Viime viikolla noin puolitoista vuotta vanha Macbookkini (OSX 10.4.11) alkoi temppuilemaan näppäimistönsä kanssa:
Näytönsäästäjän mentyä päälle kone ei tottele enää omaa näppäimistöä ja trackpadiaan, vaan joudun turvautumaan irralliseen näppikseen ja hiireen (kone on kiinni televisiossa ja irtonäppis ja -hiiri ovat yleensä muutaman metrin päässä varsinaisesta koneesta, tämän vuoksi käytän välillä myös m.bookin omaa näppistä).
Näppäimistö ja trackpad ovat siis täysin kuolleet, aivan kuin kytketty pois päältä. Ongelma ratkeaa vain uudelleenkäynnistämällä kone.
Missä vika voi olla?
En ole tehnyt mitään muutoksia tällä välillä koneelle (näytönsäästäjä, uusi näppäimistö tms.) ja järjestelmäasetusten mukaan trackpadia ei ole kytketty pois päältä jos ulkoinen hiiri on käytössä. Ulkoisen näppiksen donglen irroittaminen ei myöskään palauta näppiksen toimintaa.
MacBook ja jäätyvä näppäimistö+trackpad
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook ja jäätyvä näppäimistö+trackpad
Viesti Kirjoittaja jhurme »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: MacBook ja jäätyvä näppäimistö+trackpad
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Täällä samanlainen ongelma kesällä ostetun MBP:n kanssa. Käynyt nyt kolme kertaa huollossa ja emolevyn, io-boardin ja topcasen vaihdon jälkeen päätyivät laittamaan teippiä näppäimistölle johtavaan lattakaapeliin (eh, yllättäen ei kovin toimiva ratkaisu ja nyt odotellaan Applen vastausta)
Vaikka on eri koneet, minulla MBP ja tässä tapauksessa MB, niin testaa silti seuraavat:
Tarkista järjestelmän kuvauksesta näkyykö laitteet (Apple Internal Keyboard / Trackpad:) olevan paikallaan (minulla näkyy)
Ja testaa asentaa ulkoiselle levylle toinen käyttöjärjestelmä rinnalle ja koita toistuuko ongelma sen kanssa (minulla toistuu)
niin voi rajata vian rautaviaksi ja laittaa huoltoon (soitto ensin Applelle, koska 1 vuoden takuu on päättynyt, mutta virhevastuu jatkuu)
- Hount
Vaikka on eri koneet, minulla MBP ja tässä tapauksessa MB, niin testaa silti seuraavat:
Tarkista järjestelmän kuvauksesta näkyykö laitteet (Apple Internal Keyboard / Trackpad:) olevan paikallaan (minulla näkyy)
Ja testaa asentaa ulkoiselle levylle toinen käyttöjärjestelmä rinnalle ja koita toistuuko ongelma sen kanssa (minulla toistuu)
niin voi rajata vian rautaviaksi ja laittaa huoltoon (soitto ensin Applelle, koska 1 vuoden takuu on päättynyt, mutta virhevastuu jatkuu)
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja jhurme »
Farmarin ohjeet näyttäisivät toimineen, kiitoksia!
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka