Sherukka kirjoitti:Mitäs sanoo muut? Eikö oteta SwitchResX taikka DisplayConfigX ja säädetään uusi moodi (voi olla kinkkistä mutta pitäisi kyllä onnistua)? Kysymys kuuluukin että millä taajudella, 3 * 24 = 72? Osaako softat tahdistaa 24p-kuvaa esimerkiksi tuohon oikein?
Lähtisin kyllä tekemään uutta näyttömoodia käyttäen ihan 24Hz tai 23,967Hz kuvataajuutta. OSX:lle kun nuo kerrannaiset tuskin ovat ongelma, mutta telkkari ei varmaankaan tykkää niistä HDMI:n kautta. Kikkailin vuosi, pari sitten paljonkin SwitchResX:n kanssa (DisplayConfigX ajaa siis saman asian. On makuasia kumman ostaa) ja suosittelen googlettamaan mahdollisia näyttökonffiksia pohjaksi, joista voisi alkaa säätämään omaa toimivaa. Windows/Linux-konffikset myös käyvät ihan hyvin pohjaksi, kunhan vaan laittaa oikeat luvut oikeisiin kenttiin. Mäyris tai pari kannattaa varata aikaa tuohon hommaan ja kone tulee buutattua kertaan jos toiseenkin...
=)juha
Ok, itse ajattelin että 24Hz olisi ongelmallinen näytönohjaimelle mutta hyvä noin. DisplayConfigX:llä sekä MacBook:lla riitti että piuhan irroitti jotta sai muutokset voimaan mutta olutta tuossa tosiaan kului.
Sherukka kirjoitti:Mitäs sanoo muut? Eikö oteta SwitchResX taikka DisplayConfigX ja säädetään uusi moodi (voi olla kinkkistä mutta pitäisi kyllä onnistua)? Kysymys kuuluukin että millä taajudella, 3 * 24 = 72? Osaako softat tahdistaa 24p-kuvaa esimerkiksi tuohon oikein?
Lähtisin kyllä tekemään uutta näyttömoodia käyttäen ihan 24Hz tai 23,967Hz kuvataajuutta. OSX:lle kun nuo kerrannaiset tuskin ovat ongelma, mutta telkkari ei varmaankaan tykkää niistä HDMI:n kautta. Kikkailin vuosi, pari sitten paljonkin SwitchResX:n kanssa (DisplayConfigX ajaa siis saman asian. On makuasia kumman ostaa) ja suosittelen googlettamaan mahdollisia näyttökonffiksia pohjaksi, joista voisi alkaa säätämään omaa toimivaa. Windows/Linux-konffikset myös käyvät ihan hyvin pohjaksi, kunhan vaan laittaa oikeat luvut oikeisiin kenttiin. Mäyris tai pari kannattaa varata aikaa tuohon hommaan ja kone tulee buutattua kertaan jos toiseenkin...
=)juha
Ok. Eli kikkailuksi menee. Oudoksi tilanteen tekee se, että eilen illalla toisella kertaa koneen ollessa kiinni televisiossa ei kuva nykinyt juuri ollenkaan. Panoroinnit ja nopeat liikkeet olivat sulavia. Liekö sitten henkimaailman juttuja. Täytyy tästä alkaa käymään läpi noita näyttökonffiksia ja löytää se toimivin omaan käyttöön. Ainakin tuo SwitchResX jumitti koko koneen pari viikkoa sitten. Toisaalta tais olla käyttäjässä vika...
Kokeilin tuota DisplayConfigX:ää enkä ymmärtänyt miten tuo oikein toimii. Lueskelin ohjeita nettisivuilta, mutta jätin kikkailun siihen paikkaan kun alkoi tuntua, että saan vain koneen sekaisin kun en osaa käyttää ohjelmaa kunnolla eikä nettisivuilta löytynyt sanan palaakaan 24Hz:stä...
Eli kysynkin, miten muut ovat hoitaneet tämän mac+fullhd-tv kytköksen ja virkistystaajuudet? Tuskin olen yksin tämän asian kanssa. Näkyykö muilla muitta mutkitta 23.967fps (720p) kuva nykimättä fullhd-tv:ssa virkistystaajuuden ollessa 50/60Hz? Ei kyllä pitäisi, eihän. Ovatko kaikki kikkaileet noilla näyttökonffiksilla itselleen 24Hz hd-materiaalin katselemista varten tv:sta, vai mitkä ihmeen asetukset teillä on käytössä? Itsellä alkaa usko loppua tämän asian suhteen. Hermot ovat menneet jo hyvä aika sitten, mutta nyt lähteen kohta viimeisetkin hiukset päästä kun homma ei toimi halutulla tavalla. Kohta tulee . Auttakaa. Tuntuu, että ajattelen asiaa liian monimutkaisesti. Eihän tämä mitään avaruustiedettä pitäisi olla...
Ooli: Olihan sulla sitä olutta hankittuna? Itse käytin näkyviä resoluutioita pohjana ja lähdin näistä muokaan 1:1 (pixel-prefect) -tiloja mutta itselläni ei ollut fill-hd telkkaria. Tuosta 24Hz haluaisin itsekin kuulla?
Sherukka kirjoitti:Ooli: Olihan sulla sitä olutta hankittuna? Itse käytin näkyviä resoluutioita pohjana ja lähdin näistä muokaan 1:1 (pixel-prefect) -tiloja mutta itselläni ei ollut fill-hd telkkaria. Tuosta 24Hz haluaisin itsekin kuulla?
No ei oo vielä, mut jos sitä vkolopuksi kävis hakemassa. Kovasti oon koittanu googlettaa ja ettiä tietoa tästä kivasta asiasta ja yhen hyvän saitin löysinkin(http://xbmc.org/forum/showthread.php?s= ... 48&t=31803), mut en vieläkään oikee uskalla alkaa säätämään. Lähinnä itseä arveluttaa tuo timing parameters osio. Mistä v***sta mä voin tietää noita lukuja. Katoin tv:n manuaalista, mut siitä ei oikee ollu apuja.
Mielenkiintoiseksi tämän asian tekee se, että tästä 1080/24p asiasta ei oikein löydy mistään tietoa. Eikö kukaan täällä muka katsele hd-pätkiä tv:sta macin kautta?
Ooli kirjoitti:
Mielenkiintoiseksi tämän asian tekee se, että tästä 1080/24p asiasta ei oikein löydy mistään tietoa. Eikö kukaan täällä muka katsele hd-pätkiä tv:sta macin kautta?
No mä kattelin kerran 1080p:n National Treasure II:n MacBook Prolla 40 tuuman FullHD-Sampan kautta DVI>HDMI-johdolla, enkä oikein ymmärrä että mikä ongelma siinä olisi pitänyt olla. kuva oli niin n tarkka että metristä olis pitänyt katsella kaikki yksityiskohdat nähdäkseen, eikä nykinyt. Itse leffa oli aika surkee...
Kunhan tuo 47 tuuman LG saapuu, kokemuksia alkaa kertyä paljon lissää.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Ooli kirjoitti:
No mä kattelin kerran 1080p:n National Treasure II:n MacBook Prolla 40 tuuman FullHD-Sampan kautta DVI>HDMI-johdolla, enkä oikein ymmärrä että mikä ongelma siinä olisi pitänyt olla. kuva oli niin n tarkka että metristä olis pitänyt katsella kaikki yksityiskohdat nähdäkseen, eikä nykinyt. Itse leffa oli aika surkee...
Sulla on siis Mac:ssä automaagisesti tuon telkkarin 24Hz moodi taikka sitten olet liiketoiston suhteen puusilmä?
Ooli kirjoitti:
Sulla on siis Mac:ssä automaagisesti tuon telkkarin 24Hz moodi taikka sitten olet liiketoiston suhteen puusilmä?
Ei se liiketoisto täysin virheetöntä ollut mutta en testien perusteella puhdasta LCD:ltä odottanutkaan. Sen sijaan LG:n pitäisi olla tässä kohtaa huippua.
Nyt menee kyllä oudoksi. Koitin huvikseni, että saanko 1280x720 resoa 24hz virkistystaajuudelle. Valikkoon ilmestyi kyllä tuo 24hz, mutta en saanut valittua sitä, oli harmaana. Sitten muistin, että 1080p kuvan sai ajettua macbookilta pienen kikkailun kautta (näyttöasetuksista pitää laittaa äskeisten kohteiden määräksi 5. Sen jälkeen valikkorivin pudotuskohtaan tulee kaksi 1920x1080 resoa, joista toinen i ja toinen p). Heitin luvun kymmeneksi ja sitten takas viiteen ja yllätys, yllätys 1920x1080 resolle oli ilmestynyt 24hz virkistystaajuusvalikkoon! Valitsin 24hz virkistystaajuudeksi, mutta nyt tv ilmoitti, että tilaa ei tueta. Tällä hetkellä valikkorivin pudotuskohdassa 1920x1080 resolle valittavana @60hz ja @24hz. Sitten saa taas alkaa pähkäilemään, että miten ihmeessä saan tv:n tukemaan tuota 1080/24p tilaa. Tv:sta löytyy kyllä 24p real movie ominaisuus...
PC:llä mulla meni valehtelematta kaksi viikkoa näyttömoodin säätämiseen ja opiskeluun mutta MacBook:lla sain heti ensimäisellä yrittämällä ensimmäisen moodin tekaistua (60Hz) ja pienellä säädöllä myös 50Hz. Ei ole liian helpoksi tehty ja mielestäni saisi Mac:ien mukana tulla ohjelma jolla noita saisi säätää, koneen näytönohjainrajoitukset huomioiden ja sillai Mac:imäisen rennosti ja helposti.
Sherukka kirjoitti:PC:llä mulla meni valehtelematta kaksi viikkoa näyttömoodin säätämiseen ja opiskeluun mutta MacBook:lla sain heti ensimäisellä yrittämällä ensimmäisen moodin tekaistua (60Hz) ja pienellä säädöllä myös 50Hz. Ei ole liian helpoksi tehty ja mielestäni saisi Mac:ien mukana tulla ohjelma jolla noita saisi säätää, koneen näytönohjainrajoitukset huomioiden ja sillai Mac:imäisen rennosti ja helposti.
No auttaisi ehkä että laittaisitte niitä säätöjänne tänne jakoon? xD
Sherukka kirjoitti:PC:llä mulla meni valehtelematta kaksi viikkoa näyttömoodin säätämiseen ja opiskeluun mutta MacBook:lla sain heti ensimäisellä yrittämällä ensimmäisen moodin tekaistua (60Hz) ja pienellä säädöllä myös 50Hz. Ei ole liian helpoksi tehty ja mielestäni saisi Mac:ien mukana tulla ohjelma jolla noita saisi säätää, koneen näytönohjainrajoitukset huomioiden ja sillai Mac:imäisen rennosti ja helposti.
No auttaisi ehkä että laittaisitte niitä säätöjänne tänne jakoon? xD
Jaettu tieto, menetetty tieto? Vai mikä se nyt oli??
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
Mites sais kaikkein parhaiten katottua 1080-matskua .sub-tekstityksillä? Olen antanu kertoa itselleni jotta VLC ei käytä kuin yhtä ydintä, ja esim. plex joka käyttäisi kahta ei taas osaa .subeja. VLC pätki pikkusen allekirjotuksen koneella joten se ei ole enää hyvä vaihtoehto.
Itsellä on VLC nykyisin onnistunut aika hyvin toistamaan 720p kuvaa verkkolevyltä nykimättä. .sub tiedostot saa toimimaan normaalisti vaihtamalla tiedoston päätteen .srt -muotoon.
malhotra kirjoitti:Itsellä on VLC nykyisin onnistunut aika hyvin toistamaan 720p kuvaa verkkolevyltä nykimättä. .sub tiedostot saa toimimaan normaalisti vaihtamalla tiedoston päätteen .srt -muotoon.
Niin VLC:llä varmaan ku se tukee molempia? Mutta niin kuin sanoin niin VLC ei ole vaihtoehto.
jjari kirjoitti:[Mutta niin kuin sanoin niin VLC ei ole vaihtoehto.
Jessuksen pussit, VLC ei pätki sun MBP:lla 1080p:llä kun se ei pätki edes mun Minillä...!
Asetukset kuntoon, se on neuvottu täällä muutamaan kertaan... kappas, haulla löytyi heti...
jjari kirjoitti:[Mutta niin kuin sanoin niin VLC ei ole vaihtoehto.
Jessuksen pussit, VLC ei pätki sun MBP:lla 1080p:llä kun se ei pätki edes mun Minillä...!
Asetukset kuntoon, se on neuvottu täällä muutamaan kertaan... kappas, haulla löytyi heti...
No voi hemmetti, tähän asti olen lukenut tästä ketjusta vain jotain 24 hertsin asetusjuttuja ja se ei ole ollut ongelma, mutta viestisi jälkeen meni 24 sekuntia niin löysin muitakin asetusjuttuja. Tarkasteluun menee, kiitos
malhotra kirjoitti:Itsellä on VLC nykyisin onnistunut aika hyvin toistamaan 720p kuvaa verkkolevyltä nykimättä. .sub tiedostot saa toimimaan normaalisti vaihtamalla tiedoston päätteen .srt -muotoon.
Niin VLC:llä varmaan ku se tukee molempia?
Plex kyllä ymmärtää näyttää ne tekstit, kunhan vaihdat sen tiedostopäätteen!
Niin VLC:llä varmaan ku se tukee molempia?
Plex kyllä ymmärtää näyttää ne tekstit, kunhan vaihdat sen tiedostopäätteen!
Testasin nyt vihdoinkin MacBook Tiikerillä tätä http://xbmc.org/.
Huomasin että 720p 24fps -pätkät pyörivät sulavasti (uskallanko väittää että todella sulavasti?) vaikka näyttömoodina on 60Hz -tila.
Mitä kikkaa tuossa käytetään koska uusimmalla VLC:llä vastaavat pätkät eivät ole yhtä sulavia, prosessoritehosta ei jää kiinni?
Kysytään samalla että jos valitsenkin 50Hz -näyttömoodin käyttööni niin osaisiko tuo nopeuttaa toistoa 24fps -> 25fps ja onko tuo ajatus edes järkevä?
Sherukka kirjoitti:Testasin nyt vihdoinkin MacBook Tiikerillä tätä http://xbmc.org/.
Huomasin että 720p 24fps -pätkät pyörivät sulavasti (uskallanko väittää että todella sulavasti?) vaikka näyttömoodina on 60Hz -tila.
Mitä kikkaa tuossa käytetään koska uusimmalla VLC:llä vastaavat pätkät eivät ole yhtä sulavia, prosessoritehosta ei jää kiinni?
Sherukka kirjoitti:Testasin nyt vihdoinkin MacBook Tiikerillä tätä http://xbmc.org/.
Se on kato sitä optimointia.
Ja pessimointia, kun juuri kellään ei ole VLC:n asetuksiin koskettu vaikka sieltä saadaan rankasti sulavuutta lisää.
Se on kato sitä optimointia.
Ja pessimointia, kun juuri kellään ei ole VLC:n asetuksiin koskettu vaikka sieltä saadaan rankasti sulavuutta lisää.
Kerro lisää kiitos! Prosessoritehosta kun ei näissä pätkissä ole puutetta...