JHA kirjoitti:Mikael K. kirjoitti: Kysymyksesi on hyvä ja aiheellinen. Sananvapauden perusteella jonkin salliminen ja toisen samankaltaisen ilmiön kieltäminen on ongelmallista. Minä itse olisin kieltämässä helpoimmin uudet ja oudot uskonnot siitä syystä, että kulttuurimme ei rakennu niiden pohjalle. Sen sijaan kristinusko on yksi länsimaisen ajattelun vahvoja pohjavirtauksia. Tässä suhteessa sen sijoittaminen samaan kategoriaan vieraiden uskontojen kanssa on mielestäni hieman arveluttavaa. Ajatus pitäisi purkaa laajemmin kuin mitä nyt teen. Toivottavasti siitä saa kuitenkin idean siitä mistä ymmärrän olevan kysymys.
Uuden ja oudon objektiivinen määrittämien saattaisi vain olla aikaslailla toivoton tehtävä.. Monet uuspakanistiset uskonnot pohjaavat vanhoihin luonnonuskontoihimme jotka ovat olleet täällä jo ennen miekkalähetystä ja joiden pohjalta edelleen pysähdymme juhlimaan talvipäivänseisausta ja pyhitämme auringolle nimetyn päivän, islam kaikkine äärimuotoineenkin on samaa vanhaa seemiläistä uskontoperhettä profeetoineen kuin kristinusko, kaukoidän uskomuksiin perustuvat liikkeet nojannevat usein kristinuskoa vanhempaan buddhismiin..
Helpompi olisi toki tehdä valinta subjektiivisesti ja nimetä uudeksi ja oudoksi ne joista itse ei pidä ?
Maalasin kuvan lavein siveltimenvedoin, joten näkemykseni nimittäminen tai edes vihjaaminen siihen suuntaan, että se olisi objektiivinen on turhaa ja tarpeetonsa. En tiedä missä määrin uskontoja voi arvioida objektiivisesti. Ehkä korkeintaan vertailemalla niitä keskenään. Tähän liittyy samalla ongelma. Uskonnot ovat tarkoitettu koettaviksi. Samalla kuitenkin on syytä käyttää järkeään, niin että ei lähde upottamaan itseään syvälle suonsilmään. Tässä suhteessa perustiedot eri uskonnoista ovat tarpeellisia.
Nähdäkseni kristinusko eroaa muista uskonnoista siinä suhteessa, että Jeesus puhui itsestään ainoana tienä ja totuutena.
Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen." Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?"Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni.
Joh. 14: 5-6
Viittaan vielä aikaisemmin kirjoittamaani, jossa viittasin tehtyyn päätökseen:
Toisaalta päätös on ymmärrettävissä siitä näkökulmasta katsottuna, että jos Habboon iskeytyisivät verenimijät, jotka eivät halua sääliä lapsia niin jälki voisi olla tuhoisaa. Arvelisin sääntöjen laatijan halunneen päästä mahdollisimman helpolla ja kieltäneen tästä syystä kaiken mahdollisen mikä lisäisi työtä palvelun pyörittämisessä. Vaikka päätös kappelin sulkemiseksi on ymmärrettävissä niin sitä ei voi kuitenkaan hyväksyä.
Sulkemispäätöksen hyväksymättömyys on oma henkilökohtainen mielipiteeni. En näe hyvänä sitä, että
Sanan jutun mukaan virtuaalisen kappelin perustanut nuorisotyöntekijä ei saisi olla mukana ammattinsa mukaisesti olla tukemassa lapsia kasvussa ja elämässä.
Sana kirjoitti:- Uskoisin Habbollekin olevan hyötyä siitä, että siellä toimisi kirkon koulutettuja nuorisotyöntekijöitä. Törmäsin esimerkiksi kuoleman kohtaamiseen liittyviin ja muihin vakaviin kysymyksiin.
Oli sivusto kaupallinen tai mikä hyvänsä niin kappelin poistaminen on mielestäni vastuutonta toimintaa. Netti on täynnä ansoja lapsille, jotka eivät osaa varoa näitä. Tässä suhteessa kirkon mukana oleminen on hyvä asia. Varsinkin, kun luterilaisessa kirkossa on kuitenkin kohtalaisen täyspäistä sakkia. Arvostan tässä suhteessa erityisesti nuorisotyöntekijöitä. Heidät on koulutettu tekemään töitä lasten ja nuorten kanssa, joten mistään helppoheikkien toiminnasta ei ole kyse.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.