http://fluidapp.com/
Eli kyseessä on ohjelma, jolla voi tehdä web-pohjaisista sovelluksista erillisenä ajettavia ohjelmia. Periaatteessa mikä tahansa nettisivu käy, mutta loogisin käyttökohde ovat juuri erilaiset laajemmat web-sovellukset kuten GMail, Facebook, Google Docs jne., joita on ehkä normaalisti tylsä pitää koko ajan auki selaimen tabissa.
Ulkomaankielinen termi tälle teknologialle on Site Specific Browser eli SSB. Mainittakoon, että teknologia on alunperin Mozillan kehittämä ja heillä on Prism-niminen ohjelma, josta on Firefoxiin tehty myös plugini. Itse en saanut sitä kuitenkaan toimimaan.
Homma toimii käytännössä niin, että Fluid tekee halutusta osoitteesta "oikean" ohjelman (Cocoa) Applications-kansioon, josta sen voi sitten raahata vaikka Dockiin. Ohjelmat laukaistaan jokainen erilliseen Safari-pohjaiseen ikkunaansa, josta puuttuvat osoiterivi ym. kontrollit, niin että sivusto näyttää vähän enemmän oikealta ohjelmalta. Fluid tukee myös tiettyjen sivujen kohdalla ns. badgeja eli esimerkiksi Gmailin Dock-ikoniin saa lukemattomien viestien määrän samalla lailla kuin Applen omassa Mail-ohjelmassa. Kaiken lisäksi ohjelman saa halutessa näkymään pikkuikonina myös Menubarissa! Fluidissa on paljon muitakin ominaisuuksia kuten Greasemonkey-skriptit, mutta niistä voi jokainen lukea itse lisää ohjelman nettisivuilta.
Ainoa miinus tässä leikissä on se, että muistia tuppaa kulumaan jonkin verran, kun selaimia joudutaan käynnistämään useana erillisenä prosessina. Itse päätin kuitenkin uhrata yhden 100 megaa sille, että saan Gmailin pyörimään ihan omassa ikkunassaan ja vielä ikonin Dockiin. Haetaan sitä muistia lisää vaikka kaupasta sitten jos loppuu kesken