Pastori kirjoitti:Hehee. Mä olen niin duunari kuules, että oksat poijes. No tieteskin se on eri asia se kun duunia on runsaahkosti ja siitä saa korvauksen. Ja softan saa vähennyksenä ja ilman sitä ei olis töitä olleskaan.
Eli olet joku päätteen edessä istuskeleva "kuvanpyörittelijä" ja väität itseäsi "tosiduunariksi"? Noh, mielikuvansa kullakin mikä tuollainen tosi duunari on, ja yleensähän ihmisillä on luonnostaan aika kovat luulot itsestään.
Nyt on sitten vihdoin julkaistu Mac-versio Googlen Picasasta. Ohjelman voi hakea täältä. Itse ainakin olen odottanut tätä versiota pitkään ja palankin halusta kokeilla, kuinka valmis tuote tämä nyt sitten on,
Periaatteessa vaikuttaa ihan ok:lle. En tosin pikaisella testailulla päässyt oikein ohjelman sielunelämään käsiksi. Testasin laittaa jakoon omalle google-tililleni pari kuvaa, mutta en niitä kyllä mistään sitten löytänyt... No jonnekkin ne varmaankin sujahtivat.
Viizei kirjoitti:Jälleen yksi googlen beta-versio...
Niinpä. Jos menen Googlelle valittamaan, että ohjelma veti koneen jumiin, tuhosi kaikki tiedostot, mukaanlukien 20 vuoden tutkimustulokset viittä vaille valmiista rokotteesta, joka parantaa kaikki sairaudet, sekä aiheutti valokaaren koneesta kroppaani, joka vei henkeni, niin Google voi vedota siihen, että "sori ny vaan, mutta ohjelma on beta-versio, kuten hyvin tiesit. Me sulle mitään makseta". Kauankos se Gmailkin on ollut beta? Kolme vuotta?
Testasin itekkin äsken vähäsen ja sen huomasin että picasa tuo itteensä kaikki sun kuvat ja jos haluat poistaa ne kannattaa huomata että siellä on delete (poistaa kuvan(t) kokonaan koneelta ja sitten remove from picasa vaihtoehdot. Itse tein varmennuksena oman kansion picasalle että aina kun tuon kuvan se kopioi sen omaan kansioon ettei tule vahinkoja. Jonkun mielestä tässä ei oo mitään järkee mutta ite aion pitää picasassa vain tietyt jakoon tai muuhun tarkotetut kuvat. (Ja joku voi vielä sanoo miksi et pidä varmuuskopioita ulkosella kovalevyllä niin en oo viä hommannu sellasta.) Mulla Picasa ei kaatanu konetta mutta kun lopetin sen se kaato ittensä, pakota lopettamaan autto.
However, Picasa 3 for the Mac comes without several features that are available in the Windows version including Geotag, integrated webcam capture, auto screen capture and the export as an HTML page option.
Käyttänyt tuota PuuCeellä, toimii minusta loistavasti ja nuo web albumit toimii juuri niinkuin pitää. Iphotoa en ole ikinään edes avannut, mutta luulen että tuo on kyllä varteen otettava kilpailija.
Picasa 3 Mac versio on toiminut jo muutaman tunnin ajan testirupeaman nikottelematta. Aivan loistava ohjelma jota on kaivattu.
iPhoton säilöntämetodista en ole pitänyt koska haluan pitää kuvat omassa kirjastossaan. Ja vaikka iPhotosta olisi valinnut ettei se tallenna kuvia omaan kirjastoon niin siitäkin huolimatta siinä on vielä se suuri puute ettei se osaa automaattisesti päivittä kuvia jos kuvien nimiä tai kansioita on muokattua iPhoton ulkopuolella. iTuneksessahan on myös melkein sama ongelma mutta se ei kosketa samalla tavalla. Kuvia kun tulee muokattua ja nimettyä huomattavasti useammin kuin musiikkikappaleita joita ei edes tarvitse availla samaan tapaan ulkopuolisilla ohjelmilla. iTuneksella kun voi hoitaa kaiken siihen liittyvän (kuuntelu, selaus, idtagien muokkaus, iPod synkkaus jne). Kuvia taas tulee katseltua, nimettyä ja luotua huomattavasti useammin Finderissä ja muissa ohjelmissa (mm. Photoshop). Monille Picasa on kaivattu ohjelma koska se yhdistää resurssinhallinnan kaltaisen kuvien katselun (Canon ImageBrowser/ACDSee) ja iPhotomaisen kuvien selaamisen.
Picasassa ei ole läheskään kaikkia niitä ominaisuuksia joita iPhoto tarjoaa, mutta kuvien selaamiseen ja katselemiseen se on loistava työkalu.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
am_tiainen: Oi miksi haluat ylipäätänsä nimetä kuvia iPhoton ulkopuolella kun sen voi myös hoitaa iPhotosta? Eikö kamerasi luo riittävän hyviä nimiä? Itselläni nyppii vain yksi asia iPhotossa, ja tämä voi olla osaamattomuutta, eli miten teen varmuusskopion DVD:lle jos kirjasto ei mahdu yhdelle tai kahdelle levylle (tiedän että Toast on yksi ratkaisu, onko muita)?
am_tiainen kirjoitti: Kuvia taas tulee katseltua, nimettyä ja luotua huomattavasti useammin Finderissä ja muissa ohjelmissa (mm. Photoshop). Monille Picasa on kaivattu ohjelma koska se yhdistää resurssinhallinnan kaltaisen kuvien katselun (Canon ImageBrowser/ACDSee) ja iPhotomaisen kuvien selaamisen.
Miksi ihmeessä kuvia pitää käpistellä Finderin kautta? Ja Photoshopin saat oletuseditoriksi iPhotoon joten sekään ei ole este.
No kukin taaplaa tyylillään. Joillekin windowsmaisempi lähestymistapa aiheeseen sopii paremmin. Minä olen iloinen kun olen päässyt siitä hyvin eroon jo iTunesin ja iPhoton myötä.
Minusta tää Pikasa kolonen tuntuu jo ihan miellyttävältä käyttää, tageineen päivineen.
Yleensä kuvista ~90% on taltioitu vain muistoksi & joskus katsottavaksi. Koska Picasan editointioiminnot ovat toimivia ja erittäin helppo käyttää, niin kuville tulee tällöin tehtyä perusfiksaus. Uskomatonta, miten nopeasti tulee käytyä läpi sata-pari kuvaa. Speciaalitapauksille sitten toki tulee avattua varsinainen kuvankäsittelyohjelma, mutta nykyään aina vaan harvemmin.
Edit: Niinhän siinä sitten kuitenkin kävi, että jossain vaiheessa alkaa ongelmat. Editoin muutama sata kuvaa ja kun kävin tallentamaan levylle, niin sepä ei onnistunutkaan. Perrrr..!#&#%!! Kone ilmoittaa Error(2), joka liittynee HDD:hen. Hetken tutustuin asiaan keskustelusivuilla ja totesin, että antaa olla. Onni onnettomuudessa oli se, että sain kuitenkin vietyä editoidun materiaalin kansioittain uuteen paikkaan. Teinpä siis sen, tutustuin sen jälkeen tehokkaaseen ohjelmaan nimeltä AppDelete ja aloin opettelemaan uudelleen iPhotoa
Onkos tuo iphoto maksullinen erikseen ostettava softa?
Nappasin Picasa 3:n netistä, koska en Macbookissa löytänyt mitään järkeenkäypää tapaa edes katsella kuvin. Hirvittävin asia, mitä osui kohdalle oli valikoista löytynyt kaikki kuvat tai jotain sinnepäin! Meni täysin yli ymmärryksen, mitä tuollaisella toiminolla voisi olla muuta käytöä, kuin jatkaa valikkorivin pituutta? Picasa 3:n on oletettavasti huomattavasti mainettaan älykkäämpi. Siltä se ainakin näin aluksi näyttää!
Crimson kirjoitti:Miksi ihmeessä kuvia pitää käpistellä Finderin kautta?
Jos iPhoton kirjasto vioittuu (tästä on kokemusta vanhemmasta iPhotosta), kaikki kuvat joutuu järjestelemään uudelleen, ja siinä on työtä kun ne ovat erilaisissa pienissä alikansioissa esikatselukuvineen. Kerran kävi näin, enkä sen jälkeen ole iPhotoon koskenut.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Siitä iPhoton kuvakirjastostahan on joka jätkällä ja muijalla varmuuskopio, joten mistäs se uudelleenkäpistelyn tarve tulee?
Jep, ja ainakin viimeksi kun tarkistin niin ihan nätisti erikseen ne esikatselukuvat ja todelliset kuvat siellä 'kirjastossa' (lue: hakemistorakenteessa) olivat.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Siitä iPhoton kuvakirjastostahan on joka jätkällä ja muijalla varmuuskopio, joten mistäs se uudelleenkäpistelyn tarve tulee?
Kun olisikin, vaan kun ei ole. Vaikka varmuuskopiointiohjelmat olisivat koneella, ei niistä ole mitään hyötyä jos kovalevytilaa ei ole tarpeeksi. Ja jos ei ole koneella Leopardia ja Timemachinen kaltaista backupia, saattaa vanha kirjasto korvautua tietämättä varmuuskopioidessa sellaisella, jossa kirjastorakenne on alkanut jo rikkoutumaan. Onneksi ei ollut oma kone jossa tuo iPhoton kirjasto rikkoutui, mutta minä jouduin kyseisen henkilön it-tukena tuota selvittelemään. Jos iPhoto tallentaisi kuvat jotenkin samaan tapaan kuin iTunes, se riittäisi minulle. Ainakin siihen aikaan nuo kuvat olivat hakemistorakenteessa ihan miten sattuu, kun eiväthän ne kuvien päivämäärät olleet oikein, ja siinä oli kyllä järjestelemistä että kuvat sai taas oikein. Onneksi on vaihtoehtoja.
Picasaa suht paljon käyttäneenä voisi sen verran sen filosofiaa valaista (jos se ei ole tuttua), että termi; "kuvat on Picasassa" on vähän harhaanjohtava, koska koko ohjelman idea on, että kuvat ovat missä ovat ja valikosta Tools -> Folder Manager käyttäjä kertoo, mihin kaikkiin paikkoihin koneessa haluaa tämän Picasa-"kiikarin" suunnata ja sitä voi huoletta suuntailla ja kokeilla. Picasa kyllä kaivele kuvakansiot näkyville vaivatta.
Kun kuvien ominaisuuksia muuttelee, niin softa ei tee alkuperäisille kuville yhtään mitään, jos ei erikseen komenna. Se "säätää" vaan kiikaria, jolla kuvia katselleen ja niin kauan, kun ei halua kuvia editoituaan naulata niitä muutoksineen levylle, Undo:ta riittää niin paljon kuin on muutoksia tehnyt eli aina pääsee alkuperäiseen kuvaan takaisin.
Kuitenkin, kun kuvia Picasalla käsittelee, kaikki muutokset ovat voimassa Picasa-kiikarilla katsottuna ja kuvat lähtevät esim. sähköpostiin automaattisesti halutulla tavalla nettisopivaksi pienentyen ja siinä ulkoasussa kuin niissä on Picasalla katsottuna. JOS niitä kurkistaa jollain muulla softalla, niin näkee kuvat juuri sellaisena, kuin ne on koneeseen napattu ilman mitään muutoksia.
Hakutoimintoa ei myöskään sovi väheksyä. Se on aivan erinomainen, kun vielä selvittää folderien ja albumien merkityksen itselleen. Kymmenistäkin tuhansista kuvista löytyy hyvin näppärästi oikeat, kun folderit ja albumit on vaan nimetty mukavasti, ei ole väliä edes siitä, onko jotain sisäkkäisiä kansiota käytössä. Erinomainen selailusofta siis ainakin tässä Macbookissa!
... Ja mitä tulee varmuuskopiointiin, niin Tools-valikossa on kohta: Backup Pictures.