peltsi173 kirjoitti:crk1 kirjoitti:Näin on, ei todellakaan kiinteys/irroitettavuus voi tehdä 40% eroa. Ehkä max. 10%
Voi rähmä. Minä kun menin uskomaan Applen insinööriä.
Enää kiinostaisi tietää, kuinka suurempi varauskyky on saavutettu? Meillähän on täällä niin monta akkuteknologiaan erikoistunutta henkilöä, että tähän saan varmaan vastauksen tuossa tuokiossa.
-j-
En liiemmin ole akkuteknologiaan erikoistunut (mitä nyt RC-autoiluharrastuksen takia olen noita joutunut oman turvallisuuden ja akkujen eliniän- ja tehon maksimoinnin takia opiskella), mutta ihan pelkällä maalaisjärjellä osaan kuvista katsella että akun fyysistä kokoa on kasvatettu. 15" MBP:ssa (early 2008) akku vie n. 1/3 tietokoneen leveydestä ja puolet syvyydestä. Tällä jaksaa pitää 15" näytön konetta päällä 5h.
Tuon uuden 17" koneen akku näyttäisi vievän kuvien perusteella kovalevyn pituutta lukuunottamatta koko koneen leveyden. Eli akun fyysinen koko on huomattavasti suurempi suhteutettuna näytön kokoon.
Tämä vertailu olisi järkevämpi, jos minulla olisi tässä 17" MBP jonka akun fyysiset ulkomitat voisin mitata, mutta tuo 15" toimikoot vertailuna. (early 2008 koneiden akut: 15" 60Wh - 17" 68Wh) (Unibody 15" mallin akun kapasiteetti on pienempi, kuin early 2008 mallin? O_o)
Nyt muuten kannattaa ostaa Unibody MBP 15" jos haluaa omansa vielä irroitettavalla akulla. Vähän on semmoinen aavistus.
Päivitystä:
Jee, olinpa ahkera ja Gimppailin seuraavanlaisen kuvan selventämään tuota akun kapasiteetin kasvua.
Kuvaa klikkaamalla aukeaa isommaksi.

*click* kuvassa vanhempi 17" MBP ja unibody 17" MBP
Kuvan perusteella on Unibody 17" MBP:n akun viemä pinta-ala koneen suurimpien tahkojen suuntaisesti 29,3 % suurempi, kuin aikaisempien 17" koneiden.
Laskelmiin voi ottaa semmoisen +- 5 % virhemarginaalin käytetyn mittaustavan takia.
Tämä ei luontaisestikaan ota minkäänlaista kantaa tuohon, kuinka paljon vanhemman konemallin sisuskaluissa on kiinnikkeitä ja kuinka suuren osan kennot vie vanhemman akun tilavuudesta. Edelleenkin pidän tuota markkinointipuhetta vähän toisarvoisena. Joo, akun kokoa on kasvatettu ja kapasiteetti on kasvanut myös, hyvä homma, mutta nyt akkua ei saa itse nopeasti vaihdettua. Elämä on valintoja täynnä. Akkuasia on nyt omalta osaltani loppuun käsitelty.
- Hount