Mistähän mahtaa johtua, että muutaman viikon vanha LaCien 200 giganen firewire kovalevy sammuilee ja käynnistyilee itsekseen kun ibook on nukkumassa ?
Omituisinta tässä toiminnassa on se että kun se on sammunut ja päättää muutaman tunnin kuluttua itsekseen käynnistyä uudestaan, se jää surisemaan omiaan (aivan kuten koneen ollessa päällä) eikä mene ollenkaan normaaliin levolliseen nukkumatilaansa.
Oireita ei ilmene kun kovalevy ei ole kytkettynä koneeseen (vaikka LaCiessa olisi virta päällä). Tarkoittaakohan tämä sitä, että ibook aiheuttaa moisen toiminnan ollessaan nukkumassa ?
Pari kertaa on myös tapahtunut niin, että kun selaan Finderilla LaCien sisältöä, yhtäkkiä kaikki ikkunat häviävät ja näyttää aivan kuin olisin kirjautunut uudestaan. Eli hetken näkyy pelkkä taustakuva ja sitten ilmestyy yläpalkki jne. Myös LaCie mounttaantuu uudestaan työpöydälle, mutta ikkunat eivät luonnollisestikaan aukea takaisin paikoilleen vaan touhu täytyy aloittaa alusta. Hämmentävää.
Jos kyseessä olisi PC, voisin vaikka vannoa, että koneessa on joku virus, mutta nyt se tuntuu epätodennäköiseltä.
Ehdotuksia ?
LaCie kovalevy sammuilee
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
LaCie kovalevy sammuilee
Viesti Kirjoittaja astrakaani »
-
Re: LaCie kovalevy sammuilee
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Ilmeisesti koneessasi on jotain sekaisin, koska tuo touhu ikkunoiden uudelleen avaamisesta tarkoittaa sitä, että FInder on käynnistetty uudelleen. Kokeiles ihan aluksi oikeuksien korjausta levytyökalu -ohjelmalla
En tiedä. Tuskin auttaa, mutta kokeile kuitenkin.
Itse olen valinnut energiansäästäjä -järjestelmäasetuksista, että sammutaa välillä kovon (järjestelmälevyä ei voi sammuttaa).
Eniten mulla häiritsee se, kun kovo on sammutettu ja haluan tallentaa vaikka jossain ohjelmassa, niin kaikki hirttää kiinni hetkeksi, kunnes kovo on käynnistetty, vaikkakaan en haluaisi LaCielle mitään tallentaa.
En tiedä. Tuskin auttaa, mutta kokeile kuitenkin.
Itse olen valinnut energiansäästäjä -järjestelmäasetuksista, että sammutaa välillä kovon (järjestelmälevyä ei voi sammuttaa).
Eniten mulla häiritsee se, kun kovo on sammutettu ja haluan tallentaa vaikka jossain ohjelmassa, niin kaikki hirttää kiinni hetkeksi, kunnes kovo on käynnistetty, vaikkakaan en haluaisi LaCielle mitään tallentaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
hmm.. Ehdotuksia.. Mutta ainakin tuo oireyhtymä on ihan selvä, eli yksinkertaisesti Finder kaatuu. Jotain on scruuvalleen jos tuo kerran on toistuvaa. Finderhan on ohjelma joka on automaattisesti ja koko ajan päällä, ja kun Finder kaatuu niin se käynnistetään automaattisesti uudelleen. Mä lähtisin perus setistä liikkeelle, eli buuttaus Safe modessa (shift pohjassa) sitten ohjeen mukaan normaali uudelleen käynnistys ilman shiftiä heti perään, sitten oikeuksien korjaus, ja vaikka taas Safe Bootti +bootti. Ja Disk Warrior johonkin väliin kanssa. Sitten miettisin mikä on epäilyttävin softa minkä olet asentanut, onko fontteihin tehty muutoksia jne. Kattominen Console-ohjelmalla logeja voisi olla ihan ...hmmm... avartavaa...astrakaani kirjoitti:Pari kertaa on myös tapahtunut niin, että kun selaan Finderilla LaCien sisältöä, yhtäkkiä kaikki ikkunat häviävät ja näyttää aivan kuin olisin kirjautunut uudestaan. Eli hetken näkyy pelkkä taustakuva ja sitten ilmestyy yläpalkki jne. Myös LaCie mounttaantuu uudestaan työpöydälle, mutta ikkunat eivät luonnollisestikaan aukea takaisin paikoilleen vaan touhu täytyy aloittaa alusta. Hämmentävää.
Jos kyseessä olisi PC, voisin vaikka vannoa, että koneessa on joku virus, mutta nyt se tuntuu epätodennäköiseltä.
Ehdotuksia ?
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Noni. Suoritin tuon Jamacin ehdottaman bootti rupeaman ja oikeuksien korjailun. En tiedä vaikuttiko, mutta ainakaan vielä Finderi ei ole temppuja tehnyt. Sen sijaan LaCie sammui taas. Ja nyt kaiken lisäksi ibookin ollessa käynnissä.
Onkos kellään ollu vastaavia häiriöitä ?
Ps. Mitäs toi safe bootti oikeestaan tekee ? Ei vaikuttanu ihan samantyyppiseltä toiminnalta kuin Windowsin virheensietotila vai mikä se nyt lie.
Onkos kellään ollu vastaavia häiriöitä ?
Ps. Mitäs toi safe bootti oikeestaan tekee ? Ei vaikuttanu ihan samantyyppiseltä toiminnalta kuin Windowsin virheensietotila vai mikä se nyt lie.
-
Järjestelmäasetukset>Energiansäästäjä (se hehkulamppu)>Nukkuminen -välilehdeltä:
Ruksi pois kohdasta:
Laita kovalevy(t) nukkumaan kuin mahdollista
Tarkista vielä, että sulla on siis molemmissa tiloissa ruksi pios (virtalähde ja akku)
Jelppasiko?
Ruksi pois kohdasta:
Laita kovalevy(t) nukkumaan kuin mahdollista
Tarkista vielä, että sulla on siis molemmissa tiloissa ruksi pios (virtalähde ja akku)
Jelppasiko?
-
Eipä jelpannut, ei.
Olen tässä suunnitellut osx uudelleen asennusta tai levyn toimittamista huoltoon...
Viimeisimmät ihmettelyt tämmöisen ketjun loppupäässä:
http://hopeinenomena.net/ShowPost.aspx?PostID=37193
Olen tässä suunnitellut osx uudelleen asennusta tai levyn toimittamista huoltoon...
Viimeisimmät ihmettelyt tämmöisen ketjun loppupäässä:
http://hopeinenomena.net/ShowPost.aspx?PostID=37193
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Ettei vaan kännykkä olis liian lähellä levyä ja sammuminen tapahtuis AINA kun puhelin soi? Koskee eritoten Nokialaisia.
-
Wau. Aika scifiä. Puhelin (nokia) on kyllä ollut aika lähellä kovalevyä välillä (ehkä 20cm päässä). Ei ole kyllä soinut. Mutta viimeks sammuminen tapahtu just sillä sekunnilla kun itte lähetin tekstiviestin.
Mikäs selitys se tommonen sitte oikeen on ?
Eihän se LaCie nyt niin herkkä voi olla. Tuotehan on nykyaikana täysin käyttökelvoton, jos se ei toimi kännykän läheisyydessä.
Kerroppa AppleFarmer lisää asiasta. Kiitos.
Mikäs selitys se tommonen sitte oikeen on ?
Eihän se LaCie nyt niin herkkä voi olla. Tuotehan on nykyaikana täysin käyttökelvoton, jos se ei toimi kännykän läheisyydessä.
Kerroppa AppleFarmer lisää asiasta. Kiitos.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Itse tappelin LaCien sporaadisen sammumisen kanssa kuukauden. En tajunnut millään mistä oli kyse. Ohjekirjassa lukee kuulema, että ei saa käyttää GSM-laitteiden läheisyydessä. Enhän minä noita ohjekirjoja ikinä lue. Kerran vaan sitten hoksasin, että se sammuu aina kun puhelin soi.
Olen oppinut elämään tuon kanssa ja pyrin pitämään puhelimen n. 1 metrin etäisyydellä levystä.
Töissä joutuu joskus paimentamaan kun asiakas tökkää puhelimensa juuri siihen viereen.
Olen oppinut elämään tuon kanssa ja pyrin pitämään puhelimen n. 1 metrin etäisyydellä levystä.
Töissä joutuu joskus paimentamaan kun asiakas tökkää puhelimensa juuri siihen viereen.
-
USKOMATONTA !!!
Tein nyt heti pari testiä puhelimen kanssa ja noinhan se asia näyttää olevan. Pidän levyä pystyasennossa ja vaikuttas siltä että ne sen pitkät sivut (eli tässä tapauksessa kyljet) on jotenkin paremmin suojattuja. Mutta heti kun puhelimen vie levyn yläpuolelle (soittaessa) niin levy sammuu. Johan on kumma.
No ainakin levyn sijoituspaikka täytyy nyt sitten heti alkuun vaihtaa. Sen ei näköjään ole hyvä olla pöydän alla, suoraan sen kohdan alapuolella jossa säilytän kännykkää.
Kiitos kovasti vinkistä ! Enpä olisi tuosta suunnasta kyllä tullut ongelmaa etsineeksi... todennäköisesti ikinä.
Ps. Nyt kyllä huolestun hieman näitten nyky vehkeiden laadusta. Miten noin haperoita laitteita voidaan myydä iskulauseella "The professional choice"
Tein nyt heti pari testiä puhelimen kanssa ja noinhan se asia näyttää olevan. Pidän levyä pystyasennossa ja vaikuttas siltä että ne sen pitkät sivut (eli tässä tapauksessa kyljet) on jotenkin paremmin suojattuja. Mutta heti kun puhelimen vie levyn yläpuolelle (soittaessa) niin levy sammuu. Johan on kumma.
No ainakin levyn sijoituspaikka täytyy nyt sitten heti alkuun vaihtaa. Sen ei näköjään ole hyvä olla pöydän alla, suoraan sen kohdan alapuolella jossa säilytän kännykkää.
Kiitos kovasti vinkistä ! Enpä olisi tuosta suunnasta kyllä tullut ongelmaa etsineeksi... todennäköisesti ikinä.
Ps. Nyt kyllä huolestun hieman näitten nyky vehkeiden laadusta. Miten noin haperoita laitteita voidaan myydä iskulauseella "The professional choice"
-
Viesti Kirjoittaja ramses »
Joo, mulla on sama juttu LaCie 250GB kanssa se sammuu kun SonyEricsson P900 soi dockissaan joka on kovalevyn vieressä, pitääpä muuttaa paikkaa....
-
Onneksi mulla ei kännykällä ole mitään vaikutusta.
Eniten mua riepoo vain se, että kun olen nukuttanut kovon, niin välillä se heräilee, vaikka sinne ei olisi asiaa. Saako sen jotenkin lukkoon, muuta kuin un-mounttaamalla ja sammuttamalla sen? Jos sen vain unmounttaa, niin se voi silti ns. käynnistyä, mutta tällöin levyt eivät mounttaudu työpöydälle. Irritating.
Eniten mua riepoo vain se, että kun olen nukuttanut kovon, niin välillä se heräilee, vaikka sinne ei olisi asiaa. Saako sen jotenkin lukkoon, muuta kuin un-mounttaamalla ja sammuttamalla sen? Jos sen vain unmounttaa, niin se voi silti ns. käynnistyä, mutta tällöin levyt eivät mounttaudu työpöydälle. Irritating.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka