Jauhantaa virhevastuusta ja kuluttajansuojasta
-
Jauhantaa virhevastuusta ja kuluttajansuojasta
Viesti Kirjoittaja Topsi »
Macbookin myynti siirretty tuonne: http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 9&t=122234
Syy: Ketju siirretty.
-
Re: M: *UUSI* MacBook 13" Unibody Alumiini
Viesti Kirjoittaja lähimmäinen »
-Kiinnostaa
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Toimiikos näissä voitoissa takuunjälkeinen virhevastuu, vai onko virallinen ensiostaja arpajaiset järjestänyt yritys? Miten on, Topsi, mitä sanoo paperit ja mitä kuluttajaneuvoja? En muista koskaan nähneeni tästä mitään selvää tietoa, vaikka asia on näin eteen päin myytäessä aika tärkeä.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
No "voi" saada tietysti halvemmallakin, jos on oikein hyvä tuuri (kuten esimerkiksi velipojallaRepe Ruutikallo kirjoitti:Onneksi olkoon, mutta melkein tuohon hintaan voi saada kyllä kaupastakin. Tosin myönnän että tuotteissa ei ole yhtikäs mitään eroa.
Toimiikos näissä voitoissa takuunjälkeinen virhevastuu, vai onko virallinen ensiostaja arpajaiset järjestänyt yritys? Miten on, Topsi, mitä sanoo paperit ja mitä kuluttajaneuvoja? En muista koskaan nähneeni tästä mitään selvää tietoa, vaikka asia on näin eteen päin myytäessä aika tärkeä.

Yhteystiedot lisätty, pahoittelen että unhotui heti laittaa.
Mitä tulee ensiostajaan, niin kuitti on veljeni nimellä (verkkokauppa.comista). Virallisestihan tuote on ostettu tästä suomessa toimivasta senttikaupasta, siis yritys -> kuluttaja, eli virhevastuut ja muut kuluttajansuojat on siinä mielessä kunnossa.
-
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kiitos kuittiselvityksestä, luulisin että vv-asia on tällä OK.
-
Viesti Kirjoittaja antvarh »
Kerro toki mistä saat alle tuon hinnan niin käyn ostamassa.Repe Ruutikallo kirjoitti:No ihan ilman suhteita kyllä voi saada, siis reilustikin halvemmalla.![]()
-
Viesti Kirjoittaja pat »
Muakin saattaisi kiinnostaaantvarh kirjoitti:Kerro toki mistä saat alle tuon hinnan niin käyn ostamassa.Repe Ruutikallo kirjoitti:No ihan ilman suhteita kyllä voi saada, siis reilustikin halvemmalla.![]()

-
-
Hyvin sanottu, hintanevuos! Eli kyllähän tuota saa esim. opiskelija-alennuksella yms hieman ovh 1200 euroa halvemmalla, mutta tässä on se kaikista halvinRepe Ruutikallo kirjoitti:epäilemättä tässä on maan halvin tällainen MacBook, joka eronnee uudesta ainoastaan siinä että se on jo kertaalleen ostettu.

-
Voitko vielä täsmentää, onko senttihuutokauppa siis verkkokaupan ja veljen välissä kuitenkin paperien mukaan? Jos on, kysy ihmeessä kuluttajaneuvojan kanta vielä virhevastuuseen, kun olet myyjä ja velvollinen tietämään myytävän tavaran asiat. Arpajaisfirmahan ei ole tietokonealan liike vaan toimija jonka olemuksesta mulla ei ole tarkkaa selkoa, yritys se tietty varmasti on, ja tässä voi muhia ei-toivottu yllätys jos emo poksahtaa puolentoista vuoden kohdilla. Siis sataprosenttisen painavan sanan kaipaisin nyt...Topsi kirjoitti: Mitä tulee ensiostajaan, niin kuitti on veljeni nimellä (verkkokauppa.comista). Virallisestihan tuote on ostettu tästä suomessa toimivasta senttikaupasta, siis yritys -> kuluttaja, eli virhevastuut ja muut kuluttajansuojat on siinä mielessä kunnossa.
-
Olen ollut asiasta (en tosin nimenomaisesti tämän tuotteen kohdalla) yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja nimenomaan homma on niin että tämän tuotteen on myynyt juridisesti kyseinen senttihuutokauppa, ja toimittajana on siis verkkokauppa.com. Veljeni on ostanut kyseisen tuotteen uutena firmalta takuineen päivineen. Ja jos jotakuta vielä kiinnostaa enemmän, niin myös verkkokauppa.com on ostanut sen jostain. mahdollisesti Applelta tai jopa maahantuojalta? Arpajaisfirmojahan nuo kyseiset firmat ovat vasta sitten kuin oikeus on niin todennut. Siihen asti ne ovat huutokauppojaRepe Ruutikallo kirjoitti:Voitko vielä täsmentää, onko senttihuutokauppa siis verkkokaupan ja veljen välissä kuitenkin paperien mukaan? Jos on, kysy ihmeessä kuluttajaneuvojan kanta vielä virhevastuuseen, kun olet myyjä ja velvollinen tietämään myytävän tavaran asiat. Arpajaisfirmahan ei ole tietokonealan liike vaan toimija jonka olemuksesta mulla ei ole tarkkaa selkoa, yritys se tietty varmasti on, ja tässä voi muhia ei-toivottu yllätys jos emo poksahtaa puolentoista vuoden kohdilla. Siis sataprosenttisen painavan sanan kaipaisin nyt...Topsi kirjoitti: Mitä tulee ensiostajaan, niin kuitti on veljeni nimellä (verkkokauppa.comista). Virallisestihan tuote on ostettu tästä suomessa toimivasta senttikaupasta, siis yritys -> kuluttaja, eli virhevastuut ja muut kuluttajansuojat on siinä mielessä kunnossa.

Sama kuviohan toistuu esim. kun ostat jostain pienemmästä verkkokaupasta kamaa niin kama tuleekin suoraan gnt:ltä.
Tätä "metakeskustelua" tietysti voisi käydä muuallakin ettei se turhaan häiritsisi ostajaehdokkaita

-
Re: M: *UUSI* MacBook 13" Unibody Alumiini *SUOMEN HALVIN*
Jos myyjä on "senttihuutokauppa", se on myös ensimmäinen ostaja valtuutettuun Apple-myyjään päin ja se on yritys, joten uuden tavaran virhevastuuta ei esittämäsi kuluttajaneuvojan käsityksen perusteellakaan mielestäni ole.
Jos kuitenkin väität että on, uskon kyllä kun näytät kuluttajaneuvojan sellaisen tulkinnan joka tällaista osoittaa. Muuten en.
Ymmärrän kyllä että keskustelu tästä häiritsee nyt sinua, mutta se vasta häiritseekin jos ostaja huomaa koneen 1-2-vuotiaana levitessä olevansa omillaan tai kotivakuutuksen varassa.
-
Hei, eikö tässä verkkokauppa.com ole nimenomaan tukkurin asemassa???Repe Ruutikallo kirjoitti:Ei kannata Topsy vinoilla ja olla asiaton, tiedät varmasti mitä tarkoitan. GNT ei ole vähittäismyyjä van tukkuri.
Jos myyjä on "senttihuutokauppa", se on myös ensimmäinen ostaja valtuutettuun Apple-myyjään päin ja se on yritys, joten uuden tavaran virhevastuuta ei esittämäsi kuluttajaneuvojan käsityksen perusteellakaan mielestäni ole.
Jos kuitenkin väität että on, uskon kyllä kun näytät kuluttajaneuvojan sellaisen tulkinnan joka tällaista osoittaa. Muuten en.
Ymmärrän kyllä että keskustelu tästä häiritsee nyt sinua, mutta se vasta häiritseekin jos ostaja huomaa koneen 1-2-vuotiaana levitessä olevansa omillaan tai kotivakuutuksen varassa.
On firma 1, joka myy tuotteen
On firma 2, joka toimittaa tuotten.
Pari linkkiä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/virhe/
"Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella (lakisääteinen virhevastuu)."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#P31
-> Tuon mukaan virhevastuu on myös verkkokauppa.comilla. (aikaisempi myyntiporras)
Mikä tässä kuviossa nyt sua Repe oikein kirvelee? Muuten täälä käydään kauppaa normaalisti mutta sentti******** tuntuu olevan kirosana.
-
Hyvä on, kysyn sitten itse kuluttajaneuvojalta. Sillähän tästä päästään.
Ja ainoa asia mikä mua kiinnostaa on se, onko tässä ja vastaavissa koneissa (joita täällä ennen pitkää tullaan näkemään) virhevastuuta vai ei. Ehkä sinä et sitten halua saada asiaan ehdotonta varmuutta, mutta minäpä haluan. Ja uskon että se tuleva ostajasi haluaa ihan taatusti. Huomenna lienemme viisaampia sitten, sillä yleensä Tampereen neuvoja vastaa samana päivänä jos kysymys on aamulla edessä.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Tietysti toivon että kuluttajansuoja käy ja kukkuu tässäkin koneessa, vaikka toistaiseksi uskoni asiaan onkin heikohko.
-
-
Jos olisit itse myyjänä hankkinut asiasta kuluttajaviranomaisen yksiselitteisen lausunnon kuten toivoin, olisin ollut ihan hiljaa. Mutta kun ei niin ei. Huomenna se sitten tulee, luulisin. Ja kaikkinainen spekulointi loppuu. Toivon tietty itse olevani väärässä epäilyksineni, tää ei ole mulle arvovaltajuttu. Katsotaan kuinka on.
-
Pitääkö jokaisen myyjän erikseen alkaa hommaamaan jotain kuluttajaneuvojan lausuntoa että saa myydä täällä? Joku roti tähän nipottamisen sentään. Onneksi asiaan saadaan selvyys.Repe Ruutikallo kirjoitti:No, tietoa on tulossa.
Jos olisit itse myyjänä hankkinut asiasta kuluttajaviranomaisen yksiselitteisen lausunnon kuten toivoin, olisin ollut ihan hiljaa. Mutta kun ei niin ei. Huomenna se sitten tulee, luulisin. Ja kaikkinainen spekulointi loppuu. Toivon tietty itse olevani väärässä epäilyksineni, tää ei ole mulle arvovaltajuttu. Katsotaan kuinka on.
-
Viesti Kirjoittaja n0ble »
Kyllähän se pitäisi olla sekä myyjän että ostajan etu että molemmilla on selvillä mitä myydään ja millä ehdoilla. Eikä seuraavan vastaavanlaisen tuotteen myyjän tarvitse enää mitään lausuntoja hommailla kun ennakkotapaus silloin on jo olemassa.Topsi kirjoitti:Pitääkö jokaisen myyjän erikseen alkaa hommaamaan jotain kuluttajaneuvojan lausuntoa että saa myydä täällä? Joku roti tähän nipottamisen sentään. Onneksi asiaan saadaan selvyys.Repe Ruutikallo kirjoitti:No, tietoa on tulossa.
-
Juuri näin. Ihmeellistä kuinka helppoa tämä asia on ymmärtää, kun sen haluaa ymmärtää.n0ble kirjoitti:Kyllähän se pitäisi olla sekä myyjän että ostajan etu että molemmilla on selvillä mitä myydään ja millä ehdoilla. Eikä seuraavan vastaavanlaisen tuotteen myyjän tarvitse enää mitään lausuntoja hommailla kun ennakkotapaus silloin on jo olemassa.Topsi kirjoitti:Pitääkö jokaisen myyjän erikseen alkaa hommaamaan jotain kuluttajaneuvojan lausuntoa että saa myydä täällä? Joku roti tähän nipottamisen sentään. Onneksi asiaan saadaan selvyys.Repe Ruutikallo kirjoitti:No, tietoa on tulossa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja harrastelija »

itse myin käytettynä vastaavan ja kalliimmalla loppupeleissä kuin sinun pyyntihintasi, koneesihan on korkkaamaton.
Ei se pilalle mene jos kerran käyttämätön on, joten älä provosoidu liikaa...toisaalta jos arpalipun hinnan + kahvirahat saatte takaisin niin kivahan se on
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja nimenion »
Kuten mainittua, tästä saadaan nyt selvää tietoa asiasta, kun kerran näköjään on niin, että sieltä senttikaupasta oikeasti jotkut vetävät koneita kuin pilkkimies ahvenaa.
Pikemminkin myyjän luulisi kiittävän, kun vaivaa nähdään ja asiat selviävät!
Mutta kukin taaplaa tyylillään ja hyvää hiihtoloman jatketta.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
-
Samaa mieltä. Minusta on mahtavaa että joku ottaa asioista selvää, mutta se mikä EI ole upeata, on että tullaan spekuloimaan, ja arvuuttelemaan että tällä ja tällä ei mahdollisesti ole sitä ja tätä ENNEN kuin on otettu selvää.nimenion kirjoitti: Pikemminkin myyjän luulisi kiittävän, kun vaivaa nähdään ja asiat selviävät!
Omasta mielestäni asia on täysin selvä, ja olen esittänyt mielipiteideni tueksi myös linkkejä (kuluttajavirasto ja finlex). Mutta, keskustelu aiheesta jatkukoon toisaalla, ja yritetään nyt saada tuota suomen halvinta macbookkia myytyä

-
Viesti Kirjoittaja zuki »
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
-
Viesti Kirjoittaja Inovix »
Jostain syystä tota et usko tai sit oot pirun hyvä tinkimään.zuki kirjoitti:Itse maksoin markantalosta 1060 euroa vastaavasta laitteesta Tammikuussa
Pantteri -> Leopardi
-
Eli laite pitäisi saada kiireesti myytyä hyvään hintaan ennen kuin tämä koneen arvoon selvästi vaikuttava asia on pitävästi selvitetty? Ei avaamattoman MacBookin arvo parissa päivässä laske minnekään, jos virhevastuu tosiaan on olemassa. Ja sinun mukaasihan se ilman muuta on, joten turha siis huolestua vaikka en itse asiasta yhtä varma olekaan ennen kuin saan viranomaiskäsityksen.Topsi kirjoitti: Samaa mieltä. Minusta on mahtavaa että joku ottaa asioista selvää, mutta se mikä EI ole upeata, on että tullaan spekuloimaan, ja arvuuttelemaan että tällä ja tällä ei mahdollisesti ole sitä ja tätä ENNEN kuin on otettu selvää.
Minusta olisi ollut mahtavaa että olisit itse viitsinyt pyytää kuluttajaviranomaiselta senttihuutokauppahankintoja koskevan lausunnon, jos kerran kiirekin on. Ikävä kyllä meidän kummankaan omat tulkinnat eivät ole siihen verrattuna minkään arvoisia, vaikka olisimme kuinka varmoja päissämme.
Kuluttajaneuvonta on siirtynyt vuoden alusta valtiolle, joten lausunnon saaminen sähköpostitse ei ole enää yhtä yksinkertaista kuin ennen. Pitää soitellakin ja se maksaa. No, minä sitten maksan, mutta puolta tuntia en jonota.

Palaa sivulle “Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka