytössä myös Airport Express, mutten tiedä voiko sitä tässä tapauksessa oikein hyödyntää.
Pystyyköhän tämmöstä toteuttamaan jotenkin järkevästi? Olisiko joku bluetooth-kaiutinsysteemi ratkaisu?
En haluaisi vetää mitään kaiutinjohtoa tietokoneesta tuonne toiseen huoneeseen...
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Hankit toisen Expressin. Liität hifi-kaiutimen toiseen Expressiin ja toinen Express keittonurkkaukseen. iTunesista pystyy soittamaan musat samanaikaisesti usealle Expressille.rolfx kirjoitti:Mulla ois tämmönen ongelma:
Asun 60 neliöisessä kaksiossa ja täsää olohuoneen puolella mulla on MBP, johon kiinnitetty iPod hifi-kaiutin ihan normaalilla rca-johdolla. Ipod hifin paikka on loistava tässä ihan näytön edessä ikkunalaudalla, eli sitä en haluaisi siirtää.
Mutta nyt pitäisi saada ääntä langattomasti myös toiseen huoneeseen, jossa myös keittonurkkaus. Huoneet erottaa tuplaovet, jotka ovat koko ajan auki, joten ääni ei saisi kiertää tai siinä ei saisi olla yhtään viivettä. Käytössä myös Airport Express, mutten tiedä voiko sitä tässä tapauksessa oikein hyödyntää.
Pystyyköhän tämmöstä toteuttamaan jotenkin järkevästi? Olisiko joku bluetooth-kaiutinsysteemi ratkaisu?
En haluaisi vetää mitään kaiutinjohtoa tietokoneesta tuonne toiseen huoneeseen...
-
Okei, loistavaa, enpä tiennytkään että Airport Expressejä voi käyttää useampaakin kerralla. Tuo onkin varmasti järkevin keino, kiitoksia.juishi kirjoitti: Hankit toisen Expressin. Liität hifi-kaiutimen toiseen Expressiin ja toinen Express keittonurkkaukseen. iTunesista pystyy soittamaan musat samanaikaisesti usealle Expressille.
edit:
Ainii, tietty tossa tulee pientä säätöä aina EyeTV:n kanssa, mulla kun ei ole erillistä tv:tä. Ymmärtääkseni Airport Expressit tukevat ainoastaan iTunesin ääntä.
-
Viesti Kirjoittaja juishi »
Sori perkkeles. Ethän sä mitään toista Expressiä tarvi. iTunes osaa soittaa musat myös sun koneesta ulos samalla kun streemaa Expressille. Eli ei muuta kuin se Express keittiöön, ja sitten vaan iTunesista valitset kajareiden valinnasta Multiple Speakers... ja sieltä raksii sekä titsikan että Expressin.rolfx kirjoitti:Okei, loistavaa, enpä tiennytkään että Airport Expressejä voi käyttää useampaakin kerralla. Tuo onkin varmasti järkevin keino, kiitoksia.juishi kirjoitti: Hankit toisen Expressin. Liität hifi-kaiutimen toiseen Expressiin ja toinen Express keittonurkkaukseen. iTunesista pystyy soittamaan musat samanaikaisesti usealle Expressille.
edit:
Ainii, tietty tossa tulee pientä säätöä aina EyeTV:n kanssa, mulla kun ei ole erillistä tv:tä. Ymmärtääkseni Airport Expressit tukevat ainoastaan iTunesin ääntä.
-
Okei, tuo vaikuttaa hyvältä. Eli koneen vieressä olevisssa kajareissa voi edelleen käyttää normaalia rca-johtoa, samalla kun toiseen huoneeseen ääni tulisi Airport Expressin välityksellä. Ilmeisesti tällaisesta systeemistä ei aiheudu minkäänlaista viivettä äänessä, jos vain toisia kaiuttimia käytetään AE:n avulla.juishi kirjoitti: Sori perkkeles. Ethän sä mitään toista Expressiä tarvi. iTunes osaa soittaa musat myös sun koneesta ulos samalla kun streemaa Expressille. Eli ei muuta kuin se Express keittiöön, ja sitten vaan iTunesista valitset kajareiden valinnasta Multiple Speakers... ja sieltä raksii sekä titsikan että Expressin.
Mutta tärkeetä olisi justiinsa, että iTunesin äänet tulisivat viiveettä molemmissa huoneissa. Ei tuolla kyökin puolella tarvitse EyeTV:n äänet kuulua.
Joudun silti ostamaan toisen AE:n, koska tähän nykyiseen olohuoneen puolella olevaan on liitetty modeemi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Aperture »
Täällä käytössä 3 Airport Expressiä jakamassa tulostuksia ja musiikkia. iTunes pelittää mukavan pienillä viiveillä vaikka tosiaan käytössä enemmänkin kaiuttimia - Airfoil "soutelee" enemmän kaiutinryhmien kesken.MacFinn kirjoitti:Kyllä siinä pieni viive tulee, mutta kun se on sama molemmissa kajareissa niin ei kovasti häiritse.
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka