Mac mini
-
Re: Mac mini
Viesti Kirjoittaja Kurtbyy »
Eräillä on tapana olla aina väärässä.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: ...onpas itse asiassa aika kallis...
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Niin ja sen verta vielä, että ainakin mun jakajani on yhteensopivaa alu-lookia, Sitä en tiedä onko malli yhä samannäköinen.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja stuugi »

Mac Mini G4 1,25 - Mac Mini G4 1,5 - Mac Mini Core Duo 1,66, PowerMac 1,8
Olevat:
Macbook 2,0 - iMac Core2Duo 20", Macbook Pro 2,53Ghz, iMac 24" 3,06Ghz
-
Kuules ny. Kun tyyppi esittäytyy tuolla lailla, hän EI voi kysellä kuin fiksuja kysymyksiä!stuugi kirjoitti:Taitaa lähteä pc vaihtoon. Ikinä en ole maccia käyttänyt enkä siitä mitään tiedä. Tuo on pakko saada. Pitänee lukea tämä foorumi läpi ja kysellä tyhmiä sitten.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Kemuri »
"I love Mac mini. I love Apple for making Mac mini. And I love the thought of this thing turning around the Mac's fortune."
http://www.internet-nexus.com/
-
Viesti Kirjoittaja MacMatti »
Itsellä koulu rupee oleen finaalissa joten raskasta vääntöä en tule tekemään kotona. Kun tulen töistä/koulusta kotio en todellakaan halua säätää vaan nauttia koneella olemisesta.
Kotona langaton verkko ja puhelimen kalenteri synkataan sinihampaan avulla. Enään en pystyisi olemaan ilman niitä.
-
Viesti Kirjoittaja heifetz »
Suurimmalle osalle ihmisistä tuo kokoonpano on täysin riittävä. Kuka _oikeasti tarvitsee_ WLANiä, BT;tä, gigoittain muistia? Ei kovin moni. Ilman niitä _keskivertokuluttaja_ pärjää ihan yhtä hyvin. Jos ei pärjää, silloin voisikin miettiä iMacin tai jopa PowerMacin ostoa. Ja uskon että tällä hetkellä lähes kaikissa kotitalouksissa on näppis, hiiri ja näyttö jotka voi kytkeä tuohon masiinaan. Ei niitä tarvitse ostella uudestaan jos keskusyksikkö vaihtuu.jpn kirjoitti:...vehje tuo mini. Pääasiassa johtuen kyllä tuosta omituisesta vaihtokurssista ja törkeän hintaisista, mutta käytännössä pakollisista extroista, jotka nostavat laitteen todellista hintaa. Esim. hinnat alkaen mallilla:
<SNIP>
Ja mitä tuohon kovalevytilan vähyyteen tulee, en usko että siitä _keskivertokuluttajalta_ tila loppuu hevillä kesken. Ainoa syy miksi se saattaisi loppua on jos imuttelee leffoja vertaisverkoista, mutta sehän on taas laitonta.
Apple Watch 8 41mm
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
En mä pääse siitä mihinkään että tossa pikku riiviössä on jotain taikaa, epäilen vahvasti että hankin tollasen vaikka kakkoskoneeksi ja vanhuksille heti kun mulla tai niillä on rahaa.stuugi kirjoitti:Taitaa lähteä pc vaihtoon. Ikinä en ole maccia käyttänyt enkä siitä mitään tiedä. Tuo on pakko saada. Pitänee lukea tämä foorumi läpi ja kysellä tyhmiä sitten.
Mittailin hiukan ja voi hitsinpitsi, se on ihan saman kokoinen melkein kun toi Lacien 160GB firewirelevy

-
Viesti Kirjoittaja lassej »

Koneen lisäksi täytyisi hankkia vain usb-näppis, hiiri, hubi ja mikki. Kaikki edellä mainitut on halpoja, maksanevat noin luokka pari kymppiä kappale.
Pääsisi Pentium PC-kin jo eläkkeelle. Ainoa tuossa on, että on suorastaan sääli laittaa vanha 15 tuuman Samsungin putki tuon perään

-
Se cubesta...
Viesti Kirjoittaja tug3 »
No, iBook on ollut korvaamaton kaveri jo pitkään, eikä katoa mihinkään vähään aikaan. Korkeintaan vaihdan uudempaan joskus, että sais Bluetooth:n sisäiseksi...
...mutta jotenkin putosivat Cuben osakkeet silmissäni juuri. Nimittäin kun tuo uusi mini on Cuben kokoinen, mutta mahtuu sinne Cube alaosan ilmatilaan piiloon. Miksi siis enää havittelisin "korkeaa tornikonetta", kun saman voi saada vielä pienemmässä paketissa! NAM!
Kohta pitää kai pistää rahaa likoon, jahka nyt saavat nuo minit tänne pohjan perukoille asti...
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
PC-näppäimistöjen Windows-napit toimivat omppunappeina ts. komentona. Kuuleman mukaan altin ja win-napin saa myös mapattua toisinpäin. Pitääkin testata tuota PC:n Logitechin kanssa kunhan mini ottaa ja saapuu. Jospa tuota ei joutuisi kiroilemaan, että kuka h******i laittoi option komentonapin paikallemellin kirjoitti:
No, kyllähän minä kuitenkin olen kiinnostunutDVI->VGA -adapteri on ilmeisesti paketissa, mikä tarkoittaa vanhan monitorin riittävän, mutta näppämistöä olen vähän ihmetellyt. Minulla on Logitechin DiNovo "Media Desktop", joten, kuinka paljon OS X:n ominaisuuksista jää helposti käyttämättä ilman Apple-nappia ja niitä muita Applen omassa näppäimistössä olevia ominaisuuksia? En viitsisi nostaa koneen hintaa enää ollenkaan, jos kerta uusi näppäimistö ei paljoa hyödyttäisi.

Niin ja pikakelaus kuun loppuun kelpaisi

-
mini hankittu
Viesti Kirjoittaja TommiK »
Saa nähdä kuinka siihen tottuu ja millaisia alkuhankaluuksia on luvassa. Itselle tuo kone sopii tai ainakin luulen että sopii oikein passelisti. Lähinnä tuon kanssa oli kalkkiviivoilla iBook ja sitten joku Windows läppäri. Mutta koska mukana kannettavuutta en tarvitse kovin usein, mini voitti siten kilvan tarjoten enemmän tilaa työpöydälle ulkoisella näytöllä ja DVD-levyjen kärventämismahdollisuudella. No ehkä tuo kompakti ja nätti kotelokin hieman vaikutti asiaan :-)
Logitechin näppistä minäkin siihen kaveriksi suunnittelen, joten katsotaan miten saan noi mac-napit toimimaan. Toivottavasti jotenkin..
-
Viesti Kirjoittaja phedlund »

-
Re: mini hankittu
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja TommiK »
Jamac kirjoitti:Mä luokittelisin Mac minin oikeastaan kannettavaksiHelpommin se mukana kulkee, jos monitori löytyy a ja b paikasta, kun läppäri (tai no on ihan vatrma ole noista 12" kannettavista).
Jep, just tuollanen tilanne itsellä enimmäkseen on silloin kun täytyy kone ottaa matkaan mukaan.. Silläpä ministä tulikin sellanen fiilis että sehän on kuin tehty mun käytöön
Jos on langaton näppis ja hiiri niin ei tartte niidenkään johtoja nykiä irti. Kunhan näytön irrottaa niin kaikki on valmista.
-
Viesti Kirjoittaja Roadstar »
TommiK kirjoitti:No niin tuli se mini sitten hankittua. Ja näin ollen ensimmäinen macci.. Joten täytyhän se rekisteröityä tänne käyttäjäksikin, kun aikasemmin olen vain lueskellut juttuja.
Onneksi olkoon ja tervetuloa

No nehän toimii heti kun kytkee näppäimistön kiinni, eli kuten edellisessä viestissäni totesin, Windows-näppäimet toimivat komentonappeina. Windows-nappi (eli komentopainikkeen vastike) ja Alt (eli optio) ovat vaan Mac-näkökulmasta väärinpäin PC-näppiksessä. Jos nuo saa hienosäädettyä kuntoon, niin mainio homma, mutta ilmankin pärjännee pienellä totuttelulla.TommiK kirjoitti: Logitechin näppistä minäkin siihen kaveriksi suunnittelen, joten katsotaan miten saan noi mac-napit toimimaan. Toivottavasti jotenkin..
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Onnittelut molemmista.TommiK kirjoitti:No niin tuli se mini sitten hankittua. Ja näin ollen ensimmäinen macci.. Joten täytyhän se rekisteröityä tänne käyttäjäksikin, kun aikasemmin olen vain lueskellut juttuja.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Muistin määrän suhteen samaa mieltä mutta tuosta wlan-tarpeesta olen kyllä hieman eri mieltä. Esimerkiksi täällä Vantaalla paikallinen energiayhtiö on rakentanut adsl-maailman kilpailijaksi nimenomaan tavallisille kuluttajille suunnatun ja mainostetun langattoman kaupunkiverkon jonka alueella on periaatteessa 45.000 kotitaloutta ( http://www.wivanet.fi/ ) ja josta keskivertokuluttaja voi hankkia itselleen 256 kilon laajakaistan 19 euron kuukausihintaan.heifetz kirjoitti:
Suurimmalle osalle ihmisistä tuo kokoonpano on täysin riittävä. Kuka _oikeasti tarvitsee_ WLANiä, BT;tä, gigoittain muistia? Ei kovin moni. Ilman niitä _keskivertokuluttaja_ pärjää ihan yhtä hyvin.
Jos koneessa olisi wlan valmiina ei mattimeikäläisen tarvitsisi tod.näk. kuin kantaa Mac mini pöydännurkalle, lyödä töpseli seinään, avata webbiselaimeen wivanetin loggaussivu ja salasanan syöttämisen jälkeen surffailla netissä ilman että edes tarvitsisi ymmärtää mistään adsl-tekniikasta tai verkosta sen suurempia. Ja en usko että wivanet jää lajissaan ainoaksi.
Tuollainen helposti langattomaan verkkoon-konsepti olisi juurikin sitä mitä keskivertokuluttajalle kannattaisi tarjoilla.
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
Onkohan bluetoothilla varustettuja puucee-näppiksiä, missä olisi mac-näppäinten kuvat? Tai toimiiko macin näppis puuceessa?
Voisi pitää puuceenkin, ja käyttäisi sitten ihan samoja näppäimistöä ja hiirtä niissä. Sitten jos vielä ostaisi litteän näytön - jonka osto mulla on muutenkin suunnitelmissa - missä olisi sekä vga- että dvi-liitännät, niin näin olisi kaksi konetta vaihdettavissa keskenään, ja ilman sellaisia switch-bokseja.
-
Viesti Kirjoittaja mellin »
Thanks! Tossa joku kyseli kanssa sitä, että voisiko ns. PC:n näppiksiä saada Applen omppunapilla, niin heti kävi mielessä, että ei olis homma eikä mikään raaputtaa Windows-logo pois ja taiteilla leikkaa/liimaa operaatiolla Ompun kuvaRoadstar kirjoitti:
PC-näppäimistöjen Windows-napit toimivat omppunappeina ts. komentona. Kuuleman mukaan altin ja win-napin saa myös mapattua toisinpäin. Pitääkin testata tuota PC:n Logitechin kanssa kunhan mini ottaa ja saapuu.

-
Viesti Kirjoittaja Topsi »
OK. Liitetään toiseen USB porttiin Applen (tai monen muun vamistajan) näppis, josta löytyy 2 USB lähtöä. Kun noista toisen tuhlaa hiirelle, niin käytössäsi on yhä 2 USB porttia. Magic.
OFFTOPIC:
Ärsyttää suunnattomasti, että tuolla viestiketjun nimen perässä ei ole sivunumeroita, joita painamalla voisi siirtyä suoraan haluamalleen sivulle. Nyt pitää:
-valita viestiketju
-rullata alas
-valita, haluatko mennä jollekin sivuista 1-5, tai suoraan viimeiselle sivulle.
Todella surkea käyttöliittymä.
-
?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Mutta kun on jo kaksi Maccia.Artheory kirjoitti:...meikäläiselle riittää syyksi hinta, joka nyt mahdollistaa ensiaskeleet Mac-puolelle siirtymisessä.kallekilponen kirjoitti:
...vielä kun keksisi tekosyyn, miksi sellaista tarvitsisn...![]()
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
No itse ostan yleensä VARimportista, joten Valtuutettu huolto ja jälleenmyyjä ovat mielessäni liki synonyymejä...Repe Ruutikallo kirjoitti:No ehkä siksi, että jälleenmyyjä ja valtuutettu huolto eivät ole ihan sama asia. Muististahan sanotaan, että valtuutettu huolto saapi vaihtaa. Ei esim. Mansesterissa ole huoltoa kuin Varrissa, vaikka mm. Tenhunen ja e-piste myyvät myös.kallekilponen kirjoitti:[Tietenkin niitä voi päivitellä jälleenmyyjällä...miksei muka voisi?
...itseasiassa aijoin jopa täsmentää tuon kirjoittaessani alkuperäistä viestiä...mutta ajattelin, että valtaosalla jälleenmyyjistä olisi huoltokin...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
Onko ne näppiksessä olevat USB-portit USB2-portteja? Voiko niihin tökätä virtaa vaativia USB-laitteita? Pointti tässä aiemmassa valituksessa on se, että tuo (ja USB-hubit tjsp.) vaatii käyttäjältä ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Esim minun näppiksessä ei USB-portteja ole. Jos Minissä olisi yksi USB-portti lisää (valmistus maksaisi marginaalisesti enemmän), voisi käyttäjä liittää siihen hiiren ja näppiksen ilman mitään kikkailuja, ja vieläkin olisi yksi portti vapaana.Topsi kirjoitti:Monelle tuntuu olevan ongelma, kun USB portteja ei ole kuin 2.
OK. Liitetään toiseen USB porttiin Applen (tai monen muun vamistajan) näppis, josta löytyy 2 USB lähtöä. Kun noista toisen tuhlaa hiirelle, niin käytössäsi on yhä 2 USB porttia. Magic.
Voit lohduttautua sillä että (muistin määrän lisäksi) tuo on oikeastaan ainoa puute jonka Minissä näen

and the machine is bleeding to death
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Itseäni kiinnostaisi kovasti hommata tuo mini kotiteatterin puolelle, joka tarkoittaisi sitä, että se pitäisi saada täyteen mp3/aac -tiedostoja. Itselläni on noita n. 90 GB, joten rajat tulee välttämättä vastaan... No tietenkin voisi verkon yli soitella G5:ltä, mutta...heifetz kirjoitti:Ja mitä tuohon kovalevytilan vähyyteen tulee, en usko että siitä _keskivertokuluttajalta_ tila loppuu hevillä kesken. Ainoa syy miksi se saattaisi loppua on jos imuttelee leffoja vertaisverkoista, mutta sehän on taas laitonta.
OT kysymys: voiko EyeTV:llä nauhoiteltuja lähetyksiä polttaa toisen koneen Superdrivellä? Eli siirto tapahtuisi tuota 100 Mbit/s eetteripiuhaa pitkin. Vois tuohon G5:een vaihtaa sitten DL- tai HD-DVD-polttavan kun sellaisia (ja/tai aihioita) tulee kunnolla markkinoille.
Houkuttaisi niin kovasti korvata tuolla minillä ja EyeTV:llä hajoamispisteessä oleva DVD-soitin ja jatkuvasti kaatuileva nauhottava digiboksi... bonuksena tulisi sitten kaikkea muuta kivaa, eikä hintaakaan tulisi ihan hirveän paljon enempää.
EDIT: tämmönen olis kiva

Elgato EyeTV 410 DVB-T DVR (Eur 245,08)
Mac mini 1.42GHz (Eur 613,12)
- Accessory kit
- 80GB Ultra ATA drive
- Combo Drive
- 512MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
- Internal Bluetooth Module
- Mac OS X (int'l English)
- 56k V.92 modem
Wireless Keyboard & Mouse Kits (Eur 81,97)
M-Audio Transit (Eur 81,15)
Subtotal: Eur 1.021,32
VAT: Eur 224,69
-------------------------------
Order Total: Eur 1.246,01
-
Mutta se on meille ilmainen... ja siltä myös tuntuu. Ei nuo avattaret todellakaan korvaa sitä käytettävyyttä joka vanhassa oli ennen kuin se tapettiin. Toivotaan kuitenkin että joku jaksaa koettaa tehdä tälle jotain jollakin aikavälillä ennen kuin tulee kyllästyspiste vastaan. Näiden viikkojen jällkeenkin ottaisin vanhan takaisin karjahdellen. Mutta tässähän piti bamlata Ministä...Topsi kirjoitti:Todella surkea käyttöliittymä.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka