Hei,
olen alunperin Mac kodista jo kottaraispönttöjen ajoilta. Opiskeluajat olen kuitenkin käyttänyt Windows-koneita, joten olen ruosteessa Maccien suhteen. En ole mikään tietokonevelho, mutta en mikään ummikkokaan.
Avovaimo hankki ennen joulua uuden MacBookin ja minä taasen Windows Vista desktopin. Molemmille koneille pitäisi saada aikaan sujuva backup-ratkaisu ja lisäksi MacBook langattomasti verkkoon. Mitä vähemmän liikkuvia osia ja hintaa niin sitä parempi. Time Machinen automaattinen päivitys lienee avovaimon tarpeisiin ja tietokonetaidot huomioiden mukava ominaisuus, langattomana. Asumme Helsingissä Welho-talossa eli nykyinen LAN on seuraava: Welholta saatu kaapelimodeemi - ethernet - reititin - ja molemmat koneet ethernetpiuhalla siinä kiinni.
Olen antanut itselleni kertoa, että Airport Extreme ja siihen USB:n kautta liitetty ulkoinen kovalevy mahdollistaa Time Machinen langattoman käytön (kokemuksia?). Virrankulutus oli kuulemma pienempi ja kovalevy helpompi vaihtaa tällä tavalla, esm. verrattuna Time Capsuleen. Time Capsulet ovat suhteellisen kalliita.
Pohdin lähinnä tällä hetkellä sitä, että kannattaako hankkia yksi esim yksi 1Tb:n kovalevy, jolta varaisin Time Machinelle osan, Vista PC:n backupille osan ja ehkä kolmannen osan muuten lisätallennustilaksi (mahdollisia ongelmia tiedostojärjestelmän kanssa?). Tämä lienee virrankulutukseltaan pienempi vaihtoehto kuin jos hankkisin kaksi erillistä kovalevyä, yhden Time Machinelle/Macille ja yhden Vista PC:lle ja laittaisin ne USB-hubilla Extremeen kiinni.
Jos jollain teistä on kertoa kokemuksia tai neuvoja tästä, niin kuulen niistä mielelläni. Ajatukset verkkokovalevyjen (NAS) käytöstä tälläiseen tarkoitukseen ja niiden mahdolliset edut/ongelmat kiinnostavat myös.
Kiitos jo etukäteen,
Murri
MacBook + Windows Vista & backup ja kotiverkko pystyyn?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
1 viesti
• Sivu 1/1
-
MacBook + Windows Vista & backup ja kotiverkko pystyyn?
Viesti Kirjoittaja Murri »
1 viesti
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka