Kuinkas ihmiset on arkistoinut tai järjestellyt kuvata Aperturessa?
Itse hommasin pari viikkoa sitten Aperturen ja ei oikein vielä selvää arkistointi tapaa oo löytynyt. Nyt oon miettinyt sellaista, että tekisi reissu- , arki- ja tosikuville omat kansiot ja sitten niihin aina tapahtumien mukaan lisäis projekteja. Alkuun tuo ainakin vaikuttaisi tosi selvältä, mutta voi tulla hankalaksi kirjaston kasvaessa.
Mites ootteko pitänyt kaikki kuvat aina Aperturen kirjastossa, vai ootteko jotenkin exportannu vanhat kuvat parempaan talteen?
Kuvien arkistointi Aperturessa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kuvien arkistointi Aperturessa
Viesti Kirjoittaja mikkohe »
-
Re: Kuvien arkistointi Aperturessa
Viesti Kirjoittaja luu5 »
Tämä on mielenkiintoinen kysymys ja en ole myöskään varma itselle sopivasta optimaalisesta rakenteesta. Itse olen jakanut kansioihin jonkun pääteeman mukaan kuten sinäkin ajattelit. Näiden alla sitten muutama projekti. Olen sitten keywordittänyt kaikki kuvat joillakin sanoilla. Mutta mikä olisi paras tapa tavan kuvaajalle joka ei tee keikkaa eikä oikeita projekteja? Ehkä sillä ei ole oikein väliä, vaan luo tarpeeseen sopivia albumeja joihin vetelee haluamiaan kuvia. Eli master sijaitsee jossain projektissa ja albumit on käyttöä varten.mikkohe kirjoitti:Nyt oon miettinyt sellaista, että tekisi reissu- , arki- ja tosikuville omat kansiot ja sitten niihin aina tapahtumien mukaan lisäis projekteja. Alkuun tuo ainakin vaikuttaisi tosi selvältä, mutta voi tulla hankalaksi kirjaston kasvaessa.
Mites ootteko pitänyt kaikki kuvat aina Aperturen kirjastossa, vai ootteko jotenkin exportannu vanhat kuvat parempaan talteen?
En tiedä miksi kuvia pitäisi mihinkään exportoida, kun en tiedä mikä olisi se "parempi talteen". Jos oikeasti poistaisin kuvia kirjastosta niin joutuisin niitä jostain hakemaan jos tarvitsisin. Vault syntyy verkkolevylle joten kopiot on siinä.
Toimiiko muuten Smart Albumit kirjasto-tasolla vai vain folder/kansio tasolla?
-
No mietin sitä vaan jos sitten jossakin vaiheessa kirjasto kasvaa liian suureksi (kaikki ei mahdu iMacin kovolle) ja osaa kuvista siirtäisi jonnekin ulkoiselle kovalevylle ja pois pääkirjastosta.luu5 kirjoitti:En tiedä miksi kuvia pitäisi mihinkään exportoida, kun en tiedä mikä olisi se "parempi talteen". Jos oikeasti poistaisin kuvia kirjastosta niin joutuisin niitä jostain hakemaan jos tarvitsisin. Vault syntyy verkkolevylle joten kopiot on siinä.
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
Ne kuvat on ihan yksittäin päätettävissä, missä ne master kuvat sijaitsee, eli sama projekti voi sisältää kuvia, jotka fyysiststi sijaitsee missä mikäkin. Itsellä uusimmat kuvat tulee läppärin levylle ja siirtelen niitä sieltä sitten kun tila alkaa loppua ulkoiselle levylle, joten tuo ei vaikuta mitenkään arkistointirakenteeseen.mikkohe kirjoitti:No mietin sitä vaan jos sitten jossakin vaiheessa kirjasto kasvaa liian suureksi (kaikki ei mahdu iMacin kovolle) ja osaa kuvista siirtäisi jonnekin ulkoiselle kovalevylle ja pois pääkirjastosta.luu5 kirjoitti:En tiedä miksi kuvia pitäisi mihinkään exportoida, kun en tiedä mikä olisi se "parempi talteen". Jos oikeasti poistaisin kuvia kirjastosta niin joutuisin niitä jostain hakemaan jos tarvitsisin. Vault syntyy verkkolevylle joten kopiot on siinä.
Itsellä on kuvat jaoteltuna vuosittain ja kuukausittain siten, että jokainen kuukausi on oma projektinsa, jostain nappasin informaatiopalasen ,että Aperture toimii hiukan nopeammin kun projektien koko säilyy pienenä ja tuolla tavalla on ollut ihan toimiva. Ja toki sitten albumeilla rakennellaan tapahtumakohtaisia näkymiä projekteihin, jos on tarvetta (esim jos jossain kuukaudessa on häät tms, niin kuvat menee samaan projektiin muiden samana kuukautena otettujen kuvien kanssa, mutta albumilla nappaan kuvat erikseen, jolloin niitä on nopea selailla ja katsella).
-
Viesti Kirjoittaja luu5 »
Tuossa tapauksessa osa kuvista on sitten referenced mastereina, mutta eihän se käyttöön tietysti vaikuta. Ainoastaan varmuuskopiointiin.mikian kirjoitti:Ne kuvat on ihan yksittäin päätettävissä, missä ne master kuvat sijaitsee, eli sama projekti voi sisältää kuvia, jotka fyysiststi sijaitsee missä mikäkin. Itsellä uusimmat kuvat tulee läppärin levylle ja siirtelen niitä sieltä sitten kun tila alkaa loppua ulkoiselle levylle, joten tuo ei vaikuta mitenkään arkistointirakenteeseen.
Tämähän voisikin olla fiksua. Kas kun en hokannut. Tuolla tavalla aikoinaan arkistoin työsähköpostit kun ei ollut helppoa muuten jakaa niitä kansioihin.Itsellä on kuvat jaoteltuna vuosittain ja kuukausittain siten, että jokainen kuukausi on oma projektinsa, jostain nappasin informaatiopalasen ,että Aperture toimii hiukan nopeammin kun projektien koko säilyy pienenä ja tuolla tavalla on ollut ihan toimiva.
-
Tämä kyllä vaikuttaakin fiksulta. Näin sitten pystyy helposti tekemään kuitenkin tapahtumakohtaisia kansiota(esim. matka, perhe jne.) joihin sitten laitan vain albumeja. Pitääpä kyllä järjestellä vähän tota kirjastoa. Oon miettinyt aika paljon, että nyt heti alkuun pitää saada jokin järkevä systeemi tohon kirjastoon niin pysyy kuvat järjestyksessä.mikian kirjoitti:Itsellä on kuvat jaoteltuna vuosittain ja kuukausittain siten, että jokainen kuukausi on oma projektinsa, jostain nappasin informaatiopalasen ,että Aperture toimii hiukan nopeammin kun projektien koko säilyy pienenä ja tuolla tavalla on ollut ihan toimiva. Ja toki sitten albumeilla rakennellaan tapahtumakohtaisia näkymiä projekteihin, jos on tarvetta (esim jos jossain kuukaudessa on häät tms, niin kuvat menee samaan projektiin muiden samana kuukautena otettujen kuvien kanssa, mutta albumilla nappaan kuvat erikseen, jolloin niitä on nopea selailla ja katsella).
-
Viesti Kirjoittaja Viizei »
Itsellänikin tämä uudelleen järjestely edessä kunhan uusi kone tulee. Ajattelin laittaa kaikki tapahtumat (tilaisuudet, joissa kuvat napsittu esim. joulu, synttärit jne.) omiin kansioihin. Kun taas esim. luontokuvat/maisemakuvat saavat mennä projekteina yhden kansion alle. Eli tälläistä vähän teemojen mukaan etenemistä.
Mites muuten muut Aperturen käyttäjät, käytättekö iPhotoa ollenkaan?
Mites muuten muut Aperturen käyttäjät, käytättekö iPhotoa ollenkaan?
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
No itse olen tottunut vuosien varrella luottamaan ajalliseen järjestämiseen, joka säilyttää kuvan ajallisen yhteyden silloinkin kun exif/iptc tieto kuvasta korruptoituu (voin kokemuksesta sanoa että niin silloin tällöin voi käydä). Kuvan konteksti haurastuu ajansaatossa jopa albumikuvissa ja kun olen pohtinut mikä oheistieto kuvassa on olennaista, olen huomannut kaipaavani juuri sitä että koska kuva on otettu. Muutkin luettelotiedot ovat tietysti tärkeitä tai ainakin avainsanat, mutta ne liittyvät enemmän kuvakokoelman järjestelemiseen. Kokoelman arvoa nostavan luettelotiedon (kuka, missä, miksi) voi melkein sitten tallettaa siihen caption kenttään. Aperturessahan on sinällään samantekevää, missä kuvat ovat kunhan luettelotiedot on kunnossa. Itse olen kuitenkin laittanut "Arkisto" projektiin ajalliset kansiot kuvien säilyttämistä varten ja tapahtumiin, henkilöihin ja muihin aiheisiin liittyvät kokoelmat on helppo luoda tavallisilla tai älykkäillä albumeilla. Minulla on siis karkeasti kaksi projektia "kuvien tuonti" ja "arkisto" jotka nimensä mukaisesti ovat tuontia ja säilyttämistä varten. Muita projekteja tulee ja menee tarpeen mukaan. Tuonti projektiin on helppo vain kipata kuvat skannerilta tai digikamerasta ja sitten myöhemmin kun kerkiää niin valmistella ne arkistoa varten eli säätää kuvat ja saattaa luettelotiedot kuntoon.
iPhotoa en käytä ollenkaan otettuani Aperturen käyttöön. Aperturessa on kaikki mitä tarvitsen enkä keksi mihin voisin enää iPhotoa käyttää.
iPhotoa en käytä ollenkaan otettuani Aperturen käyttöön. Aperturessa on kaikki mitä tarvitsen enkä keksi mihin voisin enää iPhotoa käyttää.
-
Viesti Kirjoittaja macme »
Ei ole tullut iPhotoa enää käytettyä.Viizei kirjoitti:Mites muuten muut Aperturen käyttäjät, käytättekö iPhotoa ollenkaan?
Tuolla muuten juttua kuvien lajittelusta
http://photo.rwboyer.com/aperture-guides/ -> Aperture Organization PDF
-
Järjestelin nyt kuvat uudestaan Apertureen ja nyt sitten kävi silleen, että kun menee libraryyn ja katsoo kaikkia projekteja niin siellä vielä näkyy tyhjiä projekteja, joita ei pysty poistamaan. Mitenköhän ne sais pois?
-
Viesti Kirjoittaja macme »
Kuulostaa kummalliselta. Voisit kokeilla käynnistää Aperture Option ja Command näppäimet alhaalla -> Rebuild Library database.
http://aperturetricks.wordpress.com/200 ... y-rebuild/
-
Joo tämä auttoi. Pitää vielä tarkistella, että ei mitään kuvia kadonnut tota tehdessä.macme kirjoitti:Kuulostaa kummalliselta. Voisit kokeilla käynnistää Aperture Option ja Command näppäimet alhaalla -> Rebuild Library database.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka