Armeija / sivari edessä?
-
Hompun aseistakieltäytyjät
Viesti Kirjoittaja vinouma »
Itse palvelin 5 kk kotipalveluautonkuljettajana ja 3kk mielisairaalassa ulkotyöntekijänä.
/V
Edit: Typo
-
Re: Hompun aseistakieltäytyjät
Viesti Kirjoittaja wanders »
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... lipalvelus
-
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
/V
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
En poistanut vaan liimasin sen tän vanhan peräänvinouma kirjoitti:Olen pahoillani, joku mode voi varmaan poistaa tämän ketjun.![]()
/V

-
Re: Sivaritopic
Viesti Kirjoittaja Pbman »
-
Viesti Kirjoittaja filosofi »
Vaikka en itse olekaan mikään huippu-urheilija niin on silti mielestäni oma liikunta-taustani huomioon ottaen hieno saavutus että sain sen kunnialla käytyä läpi kaikkine mutkineen. A-luokan varusmies. Se ei enää nykyaikana ole mitenkään itsestäänselvyys.
Varmasti sotilasjärjestelmäkin kaipaa kehittämistä mutta mielestäni tämä liian vapaa ajattelu voi johtaa siihen että kohta ei enää kukaan mene inttiin kun ei ole pakko. Varmasti joukossa on aatteellisiakin ihmisiä mutta sitten on myös niitä ns lusmuja.
Mun mielestä yleinen asevelvollisuus on hyvä juttu. Se kuitenkin yhdistää tätä kansakuntaa, koska järjestelmä on ainutlaatuinen. Koko systeemihän on luotu siksi että tosipaikan tullen olisi reserviä mistä nostaa väkeä rintamaan. Ja itse ainakin näin ulkomailla asustelun myötä koen että se itsenäinen isänmaa on yksi tärkeimmistä jutuista sitten kuitenkin terveyden ja toimeentulon jälkeen.
En väitä että sivarit olisivat jotenkin huonompia, ihan tasavertaisia kaikkien muiden kanssa. Toivon vain että sitä järjestelmää ei käytettäisi hyväksi.
-
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Täydellinen vapaaehtoisuus aika äkkiä kukistaisi reservin tavoitellun 250k sijaan 50k:n, jolloin voitaisiin unohtaa toistaiseksi jopa uskottavana pidettävä maanpuolustus.
-
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
onko sillä nykyajan sodassa muka kovasti merkitystä, että on paljon "väkisin koulutettuja" sotilaita.
ja varsinkin kun sivari on hieman turhan pitkä aika verrattuna lyhyimpään armeijapalvelukseen.
puhumattakaan totaalista, vaikka toisaalta avovankilasta voi tosiaan käydä skolessa tai töissä, yms.
itselleni sivarina oleminen oli mukava ja hyödyllinen, sain nimittäin työpaikan, jossa olin siihen asti kun opiskelut alkoi.
vieläkin käyn välillä tekeen yliopistolla kuukauden tai kaksi hommia, niin saa vähän ylimääräistä rahaa.
-
No eikös sitä sitten saa mennä sivariin?mun_kero kirjoitti:mie en vaan ymmärrä miksi ihmeessä armeijaan ei vois mennä vaan ne jotka haluaa.
Eikös se ole ihan sopivassa suhteessa?mun_kero kirjoitti:ja varsinkin kun sivari on hieman turhan pitkä aika verrattuna lyhyimpään armeijapalvelukseen.
6kk intissä: ~6kk * 22pvä/kk * 24h/pvä = 3168h
13kk sivarissa: ~13kk * 22pvä/kk * 8h/pvä = 2288h
Eli selkeästi on helpommalla pääset sivarissa, vaikka ei edes huomioitaisi työn raskautta saati esim 12kk palveluksia.
Tämä ei kuitenkaan ole mikään kannanotto sivaria vastaan... vain huomio.
-
mielummin en menis minnekkään! mutta ku on pakko valita kolmesta yksi.Pasteur kirjoitti:No eikös sitä sitten saa mennä sivariin?mun_kero kirjoitti:mie en vaan ymmärrä miksi ihmeessä armeijaan ei vois mennä vaan ne jotka haluaa.
itse kuitenkin näen sen "menetetyn" ajan kuukausina, nimittäin esim. opiskelut ei saa edetä koko sivari aikana, joten se vie sulta yhden kokonaisen lukukauden pois, kun taas armeijan voi hoitaa puolella lukukaudella.Pasteur kirjoitti:Eikös se ole ihan sopivassa suhteessa?mun_kero kirjoitti:ja varsinkin kun sivari on hieman turhan pitkä aika verrattuna lyhyimpään armeijapalvelukseen.
6kk intissä: ~6kk * 22pvä/kk * 24h/pvä = 3168h
13kk sivarissa: ~13kk * 22pvä/kk * 8h/pvä = 2288h
Eli selkeästi on helpommalla pääset sivarissa, vaikka ei edes huomioitaisi työn raskautta saati esim 12kk palveluksia.
tämäkin vain huomio.
-
Onko noin? Onpa todella typerää! Eikö se nyt ole ihan yksilön omaa älykkyyttä ja rohkaistavaa asennetta, mikäli pystyy opiskelemaan muun toiminnan ohessa? Tässä nyt on taas tämä, että "nyyhk, kun meidän Jussilla ei oo päätä opiskella samalla, kun päivät luuttuaa vanhainkodin lattioita, niin eihän se oo oikein, jos naapurin Villellä olis...".mun_kero kirjoitti:nimittäin esim. opiskelut ei saa edetä koko sivari aikana
Ihan sama juttu, kuin opintotukien tulorajoissa... eihän lahjakkuutta tai motivaatiota saa missään nimessä kannustaa!
OT:ksi meni, mutta ärsyttää tommonen!
-
joo, tuo vähän syletti, kun olin samassa paikassa sivarissa missä opiskelupaikka, niin ei saanu kuitenkaan oppareita ropista sinä aikana!Pasteur kirjoitti:Onko noin? Onpa todella typerää! Eikö se nyt ole ihan yksilön omaa älykkyyttä ja rohkaistavaa asennetta, mikäli pystyy opiskelemaan muun toiminnan ohessa? Tässä nyt on taas tämä, että "nyyhk, kun meidän Jussilla ei oo päätä opiskella samalla, kun päivät luuttuaa vanhainkodin lattioita, niin eihän se oo oikein, jos naapurin Villellä olis...".mun_kero kirjoitti:nimittäin esim. opiskelut ei saa edetä koko sivari aikana
Ihan sama juttu, kuin opintotukien tulorajoissa... eihän lahjakkuutta tai motivaatiota saa missään nimessä kannustaa!
OT:ksi meni, mutta ärsyttää tommonen!
toisaalta sivarina olin rikas, kun sai tuplasti rahaa verrattuna opintotukeen ja vuokran makso valtio!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
No joo... ymmärrän, että voidaan pitää kyseenalaisena, mikäli saisi noppia sivarista ikään kuin ilmaiseksi sivarityön ohessa. Mutta toisaalta saahan niitä esim RUK:n johtajakoulutuksestakin, joten haiskahtaa kaksinaismoralismilta! Paitsi, jos opiskelee sosialismin raiskaamassa yliopistossa, kuten Tampereen Yliopisto, joka ei muiden kunnon oppilaitosten tavoin suostu hyväksilukemaan näitä opintoja...mun_kero kirjoitti:joo, tuo vähän syletti, kun olin samassa paikassa sivarissa missä opiskelupaikka, niin ei saanu kuitenkaan oppareita ropista sinä aikana!
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
-
/V
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ehdottomasti kannatettavaa.vinouma kirjoitti:Mitäs mieltä homppulaiset on siitä ajatuksesta, että sivarius koskisi myös naisia?
Mikäli on asevelvollisuus, niin sen tulisi koskea ihan kaikkia sukupuoleen katsomatta ja täten naisilla tulisi olla mahdollisuus sivariin myös.
Ja ihan turha sanoa: "Joo mutta naiset kantaa lapsia 9 kk" (tämä tuntuu näissä keskusteluissa olevan se naisten argumentti), koska se ei ole velvollisuus

-
Niin, ja lasten saaminen on biologiaa, asevelvollisuus politiikkaa!TheKraken kirjoitti:Ja ihan turha sanoa: "Joo mutta naiset kantaa lapsia 9 kk" (tämä tuntuu näissä keskusteluissa olevan se naisten argumentti), koska se ei ole velvollisuus
/V
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Mutta enivei se sivari olisi silti kai tässä kohtaa se ratkaisu. Mutta ei lie kyllä ihan helppoa täräyttää käytännössä kaikki tuon ikäluokan naiset sivariin..huh. Vaikka tasa-arvon pitäisi toteutua kaikkialla niin onkos tässä kohtaa muuta "järjellistä" toiminnan ratkaisua kuin nykyinen toimintamalli?
Se on lisättävä että väärin on se että pojat menettää 1 vuoden palkan suhteessa tyttöihin. Vaikkapa bensiksen kassalla ehtii vuodessa saada palkkaa tyyliin 12 x 1400= 16800€ (PAM) Tämä "menetys" tarkoittaa sitä että poikien pitäisi saada seuraavan 40v ajan töistään vuodessa 420€ tyttöjä enemmän tuloa jos mihinkään tasa-arvoon pyritään..
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Nykyisellä erolla miesten ja naisten keskipalkassa tämä tosin toteutuu kevyesti.Jone kirjoitti:Se on lisättävä että väärin on se että pojat menettää 1 vuoden palkan suhteessa tyttöihin. Vaikkapa bensiksen kassalla ehtii vuodessa saada palkkaa tyyliin 12 x 1400= 16800€ (PAM) Tämä "menetys" tarkoittaa sitä että poikien pitäisi saada seuraavan 40v ajan töistään vuodessa 420€ tyttöjä enemmän tuloa jos mihinkään tasa-arvoon pyritään..
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-

/V
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Uusi kutsuntalakihan itseasiassa sitä korostaa, että kutsuinnoissa nykyään annettaisiin niitä lykkäyksiä ja vapautuksia huomattavasti helpommin, jotta keskeyttämisprosenttia saataisiin alas. Tuntuu vain, että vanhat skapparit ei tätä oikein tahdo noudattaa.
Samalla varmaankin tuplaantuisi ellei triplaantuisi sivarien määrä, mutta kyllä tässä maassa niillekin hommia löytyisi

-

Jotenkin sukupuolikeskustelu aina saa mut innostettua lievään provoon...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Re: Armeija / sivari edessä?

/V
-
Re: Armeija / sivari edessä?
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Oho, hyvä meininki! Aika reipas jannut oot, propsit sille.vinouma kirjoitti:Minä palvelin 13kk auttamalla sotiemme veteraaneja vanhainkodissa ajamalla palveluautoa. Koti ja läheiset asuivat kaukana, ja näin heitä vain viikonloppuisin. Majoitustilana toimi vanhainkodin kellarissa (vaippavaraston vieressä) sijaitseva bunkkeri, jossa oli betonilattia ja johon mahtui vain sänky ja yöpöytä, televisiota ei ollut, ja vaikka olisi, niin se ei olisi näkynyt ko. huoneessa. Työpäivän jälkeen vain makasin bunkkerissani aivan yksin ja mittailin kattoa. Tämän vuoksi auttelinkin vanhainkodin puolella työajan ulkopuolella lähihoitajan hommissa hoitajia etten olisi tullut hulluksi (no hulluhan minä nykyään olen)... Että ei se siviilipalvelus kaikilla niin helppoa ole. Vaihdoinkin 5kk jälkeen palvelupaikkani lähemmäksi läheisiä: mielisairaalaan jossa ajelin traktoria ja ruohonleikkuria.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka