Mulla on jotain pari vuotta vanha iMac G5. Ongelmat:
1.Kone ei mene nukkumaan, vaikka sitä ei käytetä ja vaikka asetettu virran säästöaika on mennyt umpeen.
2. Kone on tuskastuttavan hidas nettiä selatessa. Ja hitautta on myös ohjelmien käytössä. Tuntuu myös ettei kone käynnisty yhtä nopeasti kuin aiemmin.
Voisko siinä olla joku virus tai troijalainen? Osaisiko joku kertoo miten "vian" voi selvittää ja korjata? Mielellään kiitos mahdollisimman helpot ohjeet, en tiedä koneiden sielunelämästä paljoakaan.
En ole tehnyt koneelle oston jälkeen mitään muuta kuin käyttänyt sitä. Pitäiskö sitä jotenki huoltaa, tyhjentää muistia tai jotain, että se toimisi paremmin?
Windows koneille kai jotain tollasia toimenpiteitä suositellaan.
Aika paljon kysymyksiä. Toivottavasti joku osaa ja viitsii vastata.
Hidas kone, ei mene nukkumaan. Onko virus tai jotain?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Hidas kone, ei mene nukkumaan. Onko virus tai jotain?
Viesti Kirjoittaja Eemu »
-
Re: Hidas kone, ei mene nukkumaan. Onko virus tai jotain?
Viesti Kirjoittaja Maza »
Virus tai mikään muukaan pöpö se ei ole.
Kannattaa ajaa huoltoscriptit läpi. Tähän minä käytän ilmaista OnyX-ohjelmaa, se siivoaa samalla kaikenmaailman cacheja sun muita.
Kannattaa ajaa huoltoscriptit läpi. Tähän minä käytän ilmaista OnyX-ohjelmaa, se siivoaa samalla kaikenmaailman cacheja sun muita.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Ohjelmat/Lisäohjelmat kansiossa on Järjestelmän valvonta-niminen ohjelma. Sillä voit seurata mitä prosesseja/ohjelmia on käynnissä. Todennäköisesti joku siellä ei sammu ja se estää nukkumisen.
Tämmöinen voi olla skanneriajuri tai tulostinohjain, joka jää odottamaan jotain komentoa. Skanneriajurit saattavat odottaa niitä skannerin nappien painalluksia, noin esimerkkinä.
Tämmöinen voi olla skanneriajuri tai tulostinohjain, joka jää odottamaan jotain komentoa. Skanneriajurit saattavat odottaa niitä skannerin nappien painalluksia, noin esimerkkinä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Kaksi edellistä viestiä sisältää kyllä juuri oikeat toimenpiteet. Hyvät niksit!
-
Mistä tiedän mikä on ongelma? Siis mikä ohjelma/prosessi pitää konetta päällä? Tai että minkä voi poistaa?
Sielä oli päällä root käyttäjän prosesseja vaikka kuinka paljon, enkä tiedä yhään mitä ne on. Sit oli yksi windowserver. Lisäksi jotkut prosessit meni vähän väliä pois päälle ja taas takasin päälle.
Sielä oli päällä root käyttäjän prosesseja vaikka kuinka paljon, enkä tiedä yhään mitä ne on. Sit oli yksi windowserver. Lisäksi jotkut prosessit meni vähän väliä pois päälle ja taas takasin päälle.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Katso ne omat prosessit. Se löytyy siitä pudotuslistasta, joka on kai oletuksena Kaikki prosessit. Ja klikkaa Kuorma lajitteluksi. Esim. mulla on CNQL2410ButtonManager joka kyttää Canonin skannerin painikkeita (tosin käyttäytyy nätisti, mutta aina päällä).
Windowserver kuuluu olla käynnissä.
Mitä oheislaitteita sulla on kiinni, kun kone ei mene nukkumaan? Jos joku niistä valvottaa. Onko tulostin, skanneri olemassa?
Windowserver kuuluu olla käynnissä.
Mitä oheislaitteita sulla on kiinni, kun kone ei mene nukkumaan? Jos joku niistä valvottaa. Onko tulostin, skanneri olemassa?
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Mulla on tulostin/skanneri, eyeTV ja usb-äänikortti (vai mikä se on, siis laite johon voi kytkeä xlr-mikkipiuhaa ym.). Mutta se ei mene nukkumaan automaattisesti, vaikka mitään johtoja ei olisi kiinnikään. Kyllä se laittamalla menee nukkumaan, mut ei virransäästön kautta automaattisesti.
-
Viesti Kirjoittaja KinZZa »
En tiedä, liittyykö miten ongelmaasi, mutta minulla kone ei mene nukkumaan jos Firefox on päällä. Omituistahan tuo on ja olen kokeillut tehdäkin asialle jotain, mutta aina vain ongelma on jatkunut. No, nyt suosiolla vain suljen Firefoxin aina kun en koneella ole ja kone menee nätisti nukkumaan.
MacBook Pro 13" 2,4GHz 4Gt Mid 2010
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
iMac 20" 2.16GHz 2Gt Late 2006
iBook G4/800 12" 640MB - Telakalla
iPhone 4
iPad 2
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Jep, tuo on Firefox bugi.KinZZa kirjoitti:En tiedä, liittyykö miten ongelmaasi, mutta minulla kone ei mene nukkumaan jos Firefox on päällä. Omituistahan tuo on ja olen kokeillut tehdäkin asialle jotain, mutta aina vain ongelma on jatkunut. No, nyt suosiolla vain suljen Firefoxin aina kun en koneella ole ja kone menee nätisti nukkumaan.
-
Viesti Kirjoittaja lahtarovic »
Laitetaas tähän samaan jatkoksi...
Tää miun G5 iMac ei halua nukkua kuin ehkä 5 sekuntia nykyään
Kun sen laittaa nukkumaan, niin se herää ittekseen noin 5-10 sekunnin päästä. Oon kokeillu sammuttaa kaikki ohjelmat, muttei auta.
Tää miun G5 iMac ei halua nukkua kuin ehkä 5 sekuntia nykyään

MacBook 2,26 GHz, 20" Dell, iPhone 4, iPad2, Miele W3243, Sony HDR-CX105, Miele S4280, Polar FT80, Magnat 503, 2x manchesterinterrieri, parsonrusselinterrieri, Fatboy (Kaivo), Ooppeli
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka