Wanha muistelee
-
Wanha muistelee
Viesti Kirjoittaja ER »
Aika: kivikausi. Paikka: napapiiri. Olin onnistunut rikkomaan Sinclair ZX Spectrum -tietokoneeni (jossa sivumennen mainiten oli massiiviset 48 kiloa muistia, ei tosin yltänyt Commodore 64:n tähtitieteelliseen lukemaan) ja kiikutin sitä huoltoon. Myymälässä oli näytillä Applen Lisa-niminen tietokone. Sepäs tuntui huimalta koneelta oman kuminäppäinlaatikkoni ja koulun Apple II:n jälkeen. (Onkohan noita Liisoja vielä hengissä Suomessa?) Oli sellainen pöydällä liikuteltava kapistus johdon päässä ja koneen monitorilla liikkui jokin nuoli tms. Kaikkea sitä keksitään!
Kelataan eteenpäin ajassa ja hypätään meren rantaan. Opiskeluja aloitellessani olin jo hylännyt Sinclairini ja olin sulka & papyrus -poika. PC (tai sen uudempi todella tehokas isoveli AT) olivat vielä taloudellisesti ulottumattomissani, mutta tietokoneiden verkko kutsui seireenien tavoin. Ja mikä ratkaisuksi? Ostin käytetyn VT52-päätteen jonka löin kiinni modeemiin ja soittelin sitten sen paikallisen telehvoonimonopoliyhtiön tai jonkun muun modeemeihin. ATDT ja numerot perään, tuossa kehittyi jo sormiautomatiaa. Sittenpä käyttelemään usenetiä ja sähköpostia. Cleveland Freenet oli jokin kummajainen/pioneeri, jonne tuli hankittua tunnus ja osallistuttua keskusteluihin. Joku siellä oli aikaansa edellä.
-
Re: Wanha muistelee
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
En sentään sitä tarkoita, että itse ihan olisin
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Enpä jaksanut lukea alkua pidemmälle, kun jo lainasin. Telmac sen olla pitää! Muistelisin jonkun Sinclairin ollen jo ennen sitä. Kun mulla oli kai (9kiloa muistia, johon rakensin räkin ja laiton 16 KILOA muistia). Räkissä 3 unittia korkea oli powereita ja muistikortti ja väylä. Telmac on suomalainen oliskohan olut RCA 4 bittinen prossa. itse käsittelin vuonna 75 jo eka prossaa tosin. Se oli joku alkeellinen Motorola tai Intel. En muista. Tässä Telmacissa oli saatavana Basic ja Pascal. Molemmat oli vähän outoja, kun ne käänsi ja tulkitsi aika oudosti. Taisi olla joku tulki-kääntäjä systeemi. Ohjelmoin sillä paljonkin, ihan grafiikaakin, jonkun pelinkin ja tilastomatematiikkaakin. Osan tosin naputin jonkun käyttäjäkerhon lapuistakin. Ja kone on vielä hyllyssä! Ja ohjelmiakin jossakin lootassa kasetteina.ER kirjoitti:Nautittuani ainakin 6 cl konjakkia saa nostalgia minut valtoihinsa. Olen wanha, mutta en liene täällä ainoa. Tässä ketjussa saavat muutkin vanhat vapaasti muisteloida puolestani.
Aika: kivikausi. Paikka: napapiiri. Olin onnistunut rikkomaan Sinclair ZX Spectrum -tietokoneeni (jossa sivumennen mainiten oli massiiviset 48 kiloa muistia, ei tosin yltänyt Commodore 64:n tähtitieteelliseen lukemaan) ja kiikutin sitä huoltoon. Myymälässä oli näytillä Applen Lisa-niminen tietokone. Sepäs tuntui huimalta koneelta oman kuminäppäinlaatikkoni ja koulun Apple II:n jälkeen. (Onkohan noita Liisoja vielä hengissä Suomessa?) Oli sellainen pöydällä liikuteltava kapistus johdon päässä ja koneen monitorilla liikkui jokin nuoli tms. Kaikkea sitä keksitään!
Kelataan eteenpäin ajassa ja hypätään meren rantaan. Opiskeluja aloitellessani olin jo hylännyt Sinclairini ja olin sulka & papyrus -poika. PC (tai sen uudempi todella tehokas isoveli AT) olivat vielä taloudellisesti ulottumattomissani, mutta tietokoneiden verkko kutsui seireenien tavoin. Ja mikä ratkaisuksi? Ostin käytetyn VT52-päätteen jonka löin kiinni modeemiin ja soittelin sitten sen paikallisen telehvoonimonopoliyhtiön tai jonkun muun modeemeihin. ATDT ja numerot perään, tuossa kehittyi jo sormiautomatiaa. Sittenpä käyttelemään usenetiä ja sähköpostia. Cleveland Freenet oli jokin kummajainen/pioneeri, jonne tuli hankittua tunnus ja osallistuttua keskusteluihin. Joku siellä oli aikaansa edellä.
Sitten oliskin jotain ja useita Amigoita ja PC-koneita, kunnes Macci. Välissä oli sitten jopa fortranikonettakin (semmoinen jääkaapin kokoinen) ihan van kurjositeettinä. Reikänauhakonettakin korjailin yms. Yksi pc oli kai 286 jenkeistä, tai oikeastaan kaksikin kun kaverikin halusi. Laitettiin 30 000 mk USAan ja saatiinkin koneet, mutta äijät sai potkut myytyään ne Suomeen. Ei olis saaneet tänne myydä. Seuraavat Saksasta, TYANin emot. SCSI-levyt USAsta yms. Ja itse kootut ja rakennetu lukematomat koneet. Linuxiin en ole sotkeentunut, muutama asennus on kokeiltu ihan vaan Ubuntulla. mutta kylä käyttis on hyvä, kun se on ROM-piirillä ja sitä ei voi päivittää, eikä ole viruksiakaan. Amigan ekat virukset olivat ihmetys, samoin ambulanssi PC-konessakin. Ja Ohjemafirmojen pelien suojaukset virusten avullakin! Kaikea se ihminen tekeekin!
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja ER »
Pelistä katselee aamuisin tuota muistuttava symppis. Ja välillä aamuisin olokin on kuin Grigori-vainaalla - nykyisin.sinitiainen kirjoitti:Pitänyt jo aiemmin kysyä, että onko ER niin vanha, että on Rasputinin aikalaisia ? Kun kasvot näyttävät tutuilta.
Pelitkään eivät ole kuin ennen.
-
Ei kai kukaan ole Sinitiaisesta ole luullutkaan, kun lapsistakin ajoittain mainitsee ja näistä pehmoleluistaankin. Kasvot taitavat olla herran kasvot, jota suuresti kunnioitan. Ovela mies ainakin, ei myrkytkään tehonneet.sinitiainen kirjoitti:Pitänyt jo aiemmin kysyä, että onko ER niin vanha, että on Rasputinin aikalaisia ? Kun kasvot näyttävät tutuilta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Grigori_Rasputin
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
-
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
-
Muistan ajan ennen telkkaria, mutta tuo aika ennen Sinclairia, niitä oli ennen tätä aikaa muistaakseni. Se oli semmonen kalvonäppiskone. Saatan muistaa väärinkin. Mun kone oli Commodore 64 aikaa ennen kai / tai saman aikaan.ER kirjoitti:Pisti Paapa paremmaksi. Kuka muistaa ajan ennen sähköä?
Jos taas saa prassailla asiasta, niin minulla oli ensimmäisiä prototyyppi äänipöytiä useampikin. Eka oli Esa Ojalan tekemä Multimix. toinen osittain itselle suuniteltu Multimix ja jonkin ajan jälkeen äänipöytä, jossa oli TIETOKONEOHJAUS! (VIC- tietokone ohjasi sitä.) Eli maailman eka teatteriäänipöytä! No oli muitakin ja joku pinon-omaisella kielellä tehty oli jo parannus, jossa oli c 64 prossa, mutta hieman erilainen. Mutta se vuonna 75 firmassa rakentamamme binäärikoodilla tehty kone oli aika vaikuttava. Taidettiin jotain Nesteen jalostamoa hoitaa sillä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Sääli vaan, että alkaa miehellä jo ikä painaa ja kolumnit on nykyään aikamoista tuubaa sisällöltään. Täynnä asiavirheitä ja muuta sietämätöntä.Paapa kirjoitti:Osmo-A-Wiio on näitä suomen harrastelijaguruja muuten.
Itse en ihan niin iäkäs ole, että olisin noita "pre-PC"-koneita päässyt sen enempää käpistelemään. Oma ura alkoi 286 koneella jollain DOSin versiolla jota en muista. Oli sekin ihan hienoa aikaa nuoren pojan konetta käpälöidä.
-
Siihen aikaa ei tietty 286-koneista mitään. Itse ostettiin kaverin kanssa ne USA:sta 30 000 markalla. Laitettiin silloisen Nordean kautta ja kuukauden päästä äijät saivat potkut, kun eivät olisi saaneet Suomeen myydä. Ennen sitä oli VIC (Commodore) se Telmac ja Commodore 64 ja nää Sinclairit ja ne muut ennen sitä. Itse tapasin mikroprosessorin vuonna 1975 jolla teimme jonkun Nesteen jalostamon valvontajutun. Joku Intel se oli en muista. Ja binäärikoodilla tai heksalla sitä väännettiin. Ensin osoite ja perään data ja silleen. Onpas se nykyisin helppoa, kun on netti ja mac.TheKraken kirjoitti:Sääli vaan, että alkaa miehellä jo ikä painaa ja kolumnit on nykyään aikamoista tuubaa sisällöltään. Täynnä asiavirheitä ja muuta sietämätöntä.Paapa kirjoitti:Osmo-A-Wiio on näitä suomen harrastelijaguruja muuten.
Itse en ihan niin iäkäs ole, että olisin noita "pre-PC"-koneita päässyt sen enempää käpistelemään. Oma ura alkoi 286 koneella jollain DOSin versiolla jota en muista. Oli sekin ihan hienoa aikaa nuoren pojan konetta käpälöidä.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Eikä ole koskaan häneltä kovin Mac-myönteistä tekstiä tainnut tulla...TheKraken kirjoitti:Sääli vaan, että alkaa miehellä jo ikä painaa ja kolumnit on nykyään aikamoista tuubaa sisällöltään. Täynnä asiavirheitä ja muuta sietämätöntä.Paapa kirjoitti:Osmo-A-Wiio on näitä suomen harrastelijaguruja muuten.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Olisko pitänyt tulla, kun sillon ei ollut Maccia olemassakaan? Applekin tuli vasta vuosien jälkeen.kallekilponen kirjoitti:Eikä ole koskaan häneltä kovin Mac-myönteistä tekstiä tainnut tulla...TheKraken kirjoitti:Sääli vaan, että alkaa miehellä jo ikä painaa ja kolumnit on nykyään aikamoista tuubaa sisällöltään. Täynnä asiavirheitä ja muuta sietämätöntä.Paapa kirjoitti:Osmo-A-Wiio on näitä suomen harrastelijaguruja muuten.
Taas menee nää aikavälit vähän tähän evoluutiokeskusteluun!
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tässä siis taitaa kalle viitata Wiion nykyisiin mielipiteisiin, jotka ovat Macin suhteen vähintään aika erikoisia, mikäli pari kolumnia muistan.Paapa kirjoitti:Olisko pitänyt tulla, kun sillon ei ollut Maccia olemassakaan? Applekin tuli vasta vuosien jälkeen.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ettei kyse olisi vain siitä, mistä Wiio usein on muistuttanut, että viestinnästä vain pieni osa menee vastaanottajalle perille siinä muodossa kuin lähettäjä on tarkoittanut...TheKraken kirjoitti:Tässä siis taitaa kalle viitata Wiion nykyisiin mielipiteisiin, jotka ovat Macin suhteen vähintään aika erikoisia, mikäli pari kolumnia muistan.Paapa kirjoitti:Olisko pitänyt tulla, kun sillon ei ollut Maccia olemassakaan? Applekin tuli vasta vuosien jälkeen.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Hyvin muistan minäkin, eikä ikävä kyllä olesinitiainen kirjoitti:Minä muistan mökkiajat ilman sähköä ja on niitä melkein ikävä. Paitsi ilman mikroa vallankin pienten lasten kanssa olisi varmaan ollut vaikeaa, tuntui ainakin silloin kun se jo oli.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Suurin ilonaihe sillä reissulla oli kuitenkin se, että päästiin hengissä takaisin mantereelle - tuuli olikin yllättävän kova pienelle perämoottoriveneelle ja neljälle ihmiselle; kieli keskellä suuta ohjastin vasten tuulta, pikkuhiljaa hivuttaen kohti venelaiturilahtea. Eikä oltu varsinaisesti edes selällä, matkaa vain kaksi tai kolme kilometriä Saunalahden laituriin. (Todella vaikea arvioida tuota välimatkaa, eikä veneessäkään ole matkamittaria...
Tuulivaroituksen merkityksen ymmärrän huomattavasti paremmin nykyään - vaikka liikkeelle yritettiin päästä ennen tuulen voimistumista...

Jottei aivan offtopiciksi taas menisi, niin:
Kaapista löytyy Sinclair ZX-81 ja lisämuistipalikka 16kt! Ja taitaa olla koneen ostaessani mukana tulleita lämpopaperille tulostettuja ohjelmaliuskojakin vielä... Oli pakko hankkia tuo lisämuisti, kun alkuperäisellä (oliko 1kt) basic-ohjelmaa vääntäessä näytöstä rupesi katoilemaan rivejä - hiukan oli sormi suussa kun viimeinenkin rivi katosi, enkä halunnut hukata tehtyä työtä virtaa katkaisemalla... Tuumailemalla sain poistettua kirjoitettua ohjelmaa sen verran, että yksi rivi palasi näytölle.
Vaikea on käsittää sitä harppausta mikä siitä on tähän nykyiseen MacMaailmaan!
Commodore 64 kasettiaseman kera oli myös, laskin sillä asuntolainan korkoja (tienasin sillä hommalla koneen hinnan moninkertaisesti takaisin) ja pelasin jotain seikkailupeliä, jossa muistaakseni suurin kompastuskivi liittyi käärmeeseen ja mungoon; laivassa oltiin sitä ennen... Vihjeistäkään huolimatta en päässyt peliä koskaan loppuun.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit: lisäys
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »

MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
http://www.c64.com/Crimson kirjoitti:Hei! Sinclair ZX Spectrum oli meikäläisen ensimmäinen tietokone! Olen vieläkin katkera, etten saanut Commodore 64:sta, mutta Dynamite Dan oli sentään huikea peli! Harmittaa kuitenkin, että menin myymään vehkeen pois jossain vaiheessa. Täytyis varmaan ettiä jostain Spectrum-emulaattori Macille ja vääntää vanhoja hienoja pelejä.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12590
-
Viesti Kirjoittaja harri »
http://www.computinghistory.org.uk/cgi- ... det&p=1372
On vieläkin jossain tallessa. C-kasetilta latailtiin pelejä siihen :-)
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja apli »
Spectrumi oli myös mun eka kone ja isoveljellä oli kuusnepa, jota joskus pääsin pelaamaan kun veli oli koulussa. Tämä kaikki on kuitenkin off topiccia, sillä olen nuori ja komea vielä.Crimson kirjoitti:Hei! Sinclair ZX Spectrum oli meikäläisen ensimmäinen tietokone! Olen vieläkin katkera, etten saanut Commodore 64:sta, mutta Dynamite Dan oli sentään huikea peli! Harmittaa kuitenkin, että menin myymään vehkeen pois jossain vaiheessa. Täytyis varmaan ettiä jostain Spectrum-emulaattori Macille ja vääntää vanhoja hienoja pelejä.
-
Viesti Kirjoittaja möttis »
Paapa kirjoitti: Laitettiin 30 000 mk USAan ja saatiinkin koneet, mutta äijät sai potkut myytyään ne Suomeen. Ei olis saaneet tänne myydä.
huhhuh, taitaa vanhalla olla jo iän mukana tuomia vaivoja, tässä esimerkki dementian muodossaPaapa kirjoitti:Siihen aikaa ei tietty 286-koneista mitään. Itse ostettiin kaverin kanssa ne USA:sta 30 000 markalla. Laitettiin silloisen Nordean kautta ja kuukauden päästä äijät saivat potkut, kun eivät olisi saaneet Suomeen myydä. Ennen sitä oli VIC (Commodore) se Telmac ja Commodore 64 ja nää Sinclairit ja ne muut ennen sitä. Itse tapasin mikroprosessorin vuonna 1975 jolla teimme jonkun Nesteen jalostamon valvontajutun. Joku Intel se oli en muista. Ja binäärikoodilla tai heksalla sitä väännettiin. Ensin osoite ja perään data ja silleen. Onpas se nykyisin helppoa, kun on netti ja mac.
Ei mutta jos rehellisesti puhutaan niin on hieno nuoren sällin lueskella mitä se villi pre 1980 aika sisälsi. Tosin minullakin on heikkoja muistoja 1990 vuonna perheeseemme hankitusta, mahdollisesti 80-luvun alkupuolta edustavasta ja ulkomuodollisesti hyvin paljon tätä muistuttavasta kapistuksesta. Käyttöjärjestelmä tosin ei noin kehittynyt ollut ja hiirikin olisi ollut utopiaa. Tuota sivustoa selailin, mutta en tähän menoon löytänyt täysin oikeaa yksilöä..

"Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haalimaan jotain omaisuutta."
-
möttis kirjoitti:huhhuh, taitaa vanhalla olla jo iän mukana tuomia vaivoja, tässä esimerkki dementian muodossaPaapa kirjoitti: Laitettiin 30 000 mk USAan ja saatiinkin koneet, mutta äijät sai potkut myytyään ne Suomeen. Ei olis saaneet tänne myydä.![]()
Nämä voi laittaa ihan vaikka viinankin piikkiin tai mieluummin kauhean innostuksen aiheesta. Kun on kerrankin jotain sanottavaa jostakin asiasta.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka