Ikuisuusprojekti: iTunes-serveri
-
Ikuisuusprojekti: iTunes-serveri
Viesti Kirjoittaja Nemesis »
juu, tiedän: laitetaan iTuneisista Airtunes-striimaus päälle, siinähän se on. Mutta tuo ei ihan riitä.
Eli, oma tilanne on sellainen, että minulla on iTunes-kirjasto (musiikkia, elokuvia ja podcasteja), ja haluaisin saada siellä olevan contentin saataville jonkinlaisen palvelimen kautta. Miksi? Siksi, että jos haluat kuunnella musiikkia vaikkapa Airport Expressin tai tulevaisuudessa AppleTV:n kautta, niin minun ei tarvitse pitää MBP:ta päällä.
Tilannetta mutkistaa myös se, ettö tuossa MBP:ssa on myös vaimon käyttäjätunnus ja tämän iTunes-kirjasto. Ja myös tuo contentti pitää saada jaettua, ilman että MBP:n täytyy olla päällä.
Tietenkin meidän molempien täytyy voida synkata omat kirjastomme iPodiemme kanssa.
Eli, se mitä haen, on jonkinlainen palvelin, jossa minun ja vaimon kirjastot ikäänkuin yhdistetään, ja tuo yhdistetty kirjasto jaetaan verko yli. Mutta minulle ja vaimolle kirjastot näkyvät erillisinä. Mutta jos vaikka AppleTV:llä selaan tuota jaettua kirjastoa, siinä näkyy sekä minun että vaimon kirjastot yhdistettynä.
Firefly Server hanskaisi tuon. Fireflyn kanssa voisin laittaa molemmat kirjastot verkkokansioon (vaikka kansioon /iTunes, jossa on erilliset alikansiot minulle ja vaimolle. Firefly sitten tarkkaillee sitä pääkansiota, ja striimaa sen sisällön verkkoon. Mutta tuo e toimi. Syynä se, että jos haluaa striimata vaikka AppleTV:hin, tai Airport Extremeen iPhonen iTunes-remote sovelluksella, sinun täytyy syöttää PIN-koodi palvelimeen, eikä tuo toimi Fireflyssä. Siihen tarvitaan iTunes,
Eli, minun täytyy ajaa palvelimessa (joka on siis 1.25Ghz G4:llä varustettu Mac Mini) iTunesia, joka sitten striimaa kontenttia verkkoon. Mutta miten tuon saisi toimimaan? Voiko iTunes yhdistää kaksi erillistä kirjastoa yhteen ja käyttää sitä kirjastonaan? Siis minähän voisin laittaa minun ja vaimon kirjaston samaan fyysiseen paikkaan (vaikka verkkokansioon /iTunes), ja sitten importoisin molempien kirjastojen sisällön siinen palvelin-iTunesiin.
Tuo toimisi muuten, mutta ongelmaksi muodostuu se, että jos jompikumpi meistä ostaa tai rippaa musiikkia omaan kirjastoonsa, se serveri-ITunes ei tiedä tuosta uudesta sisällöstä yhtään mitään, vaan se pitää käydä käsin importoimassa sinne palvelin-iTunesiin.
Miten tuo ratkaisu toimisi muuten? onko pelkona, että sama kontentti kopioituu moneen paikkaan? Entäs miten käy kappaleille annetuille tähdille?
Luulen, että en ole yksin tämän ongelman kanssa, siksi onkin tosi kummallista, että Applella ei ole tähän ongelmaan minkäänlaista ratkaisua....
-
Re: Ikuisuusprojekti: iTunes-serveri
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Itsellä esimerkiksi niin että Airport Extremen perässä kiinni ulkoinen kovalevy jossa iTunes -kirjasto sijaitsee. Sieltä voi sitten kenen hyvänsä koneella kuunnella, ja esim. omassa iMacissä pyörivän Connect360:n kautta voi sitten kuunnella/katsella vaikka looralla jos niikseen mieli tekee.
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Oman systeemini olen virittänyt niin että yhdellä napilla saa tunneloidun yhteyden palvelimeen mistä päin maailmaa vain ja silloin läppärin iTunes löytää palvelimella olevan iTunes jaon vaikka toisella puolella palloa tai kaverin pippaloissa. Näppärää.
-
tuo sotkee sitä kirjastoa ja hankaloittaa iPod-synnakusta. Vaimon kirjasto on melko pieni, joten hän synkkaa koko kirjastonsa. Minä synkkaan vain osan siitä. Samaten ei oikein innosta sotkea vaimon Harry Belafontea ja minun Manowaria keskenään.... Tuo hankaloittaa esim. satunnaissoittoa.morbusg kirjoitti:Noh, tämä nyt ei varsinaisesti ole minkäänlainen ratkaisu tuohon ongelmaan, mutta noin periaate-tasolla en ihan hiffaa miksi pitää olla monta eri kirjastoa. Jos vaimo ei tykkää jostain musasta niin sitten voi vaan olla soittamatta sitä.
Ongelmaksi muodostuu myös se, että meillä ON musiikkia jotka kuuluvat kummankin kirjastoon. Kuka päätää montako tähteä kukin biisi saa?
Ja toisekseen: miten tuo yhteinen kirjasto jaetaan palvelimen kautta? Siis haluan edelleen, että tuo kirjasto on tarjolla, vaikka se läppäri ei olekkaan päällä (minusta on naurettavaa, että kuunnellakseni musiikkia minun täytyy ensin mennä herättämään MBP, kirjautua sisään ja käynnistää iTunes). Eli tuon kirjaston tulisi olla palvelimella. Mitä tapahtuu, kun lisään kontenttia tuohon kirjastoon? Palvelin-iTunes ei tiedä isitä mitään. Ja voinko muutenkaan käyttää kirjastoa, joka on käytössä jossain toisessa koneessa juuri sillä hetkellä?
Mutta, ehkä yksi jaettu kirjasto on se toimivin ratkaisu, vaikka se ei olekkaan se ideaaliratkaisu. Mutta tuossakin ratkaisussa on vastaamattomia kysymyksiä.
Kiinni miten? Eihän Extremen perään voi iskeä vaikkapa USB-kiintolevyä....Itsellä esimerkiksi niin että Airport Extremen perässä kiinni ulkoinen kovalevy jossa iTunes -kirjasto sijaitsee.
Mutta että tuo toimisi, tulee sinun iMacin olla päällä? Minä haluaisin, että se kontentti olisi saatavilla riippumatta siitä, onko se "pääkone" päällä vaiko ei. Jos vaikka lähden reissuun läppärin kanssa, niin tarkoittaako se sitä, että vaimo ei voi kuunnella lainkaan musiikkia tuona aikana?Sieltä voi sitten kenen hyvänsä koneella kuunnella, ja esim. omassa iMacissä pyörivän Connect360:n kautta voi sitten kuunnella/katsella vaikka looralla jos niikseen mieli tekee.
-
Ei tuohon tokikaan. Mutta kun meillä nyt sattuu olemaan kullekkin käyttäjälle omat käyttäjätunnukset, ja erilliset iTunes-kirjastot.Pbman kirjoitti:Itselläni homma toimii niin että palvelimella on iTunesissa musaa jaossa ja jokainen voi kuunnella sieltä mitä haluaa. Usempaa tiliä ei mielestäni tarvita.
Idea siis on, että tuota musiikkia voisi soittaa vaikkapa iPod touchin tai AppleTV:n kautta. Ja että se kontentti olisi saatavilla noihin laitteisiin, tarvitaan palvelimelle iTunes.On tärkeä ymmärtää että hommahan toimii nimenomaan niin että palvelimeen yhteyttä ottava kone soittaa musiikkia, mutta tiedostot vain ovat siellä palvelimella. Jos haluaa niin että palvelin soittaa musiikkia niin sitten pitää käyttää screen share systeemejä tai muuta.
Miten tuo siis toimii? Eihän se riitä, että heittää nipun tiedostoja verkkoasemaan.Meillä palvelimen iTunesia voi ohjata kännykällä, eli läppäriäkään ei tarvitse. Jos soittimena ei ole pakko olla iTunes niin html-pohjaisia clienttejäkin on jolloin musaa voi soittaa netinkin yli.
-
No kyllä minulla nyt vaan on. Siinä on semmonen USB-piuhan mentävä kolo ja siihen minä sen olen tyrkännyt. Vai meneekö nyt Extreme ja Express -sanat sekaisin? No siis sama homma se olisi laittaa miniin kiinni se levy tai käyttää minin sisällä olevaa levyä. Pääasia että se levy on tavalla tai toisella jaossa (SMB/AFP/jne.), ja sitten kun yhteys siihen jaettuun levyyn toimii, avaa iTunesin olikos se nyt alt pohjassa niin voi valita sen kirjaston sieltä haluamaltaan levyltä (ja haluamaltaan koneelta).Nemesis kirjoitti:Kiinni miten? Eihän Extremen perään voi iskeä vaikkapa USB-kiintolevyä....
Joo, iMac pitää olla päällä. Vois kait tuon connect360 laittaa jompaan kumpaan palvelimena toimivaan miniinkin kiinni, mutta en ole vaivautunut kun tämä iMac:kin on aikalailla 24/7 päällä. Ja harvemmin tätä iMaciä tulee kuskailtua minnekkään.Nemesis kirjoitti:Mutta että tuo toimisi, tulee sinun iMacin olla päällä? Minä haluaisin, että se kontentti olisi saatavilla riippumatta siitä, onko se "pääkone" päällä vaiko ei.
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Eihän noikaan kaikkia toivetasi täytä.
-
En usko että tuollaisenaan voi systeemiä saada toimimaan. Että sinulle ja vaimollesi kirjastot näkyvät erikseen, mutta TV:lle yhtenä. En ymmärrä tuota logiikkaa. Palvelin voi toki jakaa kahta eri kirjastoa, mutta jos lisätään musiikkia niin se pitää tietenkin lisätä molempiin erikseen.Nemesis kirjoitti:Ei tuohon tokikaan. Mutta kun meillä nyt sattuu olemaan kullekkin käyttäjälle omat käyttäjätunnukset, ja erilliset iTunes-kirjastot.Pbman kirjoitti:Itselläni homma toimii niin että palvelimella on iTunesissa musaa jaossa ja jokainen voi kuunnella sieltä mitä haluaa. Usempaa tiliä ei mielestäni tarvita.
Idea siis on, että tuota musiikkia voisi soittaa vaikkapa iPod touchin tai AppleTV:n kautta. Ja että se kontentti olisi saatavilla noihin laitteisiin, tarvitaan palvelimelle iTunes.On tärkeä ymmärtää että hommahan toimii nimenomaan niin että palvelimeen yhteyttä ottava kone soittaa musiikkia, mutta tiedostot vain ovat siellä palvelimella. Jos haluaa niin että palvelin soittaa musiikkia niin sitten pitää käyttää screen share systeemejä tai muuta.
Miten tuo siis toimii? Eihän se riitä, että heittää nipun tiedostoja verkkoasemaan.Meillä palvelimen iTunesia voi ohjata kännykällä, eli läppäriäkään ei tarvitse. Jos soittimena ei ole pakko olla iTunes niin html-pohjaisia clienttejäkin on jolloin musaa voi soittaa netinkin yli.
Itse suosittelisin yhtä kirjastoa jossa on sitten vain soittolistoja teille molemmille. Yhteisten biisien arvioinnista pitää vain päästä yhteisymmärrykseen. Tai sitten jaossa on kaksi kirjastoa ja Apple TV:stäkin pitää sitten päättää kumpaa käyttää.
Niin ja siis iTunesin ohjaaminen S60 luurilla toimii kolmannen valmistajan softalla. Eli luuri vain käskyttää palvelinta, joka soittaa musaa omasta kirjastostaan. Nythän iLuurille on sitten omat systeeminsä.
-
Taitaa minultakin mennä ne sekaisinmorbusg kirjoitti:No kyllä minulla nyt vaan on. Siinä on semmonen USB-piuhan mentävä kolo ja siihen minä sen olen tyrkännyt. Vai meneekö nyt Extreme ja Express -sanat sekaisin?Nemesis kirjoitti:Kiinni miten? Eihän Extremen perään voi iskeä vaikkapa USB-kiintolevyä....

Ja tuossa on vieläkin se ongelma, että tarvitaan jokin kone, jonka kautta se kontentti soitetaan, vaikka se itse kiintolevy olisi ihan jossain muualla. Omassa tapauksessani on järkevintä se, että minulla on ulkoinen kiintolevy kiinni FireWirellä Mac Minissä, ja Mac Mini on Ethernetillä kiinni Time Capsulessa. Mini jakaa tuon kiintolevyn verkkoon, ja minun iTunes-kirjasto sijaitsee tuolla kiintolevyllä, vaimon kirjasto on MBP:ssa. Nyt pitäisi saada yhdistettyä nuo kaksi kirjastoa, ja jaettua se verkon yli siten, että MBP:ta ei tarvita.
