Saa poistaa enempiä kommentoimatta, jos on asiaton tähän, niinkuin nyt jälkikäteen ajatellen luulen

AMA-EDIT: Ketju halkaistu "Näytä valokuvasi"-ketjusta
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Viesti Kirjoittaja arisel »
sinitiainen kirjoitti:Musiikkiketjuun linkitetystä kappaleesta I treni di tozeur, höyryjynan siluetista siinä, tuli mieleen tällainen vanha valokuva, joka löytyi hiljan sukuvalokuvien joukosta. En tiedä varmaksi kuka ottanut ja missäpäin rintamaa, jatkosodan aikana kuitenkin. Ei varmaan ihan kuulu tänne, mutta muotokuvien joukosta niin outona ja samalla hienosti otettuna erottui. Minun osuus rajoittuu skannaamiseen.
Saa poistaa enempiä kommentoimatta, jos on asiaton tähän, niinkuin nyt jälkikäteen ajatellen luulen
Tällaiset kuvathan ovat kulttuurihistoriaa, jos vielä olisi nuo paikka- ja henkilötiedot niin vielä enemmän.Pasteur kirjoitti:An olla vaan
Itselläni on skannattuna n. 500 vanhaa kuvaa. Ainoa, mikä niissä mietityttää, on se, että useimmissa esiintyy tunnistettavia henkilöitä. Mahtaisiko se olla jotenkin este ? En tuota puolta asiasta tunne.arisel kirjoitti:sinitiainen kirjoitti:Musiikkiketjuun linkitetystä kappaleesta I treni di tozeur, höyryjynan siluetista siinä, tuli mieleen tällainen vanha valokuva, joka löytyi hiljan sukuvalokuvien joukosta. En tiedä varmaksi kuka ottanut ja missäpäin rintamaa, jatkosodan aikana kuitenkin. Ei varmaan ihan kuulu tänne, mutta muotokuvien joukosta niin outona ja samalla hienosti otettuna erottui. Minun osuus rajoittuu skannaamiseen.
Saa poistaa enempiä kommentoimatta, jos on asiaton tähän, niinkuin nyt jälkikäteen ajatellen luulenTällaiset kuvathan ovat kulttuurihistoriaa, jos vielä olisi nuo paikka- ja henkilötiedot niin vielä enemmän.Pasteur kirjoitti:An olla vaan
Mutta tästä juohtui mieleen, että monella varmaankin on itseotettujen kuvien lisäksi kymmeniä vuosia vanhoja valokuvia - voisiko niille laittaa oman ketjun? Tai vaikka parikin, äkkiähän nämä ketjut paisuvat...
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Olen itselleni pitänyt ohjenuorana että julkaisen vain sellaisten ihmisten kuvia netissä, joiden tiedän itse jotain itsestään julkaiseen ja silloinkin kysyn vielä kuvassa olijalta luvan. Kun ei voi koskaan tietää mihin ja kenen käyttöön ne kuvat joskus päätyy... Nettiin laitettua tavaraa kun ei pois saa vaan periaatteessa kaikki on löydettävissä jostain.sinitiainen kirjoitti: Itselläni on skannattuna n. 500 vanhaa kuvaa. Ainoa, mikä niissä mietityttää, on se, että useimmissa esiintyy tunnistettavia henkilöitä. Mahtaisiko se olla jotenkin este ? En tuota puolta asiasta tunne.
Vanhalla tuossa tarkotan -40-luvulla ja sitä ennen otettuja.
Tämä Homppu on ainoa paikka, jonne mitään kuvia milloinkaan olen laittanut julkisesti esille. Lapsistanikin muutaman sellaisen kuvan, joissa ovat senverran pieniä, että ajattelisin, että heitä ei niistä pysty tunnistamaan kuin aivan omin väki. Mutta kyllä nekin välillä jälkikäteen ovat hiukan mietityttäneet. Toisaalta olen ajatellut, että kun ihmisillä on kotisivuja, joille on vapaa pääsy ja joilla kuvia hyvinkin yksityiskohtaisine tietoineen, ovat ne vähintäin yhtälailla väärinkäytöksille alttiita. Enkä ole koskaan kieltänyt julkaisemasta lasteni kuvia, kun koulusta tai urheiluseuroista, 4H-kerhosta ja vastaavista aina lukuvuoden alussa asiaa kirjallisesti tiedustellaan. Olen siten vähän häkellyksissä koko asian kanssa. Noissa vanhoissa kuvissa on vielä se, että useimmat niissä esiintyvät ovat edesmenneitä.Anniel kirjoitti:Olen itselleni pitänyt ohjenuorana että julkaisen vain sellaisten ihmisten kuvia netissä, joiden tiedän itse jotain itsestään julkaiseen ja silloinkin kysyn vielä kuvassa olijalta luvan. Kun ei voi koskaan tietää mihin ja kenen käyttöön ne kuvat joskus päätyy... Nettiin laitettua tavaraa kun ei pois saa vaan periaatteessa kaikki on löydettävissä jostain.sinitiainen kirjoitti: Itselläni on skannattuna n. 500 vanhaa kuvaa. Ainoa, mikä niissä mietityttää, on se, että useimmissa esiintyy tunnistettavia henkilöitä. Mahtaisiko se olla jotenkin este ? En tuota puolta asiasta tunne.
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Noita vanhojaAnniel kirjoitti:Olen itselleni pitänyt ohjenuorana että julkaisen vain sellaisten ihmisten kuvia netissä, joiden tiedän itse jotain itsestään julkaiseen ja silloinkin kysyn vielä kuvassa olijalta luvan. Kun ei voi koskaan tietää mihin ja kenen käyttöön ne kuvat joskus päätyy... Nettiin laitettua tavaraa kun ei pois saa vaan periaatteessa kaikki on löydettävissä jostain.sinitiainen kirjoitti: Itselläni on skannattuna n. 500 vanhaa kuvaa. Ainoa, mikä niissä mietityttää, on se, että useimmissa esiintyy tunnistettavia henkilöitä. Mahtaisiko se olla jotenkin este ? En tuota puolta asiasta tunne.
Viesti Kirjoittaja amanita »
Ihan hyvä idea! Mikähän olisi "Vanhan valokuvan" kriteeri?arisel kirjoitti: Mutta tästä juohtui mieleen, että monella varmaankin on itseotettujen kuvien lisäksi kymmeniä vuosia vanhoja valokuvia - voisiko niille laittaa oman ketjun? Tai vaikka parikin, äkkiähän nämä ketjut paisuvat...
No, tuosta sinitiaisen sotakuvasta voisi ottaa jonkin haarukan - jos Suomen viimeisen sodan aikaiset laitettaisiin takarajaksi, niin olisivat yli 60 vuotta vanhoja..?amanita kirjoitti:Ihan hyvä idea! Mikähän olisi "Vanhan valokuvan" kriteeri?arisel kirjoitti: Mutta tästä juohtui mieleen, että monella varmaankin on itseotettujen kuvien lisäksi kymmeniä vuosia vanhoja valokuvia - voisiko niille laittaa oman ketjun? Tai vaikka parikin, äkkiähän nämä ketjut paisuvat...
Tuo aikaraja minusta ainakin kuullostaa hyvältä. Aloittaisiko Arisel ketjun ? Vai laittaisinko minä sen alulle siirtämällä tuon kuvani sinne ? Vai aloittaisiko Amanita tai ehkä joku muu ?arisel kirjoitti:No, tuosta sinitiaisen sotakuvasta voisi ottaa jonkin haarukan - jos Suomen viimeisen sodan aikaiset laitettaisiin takarajaksi, niin olisivat yli 60 vuotta vanhoja..?amanita kirjoitti:Ihan hyvä idea! Mikähän olisi "Vanhan valokuvan" kriteeri?arisel kirjoitti: Mutta tästä juohtui mieleen, että monella varmaankin on itseotettujen kuvien lisäksi kymmeniä vuosia vanhoja valokuvia - voisiko niille laittaa oman ketjun? Tai vaikka parikin, äkkiähän nämä ketjut paisuvat...
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kun materiaalia riittää, niin esille vain!sinitiainen kirjoitti: Itselläni on skannattuna n. 500 vanhaa kuvaa.
Aloita sellaisilla kuvilla, joissa ei ole (tunnistettavia) ihmisiä, ehkä pykälätkin selviävät pikapuoliin - eikös homppulaisista löydy myös ammattivalokuvaajia?sinitiainen kirjoitti:Ainoa, mikä niissä mietityttää, on se, että useimmissa esiintyy tunnistettavia henkilöitä. Mahtaisiko se olla jotenkin este ? En tuota puolta asiasta tunne.
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Taitaapa olla purettu tuo rakennus, tai muutettu, kun en tunnista. (Ellei tuo voisi olla Rupla?)
Viesti Kirjoittaja JHA »
Tuo on aina vähän kaksipiippuinen juttu. Sinänsähän kuvaajalla on aika pitkälti oikeudet omien teostensa julkaisuun niin kauan kun kuvat eivät esitä kuvattavaa henkilöä epäedullisessa tai herjaavassa (tjsp) valossa tai käyttötarkoitus ei ole osa markkinointiviestintää tai muuta mainostusta mutta tietenkin asiassa on mukana myös kohteliaisuus ja käytöstavat..Anniel kirjoitti:Olen itselleni pitänyt ohjenuorana että julkaisen vain sellaisten ihmisten kuvia netissä, joiden tiedän itse jotain itsestään julkaiseen ja silloinkin kysyn vielä kuvassa olijalta luvan. Kun ei voi koskaan tietää mihin ja kenen käyttöön ne kuvat joskus päätyy... Nettiin laitettua tavaraa kun ei pois saa vaan periaatteessa kaikki on löydettävissä jostain.sinitiainen kirjoitti: Itselläni on skannattuna n. 500 vanhaa kuvaa. Ainoa, mikä niissä mietityttää, on se, että useimmissa esiintyy tunnistettavia henkilöitä. Mahtaisiko se olla jotenkin este ? En tuota puolta asiasta tunne.
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Viesti Kirjoittaja Dorisp »
Viesti Kirjoittaja harri »
Ovatko kuvat tarkoituksella yhtä huonoja (tai huonompia?) kuin niiden originaalit? Niistähän saisi paljon parempia kuin originaalinsa nykyisillä kuvankäsittelymenetelmillä. Itse katselisin mieluummin teknisesti parempia kuvia, niiden informaatiosisältökin olisi suurempi.Dorisp kirjoitti:Itse kerään vanhoja sota-ajan kuvia, kokoelmasta löytyy tällä hetkellä se 10 000 otosta, osa niistä päätynee lähiaikoina kirjan lehdille. Olen digitoinut otoksista noin 3 000