Vanhempieni iMaciin ilmestyi outo näyttöongelma:
vilkaisin pari päivää sitten Spaces/Expose-ohjelmaa, totesin ettei minulla/vanhemmillani ole käyttöä moiselle, enkä mielestäni koskenut
mihinkään asetuksiin. Poistuttuani Spacesista huomasin näytön värimaailman muuttuneen tummemmaksi ja jotenkin epäselvemmäksi. Erityisesti tummista valokuvista on vaikea nähdä yksityiskohtia, vaikka näytön kirkkaus olisi täysillä. Olen käynnistänyt koneen uudestaan, kalibroinut näytön ja olen kliksutellut virransäästöpaneelista "vähennä näytön kirkkautta auttomattisesti ennen kuin näyttö menee lepotilaan"-asetusta päälle ja pois. Olen kokeillut myös PRAM-muistin nollaamista. Kyseessä on siis toukokuussa 2008 hankittu viimeisintä mallia oleva iMac 20" näytöllä ja kaikki uusimmat päivitykset on asennettu. Koneessa on myös Windows XP, jonka puolella värimaailma ja näytön ominaisuudet ovat täysin entisellään. Kun käynnistän iMacin, näytön värit ovat aivan pienen hetken (0,5s?) normaalit, mutta sitten tapahtuu himmentyminen. Kaikista neuvoista ollaan kiitollisia!
Mallin nimi: iMac
Mallin tunniste: iMac8,1
Prosessorin nimi: Intel Core 2 Duo
Prosessorin nopeus: 2.4 GHz
Näyttöbugi iMacissa?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Näyttöbugi iMacissa?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja sng »
Mulla tismalleen sama mikä,pari päivää sitte tuli. aattelin soittaa tällä viikolla apple tukeen.
Ku soitat niin raportoi tänneki.
Edit ei helkkari, se oli toi kontrasti säätyny. Iso kiitos avusta!
Ku soitat niin raportoi tänneki.
Edit ei helkkari, se oli toi kontrasti säätyny. Iso kiitos avusta!
-
Viesti Kirjoittaja Rick »
Kiitokset Kallelle! Tuo kontrastin säätö oli liikkunut pari pykälää normaalista maksimin suuntaan. Kummallista tässä on se, että kontrastin säätö on liikkunut tuossa Spacessa käynnin yhteydessä, sillä käyttöapuvalikossa en käynyt.Hyvä että Mac-noviisille selvisi myös tuo kontrastisäädön sijainti, sillä olinkin ihmetellyt miksei sitä näy järjestelmäasetuksissa kohdalla "Näytöt"...
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
Tuosta kontrastista vielä kysyisin.
Pitääkö sen siis normaalisti olla aivan tuolla vasemmassa reunassa?
Nimittäin sinne se minun piti säätää ennenkuin kuva tuli kuntoon.
Muuten minäkin käväisin tuolla Spacessa ja Exposessa.
En mielestäni mitään muuttanut, mutta niin vain kävi.
Poistin nyt nuo Doc'ista. Eipä tule vahingossakaan näplättyä.
Viimeksi muokannut ompponainen, 12.1.2009 klo 21.07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-iPad pro 11
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Jep. Siellä päässä taitaa lukea normaali. Yksikin pykälä oikealle päin on epänormaali.ompponainen kirjoitti:Pitääkö sen siis normaalisti olla aivan tuolla vasemmassa reunassa?

kaikki maailman vesi on homeopaattista kusta
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
Kiitos !
Niinpä![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Niinpä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-iPad pro 11
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
...ja suosittelen myös tässä ketjussa että käytte deaktivoimassa nuo kontrastisäädön pikanäppäimet! Löytyy näppäimistö & hiiriasetuksista.
EDIT: Saa ihmetellä mitä on mietitty kun tuo on oletuksena aktiivisena, melkein jokainen uusi käyttäjä kompastuu tuohon jossain välissä.
EDIT: Saa ihmetellä mitä on mietitty kun tuo on oletuksena aktiivisena, melkein jokainen uusi käyttäjä kompastuu tuohon jossain välissä.

-
Viesti Kirjoittaja Kaisu »
Kiitos tästä viestistä! Omaan neljä vuotta vanhaan iBookiini tuli vastaava ongelma reilu viikko sitten ja joku jo ehti kertoa, että näytönohjain on rikki ja ainut järkevä vaihtoehto uuden koneen osto. Lohduttavaa, että mac-tottumaton poikaystävä oli ilmeisesti vain kokeillut outoa näppäinyhdistelmää. Nyt on tuokin pikasäätömahdollisuus poistettu.
-
Viesti Kirjoittaja skuutti »
Ite oon taistellu saman ongelman kanssa viimeiset pari viikkoa. Oon käyttänyt konettani ulkoisella näytöllä ja välillä tummat vaan menee mustaksi. No ongelma ratkesi aina sillä, että irrotin näytön läppäristä ja kytkin takaisin. No nyt otin läppärin syliin sohvalle, päivitin pari ohjelmaa ja käynnistin uudestaan -> taas sama homma. Rupesin googlettamaan ja löysin tämän saman "käyttöapu-vinkin".
Olen kyllä 100% varma, että kyseistä näppäinyhdistelmää en ole painanut, joten hieman ihmetyttää miksi kyseinen asetus menee itsestään päälle, ja miksi se korjautuu itsestään välillä. No nyt tietää ainakin miten ongelma ratkaistaan ilman johtojen irroittamista.
Olen kyllä 100% varma, että kyseistä näppäinyhdistelmää en ole painanut, joten hieman ihmetyttää miksi kyseinen asetus menee itsestään päälle, ja miksi se korjautuu itsestään välillä. No nyt tietää ainakin miten ongelma ratkaistaan ilman johtojen irroittamista.
-
Viesti Kirjoittaja trumpetteri »
Mullakin on ollut ongelma 2008 mallisen 20" imacin kanssa. Kun koneen käynnistää, näyttö on täynnä sahalaitaista sekamelskaa. Kun alareunasta avaa esim. finderin ja liikuttaa sitä koko näytön halki niin näytön kuva ikäänkuin päivittyy ja ongelma poistuu. Tämä kuitenkin huolettaa. Onko esim. muistikampa tai näytönohjain leviämässä? Vika ei ilmene muuten kuin käynnistyksessä. Onko vinkkejä?
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka