Kaksi näyttöä jo pelkkänä ajatuksena vaikuttaa aika namulta. Mutta toisaalta tossa jossain vaiheessa Applefarmer hehkutti juuri hankkimaansa 23" Cinema Displayta. Paha mennä sanomaan.
Mitä sä teet koneellas?
"Most men complacently accept 'knowledge' as 'truth'. They are sheep, ruled by fear."
-Sydney Losstarot
Vastataan nyt vaikka en auttaa osaakaan... Tämähän nyt riippuu siitä mitä tekee ja mihin on tottunut.
Itse en tykkää/osaa käyttää näyttöjä rinnan vaan olen huomannut että työskentely alkaa kuin itsestään painottumaan vain toiseen ruutuun, mutta tämä taitaa olla ihan mun oma ongelma.
Itse olen ollut tyytyväinen ihan tähän yhteenkin 20" ruutuun, tällä hoituu hommat sutjakasti... Jos olisi pätäkkää löytynyt niin olisin takuulla ostanut 23" mikä nyt on aika optimi vuosiksi eteenpäin...
Mutta jos olet tottunut kahdennäytön työskentelyyn niin melkein samalla rahalla saisi enemmän pikseleitä kuin yhdellä... Tosin onhan toi 23" aika hulppee. Vaikea valinta : )
Joo sitähän minäkin mietin että osaako sitä kahdella näytöllä työskennellä kun on tähän
yhden näytön sydeemin tottunut.
Tuntuu vain kolmen tuuman lisähinta olevan kohtuuton.
Voi kun pääsisi livenä testaamaan ennen ostoa.
Omasta mielestäni kahden näytön setupissa ei kannata pitää kahta identtistä hyvää näyttöä, koska toisesta tulee väkisinkin se näyttö mitä kokoajan kattelee. Kakkonen mieluummin todellakin kakkonen. Eriasia on jos tekee sellaista duunia että varmasti joutuu katsomaan kahta näyttöä, voisin kuvitella videoeditin semmoseksi. Mutta työkalupaletteja ei mun mielestä kannata pitää kalliilla näytöllä.
Ite ostaisin 23" ja siihen satasella parilla kakkosnäytön. Se olis totaalijees munmielestä.
20-tuumaisessa pikseleitä on 1680 x 1050, 1 764 000, kaksi yhteensä 3 528 000 pistettä.
Hintaa kertyy 2 x 1059, eli 2118e.
Tuhannen pikselin hinta on siis 0,60034 euroa.
23-tuumaisessa pikseleitä on 1920 x 1200, eli 2 304 000. Ruutu maksaa 1899, joka tuhatta pikseliä kohti tekee 0,82421 euroa.
Eli kahden ruudun setuppi on jonkin verran kalliimpi, mutta tarjoaa enemmän halvempaa työskentelytilaa. Tila on hyvin yhtenäinen, kun uusien näyttöjen reunus (=bezel?) on kapoinen.
Itse olen tottunut kahden samanlaisen näytön setuppiin, enkä vaihtaisi.
Toisaalta mulla ei ole kokemusta työskentelystä 23 tuuman Cinemalla. Paha sanoa.
Voi hyvin olla.
Ihan kaikki InDesignin paletit eivät sille auki mahdu (osa välilehdistä jakaa saman ikkunan), mutta riittävän hyvin kuitenkin. Photari, Freekku , Illu, no problemos. Itselläni oli vielä hetki sitten 15" TFT kakkosnäyttönä (reso 1024x768).
Itse asiassa tänään ensimmäistä päivää käytössa entinen päänäyttö apunäyttönä (19", reso 1280x1024) ja uusi 20" päänäyttönä (ei Apple, reso 1600x1200). Tuntuu siltä, kuin palettilauma olisi karannut tiukasti hallitusta aitauksesta avoimelle preerialle ("mihin maanalainen paikka mä sen gradient-paletin tulin vetäneeksi...") .
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
Piirtopöytää käyttäessä ainoa vaihtoehto on yksi iso (mielestäni)
Piirtopöytä kun on monitorin muotoinen (tai lähellä), ei se oikein sovellu kahdelle näytölle.
Täytyy tosin myöntää, etten hiirityöskentelyynkään kahta ottaisi.
Käytössä 23" Cinema ja Intuos2 A4. Tyytyväinen muuten, paitsi piirtopöydän tarkkuuteen... seuraavaksi Intuos3.
Wacomin säädöistä saa kynänkin käyttäytymään kuin hiiren, mikä muutenkin on satunnaiselle piirtopöydän käyttäjälle (kuten minä) loogisempi kursoria näytöllä siirrellessä.
Muutenkin jos piirtopyödän mappaus (mapping) on ruutua (etenkin laajakuvaruutua) jäljittelevä, niin kappaleet vääristyvät: Piirrät ympyrän-siitä tulee ellipsi; piirrät neliön-tulee suorakaide. Myöskin tarkkuus etenkin pienellä piirtopöydällä on parempi: kursori ei hyppää kolmea senttiä kun kynää liikauttaa sentin.
No, makuasioita.
Yksi haluaa hukata aikaansa paletteja siirrellessä ja piilotellessa, kunhan paletit ovat mahdollisimman lähellä kuvaa; toinen heittelee hiirtä päätä kääntäessä, mutta paletit löytyvät aina tietyltä paikalta ja työ on koko ajan esillä, palettien peittämättä kokonaisuutta. Minulle joutuminen työskentelemään yhdellä ruudulla on kidutusta; läppärin kanssa se vielä jotenkin menee, keikkahommissa vieraalla pöytäkoneella (viimeksi 23" Cinema (ADC)) silkkaa vitutusta.
Jos ostaa ton 2 x 20" Cineman niin pitääkö sille toiselle näytölle olla jokin adapteri vai meneekö heittämällä tähän, näytönohjaimessa on dvi+adc liittimet?
Mulla on edessäni tänään paketista nostettu 23" Cinema. Komee on, ero 17" PowerBookin on mieletön. Itse olen ainakin tyytyväinen päätökseeni. VectorWorksiä (CAD) vääntäessäni ei tila loppunut. Minäkin mietin, no jos tarkkoja ollaan en paljookaan, kaksi vai yksi, en ainakaan vielä ole katunut. Tosin en koskaan ole työskennellyt kahdella näytöllä....
Kahden näytön jälkeen ei ole enää paluuta yhteen näyttöön. Vaikka Expose tekeekin ikkunoiden paikallistamisen helpoksi niin silti 2:lla näytöllä homma pelaa paljon paremmin, ainakin audio-hommissa. Toisessa ikkunassa (monitorissa) on itse biisi (arrengement) ja toisessa ikkunassa on sitten mikseri + VST yms instrumentit. Kipaleen soidessa näkee helposti mikseristä kokonaistilanteen, muuttaa tasoja jne jne. Normaalikäytössä toisesta ruudusta ei paljoa ole iloa, jolloin sen voi pitää vaikka sammutettuna. Jos olis vaan sen verta pätäkkää että riittäis 2 x 20" ACD niin juoksisin kauppaan heti.
Otimpa screenshotinkin tuosta tilanteesta, mutta en oikein tiä miten sen tähän lykkäisin. Pitääks ne olla jotain linkkejä? Raahamalla ei onnistunut
fjonga kirjoitti:Otimpa screenshotinkin tuosta tilanteesta, mutta en oikein tiä miten sen tähän lykkäisin. Pitääks ne olla jotain linkkejä? Raahamalla ei onnistunut
Kuva pitää ladata johonkin nettiin saataville ja sitten laittaa osoite tagien (poista *-merkit) [*img][/*img] väliin. Eli siis:
Mac kirjoitti:Jos ostaa ton 2 x 20" Cineman niin pitääkö sille toiselle näytölle olla jokin adapteri vai meneekö heittämällä tähän, näytönohjaimessa on dvi+adc liittimet?
Belkin tekee ADC to DVI-liitintä (näyttiksen ADC-lähdöstä DVI-kaapeliin), myynnissä esim. Tektorissa hintaan 55 eur:
Mac kirjoitti:Jos ostaa ton 2 x 20" Cineman niin pitääkö sille toiselle näytölle olla jokin adapteri vai meneekö heittämällä tähän, näytönohjaimessa on dvi+adc liittimet?
Belkin tekee ADC to DVI-liitintä (näyttiksen ADC-lähdöstä DVI-kaapeliin), myynnissä esim. Tektorissa hintaan 55 eur:
Itselläni juuri tuollainen käytössä (korttina ATI Radeon, jossa ADC ja DVI-liitännät, kiinni kaksi DVI-monitoria). Toimii loistavasti.
Kiitos tiedosta, eli uudet Cinemat on dvi-liittimellä ja vanhan malliset Cinemat adc-liittimellä.
Aivan, hyvä tarkennus.
Oletusarvoisesti ajattelin, että puhut uusista DVI-liitännäisistä Cinema-näytöistä. Jos jostain saat vanhemman ADC-liitännäisen toiseksi, niin silloinhan et adapteria tosiaan tarvitse.
Lakiopaalu kirjoitti:
Oletusarvoisesti ajattelin, että puhut uusista DVI-liitännäisistä Cinema-näytöistä. Jos jostain saat vanhemman ADC-liitännäisen toiseksi, niin silloinhan et adapteria tosiaan tarvitse.
Ajattelit aivan oikein eli uudempaa "alu"Cinemaa ajattelin, istuu paremmin tämän tornin viereen
Mites 23" Cineman ongelmat, joista on raportoitu pitkin nettiä? Onko kyseessä vain paisuneen julkisuuden saannut, viallinen valmistuserä, vai onko kaikki 23" näytöt tyyppiviallisia susia.