Heips,
Olen varsin uusi macin käyttäjä (MacBookPro) ja muutenkin tiedän tietokoneista yms. varsin vähän, osaan käyttää ohjelmia, mutta itse koneen toiminnasta en juuri mitään tiedä. Käytän kuitenkin paljon, käytännössä päivittäin, kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmia (Photoshop, InDesign), ja laatuvaatimukset printtauksen suhteen ovat kovat.
Ongelmia on nyt käytännössä kaksi: värisävyt mac/pc ja printtaus.
Eli joudun viemään paljon macissä käsittelemiäni kuvia pc:lle ja mm. printtaamaan niitä pc:n kautta (tulostimena Epsonin StylusPhoto 1290) sekä päivittämään niitä nettisivuille. Ongelmana on, että sävyt heittävät. Olen hionut esim. lämpimän harmaan johonkin kuvaan, ja oman pc:n (sekä käytännössä kaikkien muiden koneiden) näytöllä lämmin harmaa onkin muuttunut kylmän violetin sävyiseksi. Tulostuu myös tällaisena. Ylipäätään kaikki värisävyt ovat macissa lämpimiä, pc:ssä kylmiä.
Tajusin nyt vasta, että järjestelmäsetuksista voi säätää näytön värejä. Koneessani on väri-LCD, mitä se tarkoittaa? Jos vaihdan esim. Adobe RGB:n, näyttö ikään kuin sinistyy kauttaaltaan. Tämä saattaisi kai olla vastaus ongelmaan? Minun pitäisi työskennellä tällaisella näytöllä? Väri-LCD on vain NIIN paljon paremman näköinen ja yksinkertaisesti miellyttävämpi työskentelynäyttö.
Toinen ongelma on printtaus macista, se on toistaiseksi lähinnä katastrofaalista. Kun printtaan tuolle Epsonille pc:stä, kaikki sujuu ok, saan helposti säädettyä printtiasetuksia ja kuva tulostuu samanlaisena kuin se läppärin näytöllä näkyy. Macista tulostaessani en tahdo löytää kaikkia asetuksia (en esim. löydä niin yksinkertaista asiaa kuin paperikoko enkä löydä ollenkaan marginaalitonta vaihtoehtoa, joka pc:ssä on ihan yksinkertainen ruksi ruutuun). Kun olen omasta mielestäni saanut edes jotain säädettyä (paperikooksi olen saanut A3, kun olen hyväksynyt asetuksen "scale to fit paper size", vaikka en haluaisi skaalata, mutta muuten paperikoko ei vaihdu), printissä kuva on osaksi ulos paperilta ja siitä puuttuu osa. Samoin värit ovat printissä aivan järkyttäviä. Esim. tumma, "hillitty" sininen saattaa tulostua hillittömän kirkkaana, tässä ei siis ole enää kyse edellisen kappaleen sävyeroista.
Mitä pitäisi tehdä? Miten saisin maccini ja tulostimeni toimimaan yhdessä? Olen yrittänyt ladata tulostimelle netistä uusimman ajurin, jos sillä nyt on jotain merkitystä, mikään ei kuitenkaan muutu. Kone myös ilmoittaa photarista tulostaessani, että olen printtaamassa non-post-script -printterille (some PostScript specific print settings - interpolation, calibration, encoding - will be ignored since you are printing to a non etc.), mitä se tarkoittaa ja voiko sillä olla vaikutusta? Miten printteristä saa ps-printterin? Toisaalta Acrobatista printatessa ei sano näin, ongelmat kuitenkin samat.
Miten toimimalla pääsisin sellaiseen tilanteeseen, että voisin työskennellä macilläni väri-LCD näyttöasetuksella ja saisin tulostettua kuvan macista epsonilleni siten, että se tulostuisi samanlaisena kuin se näytöllä näkyy?
(Jos tuohon pc-ongelmaan on ratkaisu muuttaa tuo näytön värisysteemi, voin sitten työskennellä esim. adobe rgb:llä niinä kertoina, kun kuvat on vietävä pc:lle. Mutta kun voin printata omalta koneeltani, haluaisin käyttää väri-LCD:tä, se on oikeasti hyvännäköinen.)
Kiitos paljon, jos joku osaisi vastata, siitä olisi todella apua. Pahoittelut pitkästä viestistä, toivottavasti sain ilmaistua ongelman tarpeeksi selvästi. Ja selvennyksen vuoksi vielä: olen ehdottoman hurahtanut macciin, tuo printtaushomma täytyy vaan saada toimimaan.
