TheKraken kirjoitti:Kalliit mikit kun nyt jonnin verran aiheena, niin tuli tästä mieleeni kysymys:
Mikä niissä maksaa?
Siis onko se vain se "käsityö" mikä noita tuntuu usein yhdistävän, vai käytetäänkö niissä jotain oikeasti arvokkaita komponentteja? Siis en tarkoita arvokkaalla sitä millä sikahinnalla sitä jossain tukussa myydään sen "käsityön" takia, vaan että oikeasti materiaalit/tekokustannukset ovat korkeat?
Ja siis en siis todellakaan sano, etteikö siis noissa vehkeissä se raha siinä lopputuloksessa tavalla tai toisella kuuluisi, mutta siis kiinnostaa vain mistä se paremmuus johtuu.
Niin mikä on hyvä ja mikä on kallis?
Ihan yksinkertaista se ei ole. Pari legendaarisinta "kallista" mikkiä on kehitelty vuonna 1947 ja toinen 1967. Noilla on sitten sorvattu tähän päivään asti miljoonia levyjä maailmaan ja osaksi se "oikea soundi" on tottumusta koska siltä sen "pitää kuulostaa" tuo soundi on se "oikea" toisella uudella mikillä äänitetty on "väärä". On näissä toki teknisiäkin ominaisuuksia joihin nojataan kun hyvää etsitään. Mutta kummallistahan tässä on se ettei noilla ole alkuaikoina voinut tallentaa kun muro-osan siitä mitä ne antaa äänellisesti. Mankat kun alussa oli mitä oli.. nopsaan tuli sitten hyvät nauhakoneet ja nyt ollaan jo tässä.
On melko helppoa ja edullista tehdä mikki joka kaapii talteen kaikkia ihmisen kuulolle tärkeitä taajuuksia tai jopa yli sen kuuloalueen. Tämä ei kuitenkaan ole se ainoa asia kun äänitetään laulua ja instrumenttejä. Kullekin mikrofonille on ominaista tietyt painottumat ja herkkyydet ja epäherkkyyydet. Osassa nämä oivallukset on paremmin kuin toisissa ja usein pyritäänkin uusiotuotannossa tuottamaan uusiksi se joskus onnistunut ajatus. Se taasen ei ole ihan yksinkertaista. Esim. noita ihan vanhoja ei voi replikoida koska samoja komponentteja ei ole enää olemassa ja uusien vastaavien tuottaminen ei käy tuosta vaan vaikka niin olettaisi. Vaatisi ihan pienien tehtaiden perustamista mutta se ei noita volyymeja varten ole kannattavaa. Ihan uusia keksintöjäkin on maailma väärällään, mutta moisen luominen tyhjästä on sekin kallis operaatio.
Käsityöllä saa hurjan hyvä mikin mutta hinta on sitten se mikä on. Sarjatuotanto taas vaatii hurjasti tutkimista ja keksintöjä mieli kisata edullisemmalla hinnalla. On keksittävä keinot millä "oikoa" siinä missä kaivataan vanhoja komponentteja tai käsityötä. Tämä ei myöskään ole ihan ilmaista. Neumannilla tämä taitaa olla kaikista pisimmällä ja tuotteet korkeatasoisia johtuen aikamoisesta historiastakin. Eikähän se ole pelkkä se kapula aina. On mallista riippuen kapseli, elektroniikkaa, putki, vahvistin, muuntajat, kaapelit, moninapaliittimet jne..
Sanotaan että hyvä soundi painaa ja maksaa. Pitänee joskus paikkansa mutta vaikkapa 2500€ maksava mikki ei loppujen lopuksi ole kallis. On se kallis jos opiskelijan kukkarolla sellaista havittelee mutta äänityöläisen perustyökaluna se maksaa itsensä takaisin. Käyttöikä on kymmenissä vuosissa eli jos ja kun sillä tekee vaikkapa helposti sen 10 vuotta duunia niin ei olekaan enää paljoa se kustannus/vuosi ja. Moinen parhaillaan muodostaa hurjan ison siivun lopullisesta tuotteesta. Se työn helppous ja äänenlaatu on myös ihan omalla tasollaan moisella toimittaessa. Tällä ei ole väliä jos remuaa kellarissa kiljupunkkia mutta toisille sillä taas on väliä. Ihmisäänen spektrin musikaallisen soinnin tallentaminen on mutkikasta ja niin on monen soittimenkin. Kyllä se ääni tallentuu ihan 90€ Shuren 57:llakin mutta se ei aina vaan riitä.
Hyvä Neumann U67 on moinen kokonaisuus.
