Olen tuolla ongelma-threradissä kertonut vuoden vanhan iBookin käynnistysongelmasta. Nyt, kun näyttää että remonttia tulee, palaan tapauksen takuun kannalta:
-kone ostettiin vuosi sitten jouluksi
-heti viikon käytön jälkeen kone pamahti eka kerran. Silloin se meni tietysti takuuseen.
-nyt lähes päivälleen vuoden päästä kone pamahti taas.
Takuuaika lain kirjaimen mukaan on ohi. Mutta minusta, jos lain henkeä haistellaan, tämä pitäisi vielä kuulua takuun piiriin. Muuten minusta omena alkaa haista.
Onko kokemuksia, onko takuuajoissa pelivaraa?
Meneekö takuuseen?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: Meneekö takuuseen?
Viesti Kirjoittaja Kottarainen »
Itselläni pamahti 3 vuotta vanhasta macista prossu. Korvattiin omaavastuuosuuden ylimenevä IFissä, vakuutus oli laajennettu kotivakuutus. Diaknoosi "ennalta arvaamaton"
.

-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Mulla pamahti viikko takuun umpeutumisen jälkeen PowerMac G4:n kovalevy. Ei mennyt takuuseen. En tosin jaksanut kauaa tapella, kun vakuutus maksoi ja uusi kovalevy oli muutenkin tarkoitus hankkia.Opa kirjoitti:Onko kokemuksia, onko takuuajoissa pelivaraa?
-
Viesti Kirjoittaja TeemuK »
Kuluttajaneuvojan mukaan täytyy varmasti mennä. Mutta yleensä isot firmat kuten HP ovat todella vittumaisia tällaisissa asioissa (nimim. kokemusta on). Ja mitä olen itse ymmärtänyt Applekaan ei tule paljoa kuluttajia vastaan, vaan pitävät "oikeuksistaan" kiinni. Tappelua voi olla tiedossa.
-
Viesti Kirjoittaja kodekon »
Ja tää on kuulopuhetta: jostain mac-foorumissa luin jotain vuoden sisään, että Applella on usein käytössä 13 kk takuu koneissaan, vaikka sitä ei sanotakaan ääneen. Eli AppleCaren/Applen takuun järjestäjillä on mahdollisuus tuon ajan sisällä korjauttaa kone. MUTTA mikäli muistan oikein on tämä käytäntö voimassa USAssa, mutta jälleen mun täytyy sanoa, etten tosiaan muista mistä mä ton kuulin; se saattoi olla myös Euroopassa, vaikka vähän epäilen, että USAssa, kun siellä on asiakaspalvelu hieman eri tasolla kuin täällä :/ Ainakin siis foorumikirjoitusten perusteella, muuta kokemusta ei ole.
Varmaan tietenkin kannattaa yrittää saada tuo takuukorjaukseen. Ja siis mä en ole mikään asiantuntija kuluttajaoikeusasioissa, mutta konehan pitää korjauttaa mikäli siinä on tyyppivika. Kuulostaa aika oudolta, että emolevy (?) meni jo toisen kerran samassa koneessa mikä viittaisi siihen, että koneessa saattaa olla jotain vikaa jo alunperin. Mikäli olen asian ymmärtänyt oikein kuuluu myyjälle korvausvelvollisuus tuossa tapauksessa.
Ehkä kannattais kysyä kuluttajaneuvojalta tarkempia ohjeita. Ennen niillä ainakin oli joku palvelunumero Helsingissä mihin saattoi soittaa ja keskustella kuluttajaviraston asianajajan kanssa ilmaiseksi. Oli kerran ongelmia yhdessä läppärissä jonka ostin ja myyjäliike ei ollut kovin innoissaan korjaamaan vikaa, mutta kun sitten olin yhteydessä tohon kuluttajaviraston asianajajaan, jonka mielestä vika oli ehdottomasti myyjäliikkeen niin asia rupes selviämään. Ilmoitin nimittäin myyjäliikkeelle, että kuluttajaviraston asianajaja oli tätä mieltä ja korjaus tapahtuikin aika välittömästi sen jälkeen sitten. Turhia uhkailuja varmaan ei kannata tehdä, mutta kun selvittää asian rauhallisesti niin asioiden pitäis hoitua.
Toivottavasti Apple suostuu iBookkisi korjaamaan vielä!
Varmaan tietenkin kannattaa yrittää saada tuo takuukorjaukseen. Ja siis mä en ole mikään asiantuntija kuluttajaoikeusasioissa, mutta konehan pitää korjauttaa mikäli siinä on tyyppivika. Kuulostaa aika oudolta, että emolevy (?) meni jo toisen kerran samassa koneessa mikä viittaisi siihen, että koneessa saattaa olla jotain vikaa jo alunperin. Mikäli olen asian ymmärtänyt oikein kuuluu myyjälle korvausvelvollisuus tuossa tapauksessa.
Ehkä kannattais kysyä kuluttajaneuvojalta tarkempia ohjeita. Ennen niillä ainakin oli joku palvelunumero Helsingissä mihin saattoi soittaa ja keskustella kuluttajaviraston asianajajan kanssa ilmaiseksi. Oli kerran ongelmia yhdessä läppärissä jonka ostin ja myyjäliike ei ollut kovin innoissaan korjaamaan vikaa, mutta kun sitten olin yhteydessä tohon kuluttajaviraston asianajajaan, jonka mielestä vika oli ehdottomasti myyjäliikkeen niin asia rupes selviämään. Ilmoitin nimittäin myyjäliikkeelle, että kuluttajaviraston asianajaja oli tätä mieltä ja korjaus tapahtuikin aika välittömästi sen jälkeen sitten. Turhia uhkailuja varmaan ei kannata tehdä, mutta kun selvittää asian rauhallisesti niin asioiden pitäis hoitua.
Toivottavasti Apple suostuu iBookkisi korjaamaan vielä!
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Kuluttajansuojalain mukaan tulee kohtuullisen ajan kuluttua ilmoittaa tuotteessa olevasta virheestä, yleensä kohtuullisena aikana pidetään 2 kuukautta. Suomessa on myyjällä olemassa 10 vuoden tuotevastuu. Jokaisessa kunnassa on olemassa kuluttajaneuvoja jolta saa apua asioissa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Kuningaskuluttaja-ohjelmassa oli kerran juttua näistä asioista ja kerrottiin että vaikka mitään takuuta ei olisikaan myönnetty niin mikäli tuote on sellainen jonka pitäisi kestää käytössä suhteellisen pitkä aika - kuten esim. televisio - niin vuoden sisällä käyttäjästä riippumattomista syistä ilmennyt vika menee maahantuojan / valmistajan piikkiin.
3-6-9
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
ihan ensimäisenä kannattaa ottaa ja kysyä applelta. sen jälkeen jauhaa sitä kuluttajasuojaa jos viitsii.
-
Viesti Kirjoittaja Jaska »
Onnistuin neuvottelemaan vuoden vanhan PowerBookin näyttöongelman takuun ulkopuoliseen huoltoon noin kolme viikkoa takuuajan umpeuduttua. Olin yhteydessä Appleen useaan eri otteeseen eikä päätöstä tahtonut syntyä. Kolmannella soittokerralla päätös oli ilokseni myönteinen ja kuriiri haki ja palautti koneen noin viikossa. ( Applen puh: 0800 961 62 )
Kärsivällinen ja kohtelias asenne eivät ole tässäkään haitaksi...
Kärsivällinen ja kohtelias asenne eivät ole tässäkään haitaksi...
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka