Olen vaihtamassa MacBookista (White) uuteen alumiiniseen MacBookiin tai MacBook Prohon. Ja kaipasin kokemusta kuinka hyvin MacBook Pro soveltuu liikkuvaan käyttöön. Itse olen opiskelija, joten raahaan konetta yliopiston ja kodin välillä. Ja muutenkin tuo kannettava tulee otettua mukaan muuallekin. Itseäni tuossa Prossa kiinnostaisi eniten tuo isompi näyttö, mutta kärsiikö tuossa tuo kannettavuus paljonkin. Olen yleensä kantanut tuota kannettavaa olkalaukussa kirjojen/kansion kanssa. Ja ovatko uuden alumiinisen MacBook Pro (ja Macbookin) käyttäjät huomanneet, että näyttö olisi liian heijasteleva? Koska itse en voi hirveästi voi vaikuttaa muiden ympäristöiden valaistukseen
Ajattelin hyödyntää tuon ADC-alennuksen niin siksi tuo Pro kiinnostaisi. Puolet ajastani käytän konetta ohjelmointiin. Muuten aika sekalaista käyttöä. Tuo vanha MacBookkini hajosi, niin sitä varten haen uutta kannettavaa tilalle. Tai pitäisikö odottaa tuohon seuraavaan Applen päivityskertaan (jos esim. matte-näyttö tulisi 15-tuumaisiin MacBook Pro -koneisiin). Tällä hetkellä käytän pöytäkonetta ja ajoittain lainaan kannettavaa tietokonetta.
Mun mielestä MBP:n ylivertaisuus Macbookkiin tehoissa, isommassa näytössä yms. on riittävä syy valita Pro.
Onhan sen toki fyysisesti isompi ja hiukan painavampi kapistus, mutta ei 15-tuumainen vielä todellakaan ole "ei-kannettava".
Kannettavuutta voi kyseenalaistaa mielestäni vasta noissa lähemmäs 20-tuumaisissa hirviöläppäreissä
Kalliimman MacBookin ja halvemman Pron välinen ero tehoissa on niin pieni että jos kompaktia kokoa arvostaa niin silloin MacBook. Ja molemmat omistavana voin sanoa, että on siinä 13" vs 15" eroa. Silminnähtävä ja päivittäisessä raahauksessa myös tuntuva
Mac mini (M1, 2020) 16GB , iPhone 14 Pro, iPad Pro 10.5"
Blank^ kirjoitti:Mun mielestä MBP:n ylivertaisuus Macbookkiin tehoissa, isommassa näytössä yms. on riittävä syy valita Pro.
Onhan sen toki fyysisesti isompi ja hiukan painavampi kapistus, mutta ei 15-tuumainen vielä todellakaan ole "ei-kannettava".
Kannettavuutta voi kyseenalaistaa mielestäni vasta noissa lähemmäs 20-tuumaisissa hirviöläppäreissä
Joo, kyllä 15" kulkee mukavasti laukussa mukana. Toki pienempi aina paremmin, mutta ei tämä todellakaan mikään raahattava ole. Ja tuskin niitä mattanäyttöjä kannattaa alkaa odottelemaan takaisin, ei varmaan ole enää tulossa. Mut oliko muuten vielä mahdollista optiona johonkin kalliimpaan hintaan tuo matta saada noihin nykyisiinkin Pro-koneisiin vai muistanko väärin?
Blank^ kirjoitti:Mun mielestä MBP:n ylivertaisuus Macbookkiin tehoissa, isommassa näytössä yms. on riittävä syy valita Pro.
Joo, kyllä 15" kulkee mukavasti laukussa mukana. Toki pienempi aina paremmin, mutta ei tämä todellakaan mikään raahattava ole. Ja tuskin niitä mattanäyttöjä kannattaa alkaa odottelemaan takaisin, ei varmaan ole enää tulossa. Mut oliko muuten vielä mahdollista optiona johonkin kalliimpaan hintaan tuo matta saada noihin nykyisiinkin Pro-koneisiin vai muistanko väärin?
Blank^ kirjoitti:17" MBP:ssä on "anti-glare"(= uusi matta) optiona.
Ja tähän Apple toi sen luultavimmin 15-tuumaisesta saamansa palautteen perusteella, sen verran after-thought ratkaisulta vaikutti ainakin kun se Macworldissa esiteltiin. Mattanäytön ottaisin mielelläni tämän kiiltävän tilalle (ehdin tottua siihen edellisen Pro:n kanssa koska tämä tuli tilalle takuuvaihtona), jos se vain olisi mahdollista.
15-tuumainen on kyllä omasta mielestäni erittäin hyvä kompromissi kannettavuuden ja käyttömukavuuden välillä, painoero valkoiseen MacBookiin ei ole kovin suuri (2,3 vs. 2,5 kg). Näyttöjä itsessään kannattaa myös vertailla: sen lisäksi että 15" näytössä on suurempi tarkkuus kuin 13-tuumaisessa, näyttö on muutenkin MacBookin näyttöä parempi muun muassa katselukulmiltaan ja mustan tasoltaan. Se, onko tällä suurta merkitystä ohjelmoinnissa, on tietysti toinen juttu, mutta itse kun tulee jonkun verran kuvia käsiteltyä niin näille osaa kyllä antaa arvoa (tiedän kyllä että ulkoinen näyttö pitäisi olla vähänkin vakavampaan säätöön mutta tässä ei sellaisesta ole sentään kyse niin tämä passaa vallan mainiosti).
Kuinka hyvä tuo macbookin näyttö on? Pro:ssa se ainakin oli todella hyvä, mutta saan liitettyä kannettavani pinohiiren plasmaan, joten en koe saavani kauheaa tyydytystä hyvälaatuisesta näytöstä(onhan se hyvä näyttö tietty plussaa)
Näyttöä pidetään alubookin heikoimpana lenkkinä, ei kuulemma ole samaa tasoa kuin MBP:ssa tai Airissa. Mutta tässä varmaan kyse siitä, mihin vertaa. Eiköhän sillä toimeen tule, ainakin muut kuin kuvankäsittelijät.
Itse olen roudannut tätä vanhan mallin MBP:ta mukana hyvin aktiivisesti. Tätä ennen minulla oli matkassa valkoinen 13" MacBook, ero näiden välillä on loppupeleissä aika pieni. Ei mahdu MBP sleeven kanssa ihan jokaiseen ei-läppärilaukku olkalaukkuun (niinkuin MB mahtui), mutta yleensä tuokin tulee kokonsa puolesta ihan mukavasti mukana. Jotain ongelmia tämän kuljettelun seurauksena on kuitenkin seurannut. Naarmuja on ja yksi pieni painauma ulkokuoressa. Minuahan se ei kiinnosta, mutta jälleenmyyntiarvo kai laskee koska ihmiset eivät ymmärrä tätä kovin hyvin työkaluna... No, joka tapauksessa nyt uusimpana ongelmana on touchpadin/näppäimistön toimimattomuus. Tuohon tosin auttaa akun painelu, eli kaippa joku rautavika kyseessä? En sitten tiedä onko se Applen tunnustama ongelma... No, joka tapauksessa tällaisia vikoja ei kai pitäisi uuden Unibody -rakenteen ansiosta tulla.
Pointti oli siis se, että osta MBP jos tunnet tarvitsevasi tehoja ja kunnollista työskentelytilaa. Makuasioita nämäkin kai on, joillekin tuo 13" ja 15" koneiden ero on ratkaiseva. Riippuu minun mielestäni aika pitkälti sinun laukkuvalikoimastasi...
Taitaa tuo Macbook Pro luultavasti mennä sitten hankintaan (ja ainahan on tuo 14 päivän palautusoikeus Apple Storessa ). Mutta onko lisää kokemuksia tuosta näytöstä (eli onko tuo uusi glossy-näyttö häiritsevästi peilaava)?
Japi kirjoitti:Taitaa tuo Macbook Pro luultavasti mennä sitten hankintaan (ja ainahan on tuo 14 päivän palautusoikeus Apple Storessa ). Mutta onko lisää kokemuksia tuosta näytöstä (eli onko tuo uusi glossy-näyttö häiritsevästi peilaava)?
On se. Itseäni häiritsee lähes jokaisessa valaistuksessa jos haluan pitää näyttöä himmeällä. Kirkkautta nostamalla ongelma tietenkin pienenee ja kirkashan tämän macbookin näyttö on kuin naantalin aurinko. Olisi kiva tietää kuinka paljon näyttö kuluttaa virtaa ja miten paljon kulutus muuttuu kirkkauden mukaan.
Japi kirjoitti:Taitaa tuo Macbook Pro luultavasti mennä sitten hankintaan (ja ainahan on tuo 14 päivän palautusoikeus Apple Storessa ). Mutta onko lisää kokemuksia tuosta näytöstä (eli onko tuo uusi glossy-näyttö häiritsevästi peilaava)?
On se. Itseäni häiritsee lähes jokaisessa valaistuksessa jos haluan pitää näyttöä himmeällä. Kirkkautta nostamalla ongelma tietenkin pienenee ja kirkashan tämän macbookin näyttö on kuin naantalin aurinko. Olisi kiva tietää kuinka paljon näyttö kuluttaa virtaa ja miten paljon kulutus muuttuu kirkkauden mukaan.
Mutta tässä kyseltiin nyt tuon Pron glossyn häiritsevästä peilauksesta? On kuitenkin niin eri tason näytöt kyseessä, että tuossakin asiassa voi olla selkeää eroa.
Eipä häiritse itseäni yhtään tuo glossy näyttö. Elokuvat ja valokuvatkin näyttävät paremmalta kuin mattanäytössä. Tämä uusi macbook on erittäin kompakti mukana kuljetettavaksi. Itselläni riittänyt tehot mainiosti kaikkeen tarvittavaan tähän mennessä.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
Koneita vertaillessa yritin kiinnittää asiaan erityistä huomiota, enkä huomannut mitään eroa. Olen noita näpertänyt vierekkäin kahdessa eri liikkeessä, joista muuten toisessa, pukinmäen tectorissa, 15" näyttö värisi. Viikon päästä veljelle tulee mbp ja voin suorittaa vertailun uudestaan, jos niin haluat..Kyllä niissä vaikutti olevan samanlaiset lasit, mutta paneeleissa on tietenkin eroa.
Koneita vertaillessa yritin kiinnittää asiaan erityistä huomiota, enkä huomannut mitään eroa. Olen noita näpertänyt vierekkäin kahdessa eri liikkeessä, joista muuten toisessa, pukinmäen tectorissa, 15" näyttö värisi. Viikon päästä veljelle tulee mbp ja voin suorittaa vertailun uudestaan, jos niin haluat..Kyllä niissä vaikutti olevan samanlaiset lasit, mutta paneeleissa on tietenkin eroa.
Nää on muuten mielenkiintoisia juttuja yleensäkin. Toisten mielestä heijastukset ei ole häiritseviä ja toisten mielestä taas sitten on. Mistä voi johtua niin suuret mielipide erot näissä asioissa? Itse en sen enempää asiaan voi ottaa kantaa, kun en ole koskaan glossynäytöllistä konetta käyttänyt.
Se on tottumiskysymyskin. Mulla on töissä glossy HP ja on siihen aika hyvin tottunut. Ottaisin silti vaativaan kuvatyöhön matan. Jos on tumma kuva näytöllä niin oma naama näkyy hyvin heijastuksena. Tummia vaatteita kyllä pidän valokuvaajatyyliin, mutta pitäskö mennä solariumiin vielä.
Kyllä glossypintainen on kotikäytössä parempi, jossa valaistuksen saa säädettyä, mutta luentosalissa näytöstä näkyy omat sekä takana istuvien henkilöiden kasvot aika selvästi. Itseasiassa valkoisen MacBookin glossypinta ei itseäni hirveästi häirinnyt, mutta mitä loisteputkivalaistussa kaupassa testasin unibody MacBookia, niin kyllä ne heijastukset aika häiritseviltä tuntuivat. Tietysti jos kirkkauden säätää maksimiin, niin heijastuksia ei ilmene niin paljoa, mutta onkohan toi sitten silmille niin hyvä.