Kas kun täälläkin on oikein "mainosmiesten" painolla puolusteltu flashia ja sen erinomaisuutta, ja samalla toisteltu vanhoja mantroja jostain rajoitteista ja kompromisseista, ja niiden elämänlaatua heikentävästä surkeudesta. Kuitenkin monesti tuota animaatio- ja multimediatekniikkaa käyttävät ärsyttävimmillään juuri ne mainostajat. Tai toisaalta sitten sellaiset, joilla ei ole hajuakaan markkinoinnin maailmasta. Osa toki osaa hommansa ja käyttää sitä fiksusti, mutta kovin usein juuri ne turhimmat ja turhauttavimmat flässipätkät netissä ovat jollain kaupallis-mainoksellisilla saiteilla. Sarjassamme turhia flässi-introja väärissä paikoissa, turhankin monimutkaisia ja käyttäjää yhden kerran jälkeen lähinnä ärsyttäviä ja tuotteiden vertailua hidastavia ja/tai hankaloittavia flässikrumeluureja yms. Onneksi monet flässin tekijät osaavat tehdä asiat myös fiksusti ja tyylikkäästi.
Mutta pahimmillaan se mainosmiesten flässin käyttö on vähän kuin esim. tuolla Macmaailman pörssissä hiljattain ollut myynti-ilmoitus, jossa 1-2 riville mahtuva myynti-ilmoitus oli paisutettu 8-10 rivin mittaiseksi, ja ensimmäiset 3-5 riviä olivat aivan turhaa ja potentiaalista ostajaa turhauttavaa runoilua myytävän laitteen erinomaisuudesta huutomerkein (>1) koristeltuna - edes mainitsematta sanallakaan siitä, mistä laitteesta tarkalleen oli kyse. Ainakin minulla loppui kiinnostus jo toisen lauseen/huutomerkin jälkeen, kun edelleenkään ei selvinnyt se, mistä laitteesta oli kyse ja mitkä olivat sen speksit ja hinta.
Tavallaan sama homma noiden flässien kanssa pahimmillaan eli silloin, kun hommaa ei oikein osata, ja turha kikkailu menee käytännöllisyyden, käytettävyyden ja tarkoituksenmukaisuuden edelle, kohderyhmä ja myös se kaupanteon juoni unohtaen. Toisinaan saitilla vierailua häiritsee itsepintainen flässi-intro, tai usein flässisaitille tuotetietoa ja hintoja vertaileva/hakeva joutuu käymään läpi kenties kymmenien sekuntien transitiot, kääntelyt, vääntelyt ja soundtrackit joka hemmetin klikkauksen yhteydessä, eikä navigointi esim. taaksepäin olekaan aina niin helppoa saati itsestäänselvää. Siis silloin, kun homma on mennyt överiksi, eikä hommaa ole oikein osattu, ja kenties aliarvioitu kohdeyleisöäkin. Varmaan moni täälläkin on saanut tuta sekä pelkästään ärsyttävistä ja selaamista hankaloittavista että hienoista flässisaiteista. Ehkäpä sen flässin käyttö kaupallisilla webbisaiteilla pitäisikin rajoittaa vain krääsän, hömpän, muodin ja muun lifestyle -kaman markkinointiin.
Toisinaan noita nähdessä vaan tuntuu, että jonkun tekniikan ja visualisointitavan käyttö on ollut itsetarkoitus ja mennyt käytännöllisyyden edelle, ja on tullut mietittyä, että tekijältä on ilmiselvästi jäänyt markkinointi-copyn idea ja teoria täysin pimentoon, vaikka niin mainosmiehiä tai -naisia muka ollaankin. Toisinaan on käynyt mielessä sellainenkin, että monesti samanlaisen toiminnallisuuden ja jopa visuaalisuudenkin olisi voinut toteuttaa toisella tavalla ja tekniikalla ilman flashiakin, jostain tietystä visuaalisesta elementistä silti tinkimättä. Vaikka käyttämällä tavanomaista web-tekniikkaa ja erillisiä videoita. Mutta taas mennään osittain makuasioihin, tietty.
Parhaimmillaan ja oikealle kohderyhmälle tehtynä homma voi toimia hienostikin. Varsinkin jos/kun se flässi ei hyydytä selainta. Mutta kyseiset ongelmat ja ärsyttävyydet eivät ole sinänsä flashin vika, vaan sen tekijöiden. Flässillä voi tehdä myös paljon muuta, hiukan vähemmän käyttäjän tiellä olevaa mutta silti tyylikästä ja coolia, jos niin halutaan.
Paljon on kiinni siitä, miten noita työkaluja ja tekniikoita käytetään, ja huomattavasti vähemmän on merkitystä sillä, mitä mahdollisia 'kompromisseja' niiden käyttöön (etenkään nykyisin) liittyy, mitä rajoitteita käytettävyysvaateet kenties aiheuttavat, tai pitääkö koko tekniikkaa ylipäätään hanurista vai unelmista tulevana.
Monesti tuntuu vähän siltä, että siinä flässin yltiöpäisessä käytössä on unohdettu nimenomaan se kohderyhmä ja käyttäjät, ja käytettävyydestä piipittävät käyttäjät on melkeinpä naurettu pihalle, kun sekä tekijä että tilaaja ovat oman visionsa lumoissa. Kenties huomaamatta sitä, että kritiikin kärki ei koskenut flässin käyttöä sinänsä, vaan nimenomaan sen flässin väärinkäyttöä, eli huonosti toteutettua flash-designia.
Tässäpä siis vähän avausta kokonaan erilliselle keskustelulle. Vaikka tässä nyt tulikin voittopuoleisesti kriittistä kommenttia ko. tekniikan käytöstä, varmaan siitä löytyy paljon positiivisempaakin sanottavaa, eli antaa palaa, ja tällä kertaa hiukan rakentavammassa hengessä, ilman "jankkausta". 8)
Erityisesti flässi ja mäkit huomioiden. Tässä tuli nyt enimmäkseen filosofista tajunnanvirtaa, mutta kenties jatkossa päästään myös itse tekniikan yksityiskohtiin ja sensemmoisiin kiinni.
Kertokoon 'tavallisten pulliaisten' lisäksi myös ne flashia alvariinsa tekevät ja käyttävät sekä prot, että miten noita saitteja mielestänne kannattaisi ja pitäisi tehdä, miksi juuri flässillä, mikä flässisaiteissa ja flässissä on erityisen coolia, miksi jotkut saitit tai flässipätkät tökkivät mäkin selaimessa ja toiset eivät, listatkaa mielestänne sekä erityisen hianoja ja huonoja flässisaitteja, jne. Eli tarkoitus on saada aikaan kattavaa mielipiteiden vaihtoa flash-tekniikkaan ja sen käytöön liittyen.
*Moderaattorit huom*
Tää ei siis ole tarkoitettu jatkoksi toisaalla käydylle keskustelulle, vaan siellä syntyneeseen spinoff -teemaan liittyvästä keskustelun avauksesta kokonaan uutta ketjua ja keskustelua varten. Eli jos tämä ei lähde käyntiin tai samanlainen keskustelu on jo muualla, tämän viestin/ketjun saa vapaasti poistaa, ei haittaa yhtään.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)