Aikasta tukeva update. Ihan ässänä VariAudio eli sis. rakennettu "melodyne" audioraidoille!
Paljon lisää mm Groove Agent ONE sample-rumpukone ja Beat Designer ja Yamahan kehittelemä LoopMash loop-vatkain, PitchCorrect Yamahan "auto-tune", REVerence-konvoluutioreverb ja repullinen impulsseja, uusi isompi automaatio jne.. Pelaa myös 64-bit Vistassa eli voi tintata teran verran rammia niin alkaa jo sample-jousetkin soida.
Variaudio
Ja kauan kaivattu channel batch export joka muuntaa kerralla audioksi kaiken silpun, synat sun muut koko sessiosta. Tietysti omiksi raidoikseen joissa "poltettuna" haluamansa ominaisuudet. Tuo vapauttaa hurjasti tehoja loppumiksauksessa sekä mahdollistaa helposti koko session viemisen toiseen softaan.
route-electrique kirjoitti:Variaudio ei taida pärjätä Melodynen DNA -tekniikalle, joka esiteltiin samoilla messuilla .
Se esiteltiin jo melkein vuosi sitten http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=54&t=105957
Melodyne on ihan oma juttunsa ja onhan sillä 350€ hintaakin. Direct Note Access on teknisesti huikea, mutta oikeasti onko sille käyttöä? On jotenkin vaikea kuvitella että kukaan soittaa studiossa ihan vääriä sointuja kenenkään sitä tajuamatta. Ja jos niin käy niin tämän huomattuaan lie nopeampi soittaa uusiksi. Tosin tuon tekniikan avulla voisi tulla jotain uusia mielenkiintoisia sovelluksia.
Mutta Cubaseen itseensä tuo vireen korjaus on mainio lisä ja jos soundi on ok niin olisi pirun kätevä työskennellä kun kaikki ois samassa. VariAudiollehan voi myös syöttää midi-raidalta halutun melodian jota audio sitten seuraa.
Yksi mikä tulee mieleen heti on sämpläykseen liittyvät prosessit.
En usko että tuota hirveästi käytetään, jos studiossa on ammattilaisia soittamassa (niissä harvoissa). Mutta esim. musiikkituotanto jossa käytetään paljon sämpläystä tai vaikka missä vaan elektronisen musiikin tuotannossa tuo tulee olemaan kova sana. Enää "sämpläys" ei jääkkään siihen, että sämplätään suomalaista freejazz artistia ja laitetaan Melodynellä nuotit biisissä vallitsevaa skaalaa kohti. Ei, nyt voidaan järjestellä soinnut uudestaan, erotella -ja vaihtaa saxofoni kitarasta ja luoda toisen performanssista oma performanssi . Tähän lisättynä tietenkin efektimäinen prosessointi mitä tuolla voidaan tehdä. Tiedän, että DNA -tekniikka on esitelty aikoja sitten, mutta saatavilla sitä ei ole ollut.
Ei, kyllä se niin on, että mono on parempi kuin stereo, täysin tarpeeton tuo toinen kanava!
Tässähän nyt puhutaankin aivan samasta asiasta!
Tähänkin asti remixit ja liveäänitykset onnistuneet oikein mukavasti ilman direct note accessia. Omasta mielestä varsinkaan jälkimmäisenä mainittuun esimerkkiin tuommoinen ei ehdottomasti edes kuulu. Minun järkeni kun sanoo, että liveäänityksen idea on nimenomaan se, että se tapahtuu livenä.
Toki jos äänittelee työkseen bändejä jotka eivät osaa soittaa ja/tai virittää soittimiaan, niin aivan varmasti käyttökelpoinen työkalu. Sekä tietty jossain musiikissa jossa on tapana pölliä samplet muualta.
Ei, kyllä se niin on, että mono on parempi kuin stereo, täysin tarpeeton tuo toinen kanava!
Tässähän nyt puhutaankin aivan samasta asiasta!
Tämä oli sarkasmia, huumorin vaikeinta lajia.
TheKraken kirjoitti:Tähänkin asti remixit ja liveäänitykset onnistuneet oikein mukavasti ilman direct note accessia. Omasta mielestä varsinkaan jälkimmäisenä mainittuun esimerkkiin tuommoinen ei ehdottomasti edes kuulu. Minun järkeni kun sanoo, että liveäänityksen idea on nimenomaan se, että se tapahtuu livenä.
Toki jos äänittelee työkseen bändejä jotka eivät osaa soittaa ja/tai virittää soittimiaan, niin aivan varmasti käyttökelpoinen työkalu. Sekä tietty jossain musiikissa jossa on tapana pölliä samplet muualta.
Sanotaan, nyt vaikka sellainen tapaus, jossa joku on äänittänyt loistavan tulkinnan laulaen ja kitaraa soittaen, yhdellä mikillä. Jos tuosta DNAlla saa irti kitaran ja laulun kahteen eri raitaan ja sen jälkeen pystyy muuttamaan niiden valistä balanssia ym. näen DNAn ihan tarpeellisena.
Jotkut jutut tapahtuu vain kerran. niitä ei voi tai pysty tekemään studiossa uudestaan.
spiidi78 kirjoitti:Olis kiva päässä demottamaan softaa. Kiinnostais kuulla mm. convolution verb ja vaikuttaa muutenkin aika asialliselta.
Sama täällä, syyhyttää. Tosin persiestä on se että Nuendo versioon tulee vielä tässä välissä ensin päivitys ajassa Q2 ja vasta sen jälkeen julkaistaan Nuendo 5. Eli tuo välipäivitys sis. ilmeisesti nämä Cubasen uutuudet, mutta mitä lie siinä N5 sitten? Onneksi omassa donglessa on sen verran "puheaikaa" että sillä starttaa myös Cubaset niin päässee heti ropeloimaan C5 jahka se ilmestyy.
Jone kirjoitti:on sen verran "puheaikaa" että sillä starttaa myös Cubaset
Toimiikos toi puheaika niin että jos nyt hankin sen Cubasen 5, jonka joskus kenties päivitän Nuendoksi, niin toimiiko edelleen Cubase 5 päivityksen jälkeenkin samalla donglella? Päivitys Cubasesta Nuendoonhan tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa Nuendo suoraan. Ja sitäpaitsi en ole varma tarviinko Nuendon välttämättä. AAF ja OMF yhteensopivuus taitaa tulla vasta Nuendossa?
Jone kirjoitti:on sen verran "puheaikaa" että sillä starttaa myös Cubaset
Toimiikos toi puheaika niin että jos nyt hankin sen Cubasen 5, jonka joskus kenties päivitän Nuendoksi, niin toimiiko edelleen Cubase 5 päivityksen jälkeenkin samalla donglella? Päivitys Cubasesta Nuendoonhan tulee paljon halvemmaksi kuin ostaa Nuendo suoraan. Ja sitäpaitsi en ole varma tarviinko Nuendon välttämättä. AAF ja OMF yhteensopivuus taitaa tulla vasta Nuendossa? Kim
OMF tuki löytyypi Cubasestakin mutta AAF taitaa olla vasta Nuendossa. Jos tekee musiikkia niin Cubase on näistä se oikea. Nuendossa taas sitten järeämmät synkat ulkoisille vempaimille, surround hommaa, lisää tukia eri formaateille, ja editissä kuvapuolen juttuja esim "äänileikkeen skaalaaminen kuvan mittaiseksi" tyyliin jne.
Lähtökohtaisesti C5 lisenssi "katoaa" avaimesta kun sen päivittää N5. Nähtäväksi jää että saako sillä auki sitten C5? Oli nimittäin muistaakseni C3/N3 avain joka toimi ihan tarkoituksella niin että "isompi" avasi "pienemmän" mutta ei toki toisin päin. Luulen että nyt ei saa. Mutta se miksi minun donkku avaa molemmat on eri kun avain on erikoisempi ja se sisältää lisenssit molempiin ja vähän muuhunkin. Se on sellainen "demo" avain Steinbergiltä. C5/N5 sessiot käy kyllä suoraan toisilleen sikäli jos samat plugit on käytettävissä. Eikä ole väliä onko pc vai mac sessio.
Ei, kyllä se niin on, että mono on parempi kuin stereo, täysin tarpeeton tuo toinen kanava!
Tässähän nyt puhutaankin aivan samasta asiasta!
Tämä oli sarkasmia, huumorin vaikeinta lajia.
Kohtuullisen huonoa sellaista, jos sallit kritiikin.
Timoz kirjoitti:
TheKraken kirjoitti:Tähänkin asti remixit ja liveäänitykset onnistuneet oikein mukavasti ilman direct note accessia. Omasta mielestä varsinkaan jälkimmäisenä mainittuun esimerkkiin tuommoinen ei ehdottomasti edes kuulu. Minun järkeni kun sanoo, että liveäänityksen idea on nimenomaan se, että se tapahtuu livenä.
Toki jos äänittelee työkseen bändejä jotka eivät osaa soittaa ja/tai virittää soittimiaan, niin aivan varmasti käyttökelpoinen työkalu. Sekä tietty jossain musiikissa jossa on tapana pölliä samplet muualta.
Sanotaan, nyt vaikka sellainen tapaus, jossa joku on äänittänyt loistavan tulkinnan laulaen ja kitaraa soittaen, yhdellä mikillä. Jos tuosta DNAlla saa irti kitaran ja laulun kahteen eri raitaan ja sen jälkeen pystyy muuttamaan niiden valistä balanssia ym. näen DNAn ihan tarpeellisena.
Jotkut jutut tapahtuu vain kerran. niitä ei voi tai pysty tekemään studiossa uudestaan.
Olenko ihan väärässä kun sanon, että DNA:lla ei kyllä tuota pysty tekemään?
Timoz kirjoitti:Sanotaan, nyt vaikka sellainen tapaus, jossa joku on äänittänyt loistavan tulkinnan laulaen ja kitaraa soittaen, yhdellä mikillä. Jos tuosta DNAlla saa irti kitaran ja laulun kahteen eri raitaan ja sen jälkeen pystyy muuttamaan niiden valistä balanssia ym. näen DNAn ihan tarpeellisena.
Jotkut jutut tapahtuu vain kerran. niitä ei voi tai pysty tekemään studiossa uudestaan.
TheKraken kirjoitti:Olenko ihan väärässä kun sanon, että DNA:lla ei kyllä tuota pysty tekemään?
Jos DNA pystyy erottelemaan harmoniset komponentit toisistaan, eikö silloin esim. laulua voi erottaa kitarasta? Voi.
Kokonaan toinen juttu on sitten miten hyvin tuo toimii käytänössä, demojen perusteella aika hyvin. En ole tosin ollut tuota DNA vesiota melodynesta beta testaamassa, joten katsotaan sitten aikanaan.
Timoz kirjoitti:Sanotaan, nyt vaikka sellainen tapaus, jossa joku on äänittänyt loistavan tulkinnan laulaen ja kitaraa soittaen, yhdellä mikillä. Jos tuosta DNAlla saa irti kitaran ja laulun kahteen eri raitaan ja sen jälkeen pystyy muuttamaan niiden valistä balanssia ym. näen DNAn ihan tarpeellisena.
Jotkut jutut tapahtuu vain kerran. niitä ei voi tai pysty tekemään studiossa uudestaan.
TheKraken kirjoitti:Olenko ihan väärässä kun sanon, että DNA:lla ei kyllä tuota pysty tekemään?
Jos DNA pystyy erottelemaan harmoniset komponentit toisistaan, eikö silloin esim. laulua voi erottaa kitarasta? Voi.
Kokonaan toinen juttu on sitten miten hyvin tuo toimii käytänössä, demojen perusteella aika hyvin. En ole tosin ollut tuota DNA vesiota melodynesta beta testaamassa, joten katsotaan sitten aikanaan.
Pistä linkkiä semmoseen demoon, jossa erotellaan eri instrumenttejä toisistaan eri raidoille, niin minäkin uskon
Niissä minun näkemissä demoissa sitä on kyllä varsin eri tavalla käytelty.
OT dna: En kyllä usko minäkään että se tuohon kykenee. Moinen demon clean kitara on mahdollisuuksien rajoissa mutta esim. särökitaran kanssa se on jo tekemätön paikka. Ehken puhdas kitara+laulu sotkustakin saa jonkun sanasen kaivettua erilleen mutta että eri raidoille niin pidän melko mahdottomana. Toki saa sellaisesta toimivan demon virkattua kun soittaa vaikka bassoa ja laulaa sekaan oopperaa.
kuitenkin lainaus celemonyn saitilta antaisi kohtuu selvät viitteet em. mahdollisuuksiin:
"..Nevertheless, you will also be able to input and edit even heterogeneous material from sources such as a string quartet or a jazz trio and even complete mixes. The more complex the material is, the more likely, however, the possibility that the parameters of the detection will lead to a display that does not conform to your expectations. In such cases you will be able to help the system on its way through the manual assignment of notes before performing the desired editing...."
Mutta kuten totesin, en ole käyttänyt em. softaa vielä, joten kai se on sitten niinkuin sinä uskot.