Juu, toki, mutta tuo ei vieläkään ratkaise niitä alkuperäisiä ongelmia:No siis sama homma se olisi laittaa miniin kiinni se levy tai käyttää minin sisällä olevaa levyä. Pääasia että se levy on tavalla tai toisella jaossa (SMB/AFP/jne.), ja sitten kun yhteys siihen jaettuun levyyn toimii, avaa iTunesin olikos se nyt alt pohjassa niin voi valita sen kirjaston sieltä haluamaltaan levyltä (ja haluamaltaan koneelta).
a) Miten jaan tuon kirjaston verkon yli ilman, että joudun pitämään läppäriä päällä kaiken aikaa?
b) Olettaen että ongelma A korjaantuu, ja palvelun jakaa onnistuneesti kontenttia: Miten saan tuon palvelimen huomaamaan, jos lisään kirjastoon kontenttia?
c) Miten saan pidettyä minun ja vaimon kirjasto erillään meidän käyttäjätunnuksissa (tästä olen valmis tinkimään)?
-
Tuossa on todennäköisesti FireFly-server (kuten esim. siinä HP:n NAS:issa), eli been there, done that.p-veli kirjoitti:Musiikit voisi laittaa vaikka Synologyn verkkokovalevylle, jossa on iTunes palvelin. UPnP:ta ne tukevat myös. Musiikkia voi toistaa myös suoraan levyltä, synologyn kaukosäätimellä ohjaten, USB-äänikortin kautta stereoista.
Eihän noikaan kaikkia toivetasi täytä.
-
OK, yksinkertaisetaan vaatimuslistaa hieman: Yksi yhteinen kirjasto riittää, kahden erillisen sijaan.Pbman kirjoitti:En usko että tuollaisenaan voi systeemiä saada toimimaan. Että sinulle ja vaimollesi kirjastot näkyvät erikseen, mutta TV:lle yhtenä. En ymmärrä tuota logiikkaa. Palvelin voi toki jakaa kahta eri kirjastoa, mutta jos lisätään musiikkia niin se pitää tietenkin lisätä molempiin erikseen.
Itse suosittelisin yhtä kirjastoa jossa on sitten vain soittolistoja teille molemmille. Yhteisten biisien arvioinnista pitää vain päästä yhteisymmärrykseen. Tai sitten jaossa on kaksi kirjastoa ja Apple TV:stäkin pitää sitten päättää kumpaa käyttää.
Niin ja siis iTunesin ohjaaminen S60 luurilla toimii kolmannen valmistajan softalla. Eli luuri vain käskyttää palvelinta, joka soittaa musaa omasta kirjastostaan. Nythän iLuurille on sitten omat systeeminsä.
Ei meillä ole vieläkään ratkaisua. Eli iTunes-kirjasto sijaitsee palvelimella. tuota kirjastoa käyttää sekä minä että vaimoni MBP:n kautta. Ja tuo kirjasto pitäisi myös saada jaettua verkkoon, ilman MBP:ta. Eli sillä palvelimella olisi myös käytössä iTunes, ja se käyttäisi tuota samaa kirjastoa. Ja tuo palvelin-iTunes streamaisi tuon kontentin verkkoon, jossa sitä voisi sitten käyttää vaikkapa AppleTV:ssä.
Miten tuo onnistuu? Voinko mBP:lla ottaa yhteyden iTunes-kirjastoon, joka on jo käytössä sillä palvelimella olevalla iTunesissa? Jos vaikka ostan uuden biisin, niin miten saan tuon biisin näkyviin siihen serveri-iTunesiin? Tuleeko se myös automaattisesti näkyille jos/kun vaimo menee omalla käyttäjätunnuksellaan iTunesiin?
-
Sinähän sanoit että sinulla on se palvelinkäytössä oleva mini? Eli isket sen kirjaston siihen. Ei sinun tarvitse miettiä että käytätkö siinä minillä iTunesia vai et. Ei varmaan itseasiassa tarvi olla edes asennettuna jos ei halua. PÄÄASIA ON SE FYYSINEN KIRJASTO!!! EI ITUNES!!!Nemesis kirjoitti:Juu, toki, mutta tuo ei vieläkään ratkaise niitä alkuperäisiä ongelmia:
a) Miten jaan tuon kirjaston verkon yli ilman, että joudun pitämään läppäriä päällä kaiken aikaa?
No silloin tiedot kyllä päivittyy sinne kirjastoon ihan automaagisesti kun se kerran on se yksi ja sama kirjasto käytit sitä millä koneella hyvänsä.Nemesis kirjoitti:b) Olettaen että ongelma A korjaantuu, ja palvelun jakaa onnistuneesti kontenttia: Miten saan tuon palvelimen huomaamaan, jos lisään kirjastoon kontenttia?
Tähän en ota kantaa muuten kuin toteamalla että samaan tapaan voi aina iTunesia käynnistettäessä valita toisen kirjaston.Nemesis kirjoitti:c) Miten saan pidettyä minun ja vaimon kirjasto erillään meidän käyttäjätunnuksissa (tästä olen valmis tinkimään)?
Noista lukituksista voisin kuvitella ettei kahdella eri asiakasohjelmalla voi samanaikaisesti käyttää samaa kirjastoa koska pelkästään musiikin soittaminen kirjoittaa tiedostoon metadataa.
-
Ei tarvitse huutaa, kiitos.morbusg kirjoitti:Sinähän sanoit että sinulla on se palvelinkäytössä oleva mini? Eli isket sen kirjaston siihen. Ei sinun tarvitse miettiä että käytätkö siinä minillä iTunesia vai et. Ei varmaan itseasiassa tarvi olla edes asennettuna jos ei halua. PÄÄASIA ON SE FYYSINEN KIRJASTO!!! EI ITUNES!!!Nemesis kirjoitti:Juu, toki, mutta tuo ei vieläkään ratkaise niitä alkuperäisiä ongelmia:
Ja kyllä, palvelimessa täytyy olla iTunes asennettuna. Jos haluat soittaa sitä kontettia vaikkapa sillä iPhone-remotella ja/tai AppleTV:llä,sinun täytyy syöttää PIN-koodi pariuttaaksesi sen streamaavan laitteen ja AppleTV:n/remoten. Ja tuohon vaaditaan iTunes.
Eli, meillä on yksi kirjasto, jota jaetaan Mac Minin kauutta verkkoon. Otan MBP:lla yhteyden tuohon samaiseen kirjastoon samaan aikaan kun se Mini jakaa sitä verkkoon ja lisään sinne musiikkia. Poimiiko se Mac Mininssä oleva iTunes nuo muutokset automaattisesti? Tietääkseni ei, koska iTunes ei osaa monitorioida kansioita (toisin kuin vaikkapa Firefly).No silloin tiedot kyllä päivittyy sinne kirjastoon ihan automaagisesti kun se kerran on se yksi ja sama kirjasto käytit sitä millä koneella hyvänsä.
Ja toimiiko se oikeasti, että otat yhteen ja samaan iTunes-kirjastoon yhteyden useasta eri iTunesista yhtä aikaa?
Miksi noin pitäisi tehdä? Meinaan, vaimon käyttäjätunnuksessa käytettäisiin vain hänen kirjastoaan ja minun tunnuksessa minun kirjastoa? Mutta,kuten sanoin, olen valmis tinkimään tuosta (vaikkakaan en mielelläni().Tähän en ota kantaa muuten kuin toteamalla että samaan tapaan voi aina iTunesia käynnistettäessä valita toisen kirjaston.Nemesis kirjoitti:c) Miten saan pidettyä minun ja vaimon kirjasto erillään meidän käyttäjätunnuksissa (tästä olen valmis tinkimään)?
-
Minun puheet koskivat muita iTunes -asiakaskoneita, jotka eivät silloin vastaanota streamia palvelin-iTunesilta, vaan ainoastaan käyttävät SMB/AFP/jne. jaetulla levyllä sijaitsevaa iTunes -kirjastoa. Kaksi täysin eri asiaa.
-
Helppoa ja yksinkertaista. Palvelin pitää tiesti olla aina päällä. Osaa jakaa musaa myös kahteen kohteeseen yhtä aikaa.
-
Niin siiis musanhan voi jakaa tiedostotasolla tai sitten iTunesista. Itse teen iTunesista, tuntuu helpommalta.morbusg kirjoitti:OK, AppleTV:stä en tiedä yhtään mitään, joten jos se edellyttää iTunesia siellä striimaamassa, niin hyvä on, sitten se vaatii sen.
Minun puheet koskivat muita iTunes -asiakaskoneita, jotka eivät silloin vastaanota streamia palvelin-iTunesilta, vaan ainoastaan käyttävät SMB/AFP/jne. jaetulla levyllä sijaitsevaa iTunes -kirjastoa. Kaksi täysin eri asiaa.
-
Juu, tuon tekeminen ei ole lainkaan vaikeaa. Ongelma on siinä, että meillä on nyt kaisi kirjastoa (tosin voin tarvittaessa siirtyä yhteen kirjastoon) joita käytetään aktiiviesti läppärin kautta. ja tuo kirjasto pitäisi saada jaettua erillisen palvelimen (Mac Mini) kautta verkkoon. Ja mieluusti vielä siten, että kun minä tai vaimo lisää sinne kirjastoon tavaraa, se uusi tavara tulisi myös näkyviin sinne verkkoon.Pbman kirjoitti:Meillä on palvelimella iTunes ja musajako päällä. Tuota musajakoa voi soitella läppäreiden iTuneseilla mistä päin kotoa tai palloa tahansa.
Jako itsessään ei ole ongelma. Eikä ongelmaa ole jos haluat kuunnella musiikkia iTunesilla. Mutta minä haluaisin soittaa sitä musiikkia joko iPhone + remote + Airport Expressin kautta ja ehkä tulevaisuudessa AppleTV:n kautta.TV:tä ei ole, joten en tiedä sen systeemeistä, mutta ilman TV:tä homma ainakin toimii. Jos tuonne haluaa lisätä biisejä niin ne vissiin lisätä palvelimella pyörivään iTunesiin (en ole varma).
Helppoa ja yksinkertaista. Palvelin pitää tiesti olla aina päällä. Osaa jakaa musaa myös kahteen kohteeseen yhtä aikaa.
-
Rautalankaa:Nemesis kirjoitti:Juu, tuon tekeminen ei ole lainkaan vaikeaa. Ongelma on siinä, että meillä on nyt kaisi kirjastoa (tosin voin tarvittaessa siirtyä yhteen kirjastoon) joita käytetään aktiiviesti läppärin kautta. ja tuo kirjasto pitäisi saada jaettua erillisen palvelimen (Mac Mini) kautta verkkoon. Ja mieluusti vielä siten, että kun minä tai vaimo lisää sinne kirjastoon tavaraa, se uusi tavara tulisi myös näkyviin sinne verkkoon.Pbman kirjoitti:Meillä on palvelimella iTunes ja musajako päällä. Tuota musajakoa voi soitella läppäreiden iTuneseilla mistä päin kotoa tai palloa tahansa.
Jako itsessään ei ole ongelma. Eikä ongelmaa ole jos haluat kuunnella musiikkia iTunesilla. Mutta minä haluaisin soittaa sitä musiikkia joko iPhone + remote + Airport Expressin kautta ja ehkä tulevaisuudessa AppleTV:n kautta.TV:tä ei ole, joten en tiedä sen systeemeistä, mutta ilman TV:tä homma ainakin toimii. Jos tuonne haluaa lisätä biisejä niin ne vissiin lisätä palvelimella pyörivään iTunesiin (en ole varma).
Luo minillä uusi iTunes kirjasto. Importtaa sinne nykyiset kirjastot. Asetuksista musiikkijako päälle. Nyt kun avaat läppärillä itunesin ja tarkistat että asetuksissa on täplä "Etsi jaettua musiikkia" niin se teitin uusi musiikkijako ilmestyy iTunesin vasempaan laitaan. Siitä sitä voi sitten soitella ja musiikin ohjata vaikka sinne Airtunesiin. Veikkaisin että TV ja iLuuri osaa tuon jaon myös käyttää hyväkseen. Hieman säätämällä saa jaon näkymään myös Internetin yli.
Ja kuten sanoin niin käsittääkseni musiikin lisäys pitää tehdä nyt sitten sen minun ääressä istuen tai miniä etäkäyttämällä eli ne musiikin pitää lisätä siihen minissä olevaan kirjastoon. Läppärillä ei tarvita nyt iTunes-kirjastoa lainkaan.
-
Luo minillä uusi iTunes kirjasto. Importtaa sinne nykyiset kirjastot. Nyt kun avaat läppärillä itunesin alt pohjassa ja valitset minille luodun kirjaston kirjastoksi niin se teitin uusi musiikkikirjasto on käytössä. Siitä sitä voi sitten soitella ja musiikin ohjata vaikka sinne Airtunesiin. iLuuri osaa tuon myös käyttää hyväkseen (sehän on vain kaukosäädin jollakin koneella pyörivään iTunesiin).
