Aperture ja iPhoto09
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aperture ja iPhoto09
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Oliko nuo iPhoto09 uudet ominaisuudet jo Aperturessa? Ei varmaankaan ainakaan kasvojen tunnistusta. Mutta milloinkahan niitä voisi apertureen odottaa? Mulla ei ole enää iLife09 muuta sitten hyötyä kuin iMoviesta jos ostankin Aperturen, niin ei oikein tiedä mitä softaa tässä vielä odottelee tai mitä alennuksia.
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Re: Aperture ja iPhoto09
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Vähän erilaisiin käyttötarkoituksiin ovat nuo iPhoto ja Aperture tarkoitettu... Jos on naamantunnistuksesta vaan kiinni, ni osta sit se iLife.
Uusia versioita tulee joskus ja alennuksia ehkä. Voihan niitä maailman tappiin aina odotella et josko tulis vielä vähän parempi. Jos on oikeasti tarve, niin ei kannata kauhean kauan odotella. Uutta Miniäkin parhaat ovat tainneet odotella jo vuosia![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Uusia versioita tulee joskus ja alennuksia ehkä. Voihan niitä maailman tappiin aina odotella et josko tulis vielä vähän parempi. Jos on oikeasti tarve, niin ei kannata kauhean kauan odotella. Uutta Miniäkin parhaat ovat tainneet odotella jo vuosia
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Älä osta Aperturea. Se on tarkoitettu RAW-kuvien muokkaamiseen, iPhoto taas on helppokäyttöinen kuvien arkistointi ja käpistely softa. Apertureen ei toivottavasti ikinä tule mitään kasvojentunnistusta siinämielessä mitä iphoto 09:n on tulossa
.

-
Viesti Kirjoittaja Viizei »
Olisiko se sinulta pois?jonesb kirjoitti:Apertureen ei toivottavasti ikinä tule mitään kasvojentunnistusta siinämielessä mitä iphoto 09:n on tulossa.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Kyllä se on kätevä arkistomielessä, kun löydän nopeasti esim. tyttöni kuvat. Koko arkistossa on kuvia yli 30 000 - 40 000kpl, niin ei viitsi aina selata arkistoa läpi. Samaten tuo paikka tagitus, paitsi sillä erotuksella ettei mulla ole gps modulia digikamerassa (eli sekin on muuten hyvä ominaisuus). Olen itsekkin tollasia ominaisuuksia pitänyt turhina, mutta en enää. Kyllä minä tiedän että aperture on minulle parempi kuin iPhoto, monta ominaisuutta mitä siitä kaipaisin. En mielestäni sanonut aloitus tekstissäni, että se on siitä kiinni (naaman tunnistuksesta), mutta mieluummin odota uutta versiota kuin että maksan nyt vajaa 200 ja päivityksestä taas 100€.dogmulder kirjoitti:Vähän erilaisiin käyttötarkoituksiin ovat nuo iPhoto ja Aperture tarkoitettu... Jos on naamantunnistuksesta vaan kiinni, ni osta sit se iLife.
Mitä rawiin tulee, niin voi jpegiä säätää, ja siihen ei iPhoto riitä välttämättä ja toiseksi aperture ei ota tuplakopioita. Omat kamerat talleettaa rawia, mutta en aina käytä niitä, joskus kuitenkin. Minun mielestä iPhoton uudet ominaisuudet ovat hyviä, koska tavallaan syöttävä automaattisesti avainsanoja.
-
Jos sulla on esim. 50 tuhatta kuvaa arkistossa, niin syötätkö avainsanat kuville mieluummin yksitellen vai annatko kameran ja ohjelman hoitaa sen? Tai oletuksena, että sulla olisi ollut gps modulilla varustettu kamera siitä lähtien kun olet nuo 50t kuvaa ottanut.jonesb kirjoitti:Älä osta Aperturea. Se on tarkoitettu RAW-kuvien muokkaamiseen, iPhoto taas on helppokäyttöinen kuvien arkistointi ja käpistely softa. Apertureen ei toivottavasti ikinä tule mitään kasvojentunnistusta siinämielessä mitä iphoto 09:n on tulossa.
-
Hepo kirjoitti:Jos sulla on esim. 50 tuhatta kuvaa arkistossa, niin syötätkö avainsanat kuville mieluummin yksitellen vai annatko kameran ja ohjelman hoitaa sen? Tai oletuksena, että sulla olisi ollut gps modulilla varustettu kamera siitä lähtien kun olet nuo 50t kuvaa ottanut.jonesb kirjoitti:Älä osta Aperturea. Se on tarkoitettu RAW-kuvien muokkaamiseen, iPhoto taas on helppokäyttöinen kuvien arkistointi ja käpistely softa. Apertureen ei toivottavasti ikinä tule mitään kasvojentunnistusta siinämielessä mitä iphoto 09:n on tulossa.
Nooh, ei mull ole avainsanojen kanssa ollut ongelmia. Jos on tarpeen laittaa avainsanoja niin olen laittanut ne samalla kun arkistoin. Kommenttini tarkoitus oli tuoda esiin, että Aperturea ei käytetä 50 000 kuvan arkistointiin vaan Raw-muokkamiseen. Aperturessa toki on projektien hallintaa varten "arkisto", mutta kukapa arkistois 600 000 mt:n edestä kuvamateriaalia sinne (sen verran nuo rawit veisivät minun kameralla kuvaten tilaa). Enemmänkin se on käyttökelpoinen jos tekee jotain projektia ja voi sitte niputtaa ne kuvat säätöä varten, jonka jälkeen ne voi exportata jpg:nä tai muuna formaattina arkistointia ajatellen. Osa rawistakin kyllä hyödyllistä säästää. Tällaisessa ympäristössä en kaipaa mitään autotagaus- mekanismeja, pidetään ne ryynit ja vellit siis erillään.
-
Viesti Kirjoittaja isojii »
Ei avainsanoja ole pakko yksitellen syöttää. Kasvojen, nopeiden autojen, kurvikkaiden luonnonilmiöiden tunnistus on toki hieno ominaisuus, mutta vain silloin kun se toimii 100% varmuudella. Ehkä iphotossa toimii, en tiedä. Itseäni ainakin riepoisi ajatus siitä, että pitäisi tarkistaa ja korjata 50t kuvan avainsanat, onnistuiko se iphoto arpomaan oikean naamataulun vai ei. Uskoisin, että tuo on näppärän harmiton lisämauste, jos kuvia on vähän. 50t kuvassa ehtii algoritmi sössiä monta kertaa, ehkä turhan monta kertaa(?)Hepo kirjoitti:Jos sulla on esim. 50 tuhatta kuvaa arkistossa, niin syötätkö avainsanat kuville mieluummin yksitellen vai annatko kameran ja ohjelman hoitaa sen? Tai oletuksena, että sulla olisi ollut gps modulilla varustettu kamera siitä lähtien kun olet nuo 50t kuvaa ottanut.jonesb kirjoitti:Älä osta Aperturea. Se on tarkoitettu RAW-kuvien muokkaamiseen, iPhoto taas on helppokäyttöinen kuvien arkistointi ja käpistely softa. Apertureen ei toivottavasti ikinä tule mitään kasvojentunnistusta siinämielessä mitä iphoto 09:n on tulossa.
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Minun mielestä tuo Aperturehan on juuri siihen tarkoitettu, että sitä kautta on myös kätevä kuvat arkistoida, ihan samalla lailla kuin iPhotossa. Eihän ne sen suuntaisilta toiminnoltaan poikkea toisistaan ollenkaan. Aperturessahan on vaan valtavan paljon enemmän mahdollisuuksia kuvien säätämiseen ja täten parempi ohjelma niille, jotka ammattimaisesti kuvaa ja vaatii enemmän niitä säätöjä. Toki niistä säädöistä on hyötyä myös monille harrastajillekin, jotka ottavat muitakin kuin lomakuvia ym.jonesb kirjoitti:
Nooh, ei mull ole avainsanojen kanssa ollut ongelmia. Jos on tarpeen laittaa avainsanoja niin olen laittanut ne samalla kun arkistoin. Kommenttini tarkoitus oli tuoda esiin, että Aperturea ei käytetä 50 000 kuvan arkistointiin vaan Raw-muokkamiseen. Aperturessa toki on projektien hallintaa varten "arkisto", mutta kukapa arkistois 600 000 mt:n edestä kuvamateriaalia sinne (sen verran nuo rawit veisivät minun kameralla kuvaten tilaa.
Macbook Air M1
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Jos Teratavun ulkoiset kovalevyt ovat jo nyt 200 euron hintaluokassa niin miksi ensin investoida tuonhintaiseen ohjelmaan ja sitten hukata sen kaikki arkistointia tukevat ominaisuudet ja tyytyä säilömään jpg:ksi pakattuja kymppikuvia ?jonesb kirjoitti:Raw-muokkamiseen. Aperturessa toki on projektien hallintaa varten "arkisto", mutta kukapa arkistois 600 000 mt:n edestä kuvamateriaalia sinne (sen verran nuo rawit veisivät minun kameralla kuvaten tilaa). Enemmänkin se on käyttökelpoinen jos tekee jotain projektia ja voi sitte niputtaa ne kuvat säätöä varten, jonka jälkeen ne voi exportata jpg:nä tai muuna formaattina arkistointia ajatellen. Osa rawistakin kyllä hyödyllistä säästää. Tällaisessa ympäristössä en kaipaa mitään autotagaus- mekanismeja, pidetään ne ryynit ja vellit siis erillään.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
-
Njoo, keskustelu lähtee rönsyilemään jo aikaslailla, muuta kun kukkaruukussa ollaan, niin kaipa se käyttötarkoituksesta on kiinni. Itse en näe syytä miksi pitäisin lomaräpsyjä raw-muodossa, ammittimeininki on erijuttu. Olen ainakin tässä keskustelussa olettanut että tässä on kyse enemmän harrastus/räpsy-kuvista.JHA kirjoitti: Jos Teratavun ulkoiset kovalevyt ovat jo nyt 200 euron hintaluokassa niin miksi ensin investoida tuonhintaiseen ohjelmaan ja sitten hukata sen kaikki arkistointia tukevat ominaisuudet ja tyytyä säilömään jpg:ksi pakattuja kymppikuvia ?
Mulla ainakin Aperture hidastuu tuntuvasti kun sen lataa täyteen kamaa. Ehkä siks oon just pitänyt vähän kirjastoja ja kuvamuotoja erillään.
-
Viesti Kirjoittaja luu5 »
Voihan ne rapsyt kait arkistoida jpeggeinakin kun ne on raakannut?jonesb kirjoitti: Njoo, keskustelu lähtee rönsyilemään jo aikaslailla, muuta kun kukkaruukussa ollaan, niin kaipa se käyttötarkoituksesta on kiinni. Itse en näe syytä miksi pitäisin lomaräpsyjä raw-muodossa, ammittimeininki on erijuttu. Olen ainakin tässä keskustelussa olettanut että tässä on kyse enemmän harrastus/räpsy-kuvista.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka