1. Kun käynnistän MacBookin (sammutettu virrat yöksi) lähiverkkoyhteys ei aina löyvy. Olen kytkenyt Zyxel Prestige P-660HW-61:n verkkokaapelilla (RJ-45) kokeeseen kiinni huoneistoni verkkopistokkeiden kautta. Tämä on toiminut täysin moitteetta kaksi vuotta ensin PC:llä ja nyt reilut puoli vuotta Ompulla. Nyt ei siis tuo lähiverkko herää aina henkiin, modeemin lan-valo ei pala tai vain vilkuttaa. ADSL-linja on OK, yhteys löytyy, mutta jotain on vialla modeemin ja koneen välissä. Onko kokemuksia vastaavasta, kaapeleita ajattelin vaihdella seuraavan kerran kun vika ilmaantuu? Kun modeemin muutamaan kertaan boottaa, homma toimii taas OK ja netin nopeus on ihan normaali. Ottaisin mielelläni tuon Zyxelin WLAN-käyttöön, mutta kuuluvuus ei oikein riitä, netti toimii notkeammin langallisena, se vaan on totuus. Voiko verkkokortin diagnostiikaa jostain tutkia, siis lokea sen toiminnasta. Katselin lisäohjelmista löytyvää verkkotyökalua, mutta en oikein haluamaani toimintoa löytänyt? Pystyisi käynnistysvaikeuksista sulkemaan pois ainakin itse verkkokortin. Itse epäilin ensin Zyxeliä syylliseksi, mutta purkissa on viimeisin ohjelmistoversiokin, jossa ei ole ongelmia tähän saakka ollut. Alkaa tuntumaan ns. "fyysiseltä" vialta eli käynti kohti kaapelikauppaa...
2. Minulle on edelleenkin tuo
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
EDIT: Jälleen tänä aamuna konetta käynnistäessäni lähiverkkoyhteys ei auennut. Modeemissa ei palanut LAN-valo. Vaihtelin kaikki johdot purkin ja koneen väliltä, ei vaikutusta.
Boottasin koneen, ei vaikutusta.
Avasin verkkodiagnostiikan, joka sanoi, että muutos on löytynyt, mutta jäi pyörimään samaa kehää.
Jäljelle jää siis vain tuo Zyxelin modeemiboksi, kun sen käynnistin uudelleen kaikki on jälleen toiminut. Pitää varmaan antaa Zyxelille kunnon tehdasasetusten palautus, jos vaikka se auttaisi!