Mac ja EPSON, printtausongelmia; Mac/PC, ongelmia väreissä
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mac ja EPSON, printtausongelmia; Mac/PC, ongelmia väreissä
Viesti Kirjoittaja Turre* »
-
Re: Mac ja EPSON, printtausongelmia; Mac/PC, ongelmia väreissä
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Kalibroi näyttösi. Jos ei ole käytettävissä fyysistä kalibrointilaitetta, käytä OS X:n omaa työkalua: se on siellä samassa paikassa missä tuota "Väri-LCD":tä ja muita profiileja ihmettelit. Vanha, mutta hyvä ohje.
Sen Windows-koneen näyttökin olisi tietysti syytä kalibroida, joku muu varmaan osaa sanoa ohjeita siihen (noiden kalibrointilaitteiden lisäksi, siis).
Älä missään nimessä käytä Adobe RGB:tä näyttöprofiilina. Adoben softien työprofiilina sen sijaan se on hyvä.
Printtereistä en ala nyt tässä, mutta ainakin pitäisi pitää huolta että tuo värinhallinta toimii siinäkin. Printatessa tulisi kertoa printterille mitä profiilia sen tulisi käyttää, riippuu paperista ja tietenkin printteristä. Tulostinten asennusohjelmat asentelevat näitä profiileja, tutki käyttöopasta.
Muutenkin ongelmat kuulostavat siltä, että kannattaisi ihan ensin lukea käyttöohjeet yms. läpi.
Sen Windows-koneen näyttökin olisi tietysti syytä kalibroida, joku muu varmaan osaa sanoa ohjeita siihen (noiden kalibrointilaitteiden lisäksi, siis).
Älä missään nimessä käytä Adobe RGB:tä näyttöprofiilina. Adoben softien työprofiilina sen sijaan se on hyvä.
Printtereistä en ala nyt tässä, mutta ainakin pitäisi pitää huolta että tuo värinhallinta toimii siinäkin. Printatessa tulisi kertoa printterille mitä profiilia sen tulisi käyttää, riippuu paperista ja tietenkin printteristä. Tulostinten asennusohjelmat asentelevat näitä profiileja, tutki käyttöopasta.
Muutenkin ongelmat kuulostavat siltä, että kannattaisi ihan ensin lukea käyttöohjeet yms. läpi.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Sama tulostin käytössä, ja sen värit heittää aina, eikä sitä voi(ne) kalibroida. Täytyy tyytyä siihen, että sen jälki on näissä hommissa luonnoslaatua varsinkin tavalliselle paperille. Mutta näinhän asia on lähes kaikilla pöytätulostimilla. Jos tarkkoja värejä haluaa, niin sitten ulos tulostukseen.
InDesignista tulostettaessa (omppu+P) aukeaa ruudulle tulostusvalikko. Siinä vasemmalla valkoisella pohjalla olevan valikon (General - Setup - Marks and Bleeds - Output jne jne) välilehdillä säädetään paperikoot, leikkuumerkit jne. Ihan siinä ekassa ikkunassa (General) valitaan tulostin ja toisessa (Setup) Paper Size -valikosta aukeaa pitkä lista paperivaihtoehtoja. Eri juttu on, osaako epsoni tehdä aidosti marginaalittomia, se jättää aina valkoista näkyviin ja jos tarvitsen reunasta reunaan, tulostan dokkarin A3-paperille. Mutta A4- minimize margins -valinta siellä on.Macista tulostaessani en tahdo löytää kaikkia asetuksia (en esim. löydä niin yksinkertaista asiaa kuin paperikoko enkä löydä ollenkaan marginaalitonta vaihtoehtoa, joka pc:ssä on ihan yksinkertainen ruksi ruutuun).
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Kyllä minun Macbookin kylkiäisenä saatu Canon MX310 -halpis ainakin tulostaa värit todella hyvin, halvimmalle Canonin valokuvapaperille ja oikealla profiililla. En odottanut näin hyvää laatua moiselta.
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Itse kehoittaisin aloittelijaa pysymään profiileista erossa tulostettaessa. Annetaan siis Epsonin ajureiden hoitaa säätäminen, kunhan paperilaatu on valittu oikein niin tulos on useimmiten vallan mainio. Kokeile ensin tällä tavoin ja vasta tämän jälkeen ryhdyt opiskelemaan ja hieman taistelemaan profiilien kanssa. Ovatko muut samaa mieltä?
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Ei, kyllä näyttö vaatii kalibrointia.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka