Jukava kirjoitti:No kerspele kun ehtikin kuukauden olla ohjelmisto ajan tasainen ennen kuin pitäisi taas kuvettaan kaivaa...
Onko '09 oikeasti tulossa mitään uutta tarpeellista, ts. onko mitään järkeä maksaa 79€ "päivityksestä".
Voisi tietysti odottee Lumikisua ja ostaa packina sitten iWork-Kisu-iLife... ellei mene koko mylly vaihtoon.
Ite aattelin myös ootella tuota lumikisua ja sitten päivitellä ostamalla tuollaisen paketin.
Kannattaa ehkä katsoa Apple.com:sta tuo keynote video, missä ne esittelee tota uutta iLife:ä (ja iWork:a). Mielestä oli kyllä vaikuttavia uudistuksia ainakin iMovie:ssa!
Mun 2,4GHz:n koneeseen on lykätty Toshiban kovalevy, joka on hyvin hiljainen. Vaimea hyrinä kuuluu koko ajan, mutta rutinaa ei erota kuin tarkasti kuuntelemalla. Ei kuulu mitään ihme kilinöitä, kolinoita tai napsumisia mistään kohti konetta...
Ainoa virhe jonka olen huomannut on välillä hieman värisevä näyttö pienimmällä kirkkaudella. Siitäkin pääsee eroon kun vähän säätää kirkkautta.
Miten tuo kovon vaihto käytännössä menee? Uusi kovo sisään ja käyttiksen uudestaan asennus? Onko 2,4 ghz käytännössä nopeampi kuin perusmalli? Huomaako tehoeroa peruskäytössä? Onko taustavalaistu näppämistö hintansa väärti, jos tehoero perus- ja nopeammanversion välillä on marginaalinen?
Olen tässä harkinnut kakkoskoneeksi macbookkia, kunhan käyttis päivittyy.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
Tuo näppiksen valaistus on kyllä mielestäni hyvä juttu. Jos hämärässä konetta käyttää ja kun on mustat näpiskät niin ei niistä kyllä ilman valaistusta oikein mitään erota.
I hear voices...
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
Mistä ton kovalevyn valmistajan näkee? koitin kattoo tietoja tästä macistä mutta en löytäny, superdriven löysin. Mulla ei kovalevy ainakaan pidä mitään mekkalaa.
mikko> kirjoitti:Mistä ton kovalevyn valmistajan näkee? koitin kattoo tietoja tästä macistä mutta en löytäny, superdriven löysin. Mulla ei kovalevy ainakaan pidä mitään mekkalaa.
Tietoja tästä Macista -> Lisätietoja -> Laitteisto -> Sarja-ATA
tai
Levytyökalu
mikko> kirjoitti:Mistä ton kovalevyn valmistajan näkee? koitin kattoo tietoja tästä macistä mutta en löytäny, superdriven löysin. Mulla ei kovalevy ainakaan pidä mitään mekkalaa.
Tietoja tästä Macista -> Lisätietoja -> Laitteisto -> Sarja-ATA
tai
Levytyökalu
Eikö tässä saa oikeasti iPhotoa mitenkään näyttämään videoita slideshown seassa (manuaalisesti vaihtaen).
Olin jo innolla siirtelemässä kuvia iPhotoon, mutta into vähän laantui kun en saa iPhotoa tekemään sellaisia perusjuttuja, mitän Finderin quicklook:kin (ja Windows) osaa tehdä. Hieman aataminaikaista näyttää tuttaville ensin kuvat kronologisessa järjestyksessä, ja sitten videot uudestaan alusta alkaen.
Nyt olisi unibody macbook kotiutunut ja käytössä. Pari tuntia käyttänyt ja nyt ihmettelee miten ennen tullut toimeen. Uusi trackpad aivan huippu eikä näytön kiiltävyys ainakaan vielä ole haitannut. En ennen ole safaria käyttänyt juurikaan mutta noi trackpadin gesturet kyllä autaa safariin siirtymiseen
Viimeistely "hiukan" eri luokkaa kun edellisissä pc koneissa, tosin hintaakin oli enemmän. Vielä ei ole kuin positiivista kerrottavaa ja toivottavasti ei muuta tulekkaan.... ja kovalevy näytäisi olevan fujitsu, tiedä sitten onko hyvä vai huono asia.
Oma unibody Macbook lähtee tänään huoltoon. Syynä temppuileva Superdrive (ei ota levyjä kunnolla sisälle) ja läppärin kansi joka ei tahdo pysyä kiinni (sarana- tai magneettionglema). 4/5 omistamastani Intel Macista on käynyt huollossa ensimmäisen käyttövuoden aikana. Ei kovin hyvä saldo.
Mac mini (M1, 2020) 16GB , iPhone 14 Pro, iPad Pro 10.5"
Mulla on ollut nyt muutaman viikon 2.53Ghz unibody käytössä ja onhan tämä mekaanisesti aika vakuuttava. Näppisleiska tosin on todella surkea, mutta muuten ihan jees.
Sleep ei mulla toimi kyllä yhtään. Jos pistää kannen kiinni tai laittaa menusta sleeppiin niin se herää välittömästi uudestaan. Superdrive kolahtaa kun se tarkistaa onko levyä sisällä ja kone herää uudestaan. Login mukaan heräämisen aiheuttaa laite EHC2 joka on ilmeisesti joku usb laite. Mitään laitteita mulla ei koneessa ole kiinni eikä mitään ohjelmia käynnissä. Jos konetta ei sammuta kunnolla vaan jättää mukamas nukkumaan niin se on 10 minuutin päästä niin kuuma ettei kädellä kärsi koskea. Jotain se prosessori alkaa puuhata heti kun silmä välttää. Nyt pitää siis joka ilta pistää kone ihan kiinni.
Trackpad on tosiaan todella hyvä, vähän kompensoi tuota huonoa näppäimistöä.
Macoshark kirjoitti:
Mikä siinä näppäimistössä on muuten vikana? Kun ainakin aiemmassa Macbookissa se oli kerrassaan mainio. Olisi se outoa jos se näppäimistö olisi kehityksessä jotenkin huonompaan suuntaan mennyt.
Macoshark kirjoitti:Mulla on ollut nyt muutaman viikon 2.53Ghz unibody käytössä ja onhan tämä mekaanisesti aika vakuuttava. Näppisleiska tosin on todella surkea, mutta muuten ihan jees.
Sleep ei mulla toimi kyllä yhtään. Jos pistää kannen kiinni tai laittaa menusta sleeppiin niin se herää välittömästi uudestaan. Superdrive kolahtaa kun se tarkistaa onko levyä sisällä ja kone herää uudestaan. Login mukaan heräämisen aiheuttaa laite EHC2 joka on ilmeisesti joku usb laite. Mitään laitteita mulla ei koneessa ole kiinni eikä mitään ohjelmia käynnissä. Jos konetta ei sammuta kunnolla vaan jättää mukamas nukkumaan niin se on 10 minuutin päästä niin kuuma ettei kädellä kärsi koskea. Jotain se prosessori alkaa puuhata heti kun silmä välttää. Nyt pitää siis joka ilta pistää kone ihan kiinni.
Ilmeisesti tässä oli kuitenkin kyseessä MacBook Pro eikä MacBook, MacBookia ei käsittääkseni tehdä kuin 2.0 ja 2.4Ghz, Porosta tuo 2.53 löytyykin.
Macoshark kirjoitti:Mulla on ollut nyt muutaman viikon 2.53Ghz unibody käytössä ja onhan tämä mekaanisesti aika vakuuttava. Näppisleiska tosin on todella surkea, mutta muuten ihan jees.
Ilmeisesti tässä oli kuitenkin kyseessä MacBook Pro eikä MacBook, MacBookia ei käsittääkseni tehdä kuin 2.0 ja 2.4Ghz, Porosta tuo 2.53 löytyykin.
Ja mitä vikaa tässä leiskassa on? Varsin normaali minun mielestäni. Näppäimet saisi minun puolesta olla enemmän koverretut kuten ennenkin PRO koneissa, mutta onhan tähänkin tottunut.
TMS79 kirjoitti: ... En ennen ole safaria käyttänyt juurikaan mutta noi trackpadin gesturet kyllä autaa safariin siirtymiseen ...
Toimii muuten nuo gesturet myös Firefoxin uusimmassa betassa. Eli ei tarvitse gestureiden takia ainakaan vaihtaa selainta Safariin.
- Hount
Kappas ja kiitos. Hyvä tieto, kun olin tulossa kyselemäänkin gestureiden saamisesta Firefoxiin. Pitänee ladata uusi beta koneelle, kunhan töistä pääsee kotiin
Unibody MacBook 2.4 GHz / 2 GB RAM / 250 GB HD / OS X 10.6
iPod Nano 8 GB Silver
TMS79 kirjoitti: ... En ennen ole safaria käyttänyt juurikaan mutta noi trackpadin gesturet kyllä autaa safariin siirtymiseen ...
Toimii muuten nuo gesturet myös Firefoxin uusimmassa betassa. Eli ei tarvitse gestureiden takia ainakaan vaihtaa selainta Safariin.
- Hount
Kappas ja kiitos. Hyvä tieto, kun olin tulossa kyselemäänkin gestureiden saamisesta Firefoxiin. Pitänee ladata uusi beta koneelle, kunhan töistä pääsee kotiin
Vinkki: noita gestureita saa Multiclutch-ohjelman avulla määriteltyä periaatteessa mihin tahansa ohjelmaan, jossa on näppäinoikoteitä, nyt esim. irkissä kanavien vaihto onnistuu kolmen sormen sipaisuilla. Kätevää
heikk-i kirjoitti:
Vinkki: noita gestureita saa Multiclutch-ohjelman avulla määriteltyä periaatteessa mihin tahansa ohjelmaan, jossa on näppäinoikoteitä, nyt esim. irkissä kanavien vaihto onnistuu kolmen sormen sipaisuilla. Kätevää
Kiitos heikk-i tästä vinkistä. Tuo on ihan nerokas ohjelma. Ihan jo pelkästään siihen käyttötarkoitukseen että pystyy selaamaan tabeja Safarissa ylös ja alas pyyhkäisemällä.
heikk-i kirjoitti:
Wau! kiitti, nyt on iTermissä swipe right / left -> ctrl+n / ctrl+p. Rotate right cmd+oikea ja rotate left cmd+vasen. Saa vaihdettua terminaalin välilehtiä ja irkin kanavia entistä nopeammin.. "jee"
Oma saldo huoltokeikoissa on 1/2 (mutta sama kone jo kolme huoltokeikkaa, samasta viasta vielä)