Terve,
Kysyisin miten paljon kokemusta teillä iPhonen koodaajilla on taustalla kun olette
aloittaneet iPhonella ja lisäksi kuinka paljon aikaa täytyisi nopeasti oppivan
käyttää koodaamiseen, jotta jotakin järkevää tulosta alkaisi syntyä ?
Aloititte pänttäämällä kieltä vai tutoriaalien avulla ?
Pohjalla on pelkästään perustiedot C-kielestä ja raudaksi ajattelin jotain edullista, kuten
Mac Miniä ~470€. Tällä pärjää hyvin ?
Muutakin saa kertoa ehkä-tulevalle-koodaajalle.
iPhone ohjelmoinnin uusi tulokas
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhone ohjelmoinnin uusi tulokas
Viesti Kirjoittaja anabebe »
-
Re: iPhone ohjelmoinnin uusi tulokas
Viesti Kirjoittaja jonppa »
Mulla on ohjelmoinnista 20 vuoden kokemus, mutta se ei tarkoita oikeastaan mitään. Vuoden ohjelmointikokemuksellakin pärjää hyvin, riippuu vain siitä kuinka hyvin ymmärtää mitä on tekemistä ja millainen ongelmaratkaisukyky on (koska ohjelmointihan loppujen lopuksi tätäanabebe kirjoitti:Terve,
Kysyisin miten paljon kokemusta teillä iPhonen koodaajilla on taustalla kun olette
aloittaneet iPhonella ja lisäksi kuinka paljon aikaa täytyisi nopeasti oppivan
käyttää koodaamiseen, jotta jotakin järkevää tulosta alkaisi syntyä ?
Aloititte pänttäämällä kieltä vai tutoriaalien avulla ?

Kyse kun ei ole pelkästään ohjelmointikielestä vaan myös arkkitehtuurista. iPhonelle koodatessa (tai mille muulle laajalle ympäristölle) on ymmärrettävä miten ohjelma toimii kokonaisuutena ja osana koko laitetta. En nyt yritä pelotella vaan lähinnä tahdon alleviivata että on todella ymmärrettävä mitä on tekemässä. Pelkän Objective-C:n ymmärtäminen on tietysti perustaito. Koko Objective-C-kieltä ei tarvitse osata ulkoa, aina voi luntata apuja googlesta tai oppaista.
Pänttäämistä kannattaa harrastaa rajatusti ja siirtyä mahdollisimman pian itse tekemisen pariin. Tekemällä kuin oppii. Itse antaisin vinkin, että lue läpi netissä olevia tutoriaaleja ja yritä tehdä ne niin että ymmärrät edelleen miksi teet minkäkin vaiheen. Tämän jälkeen tutki Applen tarjoamia esimerkkisoftia ja yritä ymmärtää miten ne toimii (miten näkymät on bindattu ohjaimeen jne..) Suosittelen paperille piirtämistä jos eri komponenttien suhteet toisiinsa ei tunnu pysyvän päässä

-
Re: iPhone ohjelmoinnin uusi tulokas
Viesti Kirjoittaja mpmartik »
Minulla aikaisempaa ohjelmointikokemusta oli opiskelukursseista (vähän Javaa, C:tä ja VBA:ta) sekä noin vuosi Javaa työssä. Tuolta pohjalta objective-C:n perusteet oli ainakin hyvin helppo oppia, kielen itsensä kanssa ei ole juurikaan tarvinnut painia. Ehkä tärkein asia opetella on muistinhallinta retain/release -metodeilla ja autoreleasepoolin kanssa.
Mitä tulee sitten Cocoa Touchiin, niin Applen ystävällisesti tekemä View Controller Programming Guide for iPhone OS on ylivoimaisesti tärkein lukemani ohje-PDF. Muutaman kerran sitä piti miettiä ja tarkistaa asioita oppaasta, mutta sen pohjalta kun toimii niin pääsee pitkälle.
Itse tykkään opetella asioita tekemällä, joten aloitin lukemalla objective-C:n perusteita ja vähän Hillegassia ja sitten hyppäsin syvään päähän allasta. Ei välttämättä se paras tapa, mutta jos niin haluaa tehdä niin kannattaa lukea tuo View Controller-opas ennen kuin aloittaa eikä vasta sitten kun on jo koodannut yhtä ja toista kuten minä tein.
Noiden lisäksi suosittelen lukemaan vaikkapa seuraavat tyylioppaat: http://www.cocoadevcentral.com/articles/000082.php ja http://www.cocoadevcentral.com/articles/000083.php Cocoan yleisesti käytetyt tyyliseikat ihan oikeasti helpottavat oppimista koska lähestulkoon kaikki rajapinnat sitten toimivat noiden sääntöjen mukaan.
Mitä tulee sitten Cocoa Touchiin, niin Applen ystävällisesti tekemä View Controller Programming Guide for iPhone OS on ylivoimaisesti tärkein lukemani ohje-PDF. Muutaman kerran sitä piti miettiä ja tarkistaa asioita oppaasta, mutta sen pohjalta kun toimii niin pääsee pitkälle.
Itse tykkään opetella asioita tekemällä, joten aloitin lukemalla objective-C:n perusteita ja vähän Hillegassia ja sitten hyppäsin syvään päähän allasta. Ei välttämättä se paras tapa, mutta jos niin haluaa tehdä niin kannattaa lukea tuo View Controller-opas ennen kuin aloittaa eikä vasta sitten kun on jo koodannut yhtä ja toista kuten minä tein.
Noiden lisäksi suosittelen lukemaan vaikkapa seuraavat tyylioppaat: http://www.cocoadevcentral.com/articles/000082.php ja http://www.cocoadevcentral.com/articles/000083.php Cocoan yleisesti käytetyt tyyliseikat ihan oikeasti helpottavat oppimista koska lähestulkoon kaikki rajapinnat sitten toimivat noiden sääntöjen mukaan.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka