vesku kirjoitti:
Kutsukaa ihan vapaasti minua tiukkapipoksi tai "huumorin"tajuttomaksi, mutta mun mielestäni avoimeen ulkomaalaisvihaan lietsominen ei ole (edes "vapaa sana"-osiossa) tämän palstan tarkoitus.
Väitän edelleen että 99% turvapaikanhakijoista on kaikkina aikoina tullut tähän maahan erittäin suuren uhan pakottamina ja suurin osa heistä on löytänyt jopa paikkansa yhteiskunnassa. Esim. täällä Rovaniemellä valittiin vietnamilaissyntyinen nuori nainen kaupunginvaltuustoon viime syksyn kunnallisvaaleissa.
Se, että nuoriso Helsingissä ei jostain syystä osaa sopeutua ulkomaalaisten kanssa elämiseen saattaa pikemminkin olla osoitus heidän omista ongelmistaan.
Djooh. Enpä voinut olla kirjoittamatta. Puoleen ja toiseen. Olis melkei oman ketjunsa paikka, mutta menköön näin.
Ensinnä, toi "turvapaikkahakemus.doc" on jo niin yliampuva, ettei se oikeastaan herätä mitään tuntemuksia. Sen väsääjällä tainnut olla etenkin somalit mielessä sitä raapustaessaan?
OT: minkälaisen vaikutelman saatte tuon "hekkulin" mielenmaisemasta, sinne postattujen kuvien sun muun materiaalin valossa?
Toiseksi, vesku on osittain oikeassa tuossa "omat ongelmat"-heitossansa: suurin osa Tony Halmeen äänisaaliista tuli Jakomäestä ja Vuosaaresta sekä muutamasta muusta Itä-Helsingin lähiöstä. Siellä eniten (somali)pakolaisia (Vuosaaren "Mogadishu Avenue"), siellä aina ollut eniten sosiaalisia ongelmia "alkuperäisväestönkin" keskuudessa. Kulttuurien rauhanomainen rinnakkaiselo?
Itse asuin vuoden opiskelijakämpässä Kontulassa (ollut aikoinaan yksi Itä-Helsingin hurjamaineisimmista lähiöistä). Ennen tuota aikaa suhtauduin hyvin vihamielisesti kaikkiin rasismin osoituksiin, Kontulassa asuessani aloin suhtautumaan varautuneesti Venäjältä muuttaneisiin (olin noihin aikoihin tekemisissä myös Viron virolaisten kanssa, joten osittain asenteeni venäjää puhuvia kohtaan saattaa olla heiltäkin peräisin).
Suurimmat somalinvihaajat joihin olen törmännyt löytyivät stadin muiden mustien keskuudesta (skinheadeja ei tuttavapiirini kuulu).
Tuli aikoinaan roikuttua kapakassa nimeltä Tube (paikkaa ei enää ole, rauha Tuben muistolle ;-) Oli se sellainen Sambialaisen satamakapakan ja opiskelijaräkälän ristisiitos...). Ko. paikassa oli ajoittain porttikielto somaleille, etenkin erään Ghanalaisen kaverin ollessa tiskin takana. (Osa somaleista noudattaa Islamin alkoholikieltoa, osa ei.)
Nigerialaiset (ainakin stadin yössä hiihtävät) ovat sitten oma lukunsa...
Vietnamilaisia kohtaan tuskin ainakaan Helsingistä löydy vihamielisyyttä; vietnamilaiset ovat sopeutuneet varsin hyvin. Samoin suuri osa muista maahanmuuttajista.
Summa summarum: tutustu toisten kultuurien edustajiin, pidä mieli avoimena ja silmät auki.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...