Hei,
olen kahlannut aikaisempia keskusteluja, mutta mielestäni en löytänyt suoraa vastausta ongelmaan.
Kokoonpano:
iMac 20" (2.16 GHx Intel Core 2 Duo)
Käyttis Tiikeri 10.4.11
AirPort Extreme (0x14E4, 0x87)
ASDL purkkina ollut useita (mm. Zyxel jne). Nyt RoadRunner24 AP(i+)
Elisan laajakaista (ollut myös muita ja samat ongelmat)
Ongelmana on satunnainen verkosta tippuminen, joka tapahtuu niin, että internet jumittuu/ ei tapahdu mitään. Verkkodiagnostiikasta/ korjaa vika etenemällä huomaa, että verkon tila panelissa aina kohdat "Internet ja Palvelin" kohdat keltaisena (keltaiset pallot vihreiden sijaan). Jatkamalla eteenpäin pallot muuttuvat vihreiksi ja homma lähtee toimimaan.
Joskus tämä tapahtuu muutaman kerran päivässä, joskus ei laisinkaan. Onko mitään arvailua, mikä voisi olla vinossa? Mitkä asetukset siis ovat nyt pielessä.
Iso kiitos jokaiselle, joka vaivautuu vastaamaan.
AirPort Extreme, satunnainen yhteysongelma
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
AirPort Extreme, satunnainen yhteysongelma
Viesti Kirjoittaja hkivimak »
MBA, MacBook x 2, Cinema Display 30" ja Mac Pro, iMac27". Ipod x 3, iLuuri 4, iLuuri 3GS ja iLuuri 2G, iPad 32 GB 3G. Kamerapuolella D700 + kasa opiskoita ja Subal underwater housing.
-
Re: AirPort Extreme, satunnainen yhteysongelma
Viesti Kirjoittaja tultsari »
Mulla oli samankaltaisia ongelmia, ja ilmeisesti joillakin muillakin täällä. Minua auttoi yhdistelmällä Roadrunner + TimeCapsule se, että laitoin Roadrunnerin siltaavaksi reitittävän sijaan. Minun osaltani kaikki ongelmat loppuivat siihen. http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 45#p651699
Palstaa seuranneena huomasin että Berserkilläkin oli ilmeisesti samankaltaisia(?) ongelmia, ja hän diagnosoi ongelman RR:n palomuuriasetuksiin.
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 06#p662689
En nyt muista omalta osaltani mitä tein rautapalomuurille, ja pystyikö sitä edes pitämään päällä RR:ssä siltaavassa moodissa, mutta kuten sanoin, omalta osaltani ongelma ratkesi kokonaan tuolla tekemälläni muutoksella.
Palstaa seuranneena huomasin että Berserkilläkin oli ilmeisesti samankaltaisia(?) ongelmia, ja hän diagnosoi ongelman RR:n palomuuriasetuksiin.
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 06#p662689
En nyt muista omalta osaltani mitä tein rautapalomuurille, ja pystyikö sitä edes pitämään päällä RR:ssä siltaavassa moodissa, mutta kuten sanoin, omalta osaltani ongelma ratkesi kokonaan tuolla tekemälläni muutoksella.
-
Viesti Kirjoittaja hkivimak »
Hienoa,
kiitos avusta. Teen toimenpiteen heti kun olen kyseisen koneen ääressä. Kiitos.
Olisko vielä voimia selittää, mitä tämä siltaava tarkoittaa? Olen toki kuullut, mutta ei harmainta aavistusta sen merkityksestä.
Muttaa kiitos linkeistä ja vastauksesta.
kiitos avusta. Teen toimenpiteen heti kun olen kyseisen koneen ääressä. Kiitos.
Olisko vielä voimia selittää, mitä tämä siltaava tarkoittaa? Olen toki kuullut, mutta ei harmainta aavistusta sen merkityksestä.
Muttaa kiitos linkeistä ja vastauksesta.
MBA, MacBook x 2, Cinema Display 30" ja Mac Pro, iMac27". Ipod x 3, iLuuri 4, iLuuri 3GS ja iLuuri 2G, iPad 32 GB 3G. Kamerapuolella D700 + kasa opiskoita ja Subal underwater housing.
-
Viesti Kirjoittaja tultsari »
Täytyypä heti selventää etten ole mikään tietoliikenteen asiantuntija, joten joku minua taitavampi korjatkoon, jos olen väärässä...
Käsitteitä siltaava ja reitittävä taidetaan käyttää kahdessa eri tarkoituksessa ADSL:n tapauksessa, eli kuvaamassa ADSL-yhteyden signalointia ja sitten moodia, jolla modeemi toimii lähiverkkoon päin. Kannattaa katsoa Elisan sivuilta, miten moodin muutos tehdään RoadRunneriin, eli vaikka itse signalointi on vissiin tyypillisesti siltaava, niin modeemin voi laittaa sen lisäksi reitittävään tai siltaavaan moodiin.
Siltaavassa tilassa modeemi on tavallaan läpinäkyvä, eli laitteet hakevat suoraan ip:t operaattorilta.
Reitittävässä tilassa modeemi saa yhden julkisen ip-osoitteen, ja reitittää liikenteen sisäverkkoon, ja osaa tehdä NATin (eli sisäverkon koneilla omat ip-osoitteet, jotka eivät näy ulkopuolelle)
Meillä molemmilla kun on nuo Airportit tuossa modeemissa kiinni, niin ne hoitavat sitten NATin yms kun ADSL-modeemi on siltaavassa tilassa.
Käsitteitä siltaava ja reitittävä taidetaan käyttää kahdessa eri tarkoituksessa ADSL:n tapauksessa, eli kuvaamassa ADSL-yhteyden signalointia ja sitten moodia, jolla modeemi toimii lähiverkkoon päin. Kannattaa katsoa Elisan sivuilta, miten moodin muutos tehdään RoadRunneriin, eli vaikka itse signalointi on vissiin tyypillisesti siltaava, niin modeemin voi laittaa sen lisäksi reitittävään tai siltaavaan moodiin.
Siltaavassa tilassa modeemi on tavallaan läpinäkyvä, eli laitteet hakevat suoraan ip:t operaattorilta.
Reitittävässä tilassa modeemi saa yhden julkisen ip-osoitteen, ja reitittää liikenteen sisäverkkoon, ja osaa tehdä NATin (eli sisäverkon koneilla omat ip-osoitteet, jotka eivät näy ulkopuolelle)
Meillä molemmilla kun on nuo Airportit tuossa modeemissa kiinni, niin ne hoitavat sitten NATin yms kun ADSL-modeemi on siltaavassa tilassa.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka