No minähän en ole koskaan omistanut edes 3G puhelinta
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Tätähän Kallasvuo juuri tarkoitti: uudet kilpailijat ovat epäreiluja koska ne eivät ensisijaisesti kilpaile ominaisuuksien määrällä, vaan ominaisuuksien hyödyntämisellä käytännössä. Nokialla on tottakai oma tutkimus- ja kehitys-osasto joka tekee työtä armotta yötä päivää, valitettavasti hedelmiä ei vain kyetä korjaamaan ja jalostamaan jatkotuotteiksi ajoissa. Epäilemättä kun uusi juttu matkapuhelimiin taas joskus tulee, on Nokia etunenässä tuomassa sitä laitteisiinsa. Kunpa Nokia-johtokin tajuaisi, ettei se vielä riitä, vaan näiden ominaisuuksien pitää olla välittömästi sovellettavissa.Hepo kirjoitti:Itse näkisin noissa puhelimissa kaksi haaraa, ne multimedia ominaisuudet (mp3, video, gps, ...) sekä tietoliikenne/puhe ominaisuudet. Sitten kun seuraavan sukupolven puhelimia alkaa tulemaan kaupan hyllyille, niin veikkaampa että Nokialla on paljon aikaisemmin kuin applella, jo siitäkin syystä että apple tuo ne vasta valmiina ja Nokia puoliksi toimivina ja toiseksi Nokia nuo oikeasti tekee kun Apple ostaa kolmannelta firmalta (ei millään riittäisi omat resurssit). Taas multimediassa (joista osa käyttää noita nopeita yhteyksiä) Apple pesee Nokian, oli ne sitten miten rajoittuneita mutta paljon käytettävämpiä.
No minähän en ole koskaan omistanut edes 3G puhelinta
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Viesti Kirjoittaja Lemoncake »
Kallasvuon/Nokian ajamat paikannuspalvelut eivät pidä sisällään pelkästään kavereiden paikan kyyläämistä. Tarkoitus on pikemminkin käyttää paikka tietoa apuna paljon laajemmin ja innovatiivisemmin. Hyvä esimerkki on Nokian julkaisema ovi store, joka käyttää paikkatietoa hyväkseen ehdottaessaan sovelluksia, joita käyttäjä voisi haluta käyttää. Tulevaisuudessa Nokian kartta ohjelmaan olisi ilmeisesti tulossa toiminto, jossa lomalla voi ottaa nähtävyydestä kuvan ja kännykkä kertoo nähtävyydestä kuvan ja paikkatiedon perusteella tietoja. Itse en epäile yhtään, että paikannuspalvelujen avulla tullaan luomaan hienoja sovelluksia tulevaisuudessa.Mac Classic kirjoitti:Kallasvuo tuntui olevan erittäin vakuuttunut näiden eri paikantamispalveluiden kaupallisesta vetovoimasta. En olisi niin varma: kuinka moni nyt jatkuvasti haluaa tietää ystäviensä tai tuttujensa sijainteja ym. Saati maksaa palvelusta jotain. Ellei juttuun liity jotain muuta houkuttelevaa sovellusta. Kyllä Nokian kandeis oikeasti palkata tuotekehittelyyn rutkasti lisää jengiä ja ehkä aivan eri paikoista kun tähän asti. Ja hoitaa se käyttöliittymä vihdoinkin kondikseen.
Viesti Kirjoittaja JHA »
Saman katon alla pystytään tekemään yhtenäisiä paketteja mutta jos pysähdytään katselemaan Nokian valitsemaa strategiaa ja asemaa markkinoilla huomataan helposti ettei sitä yhdellä paketilla paljoakaan toteuteta. Ensimmäistä puhelintaan hankkivan kenialaisen bataatinviljelijän ja bisnespuhelinta harkitsevan pohjoiseurooppalaisen tarpeet ja ennenkaikkea maksvalmiudet eivät ole ihan yhteneväiset...Lemoncake kirjoitti:
Minun mielestä Nokian pitäisi melkeinpä vähentää tuotekehittelystä tai ainakin keskittää sitä enemmän. Nokialla on kehitystä ympäri maailmaa ihan järjetön määrä. En ihmettelisi, jos paljon enemmän kuin Applella. Applella käsittääkseni lähes kaikki kehitys tapahtuu samalla alueella Cupertinossa, vai olenko ihan väärässä? "Saman katon alla" on paljon helpompi tehdä yhtenäinen paketti kuin, että osa tehdään siellä, toinen osa täällä ja kolmas osa tuolla.
Viesti Kirjoittaja harri »
AppStoressahan on iPhonelle nyt jo softia jotka tekevät tuon, eikä tarvitse itse edes ottaa sitä kuvaa :-)Lemoncake kirjoitti: Tulevaisuudessa Nokian kartta ohjelmaan olisi ilmeisesti tulossa toiminto, jossa lomalla voi ottaa nähtävyydestä kuvan ja kännykkä kertoo nähtävyydestä kuvan ja paikkatiedon perusteella tietoja.
Viesti Kirjoittaja VilleF »
Muuan Xbox ja sen ympärille rakennettu oma tuoteryhmä on kyllä ihan toimiva kokonaisuusTheKraken kirjoitti: Eipä vaan koskaan ole mitään Zunea kummempaa tullut myyntiin (ok ok se "big ass table" tuli kai myyntiin johonkin hintaan, mutta eipä se paljoa auta, kun sille ei ole vielä kunnon käytännön sovelluksia aka sitä ei ole kehitetty loppuun asti), softan ja muutamiea hiiri/näppi yms-peruslaitteiden lisäksi
Viesti Kirjoittaja adele »
Olisi tietysti asiallista kertoa mihin tämä oma "perusteltu" näkemys perustuu?mercury kirjoitti:Olisi tietysti asiallista huomioida että nuo luvut ovat peräisin websivuilla olevien mainosten latauksista, ja internet on paljon muutakin.
Viesti Kirjoittaja mercury »
En tajua pointtiasi?adele kirjoitti:Olisi tietysti asiallista kertoa mihin tämä oma "perusteltu" näkemys perustuu?
Viesti Kirjoittaja JHA »
Ja softahan tietää paikkatiedon perusteella onko satunnainen matkustelija etsimässä tietoa esimerkiksi nimenomaisesti Pyhän Markuksen kirkosta vaiko Dogen palatsistaharri kirjoitti: AppStoressahan on iPhonelle nyt jo softia jotka tekevät tuon, eikä tarvitse itse edes ottaa sitä kuvaa :-)
Viesti Kirjoittaja JHA »
Äkkinäinen voisi arvata että terveeseen lähdekriittisyyteen ?adele kirjoitti:Olisi tietysti asiallista kertoa mihin tämä oma "perusteltu" näkemys perustuu?mercury kirjoitti:Olisi tietysti asiallista huomioida että nuo luvut ovat peräisin websivuilla olevien mainosten latauksista, ja internet on paljon muutakin.
Viesti Kirjoittaja harri »
Tökit sormellasi sitä tönön kuvaa, josta haluat lisäinfoa. Olen nimittäin melko varma että tuo kuvantunnistukseen perustuva systeemi ei toimi kuin "vakiokulmista" otettuihin kuviin nähtävyyksistä.JHA kirjoitti:Ja softahan tietää paikkatiedon perusteella onko satunnainen matkustelija etsimässä tietoa esimerkiksi nimenomaisesti Pyhän Markuksen kirkosta vaiko Dogen palatsista
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Tuokin ilo voi loppua hyvin lyhyeen, jos yhden nähtävyyden tietojen katselu maksaa ulkomailla kalliiden dataroamingmaksujen takia vaikkapa 5 euroa. Tietysti tuo ei haittaa niitä, joiden puhelinmaksun maksaa JokuMuu, mutta tavallinen kuluttaja lopettaa hyvin äkkiä palvelun käytön (vrt. WAP).Lemoncake kirjoitti:Tulevaisuudessa Nokian kartta ohjelmaan olisi ilmeisesti tulossa toiminto, jossa lomalla voi ottaa nähtävyydestä kuvan ja kännykkä kertoo nähtävyydestä kuvan ja paikkatiedon perusteella tietoja. Itse en epäile yhtään, että paikannuspalvelujen avulla tullaan luomaan hienoja sovelluksia tulevaisuudessa.
Viesti Kirjoittaja Lemoncake »
Tämä on kyllä totta. Jos operaattorit ja muut tahot haluavat haluavat oikeasti mobiilit palvelut suuren yleisön käyttöön on noille roaming hintoihin jokin muutos. Mobiililaitteet kun ovat juuri silloin elementissään kun ollaan jossain, missä ei ole ennen oltu. Tämä voi olla kyllä mahdoton unelma...jomppa kirjoitti: Tuokin ilo voi loppua hyvin lyhyeen, jos yhden nähtävyyden tietojen katselu maksaa ulkomailla kalliiden dataroamingmaksujen takia vaikkapa 5 euroa. Tietysti tuo ei haittaa niitä, joiden puhelinmaksun maksaa JokuMuu, mutta tavallinen kuluttaja lopettaa hyvin äkkiä palvelun käytön (vrt. WAP).
Onpas Applemaisen yksinkertaista tehdä reissu itse kävellen ja erikseen kännykän näytöllä. Itse uskon, että tulisi toimimaan hiukan laajemminkin kuin ihan siitä vakiokulmasta. Seuraava linkki mielestäni tukee tätä mahdollisuutta.harri kirjoitti: Tökit sormellasi sitä tönön kuvaa, josta haluat lisäinfoa. Olen nimittäin melko varma että tuo kuvantunnistukseen perustuva systeemi ei toimi kuin "vakiokulmista" otettuihin kuviin nähtävyyksistä.
-Harri
Viesti Kirjoittaja frissy »
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Aika siisti. Ihan pikkusen tulee mieleen tämä: http://photosynth.net/Lemoncake kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=4IdcdpQimj8
Linkki ei varsinaisesti ole palvelu, josta puhuttiin, vaan toinen nokian kehittelemä ohjelma, joka käyttää hyväkseen paikkatietoja. Sinäänsä ainakaan vielä ei näytä maailman käytännöllisimmältä ohjelmalta, mutta ominaisuudet sinänsä mielenkiintoisia.
Viesti Kirjoittaja Virgo »
Menee jo ohi topicin, mutta täältä löytyy myös jotain lukuja: http://marketshare.hitslink.com/mobile- ... x?qprid=55. En ota kantaa, miten luotettavia nuo ovat.JHA kirjoitti:Äkkinäinen voisi arvata että terveeseen lähdekriittisyyteen ?adele kirjoitti:Olisi tietysti asiallista kertoa mihin tämä oma "perusteltu" näkemys perustuu?mercury kirjoitti:Olisi tietysti asiallista huomioida että nuo luvut ovat peräisin websivuilla olevien mainosten latauksista, ja internet on paljon muutakin.
Jos artikkelissa vertaillaan puhelinten jakaumaa yhden online-mainoslafkan latausten pohjalta ei tarvitse olla edes kovinkaan kummoinen einstein että pystyy perustelemaan krittiikkiin sen näkökulman että tuloksiin vaikuttaa puhelinten käytön lisäksi myös se kuinka laajasti ja mille asiakaskunnalle tuo nimenomainen admob on myynyt mainoksiaan jolloin pidemmällevietyjen johtopäätösten tekeminen tuosta tilastosta on melkoisen heppoisella pohjalla.
Vähän jos tekisi galluppia vain seiskan tai vain talouselämän lukijoiden keskuudessa ja esittäisi tulosten edustavan koko kansaa kaikessa laajuudessaan..
Viesti Kirjoittaja Jupex »
Viesti Kirjoittaja hatmac »
eipä tuossa kuvassa ole nokian kannalta mitään hävettävää. kaksi jenkkimarkkinoille keskittynyttä niche valmistajaa tekee juuri tällä hetkellä parempaa tulosta. kaikki muut valmistajat tekevät nokiaa huonompaa tulosta ja pari hoippuu konkan partaalla.Jupex kirjoitti:Nokialla on ollut pallo hukassa sitten Nokia 6110:n vuodelta 1998. Tuotteet laahaavat 2v trendejä jäljessä. Aluksi simpukat sliderit jne. Nokia vaan puski marspatukkaa kansan taskuun vaikka samsung myi simpukkaa täyttä häkää. Sen olisi vielä ymmärtänyt, jos olisivat julkaiseet jotain erinomaista mutta: ihan perus puhelinta pukkasi pitkän aikaa.
Nyt sama tilanne on näytöissä. Nokialla on näyttötekniikka 2v jäljessä kilpailijoitaan. Nyt pitäis jo kiireen vilkkaa puskea samsung omnia HD tasoisia / kokoisia näyttöjä ulos, mutta ei.
Ei apple ole uhka nokialle markkinaosuuksissa, etenkään halvalla segmentillä, koska apple ei tee mitään halpaa. Kalliissa segmentissä nokia ottaakin sitten turpaan 100-0.
Apple pienenä valmistajana kerää 32% voitoista älypuhelinsegmentissä. Muistaako kukaan mitkä olivat nokian kommentit applesta n. 3v sitten?
Viesti Kirjoittaja willwill »
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Joo tätä mä olen kanssa ihmetellyt. Tuleviin malleihin ladataan kovia odotuksia mutta joudutaan sitten lopulta pettymään. 5800 ja N97:sta molemmista odotettiin iPhonen tappajaa mutta sellaisia niistä ei tullut - miten käy N900:n kanssa?willwill kirjoitti:Sitä iPhonen tappajaa on joka valmistaja vääntänyt vaikka väkisin, mut eipä ole sellaista vielä markkinoille tullut. Juuri luin jostain ei niin mairittelevan arvostelun Samsungin androidiluurista (linkitän kun löytyy taas). On se vaan jännää kun Apple julkaisi ekan puhelinmallinsa, niin sitä heti kilvan oltiin apinoimassa vaikka virallisesti dissattiinkin. Nokiakin haluaisi tunkea vielä sen 6110-patukan taskuihimme. Nokia voisi tosiaan keskittyä niiden laitteiden tekemiseen ja jättää muut hörhellykset toisille. Toimivalle alustalle varmasti ilmestyy softaa lähes itsekseen.
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Kuka odotti? En minä ainakaan, eikä Nokian pojatkaan...tuomas92 kirjoitti:5800 ja N97:sta molemmista odotettiin iPhonen tappajaa mutta sellaisia niistä ei tullut - miten käy N900:n kanssa?
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Et ehkä sinä tai Nokian pojat, mutta kommenttini tarkoitus ei ollutkaan erityisesti osoitella ketään. Perustin sen sille pohjalle mitä olen netin keskustelupalstojen kommentointia seuraamalla huomannut - enkä ihan ajatellut olevani yksin tämänsuuntaisten havaintojen kanssa.NeliX4 kirjoitti:Kuka odotti? En minä ainakaan, eikä Nokian pojatkaan...tuomas92 kirjoitti:5800 ja N97:sta molemmista odotettiin iPhonen tappajaa mutta sellaisia niistä ei tullut - miten käy N900:n kanssa?
Viesti Kirjoittaja Jonttufantti »
Tuon otsikon, eli kallasvuon kommentin ymmärtää nykyään huomattavasti paremmin kun lausunnon antamisen aikaan. Patentteja on rikottu ja siitä "epäurheilijamaisuus".tuomas92 kirjoitti:Et ehkä sinä tai Nokian pojat, mutta kommenttini tarkoitus ei ollutkaan erityisesti osoitella ketään. Perustin sen sille pohjalle mitä olen netin keskustelupalstojen kommentointia seuraamalla huomannut - enkä ihan ajatellut olevani yksin tämänsuuntaisten havaintojen kanssa.NeliX4 kirjoitti:Kuka odotti? En minä ainakaan, eikä Nokian pojatkaan...tuomas92 kirjoitti:5800 ja N97:sta molemmista odotettiin iPhonen tappajaa mutta sellaisia niistä ei tullut - miten käy N900:n kanssa?
Viesti Kirjoittaja Jupex »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”