Ja musiikin lisäyksen voi tehdä millä tahansa koneella jotka on määritetty käyttämään kys. kirjastoa. ja muutokset kirjastoon tulevat näkyviin automaattisesti mihin tahansa koneeseen joka käyttää kys. kirjastoa. Mutta, kirjasto ei ole käytettävissä useammalta koneelta yhtä aikaa.
-
Viesti Kirjoittaja JuhaN »
Näin se homma pelaa... Valitettavasti! Musat pitää lisätä kirjastoon sillä "serverin" iTunesilla, jotta ne näkyisivät muilla koneilla. Samoin kaikki muutkin muutokset soittolistoihin yms. Lisäksi "serverin" iTunes pitää pyöriä 24/7, jotta jako toimii...Pbman kirjoitti: Rautalankaa:
Luo minillä uusi iTunes kirjasto. Importtaa sinne nykyiset kirjastot. Asetuksista musiikkijako päälle. Nyt kun avaat läppärillä itunesin ja tarkistat että asetuksissa on täplä "Etsi jaettua musiikkia" niin se teitin uusi musiikkijako ilmestyy iTunesin vasempaan laitaan. Siitä sitä voi sitten soitella ja musiikin ohjata vaikka sinne Airtunesiin. Veikkaisin että TV ja iLuuri osaa tuon jaon myös käyttää hyväkseen. Hieman säätämällä saa jaon näkymään myös Internetin yli.
Ja kuten sanoin niin käsittääkseni musiikin lisäys pitää tehdä nyt sitten sen minun ääressä istuen tai miniä etäkäyttämällä eli ne musiikin pitää lisätä siihen minissä olevaan kirjastoon. Läppärillä ei tarvita nyt iTunes-kirjastoa lainkaan.
Olen itsekin paininut saman asian kanssa viime kuukaudet, mutta hyvää ratkaisua ei taida olla vielä olemassakaan. Nykyisellään meidän perheen ensisijainen musakirjasto on olohuoneen Minillä. Tätä miniä ohjataan joko yleiskaukosäätimellä tai iPod Touchilla, jolloin voidaan soittaa musiikkia olohuoneen äänijärjestelmällä. Kirjasto on jaettu, joten läppärillä tai pojan koneella voi kuunnella jaettua kirjastoa verkosta, mutta ei tehdä muutoksia. Läppärissä on erikseen oma pienempi kirjastonsa offline-läyttöä varten ja pojalla toki omassa koneessaan omansa.
Oma unelmakokoonpano olisi keskitetty iTunes-serveri, jonka kanssa voisi synkronoida kokonaan tai osittain muita iTunes-kirjastoja. Tällöin esim. läppärillä tehdyt muutokset päivittyisivät palvelimelle, mutta koko kirjastoa ei synkronoitaisi läppärin pienelle kiintolevylle. iTunes-kirjaston synkronointiin on toki tarjolla muutamia ohjelmia, mutta käyttökokemuksia Googletettuani jäin odottamaan aikaa parempaa... Ehkä Apple ymmärtää jossain vaiheessa iTunesin roolin mediahub-skenaariossaan!
=)juha
edit: Hyvä tarkennus tuossa yllä. Kirjastoahan voi toki ylläpitää miltä koneelta hyvänsä, jos käyttää sitä suoraan. Jaon kanssa ei...
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
Kaikki tiedostot on Minissä, jossa on myös yksi "yleiskäyttäjä", jolla pyöritettään leffat ja soitetaan musat stereoiden kautta. Tätä voidaan sitten komentaa iPodin Remotella.
Toisella koneella jota käytetään ihan "normaalina" tietokoneena on käyttäjätunnukset eri käyttäjille ja tehty kirjastot jokaiselle käyttäjälle niin, että musatiedostot haetaan ministä ja sinne ne myös menee kun käyttäjä uutta lisää.
Minin musiikkihakemistoon on liitetty Folder Action joka päivittää uudet tiedostot Minin yleiskäyttäjän kirjastoon aina kun uusia lisätään. Jokaiselle käyttäjälle tehdään ajettava AppleScript joka päivittää Minin hakemistosta uudet tiedostot ko. käyttäjän iTunesiin (tämän voisi tietty myös laittaa ajettavaksi vaikka tunnin välein).
iPodeihin synkkaus tehdään sitten soittolistojen mukaan vaikka, jos ei kaikkea musaa halua kantaa mukana tai ei mahdu iPodiin.
En tiedä tuoko mitään uutta, mutta ainakin omat tarpeet tuo täyttäisi. Tosin ei noita skriptejä vielä ole, mutta nopeasti kai tuollaiset tekee.
-
Kun nyt otit puheeksi nuo scriptit niin niillähän kyllä voi pelata aika paljon. Jos palataan tuohon minun rautalankaani niin sen haittapuoli eli biisien lisääminenhän pystytään tekemään esittämilläsi scripteillä. Läppärille kansiotoiminto joka heivaa tiettyy kansioon tiputetut biisit minille ja sitte minillä tunnin välein ajettava automator-scripti joka lisää sinne pudotetut biisit iTunesiin. Sitten ei jää kuin soittolistojen teko ongelmaksi. Ja jos oikein muistan niin myöskään arviointeja ei voi jakoihin tehdä.MNi kirjoitti:Itse olen samaa miettinyt ja ajattelin hommaa lähestyä seuraavasti, tiedä sitten toimiiko:
Kaikki tiedostot on Minissä, jossa on myös yksi "yleiskäyttäjä", jolla pyöritettään leffat ja soitetaan musat stereoiden kautta. Tätä voidaan sitten komentaa iPodin Remotella.
Toisella koneella jota käytetään ihan "normaalina" tietokoneena on käyttäjätunnukset eri käyttäjille ja tehty kirjastot jokaiselle käyttäjälle niin, että musatiedostot haetaan ministä ja sinne ne myös menee kun käyttäjä uutta lisää.
Minin musiikkihakemistoon on liitetty Folder Action joka päivittää uudet tiedostot Minin yleiskäyttäjän kirjastoon aina kun uusia lisätään. Jokaiselle käyttäjälle tehdään ajettava AppleScript joka päivittää Minin hakemistosta uudet tiedostot ko. käyttäjän iTunesiin (tämän voisi tietty myös laittaa ajettavaksi vaikka tunnin välein).
iPodeihin synkkaus tehdään sitten soittolistojen mukaan vaikka, jos ei kaikkea musaa halua kantaa mukana tai ei mahdu iPodiin.
En tiedä tuoko mitään uutta, mutta ainakin omat tarpeet tuo täyttäisi. Tosin ei noita skriptejä vielä ole, mutta nopeasti kai tuollaiset tekee.
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
Eikös tuo toimi ihan suoraan kun lisää vaan musat iTunesiin (läppärissä) niin se kopioi ne Minille kun sen joku verkkojako on määritetty iTunesin musakansioksi (läppärillä)? Mun mielestä tuohon ei tartte mitään skriptiä erikseen (toki siihen tarttee että menevät muihin iTunes kirjastoihin).Pbman kirjoitti:Läppärille kansiotoiminto joka heivaa tiettyy kansioon tiputetut biisit minille ja sitte minillä tunnin välein ajettava automator-scripti joka lisää sinne pudotetut biisit iTunesiin.
-
Toimii juu, jos jakaa hommia tiedostotasolla. Jos jakaa iTunesista niin ei toimi. Jos jaon tekee tiedostopohjalta niin läppärin pitää olla päällä aina kun musiikki soi ja sehän ei ollut tarkoitus.MNi kirjoitti:Eikös tuo toimi ihan suoraan kun lisää vaan musat iTunesiin (läppärissä) niin se kopioi ne Minille kun sen joku verkkojako on määritetty iTunesin musakansioksi (läppärillä)? Mun mielestä tuohon ei tartte mitään skriptiä erikseen (toki siihen tarttee että menevät muihin iTunes kirjastoihin).Pbman kirjoitti:Läppärille kansiotoiminto joka heivaa tiettyy kansioon tiputetut biisit minille ja sitte minillä tunnin välein ajettava automator-scripti joka lisää sinne pudotetut biisit iTunesiin.
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
Öö, ehkä meillä on läppärit ja serverit sekaisin. Käsitin että tuo läppäri olisi se kone jossa musatiedostot ei ole, vaan ne olisi serverillä (MacMini), joten musaa voisi soittaa kyllä tuon serverin kautta (joka tietty pitää olla aina päällä sitten), joten läppäriä ei aina tartte.Pbman kirjoitti: Toimii juu, jos jakaa hommia tiedostotasolla. Jos jakaa iTunesista niin ei toimi. Jos jaon tekee tiedostopohjalta niin läppärin pitää olla päällä aina kun musiikki soi ja sehän ei ollut tarkoitus.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka