MacBookin akku
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBookin akku
Viesti Kirjoittaja Cancel »
Negatiivisena asiana raportoisin saamani kielteisen päätöksen saada uusi akku MacBookiini. Olen netissä tutustunut vastaaviin akkuongelmiin, joille on tunnusomaista se, että kone lopettaa akun tunnistamisen ja lataamisen. Akkuikonissa on "X" -merkki osoituksena tunnistamisongelmasta. Kyseessä on selvästi virheellisestä tuotteesta, mikä tulisi korjata/korvata takuun päättymisestä huolimatta. Jo aiemmin jouduin ostamaan 100 eurolla uuden laturin vanhan petettyä. Ymmärrän, että akun käyttöikä on rajallinen ja ajan myötä se menettää kykynsä pitää varauksensa. Akun kesto oli yht'äkkiseen kuolemaansa asti hyvä. Kyseessä ei ole akulle normaali "kuluminen", vaan yleisesti tunnettu ja valitettu virhe. Korkeampaa hintaa vastaan tulisi saada asiallinen ja asianmukainen kohtelu - Back to PC.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: MacBookin akku
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Unohdit sitten raportoida meitä oman akkusi iästä? Vai pitääkö meidän arvata se?
Oliko viestisi siis nyt se, että siirryt takaisin PC-käyttäjäksi?
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Tämä on näiden laitteiden käyttäjien foorumi. Ei siis varmaankaan maksettu kehumisyhteisö. Mutta jos sun takuuaika on jäljellä, asia on selvä. Soitat ja ne laittaa sun ovellesi uuden akun. Voit joutua jonkun takuun laittamaan, eli oman luottokorttisi numeron (että he tietävät sinun akkusi kunnon olevan heidän vikansa).
Jos se on jo takuun ulkopuolella on olemassa "kuluttajan" tuotevastuu, ja oliko se joku 2 vuotta, joka olisi kohtuullinen aika tämmöisessä tapauksessa. Vetoat kuluttajasuojaan ja ko. firma yleensä on valmis korvaamaan tapauksen ihan ilmaiseksi. Muut tapaukset esim. PC-maailmasta korvaa yleensä asiakas itse. Koskaan ei elämä ole ollut niin helppoa, kuin kysessä Macin tapauksessa. koska mielestäni firma toimii oikeasti näissä tapauksisa.
Jos se on jo takuun ulkopuolella on olemassa "kuluttajan" tuotevastuu, ja oliko se joku 2 vuotta, joka olisi kohtuullinen aika tämmöisessä tapauksessa. Vetoat kuluttajasuojaan ja ko. firma yleensä on valmis korvaamaan tapauksen ihan ilmaiseksi. Muut tapaukset esim. PC-maailmasta korvaa yleensä asiakas itse. Koskaan ei elämä ole ollut niin helppoa, kuin kysessä Macin tapauksessa. koska mielestäni firma toimii oikeasti näissä tapauksisa.
iPad 2
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Mielestäni myös epäkohdista voi keskustella tuomalla niitä esille. Oliko oma viestisi se, että toistit mitä sanoin?AppleFarmer kirjoitti:Unohdit sitten raportoida meitä oman akkusi iästä? Vai pitääkö meidän arvata se?Oliko viestisi siis nyt se, että siirryt takaisin PC-käyttäjäksi?
Laitteen takuu on umpeutunut. Valmistajan antama takuu ei tarkoita sitä, että valmistajan vastuu virheistä katoaa - muutenhan jokainen antaisi laitteelleen esim. 3 vrk:n takuun. Juridisesti takuu on jotain normaalin KSL:n ja KL:n virhevastuun lisäksi annettavaa suojaa. Kuluttaja ei voi olettaa, että akun käyttöikä on loputon ja käytettävyys säilyy ajan kuluessa. MacBookin akuissa yleisesti oleva virhe (laitteisto lopettaa sen tunnistamisen) ei ole akun vanhentumiselle ominainen normaali seuraus. Kyseessä ei ole yksittäistapaus, vaan luonteeltaan yleinen suunnittelu-/valmistusvirhe. Olen ostanut ja omistanut kulutuselektroniikkaa paljon ja vaimon toivomuksesta hankimme ensimmäisen Macin. Toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen olen ollut tyytyväinen, mutta en aion jatkossa maksaa osien uusimisesta Macin kalliita hintoja. Yhden laturin juuri hankin jo (100 euroa) ja uusi akku olisi vähintään toinen satanen lisää pelkästään viallisten virtaosien vaihtamiseen. Tämä on ihan periaatteellinen kysymys ainakin minulle. Omasta suosituksesta tuttavat ovat hankkineet MacBookeja jo pari kappaletta - ainakin itse tulen jatkossa kertomaan myös kohtaamistani ongelmista ja lisäkustannuksista.
-
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Cancel kirjoitti:Mielestäni myös epäkohdista voi keskustella tuomalla niitä esille. Oliko oma viestisi se, että toistit mitä sanoin?AppleFarmer kirjoitti:Unohdit sitten raportoida meitä oman akkusi iästä? Vai pitääkö meidän arvata se?Oliko viestisi siis nyt se, että siirryt takaisin PC-käyttäjäksi?
Laitteen takuu on umpeutunut. Valmistajan antama takuu ei tarkoita sitä, että valmistajan vastuu virheistä katoaa - muutenhan jokainen antaisi laitteelleen esim. 3 vrk:n takuun. Juridisesti takuu on jotain normaalin KSL:n ja KL:n virhevastuun lisäksi annettavaa suojaa. Kuluttaja ei voi olettaa, että akun käyttöikä on loputon ja käytettävyys säilyy ajan kuluessa. MacBookin akuissa yleisesti oleva virhe (laitteisto lopettaa sen tunnistamisen) ei ole akun vanhentumiselle ominainen normaali seuraus. Kyseessä ei ole yksittäistapaus, vaan luonteeltaan yleinen suunnittelu-/valmistusvirhe. Olen ostanut ja omistanut kulutuselektroniikkaa paljon ja vaimon toivomuksesta hankimme ensimmäisen Macin. Toiminnallisuuteen ja käytettävyyteen olen ollut tyytyväinen, mutta en aion jatkossa maksaa osien uusimisesta Macin kalliita hintoja. Yhden laturin juuri hankin jo (100 euroa) ja uusi akku olisi vähintään toinen satanen lisää pelkästään viallisten virtaosien vaihtamiseen. Tämä on ihan periaatteellinen kysymys ainakin minulle. Omasta suosituksesta tuttavat ovat hankkineet MacBookeja jo pari kappaletta - ainakin itse tulen jatkossa kertomaan myös kohtaamistani ongelmista ja lisäkustannuksista.
No HÄ? Mikä se syy sitten oli ettet saanut uutta akkua? Itse sain takuun päätyttyä uuden akun, joka lopetti toimintansa täysin, täysin ilmaiseksi kotiovelle soitolla Applen asiakaspalveluun. Kone oli puolitoista vuotta vanha. Selvähän se on, että tuollaiset vaihdetaan kahden vuoden sisällä.
Tunnut tuntevan kuluttajan oikeudet hyvin. Lisää painetta asiakaspalvelulle!

-
En muista ostoajankohtaa tarkalleen, mutta sanoivat, että se on ostettu Sveitsistä ennen joulua 2006. Verkkokauppa.com:ista sen kyllä hain, joten täysin luotettava ei ole tuo väitetty ostoajankohtakaan. Sanoivat, että akkuni ei kuulu sarjanumeronsa perusteella ryhmään, jossa ongelmia pitäisi olla. Ongelma on kuitenkin todellinen ja täysin identtinen netissä kuvattujen lukuisten ongelmatapausten kanssa. Lisäksi sanoivat, että akku on koneesta poiketen "käyttötavaraa" (ei kulutustavaraa), joten valittaminen esim. Kuluttajariitalautakuntaan ei onnistuisi. Itse en ole löytänyt väitettyä rajoitusta (perustuu ilmeisesti Applen omiin takuuehtoihin, jossa rajaavat akkujen virhevastuuta) ja aionkin valituksen sinne tehdä. Käyttäköön Apple sitten aikaansa asiasta viralliseen riitelyyn tuotteen korjaamisen sijaan. Itse koen ainakin virheen sellaiseksi, että tuote ei ominaisuuksiltaan vastaa sitä mitä siltä odotin.EJMV kirjoitti:No HÄ? Mikä se syy sitten oli ettet saanut uutta akkua? Itse sain takuun päätyttyä uuden akun, joka lopetti toimintansa täysin, täysin ilmaiseksi kotiovelle soitolla Applen asiakaspalveluun. Kone oli puolitoista vuotta vanha. Selvähän se on, että tuollaiset vaihdetaan kahden vuoden sisällä.Cancel kirjoitti:Mielestäni myös epäkohdista voi keskustella tuomalla niitä esille. Oliko oma viestisi se, että toistit mitä sanoin?AppleFarmer kirjoitti:Unohdit sitten raportoida meitä oman akkusi iästä? Vai pitääkö meidän arvata se?Oliko viestisi siis nyt se, että siirryt takaisin PC-käyttäjäksi?
Tunnut tuntevan kuluttajan oikeudet hyvin. Lisää painetta asiakaspalvelulle!
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Miksi sinä Appleä kiusaat tällä ei-takuuseen kuuluvalla tapauksella, Applen takuu on vuosi ja sen jälkeen Suomessa (EU:ssa?) astuu esiin kuluttajansuojalain mukainen myyjän vastuu, eli Verkkokauppa.com on se osoite jonka kuuluu taata että myymänsä tuote on kunnollinenja lakiin perustuen he myös hoitavat sinulle toimivan tuotteen. Tietenkin jos olisit ostanut koneen Applen nettikaupasta olisi Apple MYÖS kuluttajasuojalain mukaisesti vastuussa myymästään tuotteesta.Cancel kirjoitti:Laitteen takuu on umpeutunut. - -.
En muista ostoajankohtaa tarkalleen, mutta sanoivat, että se on ostettu Sveitsistä ennen joulua 2006. Verkkokauppa.com:ista sen kyllä hain, joten täysin luotettava ei ole tuo väitetty ostoajankohtakaan. Sanoivat, että akkuni ei kuulu sarjanumeronsa perusteella ryhmään, jossa ongelmia pitäisi olla. Ongelma on kuitenkin todellinen ja täysin identtinen netissä kuvattujen lukuisten ongelmatapausten kanssa. - -.
Käyttäköön Apple sitten aikaansa asiasta viralliseen riitelyyn tuotteen korjaamisen sijaan. Itse koen ainakin virheen sellaiseksi, että tuote ei ominaisuuksiltaan vastaa sitä mitä siltä odotin.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
KSL 5:31Jamac kirjoitti:Miksi sinä Appleä kiusaat tällä ei-takuuseen kuuluvalla tapauksella, Applen takuu on vuosi ja sen jälkeen Suomessa (EU:ssa?) astuu esiin kuluttajansuojalain mukainen myyjän vastuu, eli Verkkokauppa.com on se osoite jonka kuuluu taata että myymänsä tuote on kunnollinenja lakiin perustuen he myös hoitavat sinulle toimivan tuotteen. Tietenkin jos olisit ostanut koneen Applen nettikaupasta olisi Apple MYÖS kuluttajasuojalain mukaisesti vastuussa myymästään tuotteesta.Cancel kirjoitti:Laitteen takuu on umpeutunut. - -.
En muista ostoajankohtaa tarkalleen, mutta sanoivat, että se on ostettu Sveitsistä ennen joulua 2006. Verkkokauppa.com:ista sen kyllä hain, joten täysin luotettava ei ole tuo väitetty ostoajankohtakaan. Sanoivat, että akkuni ei kuulu sarjanumeronsa perusteella ryhmään, jossa ongelmia pitäisi olla. Ongelma on kuitenkin todellinen ja täysin identtinen netissä kuvattujen lukuisten ongelmatapausten kanssa. - -.
Käyttäköön Apple sitten aikaansa asiasta viralliseen riitelyyn tuotteen korjaamisen sijaan. Itse koen ainakin virheen sellaiseksi, että tuote ei ominaisuuksiltaan vastaa sitä mitä siltä odotin.
Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, tämän luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten.
Järkevintä selvittää asia Applen kanssa, koska se viime kädessä virheen on aiheuttanut ja siitä vastaa.
-
Viesti Kirjoittaja Kamu »
Tuo on kohta mihin kannattaisi kiinnittää huomiota. Verkkokauppa kun on harrastanut harmaatuontia, joten kääntyisin itse kyllä Verkkokaupan puoleen.Cancel kirjoitti:... sanoivat, että se on ostettu Sveitsistä ennen joulua 2006. Verkkokauppa.com:ista sen kyllä hain, joten ...
iDrink - iPee - iFart - iEat - iSleep
Hanki pilvee - Dropbox - Klikkaa tästä: https://www.dropbox.com/referrals/NTMyNjk1OQ
¯`•.¸¸.><((((º> ¯`•.¸¸.><((((º> ¯`•.¸¸. ¯`•.¸¸.><((((º> ¯`•.
-
Kaivoin kuitin esiin ja totesin, että Applen väittämä ostopäivä oli väärä. Todellisuudessa kone on alle kaksi vuotta vanha. Soitin uudelleen Applelle ja asia nyt jatkokäsittelyssä. Verkkokauppa.com ilmeisesti hankkinut koneen Sveitsistä ja myynyt edelleen. Applen käsitys, että kone olisi mennyt loppukäyttäjälle jo silloin. Odottelen jatkoa mielenkiinnolla.
-
Viesti Kirjoittaja hilkka »
Minulla sama onglema, 1 v 3 kk vanhasta McBookissa akkua ei enää tunnisteta. Ostettu Stockmannilta.
Apple ei suostu korvaamaan virhevastuutaan vaan katsoo että akku on kuluva osa.
Miten muut olette onnistuneet saamaan uuden akua, kun ainakaan nyt virhevastuuta ei huomioida, vaikka akku yhtäkkiä lopetti toiminnan. Ilmoittaa jopa latauksia olevan 0.
Miten muut olette onnistuneet saamaan uuden akua, kun ainakaan nyt virhevastuuta ei huomioida, vaikka akku yhtäkkiä lopetti toiminnan. Ilmoittaa jopa latauksia olevan 0.
-
Viesti Kirjoittaja hezzuhopo »
Kannattaa varmaan koitaa sinne apllelle soittaa toisena päivänä jos ois eri tyyppi !hilkka kirjoitti:Minulla sama onglema, 1 v 3 kk vanhasta McBookissa akkua ei enää tunnisteta. Ostettu Stockmannilta.
-
Viesti Kirjoittaja wwweikka »
Ikäväkyllä, tilanne on tälläinen, ainakin omalla kohdallani. Bookin akku ongelmista kun on applen sivuilla oikein juttuakin, ja vaihto ohjeistusta, josta sain itse vinkin vasta parikuukautta liian myöhään, eli oliko se sivustolla mainittu pariksivuodeksi, mutta kuluvaksi tavaraksi akku muuttuu, kun ylittää maagisen aikarajan, siis näin applelta kerrottiin, eli omaan piikkiin meneeCancel kirjoitti:Negatiivisena asiana raportoisin saamani kielteisen päätöksen saada uusi akku MacBookiini. Olen netissä tutustunut vastaaviin akkuongelmiin, joille on tunnusomaista se, että kone lopettaa akun tunnistamisen ja lataamisen. Akkuikonissa on "X" -merkki osoituksena tunnistamisongelmasta. Kyseessä on selvästi virheellisestä tuotteesta, mikä tulisi korjata/korvata takuun päättymisestä huolimatta. Jo aiemmin jouduin ostamaan 100 eurolla uuden laturin vanhan petettyä. Ymmärrän, että akun käyttöikä on rajallinen ja ajan myötä se menettää kykynsä pitää varauksensa. Akun kesto oli yht'äkkiseen kuolemaansa asti hyvä. Kyseessä ei ole akulle normaali "kuluminen", vaan yleisesti tunnettu ja valitettu virhe. Korkeampaa hintaa vastaan tulisi saada asiallinen ja asianmukainen kohtelu - Back to PC.
Se on aivan sama, vaikka olen jo kesällä, maagisen ajan sisällä havainnut oireita, eli ei pitänyt virtaa juuri yhtään (ja sillon en tiennyt,että laajemmassakin mitassa ongelmia on), mutta sillon se ei vielä koripalloa muistuttanutkaan, mitä tekee nyt...eikä sitä kyllä saa koneeseenkaan kiinni, ilman väkivaltaa nykyisin
Se on niin helppo täälläkin monen paukuttaa poskeaan, firman vehje sylissään, että miksi itkette selvästä asiasta, applessa ei ole mitään vikaa...välillä tulee mieleen, että eräät saa jotain provikkaa siitä, että vaimentaa, hiukankin applea kyseenalaistavia henkilöitä
Minua ainakin itseäni v***ttaa jokainen ylimääräinen menoerä, varsinkin, kun ei varmaan olis teknisesti mahdoton toteuttaa seulonta tietokannasta, että kenellä kenties on viallisia komponenttejä ja informoida asiasta...vai miksi ne haluavat esim. mailiosoitteen sinne kantaansa...mitä?
Vähän väliä saa lukea, että liuta autojakin on KUTSUTTU , jos mistäsyystä huoltoon, enkä usko, että esim. keskiverto Volvolla ajava on niin fanaattinen, että käy firman sivuja vähänväliä selailemassa, ihan vaan varmuudenvuoksi...
Applen laatu on omastamielestäni laskenut sellaiselle portaalle, että seuraava kone ei automaattisesti enään ole kyseisen firman tuote!!!
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka