Macchiavelle kirjoitti:Pbman kirjoitti:Macchiavelle kirjoitti:
Wikipedia Sveitsin intistä: "Kolmannes ikäluokan miehistä suorittaa peruskurssin loppuun."
Kuten Kotro sanoi niin intin maine ja velvoittavuus on täällä aivan uskomaton. Mutta kyllähän sitä saastaa meille syötetäänkin sitten koko lapsuus ja nuoruus. Sitten kun oppii itse ajattelemaan niin on jo myöhäistä.
All able-bodied Swiss males aged between 19 and 31 must serve, and although entry to recruit school may be delayed due to senior secondary school, it is no longer possible to postpone it for university studies. About one third is excluded for various reasons, and these either serve in Civil Protection or Civilian Service.
Mistä kohtaa sellaisen löydät, kolmannes suorittaa siviilipaveluksen, eli sellaiset jptka eivät sovellu armeijaan.
Olen sitä mieltä että mitä nuorempana sen alta saa pois niin sen parempi, silloin kun sitä huumorintajua on jäjellä, mitä Kotron ikäisellä heebolla ei enää ole. Joo ja se Kotro sano sitä ja tätä.. onko sinulla mitään muita perusteita yhtyä Kotroon kuin se että Kotro sanoi näin telkkarissa.
Mitä saastaa syötetään? se että voi valita sivarin tai intin?? Vai se että koulussa luetaan Tuntematonta Sotilasta ja vietämme itsenäisyyspäivää paraateineen?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_v ... den_mukaan
Kotroon viittaminen oli omassa kappaleessa ja siinä käsittelin nimen omaan tuota ohjelmaa ja kerroin mistä olen samaa mieltä. Mitäs ihmeellistä siinä nyt sitten oli? Ei, minulla ei ole mitään muuta syytä yhtyä miehen kommentteihin kuin kommentoida hänen esiintymistään telkkarissa. Mitä sitten?
Ja kyllä, valtiotieteen opintoja käyneenä ja kansalaisvaikuttamiseen aktiivisesti osallistuneena minulla on omiakin mielipiteitä. Oma sivariaikakin on jo sen verran kaukana että voi ehkä siitäkin koittaa löytää hyviä ja huonoja juttuja oman kasvamisen suhteen.
Ja siitä saastasta jota voisi ehkä fiksummin kutsu propagandaksi. Kotonani Orivedellä kutsutatilaisuuden aikaan KADULLA ollut aseistakieltäytyjien edustaja vietiin kutsuntatilaisuudeessa olevan poliisin toimesta putkaan kadun toiselle puolelle "häiritsemästä kutsuntatilaisuutta". Virkavirheeksihän se todettiin, mutta tehty mikä tehty.
Ennen kutsuntatilaisuutta ei tietoa vaihtoehdoista jaeta juuri lainkaan. 20 sivuisessa opuksessa on kolmen rivin kappale että voit mennä siviilipalvelukseen tai kieltäytyä kokonaan. 19 sivua haastatellaan lentäjiä ja tankkikuskeja kuinka armeija on kiva paikka. Aika rehellistä tiedottamista
Muutenkin voisin ehkä varovaisesti verrata tuota uskonnon opetukseen kouluissa. Se tulee siellä vähän joka paikassa vastaan ja pikku hiljaa. Molempien tarkoitus on kasvattaa nuorista itsenäisiä, suoraselkäisiä Jumalaa pelkääviä kansalaisia. Jonkinlaisena vastakohtana nähdään sitoutumiskammoinen vastuuta pakoileva androgyyni joka lähtee ranskaan vaihto-oppilaaksi ja sitten muuttaa Milanoon asumaan rekisteröidyssä parisuhteessa.
Olin juuri häissä jossa sulhasen isä kyynelehti kahdessa kohdassa puhettaan. Ensin alussa onnitellessaan tuoretta paria ja toisen kerran mainitessaan että poika on päättänyt palata sotilasuralle parin vuoden miettimistauon jälkeen. Onhan se kunniallinen ja isänmaallinen ammatti.
Vaikka olet aktiivinen kansalaisjärjestöissä ja opiskellut valtiotieteitä, niin se ei tarkoita sitä että sinun ei tarvitse perustella mielipiteitäsi, en ole kysynyt mielipidettäsi Kotron esiintymiseen, vaan mitä perusteita sinulla esittää Kotron tueksi.
Millaista tietoa siviilipalveluksesta kutsunnoissa olisi pitänyt jakaa, mitä et olisi tiennyt? Sehän on vakauskysymys, jos et voi suorittaa asepalvelusta valitset iviilipalveluksen?? simple as that..
Historian tunnilla nuo mahdollisuudet peruskoulussa kerrottiin. Suomi on ev.lut maa ja siihen kuuluu niin kauan kuin kuuluu kirkkoon. Uskonnontunnit tulee sen mukana, siitäkin on mahdollista kieltäytyä.
Häh? Siis jos ihmisellä on mielipide niin mitenkäs se sitten pitää perustella? Tieteessä perustellaan, arvoista keskustellessa harvemmin. Mitä sellaista Kotro sanoi ja minä olin samaa mieltä mitä pitäisi perustella jollain tavalla? Lainasit minulta tämän:
Kotron ehkä paras heitto oli kyllä siinä että miten on mahdollista että kaikki edelleen menee vuodeksi tai puoleksi metsään ilman korvausta? Tuhlaa elämästään vuoden.
Mitä tuossa nyt on perusteltavaa?
Meillä kerrottiin historian tunnilla historiaa, ei Suomen puolustuspolitiikkaa.
Niin, ehkä varoivasesti arvioiden hieman samanlainen arvokasvatus tuossa on molemmissa mielestäni. Ja kieltäytyminenkin on hieman samanlainen: vaikka kieltäydyt opetuksesta niin silti katselet ne joulunäytelmät ja kuuntelet virret koska "ne kuuluvat Suomlaiseen kulttuuriin eivätkä edusta pelkästään uskonnillisuutta." (Itse sinänsä kyllä kannatan vakaumuksellista uskonnon opetusta peruskoulutasolla eli siinä mielessä hieman ristiriitainen homma.)
Tuo vakauskysymys onkin ehkä se ongelma. Meillä on PAKKO johon sitten ei tarvitse osallistua jos oma vakaus on sitä vastaan. Eli kyse ole siitä että voit valita jomman kumman vaan että jos et ota tätä niin saat tuon. Armeijasta pitää erikseen kieltäytyä ja kieltäytymisen seurauksena on rangaistuksen omainen pitkä siviilipalvelus tai jopa vankeus. Lähtökohta ei ole neutraali. Mielestäni homma pitäisi tehdä niin että armeijasta maksetaan kunnolla heille jotka leikkiä haluavat. Täällä on sanottu että palkka-armeijaan ei olisi menijöitä.. en usko. Kaikkihan inttiin haluavat!
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Uskon että menijöitä olisi karsittavaksi asti. Saataisi motivoitunut joukko modernilla kalustolla kansainväliseen yhteistyöhön.