EvilPet kirjoitti:Olet meikäläisen täydellinen vastakohta!arisel kirjoitti:Tarkoitukseni ei ole saivarrella, pilkata, v*ttuilla, eikä jauhaa potaskaa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kävit muuten mielessä tuota kirjoittaessani, en vain kehdannut sitä mainita...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Viesti Kirjoittaja arisel »
EvilPet kirjoitti:Olet meikäläisen täydellinen vastakohta!arisel kirjoitti:Tarkoitukseni ei ole saivarrella, pilkata, v*ttuilla, eikä jauhaa potaskaa
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Totta. Tuollaisia kommentteja saa lukea liiaksi ja yrittää pysyä nahoissaan. Presidentti Koiviston kommentti ties missä yhteydessä on mielestäni tähänkin soveltuva: Ei pidä provosoitua, kun provosoidaan. Oli foorumi mikä hyvänsä niin aina sieltä löytyy joku kaikkitietävä ja -taitava henkilö, joka osaa kertoa yhdellä lauseella maailman tilan. Tämä on sikäli harmittavaa, että se torpedoi kaiken asiallisen keskustelun ja johtaa sen ties minne. Ehkä se on tarkoituksenakin.arisel kirjoitti: Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään heitto tms., vaan ihan oikea muistikuva kommentoinnista; ei kuitenkaan välttämättä edes minulle vastattu, koska luin paljon keskusteluja osallistumatta niihin. --
Noiden "pitää vain" ja "tutkimattomat tiet" -kommenttien kaltaisia ovat muissa kuin uskontokeskusteluissa vastaantulevat "emmienytjaksa ajatella", siinä vaiheessa, kun pitäisi oikeasti ruveta miettimään oman kannanottonsa kestävyyttä.
Toimimattomuutta voit tarkastella vaikka oman elämäsi valossa. Ihan vakavasti. Siitähän taisi joku toimittaja tehdä jutun tai kirjankin, kun hän yritti soveltaa kaikkia Mooseksenkirjojen käskyjä. Tämän selvitettyäsi huomaat varmasti, että kaikkia eteesi nousevia kysymyksiä on pohdittu ja käännetty uskonnonfilosofiassa riittämiin. Tästä aiheesta voisi mainita vaikka John Hickin Uskonnonfilosofian.ManiMicci kirjoitti:Mikael K. kirjoitti: ...olen yrittänyt selostaa, että monilla teistä on fundamentalistinen tapa tulkita Raamattua. Sehän ei ole toimiva vaihtoehto.
Miksi ei?
Mikä ei toimi?
Mikäli raamattua ei saa ottaa kirjaimellisesti, niin jääkö jäljelle muuta kuin arvailu ja kuvittelu?
[i]Vantaan Lauri[/i] kirjoitti:Raamatun tutkimuksen tehtävä on hankkia tietoa sen sisällöstä. Kirkon tehtävä on kirjan sanoman välittäminen nykyajan ihmisille.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tämä on näköjään alkujaan peräisin Raamatusta:Mikael K. kirjoitti:Onko joku väittänyt näin tässä keskustelussa vai onko tuo väite vain mielikuvitusta? Eikös ad hominem-väitteet ole käyttökelvottomia keskusteltaessa?arisel kirjoitti:
Taisin jo aikaisemmin todeta - tällä argumentilla uskovainen voi kumota kaikki järkiperäiset arviot:sinun pitää vain uskoa
ftp://ftp.funet.fi/pub/doc/bible/fi/193 ... .5.html#36Pasin palsta kirjoitti:"Usko ainoastaan!" kehottaa Raamatun sana. (Mark.5:36)
Raamattu kirjoitti:36. Mutta Jeesus ei ottanut kuullakseen, mitä puhuttiin, vaan sanoi synagoogan esimiehelle: "Älä pelkää, usko ainoastaan".
Viesti Kirjoittaja arisel »
arisel kirjoitti:Miljoonat saarnaajat kirjoitti:"Sinun pitää vain uskoa"
"Tutkimattomat ovat Jumalan tiet"
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
En oikein tiedä miten siihen pitäisi suhtautua, kun jokin jae irrotetaan kokonaisuudesta ja pahimmillaan sen pohjalta rakennetaan jokin uusi ajatus tai oppi. Minä itse lukisin kokonaisuuden ja katsoisin mihin jae liittyy. Sen jälkeen tekisin analyysin siitä mitä sillä on tarkoitettu ja vasta tämän jälkeen pohtisin mitä kyseinen raamatunkohta merkitsee nykyään. Toisaalta monista raamatunjakeista on tullut lentäviä lauseita ja niiden käyttö on tässä suhteessa hieman levotonta. Samoin siitä on apua, kun hahmottaa sen mikä on Raamatun ydin ja mikä kuuluu laidoille eri kehien tavoin.arisel kirjoitti:arisel kirjoitti:Miljoonat saarnaajat kirjoitti:"Sinun pitää vain uskoa"
"Tutkimattomat ovat Jumalan tiet"
Paavalin kirje roomalaisille 11. luku, jakeet 33-34:
Viesti Kirjoittaja cubisti »
Pasteur kirjoitti: Eikö naturalistisen tieteen näkökulmasta myös esim evoluutio ole mielikuvituskaveri? Sinällään kyseessä on täysin abstrakti, vailla muotoa tai mitattavuutta oleva, ilmiö, joka on vain länsimaisen tieteellisen ajattelun termein muodostettu looginen konstruktio. Koska kyseisen konstruktion olemus avautuu vain ihmisen itse luoman ja ylläpitämän yhtäältään "mielikuvituksellisen" kielen muodossa, on sekin sinällään vain mielikuvituksellinen ilmiö - kuten mikä tahansa muukin elämänkatsomus.
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
No lähinnä hain takaa sitä, että oli maailmankatsomus mikä tahansa, niin sen todenperäisyys lähes poikkeuksetta perustellaan sisäisen koherenssin kautta. Jos omaa naturalistisen näkemyksen, niin luonnollisesti evaluoi näkemyksensä loogisuuden tuon naturalistisen ymmärryksen ja semantiikan sisältä. Epistemologinen kysymys siitä mitä "todella" on, lienee siinä määrin vaikea, että siihen ei koskaan tulla täydellistä vastausta saamaan - vain eri näkökulmia. Uskonnollisuus on tästä yksi näkökulma ja sinällään ymmärrettävä, vaikka en pystykään siihen itse samaistumaan.cubisti kirjoitti:Meinaakkonää ihan tosissas?
No jotta kiitoksia!cubisti kirjoitti:Yleensä olet kirjoitellut aika järkeviä...
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ongelma maailmankatsomusten suhteen on ihmisen epäloogisuus. Ihmisen maailmankatsomus ei välttämättä ole looginen kokonaisuus vaan siinä on osasia erilaisista maailmankatsomuksista, joiden uskotellaan olevan loogisesti radallaan vaikka todellisuus olisi muuta. Tämän huomaaminen auttaa suhteuttamaan jokaisen oman tai omat maailmankatsomukset hieman pehmeämmin muiden maailmankatsomuksiin. Tarkoitan tällä sitä, että mustavalkoinen ehdottomuus saa hieman lisävaloa, jolloin on mahdollista nähdä nenäänsä pidemmälle.Pasteur kirjoitti:No lähinnä hain takaa sitä, että oli maailmankatsomus mikä tahansa, niin sen todenperäisyys lähes poikkeuksetta perustellaan sisäisen koherenssin kautta. Jos omaa naturalistisen näkemyksen, niin luonnollisesti evaluoi näkemyksensä loogisuuden tuon naturalistisen ymmärryksen ja semantiikan sisältä. Epistemologinen kysymys siitä mitä "todella" on, lienee siinä määrin vaikea, että siihen ei koskaan tulla täydellistä vastausta saamaan - vain eri näkökulmia. Uskonnollisuus on tästä yksi näkökulma ja sinällään ymmärrettävä, vaikka en pystykään siihen itse samaistumaan.cubisti kirjoitti:Meinaakkonää ihan tosissas?
Viesti Kirjoittaja cubisti »
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Hyvin sanottu.cubisti kirjoitti:Joo. itse en katso olevani oikeutettu tuomitsemaan kenenkään elämänkatsomusta tai
maailmankuvaa, perustuipa se sitten naturalismiin, taikauskoon tai johonkin niiden kombinaatioon.
Siitä olen kyllä hyvin tietoinen, että oman maailmankuvani tuomitsevia henkilöitä löytyy vaikka kuinka paljon. Sellaisia ei tarvitse edes etsiä, yleensä he ovat varsin halukkaita ilmoittautumaan ihan itse.
En myöskään väitä, etteikö naturalistisenkin maailmankuvan omaavalla henkilöllä voisi olla kummallisia uskomuksia, mutta hyvin epätodennäköistä on, että ne toimisivat samalla tavalla motiivina ja moottorina esim. todellisuuden aktiiviseen kieltämiseen tai disinformaation levittämiseen jostakin tieteellisestä asiasta kuin uskonnollisen maailmankuvan omaavilla henkilöillä (esim. kreationistien toiminta evoluutioteoriaa vastaan).
Vielä sitäkin harvemmin voisin kuvitella tapahtuvan sellaista, että joku naturalistisen, rationalistisen maailmankuvan omaava henkilö ryhtyisi ajamaan epärationaalisia asioita, esim. kampanjoimaan lasten sukupuolielinten silpomisen sallimiseksi vedoten jonkun henkiolennon sitä vaativan, tai heittelemään polttopulloja itsenäisen valtion suurlähetystöön jossakin lehdessä julkaistujen pilakuvien vuoksi.
On mahdollista, että myös uskonnollinen maailmankuva voi estää epärationaalisen tai tuhoisan käyttäytymisen tai ainakin hillitä sitä, mutta valitettavan usein se kyllä juuri itse toimii sen lähteenä.
"Tapauskovaiset" ovat myös kasvualusta uskonnolliselle fundamentalismille. Tässäkin asiassa uskon porttiteoriaan. "Tapauskovaisesta" tulee helpommin "oikea uskovainen". "Oikeasta uskovaisesta" tulee helmpommin fundamentalistiuskovainen. Ja fundamentalistista tulee helpommin itsemurhapommittaja. Siksi onkin hyvä koittaa puhua "tapauskovaisille" hieman järkeä päähän ennen kuin on liian myöhäistä.Richard Dawkins kirjoitti:The reason organized religion merits outright hostility is that, unlike belief in Russell's teapot, religion is powerful, influential, tax-exempt and systematically passed on to children too young to defend themselves. Children are not compelled to spend their formative years memorizing loony books about teapots. Government-subsidized schools don't exclude children whose parents prefer the wrong shape of teapot. Teapot-believers don't stone teapot-unbelievers, teapot-apostates, teapot-heretics and teapot-blasphemers to death. Mothers don't warn their sons off marrying teapot-shiksas whose parents believe in three teapots rather than one. People who put the milk in first don't kneecap those who put the tea in first.
Viesti Kirjoittaja Anniel »
[kiuks] Jaaha. Minkäslaista järkeä sitä sit tarjoiltaisiin? [/kiuks]Crimson kirjoitti:Siksi onkin hyvä koittaa puhua "tapauskovaisille" hieman järkeä päähän ennen kuin on liian myöhäistä.
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Sen kun tietäis niin viisas mies oliskin.Anniel kirjoitti:[kiuks] Jaaha. Minkäslaista järkeä sitä sit tarjoiltaisiin? [/kiuks]Crimson kirjoitti:Siksi onkin hyvä koittaa puhua "tapauskovaisille" hieman järkeä päähän ennen kuin on liian myöhäistä.
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Musta tuntuu että aika moni näistä ns. "tapauskovaisista" kyllä osaa ton hommanCrimson kirjoitti:Mutta kriittinen ajattelu ja terve kyseenalaistaminen näin alkuun auttaisi jo paljon.
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Ymmärrän sinua ilmeisesti taas väärin jos tulkitsen ”marssijärjestyksessäsi” uskon tulevan ensin ja sitten vasta selityksen, kun taas meikäläinen haluaisi ensiksi toimivan selityksen joka mahdollisesti voisi johtaa uskoon. Raamatusta en sitä löydä. Kuten sanoit, se ei toimi ja ulkopuolisena minulla ei tule koskaan olemaan tarvetta tulkita raamattua uskonnon omasta näkökulmasta , vaan pelkästään omista kyynisistä lähtökohdistani.Mikael K. kirjoitti:
Toimimattomuutta voit tarkastella vaikka oman elämäsi valossa. Ihan vakavasti. Siitähän taisi joku toimittaja tehdä jutun tai kirjankin, kun hän yritti soveltaa kaikkia Mooseksenkirjojen käskyjä. Tämän selvitettyäsi huomaat varmasti, että kaikkia eteesi nousevia kysymyksiä on pohdittu ja käännetty uskonnonfilosofiassa riittämiin. Tästä aiheesta voisi mainita vaikka John Hickin Uskonnonfilosofian.
Kaikki keskeiset kohdat mitkä liittyvät siihen millä tavalla Raamattua tulisi tulkita on perinteisesti käsitelty dogmatiikassa. Tällaisia perusteoksia aiheen johdantoon ovat vaikkapa Miikka Ruokasen Ydinkohdat tai Juha Pihkalan Johdatus Dogmatiikkaan.
Oikeaa uskoa ilman kirkkoa ei sitten ilmeisesti ole olemassa.[i]Vantaan Lauri[/i] kirjoitti:Raamatun tutkimuksen tehtävä on hankkia tietoa sen sisällöstä. Kirkon tehtävä on kirjan sanoman välittäminen nykyajan ihmisille.
Jos tämä ei ole onanointia, niin mikä sitten. Halu pelastukseen on ensisijaisesti uskonnon luoma tarve. Ihmiselle, joka tarkastelee raamattua ulkopuolelta, koko ajatus on täysin järjetön.Vantaalaisen dosentti Jouko Talosen mukaan niiden uskonkäsityksessä Raamattu on nimenomaan pelastuksen kirjana täydellinen ja riittävä, ei niinkään luonnontieteen tai lääketieteen tai elämän oppikirjana.
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Mikä sinällään on aivan rationalistista ja loogista, kun asiaa katsotaan uskonnollisesta maailmankuvasta käsin. Kuten cubisti sanoi:ManiMicci kirjoitti:Kristinuskon kohdalla on muutenkin aika vaikea välttää mielikuvaa uskonnosta, joka tarjoaa ratkaisua lähinnä vain niihin ongelmiin, jotka se itse on ongelmiksi määritellyt
Se rationaalisuus vain ilmentyy vähän eri tavoin erilaisen maailmankatsomuksen omaavilla henkilöillä. Vaikka Dawkins pitäisikin itseään rationaalisena, ei keskiverto kreationisti varmastikaan ole samaa mieltä.cubisti kirjoitti:Vielä sitäkin harvemmin voisin kuvitella tapahtuvan sellaista, että joku ... rationalistisen maailmankuvan omaava henkilö ryhtyisi ajamaan epärationaalisia asioita
Viesti Kirjoittaja arisel »
Raamatuntulkinnassa onkin juuri tuo ongelma: näkökulma - luetaan kuinManiMicci kirjoitti:Ymmärrän sinua ilmeisesti taas väärin jos tulkitsen ”marssijärjestyksessäsi” uskon tulevan ensin ja sitten vasta selityksen, kun taas meikäläinen haluaisi ensiksi toimivan selityksen joka mahdollisesti voisi johtaa uskoon. Raamatusta en sitä löydä. Kuten sanoit, se ei toimi ja ulkopuolisena minulla ei tule koskaan olemaan tarvetta tulkita raamattua uskonnon omasta näkökulmasta , vaan pelkästään omista kyynisistä lähtökohdistani.
ManiMicci kirjoitti:Ei oikein innosta panna omaa taivasosuuttaan pelkän arvailun varaan siitä mikä tulkinta on milloinkin oikein.![]()
Näin.ManiMicci kirjoitti:Lainaus linkistäsi:Jos tämä ei ole onanointia, niin mikä sitten. Halu pelastukseen on ensisijaisesti uskonnon luoma tarve. Ihmiselle, joka tarkastelee raamattua ulkopuolelta, koko ajatus on täysin järjetön.Vantaalaisen dosentti Jouko Talosen mukaan niiden uskonkäsityksessä Raamattu on nimenomaan pelastuksen kirjana täydellinen ja riittävä, ei niinkään luonnontieteen tai lääketieteen tai elämän oppikirjana.
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Hieno mies.Tyttöystävänsä Rihannan hakannut Chris Brown kirjoitti:Saan apua pastoriltani, äidiltäni ja muilta rakkailtani ja olen sitoutunut siihen, että Jumalan avulla minusta tulee vielä parempi ihminen.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Lainaan toista lähdettä: Uusateismin haaste.Crimson kirjoitti: "Tapauskovaiset" ovat myös kasvualusta uskonnolliselle fundamentalismille. Tässäkin asiassa uskon porttiteoriaan. "Tapauskovaisesta" tulee helpommin "oikea uskovainen". "Oikeasta uskovaisesta" tulee helmpommin fundamentalistiuskovainen. Ja fundamentalistista tulee helpommin itsemurhapommittaja. Siksi onkin hyvä koittaa puhua "tapauskovaisille" hieman järkeä päähän ennen kuin on liian myöhäistä.
Näkisin vielä kohdan 1) ongelmana jonkinlaisen panteistisen ajattelutavan. Puhe luonnosta on usein sen kaltaista kuin se olisi itse jumalallinen tai kaikkivoipa. Kohta 2) on ongelmallinen sen suhteen, että Jumalan mittaamisen tarvittavat välineet ovat puutteelliset. Kohtaan 3) ei oikeastaan tarvitse lisätä mitään.Eero Huovinen kirjoitti:Dawkinsin argumentit jumalauskoa vastaan ja ateismin puolesta voidaan esittää tiivistetysti seuraavalla tavalla: 1) Elämän synty ja luonnon monimuotoisuus selittyvät luonnollisilla evoluutiomekanismeilla. Yliluonnollinen suunnittelija, Luoja, on tarpeeton hypoteesi. 2) Puhe Jumalasta on pohjimmiltaan näkyvää todellisuutta koskevaa. Niinpä Jumala-hypoteesi voidaan testata luonnontieteellisellä metodilla ja sen perusteet voidaan kumota. 3) Uskonto on turmiollista. Se johtaa ihmiset väkivaltaisiin tekoihin sekä ahdasmielisiin ja suvaitsemattomiin asenteisiin. Vanhan testamentin Jumala on ”koston- ja verenhimoinen etninen puhdistaja, naisvihaaja, homofobi, rasisti, lastensurmaaja, kansanmurhaaja” ja kaikin puolin pahan tiivistymä. --
Filosofiassa ja teologiassa on yleensä ajateltu, että puhe Jumalasta ei kuulu luonnontieteellisen arvioinnin piiriin. Jos luonnontieteet tutkivat materiaalista todellisuutta, ne tulevat omien metodiensa rajoille silloin, kun on kyse ei-materiaalisesta todellisuudesta, aatteista, mielestä, tunteista, hengestä, metafysiikasta tai Jumalasta. Ei liene sattuma, että yliopisto, universitas, tutkii todellisuutta erilaisin menetelmin. Jokaisella tieteenalalla on oma tonttinsa, yksikään ei omista selitystä kaikkeen. Vuoropuhelua ja keskinäistä kunnioitusta tarvitaan. --
Dawkins ei myönnä, että ateismi voisi innoittaa väkivaltaan. Tämä on erikoinen torjunta siihen nähden, mitä tiedämme ateististen ideologioiden tuhovoimasta 1900-luvulla. Kommunististen ja kansallissosialististen aatteiden ateistinen järjestelmä kohdisti vainoja kristittyihin ja muidenkin uskontojen kannattajiin. Ateismin moraali ei nouse muiden ideologioiden yläpuolelle.
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
1) Näin on! Täysin turha hypoteesi! Tämä ei kuitenkaan mitenkään liity jumalan olemassaolon mahdollisuuteen ja on sinällään täysin turha argumentti!Mikael K. kirjoitti:Eero Huovinen kirjoitti:1) Elämän synty ja luonnon monimuotoisuus selittyvät luonnollisilla evoluutiomekanismeilla. Yliluonnollinen suunnittelija, Luoja, on tarpeeton hypoteesi. 2) Puhe Jumalasta on pohjimmiltaan näkyvää todellisuutta koskevaa. Niinpä Jumala-hypoteesi voidaan testata luonnontieteellisellä metodilla ja sen perusteet voidaan kumota. 3) Uskonto on turmiollista. Se johtaa ihmiset väkivaltaisiin tekoihin sekä ahdasmielisiin ja suvaitsemattomiin asenteisiin. Vanhan testamentin Jumala on ”koston- ja verenhimoinen etninen puhdistaja, naisvihaaja, homofobi, rasisti, lastensurmaaja, kansanmurhaaja” ja kaikin puolin pahan tiivistymä. --
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Muista kuitenkin varjella maksaasi. Se ei kestä liiallista epäselvyyttä.Pasteur kirjoitti: Eihän näitä selvinpäin kestä.
Viesti Kirjoittaja MacMees »
Oikeassa olet. Ihmiset on tyhmiä.Pasteur kirjoitti:Miten musta on alkanut näitä keskusteluja lueskeltuani tuntumaan, että ateistit on aivan yhtä tyhmiä kuin uskovaisetkin.Eihän näitä selvinpäin kestä.
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Naulan kantaan!MacMees kirjoitti:Oikeassa olet. Ihmiset on tyhmiä.
Enhän minä juuri tuota alkoholia... vain sillain ehtoollisen kokoluokassa ja sipsien kera.Mikael K. kirjoitti:Muista kuitenkin varjella maksaasi. Se ei kestä liiallista epäselvyyttä.
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Olis varmaan kannattanut jättää pois kaikki sellainen mikä ei toimi, mutta olisiko jäljelle jäänyt sitten mitään.Mikael K. kirjoitti:
ManiMicci
Raamattu syntyi tosiaan kirkon kirjana. Jos kirkkoa ei olisi ollut niin, Raamattu siinä muodossa missä me sen tunnemme, olisi jäänyt syntymättä. Syntyyn vaikuttivat eri kirjojen käyttö ja niiden ajateltu apostolisuus. Toisin sanoen Raamatun kaanon vahvistettiin jo käytössä olevien kirjojen perusteella. Tähän vaikutti se, että kyseisten kirjojen tiedettiin olevan luotettavista lähteistä peräisin. Samalla tähän prosessiin kuului se, että eroteltiin oikeat tavat uskoa vääristä. Uskontunnustuksissa tai oikeammin sanottuna uskon säännössä muotoiltiin oikea tapa uskoa ja tämä vaikutti myös Raamatun kirjojen valintaan. Esimerkiksi Juudaksen evankeliumi ei sovi näihin muotoiluihin.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tuo kirjahan on synodaalikokouksen virikekirjana ja linkkaamani puheenvuorot menevät siitä läheltä. En ole vielä lukenut kirjaa mutta se olisi tarkoitus ainakin pikaisesti kahlata lävitse. Kari Kuula otti kirjaan kantaa muistaakseni Kotimaassa melko vahvasti. Hänen kotisivuillaan on tästä artikkeli Jumalan historia - lukupäiväkirja. Lainaus linkistä.Crimson kirjoitti: Mistäs mieltä muuten olet Karen Armstrongin teoksesta Jumalan historia - 4000 vuotta juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia? Mun mielestä tuossa on erittäin mielenkiintoisesti selvitetty, mistä nämä kolme samaan jumalaan uskovat uskonnot ovat saaneet alkunsa ja miten ne ovat aikojen saatossa muuttuneet.
Kari Kuula kirjoitti:- arvioin kirjaa klassisen kristinuskon näkökulmasta. Toisin sanoen, kyselen, tehdäänkö kirjassa oikeutta kristinuskolle sellaisena kuin se itse näkee itsensä. Ja samalla yritän esittää, miten samat asiat voisi nähdä kristinuskon sisältä käsin katsottuna.