Joo sama täällä! WTF? Onko tähän jotain selitystä/korjausta?[Mauno] kirjoitti:Hep!iikka kirjoitti:Mulla ilmaantu semmonen ongelma tän Safari 4 betan asentamisen jälkeen, että microsoftin messengerissä viestin kirjottamisen jälkeen kun painaa entteriä niin ei voi kirjoittaa uutta viestiä heti perään vaan pitää hiirellä klikata sitä viestikenttää. En tajuu miten toi safari voi vaikuttaa messengerin toimintaan. Ärsyttää jokaisen viestin kirjoittamisen jälkeen klikata sitä viestikenttää, että voi kirjoittaa uuden viestin.
Sama onglema tuli myös kaverilleni. Molemmilla siis leopardi ja 7.02 versio messengeristä. Adiumi piti ottaa käyttöön. Muilla vastaavaa ongelmaa ilmenny?
Sama ongelma mulla. Käytössä Lepardi ja uusin 7.02 Messenger!
Päähän ottaa ja pahasti kyseinen bug. Toivottavasti pian löytyy joku keino miten fixata toi ongelma.
Safari 4 Public Beta julkaistu
-
Re: Safari 4 Public Beta julkaistu
Viesti Kirjoittaja Iivana Julma »
-
Viesti Kirjoittaja DigiMon »
Joo, selitys on: se on beta-versio. Eli ei aivan valmis.Iivana Julma kirjoitti: Joo sama täällä! WTF? Onko tähän jotain selitystä/korjausta?
-
Viesti Kirjoittaja Machist »
Näyttää todella hyvältä ja ihan kivoja ominaisuuksia tullut

Jatketaan testejä

-
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Mulla tekee samaa ihan perinteisellä Macco-teemalla. Veikkaan, että tuo kuva ladataan vain kerran välimuistiin, ja jos sen lataus jostain syystä kestää tai jää kesken, tulee tilalle ainoastaan tuo kysymysmerkki, joka säilyy siinä niin kauan, kunnes selaimelle annetaan käsky ladata se uudestaan. Itse teen siten, että avaan kontekstualisesta menusta ko. kuvan uuteen ikkunaan ja suljen sen ikkunan.Maza kirjoitti:Tämä Safari 4 hukkaa jonnekin Hopeisen Omenan vasemmassa ylänurkassa olevan kuvan, käytän maccomini-teemaa. Siihen tulee kysymysmerkki sinisessä ruudussa. Safarin sulkeminen ja uudelleen avaaminen tuo ompun takaisin. Mihin kummaan se menee ja kuka se vie?
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Selvä pyy. Näin tulen minäkin toimimaan.Macco kirjoitti:Mulla tekee samaa ihan perinteisellä Macco-teemalla. Veikkaan, että tuo kuva ladataan vain kerran välimuistiin, ja jos sen lataus jostain syystä kestää tai jää kesken, tulee tilalle ainoastaan tuo kysymysmerkki, joka säilyy siinä niin kauan, kunnes selaimelle annetaan käsky ladata se uudestaan. Itse teen siten, että avaan kontekstualisesta menusta ko. kuvan uuteen ikkunaan ja suljen sen ikkunan.Maza kirjoitti:Tämä Safari 4 hukkaa jonnekin Hopeisen Omenan vasemmassa ylänurkassa olevan kuvan, käytän maccomini-teemaa. Siihen tulee kysymysmerkki sinisessä ruudussa. Safarin sulkeminen ja uudelleen avaaminen tuo ompun takaisin. Mihin kummaan se menee ja kuka se vie?
-
Safari 4 beta vanhemmalle järjestelmälle
Viesti Kirjoittaja Luka »
Kone on siis pari vuotta vanha, enkä saa siihen uusinta selainta. Sen sijaan XP windowsiin sen sain.
Ongelma on se, että vanhalla Safarilla tai Firefoxilla, joka myös ei päivitä selainta vanhemmille Maceille, eivät kaikki sivut näy niinkuin pitäisi.
Onko käyttiksen päivitys ainoa vaihtoehto?
-
Re: safari 4 beta vanhemmalle järjestelmälle
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Luultavasti. Mutta .4.11:han on järjestelmän päivityksestä tuleva ilmainen päivitys. Onko jokin erityinen syy olla päivittämättä nykyistä versiota uudempaan?Luka kirjoitti:OK, yksinkertainen kysymys: Uusi Safari 4 vaatii käyttöjärjestelmän 10.4.11. Nyt mulla on aika harmittavasti 10.4.9.
Onko käyttiksen päivitys ainoa vaihtoehto?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tätsky »
Minulla saunavisio toimi hyvin, kunnes vaihdoin vanhalla tiikerillä safari 4:ään. Puhuu, että ei ole noita tarvittavia liitännäisiä.
Sen voisi ehkä korjata yrittämällä vanhaan versioon.
Mutta kävin tänään ostamassa "vanhan" imacin uusien alta pois. Siinä on leopardi+safari 3. Olen päivittänyt ohjelmat - ja kävin hakemassa VLC:n uusimman (tai siis tarjotun) version - mutta saunavisio ei toimi. Ei safarilla eikä tuliketulla.
Herjaa puuttuvasta liitännäisestä (tulikettu) ja ja tuota aikaisemmin tässä ketjussa näytettyä x-vl-pluginin puuttumista safarilla.
Onko saunavisiossa tapahtunut jokin muutos, joka osui samaan rakoon safari 4:sen kanssa? Tietääkö joku asiasta jotain? Tai edes, mistä päin täti voisi alkaa kysellä?
jo etukäteen kiittäen
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Kai asensit sen VLC lisäksi myös sen VLC browser pluginin?tätsky kirjoitti:Hei, tämä on osittain ehkä väärä ketju, mutta liittyy aikaisemmin olleisiin kysymyksiin.
Minulla saunavisio toimi hyvin, kunnes vaihdoin vanhalla tiikerillä safari 4:ään. Puhuu, että ei ole noita tarvittavia liitännäisiä.
Sen voisi ehkä korjata yrittämällä vanhaan versioon.
Mutta kävin tänään ostamassa "vanhan" imacin uusien alta pois. Siinä on leopardi+safari 3. Olen päivittänyt ohjelmat - ja kävin hakemassa VLC:n uusimman (tai siis tarjotun) version - mutta saunavisio ei toimi. Ei safarilla eikä tuliketulla.
Herjaa puuttuvasta liitännäisestä (tulikettu) ja ja tuota aikaisemmin tässä ketjussa näytettyä x-vl-pluginin puuttumista safarilla.
Onko saunavisiossa tapahtunut jokin muutos, joka osui samaan rakoon safari 4:sen kanssa? Tietääkö joku asiasta jotain? Tai edes, mistä päin täti voisi alkaa kysellä?
jo etukäteen kiittäen
-
Viesti Kirjoittaja tätsky »
No en tietenkään asentanut.Toivonen kirjoitti: Kai asensin sen VLC lisäksi myös sen VLC browser pruginin?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nyt asensin, mutta ikävä kyllä siihen kirjoitettu varoitus pitää paikkansa: Tämä ei toimi uusimman ohjelman kanssa vielä:
Warning: The following package is not up-to-date with the latest official version of the software. When using an out-of-date version, you may encounter important bugs or security holes. If you wish to use the latest version of the software, you may need to download source code and compile the software manually, or wait for someone else to do it.
Minä kun en lähdekoodista ymmärrä mitään, niin kai on pakko odottaa, että joku työstää sitä...
Tai vääntää rautalangasta, mitä tyhmän naisimmeisen pitäisi tehdä.
Edit: Jippii! Nyt Saunavisio pelittää edes tuliketulla! Tuhannet kiitokset, nyt on helpompi odotella tuota pluginnin viilailua.
Tosin en kyllä ymmärrä, miten se plugin toimii firefoxin kanssa - mutta ei Safarin? Mutta en minä näistä muutenkaan mitään ymmärrä.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja IndiraHanhi »
Miten saat tabit perinteisen näköiseksi? en löytänyt asetuksista...Cathi777 kirjoitti:Joo, tuota samaa mietin itsekin ja päädyin siihen, että palasin vanhaan tyyliin esittää tabeja. Nyt tämä on mieleinenAnniel kirjoitti:Beta otettu testiin. Ensivaikutelma ihan hyvä mutta en tiedä miten totun noihin tabeihin tuolla ylhäällä.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuolla saa vanhan näköiseksi. Pitää vaan ruksata ne uudet ominaisuudet, jotka haluaa pois. Ja tehdä se Safari sammutettuna.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Joo, ja wacomilla nuo ottavat tuplaklikkauksen turhan helposti. Tuli aikasta paljon dockiin ja takaisin ikkunoimista täälläpäin ennen kuin palasin vanhaan.Jamac kirjoitti:Miksi minulla on vaikeuksia klikata noita tabeja, ts. ne ei reagoi vaikka kuinka nakuttelisi ja sitten jossain vaiheessa saa vaihdettua loppujen lopuksi..
-
Viesti Kirjoittaja tiekki »
Ihan hiirelläkö koitat klikkailla? Tai no, sama kai se on millä koittaa, mutta outoa kun itellä toimii aivan hyvin.Jamac kirjoitti:Miksi minulla on vaikeuksia klikata noita tabeja, ts. ne ei reagoi vaikka kuinka nakuttelisi ja sitten jossain vaiheessa saa vaihdettua loppujen lopuksi..
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Eipä ole täälläkään tuommoiseen kiinnittänyt huomiota.tiekki kirjoitti:Ihan hiirelläkö koitat klikkailla? Tai no, sama kai se on millä koittaa, mutta outoa kun itellä toimii aivan hyvin.Jamac kirjoitti:Miksi minulla on vaikeuksia klikata noita tabeja, ts. ne ei reagoi vaikka kuinka nakuttelisi ja sitten jossain vaiheessa saa vaihdettua loppujen lopuksi..
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Wacom Intuos3:n kynällä. Se ilmeisesti on niin herkkä tuo tab että se tulkitsee sen joksikin muuksi kuin klikkaamiseksi. Kun oikein tuhatmiljoonaa keskittyy ja hitaasti ja äärettömän herkästi painaa tabia niin se toimii kuten pitää, ja kuten se toimii vaikka tässä ohjauslevyltä. Mutta tökkäsy kynällä on aika hankalaa.tiekki kirjoitti:Ihan hiirelläkö koitat klikkailla? Tai no, sama kai se on millä koittaa, mutta outoa kun itellä toimii aivan hyvin.Jamac kirjoitti:Miksi minulla on vaikeuksia klikata noita tabeja, ts. ne ei reagoi vaikka kuinka nakuttelisi ja sitten jossain vaiheessa saa vaihdettua loppujen lopuksi..
-
Viesti Kirjoittaja tiekki »
Jaa tommosella. Ihmettelin ku aina tuntuu muilla olevan ihme ongelmia ja itellä toiminu nää Applen tuotteet hyvin tän reilun vuoden mitä käyttäny. Kai se on sit myös sitä aloittelijan tuuria.Jamac kirjoitti:Wacom Intuos3:n kynällä. Se ilmeisesti on niin herkkä tuo tab että se tulkitsee sen joksikin muuksi kuin klikkaamiseksi. Kun oikein tuhatmiljoonaa keskittyy ja hitaasti ja äärettömän herkästi painaa tabia niin se toimii kuten pitää, ja kuten se toimii vaikka tässä ohjauslevyltä. Mutta tökkäsy kynällä on aika hankalaa.tiekki kirjoitti:Ihan hiirelläkö koitat klikkailla? Tai no, sama kai se on millä koittaa, mutta outoa kun itellä toimii aivan hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Macco kirjoitti:Minullakin meinaa joskus olla vaikeuksia tuon tabin aktivoimisen kanssa laser-hiirelläkin. Jos kursori vähänkään liikahtaa, niin se tulkitaan yritykseksi siirtää ikkunaa. Varsinkin kynällä tuo tökkäsy on tosiaan vähän hankalaa.
Näppäinkomennot on käteviä.

-
Viesti Kirjoittaja MacDummy »
Tabien sijainti ei minusta tunnu loogiselta, vanha systeemi sitoi jotenkin paremmin sivut ja tabit loogisesti toisiinsa. Reload- napin paikka piti muuttaa , vaikka uusi sijainti ei tuonut varsinaisesti mitään muutosta käytettävyyteen. Top sites- funktion tarkoitusta en oikein sisäistä, itselläni on tietyt suosikkisivut talletettuna bookmarks bar- listaan. Lisäksi peukalonkynsikuvat ovat niin pieniä, että niistä on vaikea saada selvää. Cover flow kirjanmerkeissä on näyttävä, mutta kohtalaisen hyödytön tosikäytössä.
Jää vähän sellainen olo, että tässä on tehty muutoksia vain muutosten vuoksi, eikä todelliseen tarpeeseen. Ei ole toisin sanoen uskottu, että nopeuden lisäys yksistään riittää, vaan pitää tarjota silmäkarkkia sen lisäksi. Aika hyvä sääntö kuitenkin on, että toimivaa kokonaisuutta ei kannata lähteä kovin paljon muuttamaan ja mielestäni näissä muutamissa asioissa näin on nyt menty tekemään.
Ilmeisesti joku muukin on asiasta ollut samaa mieltä, koska korjaussarjat ilmestyivät aika vikkelästi

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tällä tavalla kuitenkin vapautettiin jonkin verran lisätilaa näytölle pystysuunnassa.MacDummy kirjoitti:Tulipa asennettua kyseinen beta ja täytyy sanoa, että en ole täysin vakuuttunut kaikista esitetyistä "uudistuksista".
Tabien sijainti ei minusta tunnu loogiselta, vanha systeemi sitoi jotenkin paremmin sivut ja tabit loogisesti toisiinsa.
Tuo sijainti on suhteellisen looginen windowsista siirtyville, jossa IE:ssa muistaakseni on kutakuinkin saman tyyppinen stop/reload nappi juurikin palkien oikeassa reunassa.MacDummy kirjoitti:Reload- napin paikka piti muuttaa , vaikka uusi sijainti ei tuonut varsinaisesti mitään muutosta käytettävyyteen.
Minullakin on bookmarkeissa ne kaikki tarpeellisimmat, mutta Top Sites kun päivittyy lennosta, niin sinne tulee niitä sivuja joita noin sesonkiluonteisesti sattuu enemmän käyttämään.MacDummy kirjoitti:Top sites- funktion tarkoitusta en oikein sisäistä, itselläni on tietyt suosikkisivut talletettuna bookmarks bar- listaan.
Painapa sitä edit-nappia ja sen jälkeen vaihda sieltä ruudulle vähemmän sivuja, niin johan saa paremmin selvääMacDummy kirjoitti:Lisäksi peukalonkynsikuvat ovat niin pieniä, että niistä on vaikea saada selvää.

Ihmisen visuaalinen muisti on huomattavasti parempi kuin pelkästään osoitteita ja otsikoita käsittelevä muisti. Itsekin olen tuolla jo monet sivut historiasta kaivanut, joita en olisi ikinä osoitteen tai nimen perusteella saanut kaivettua.MacDummy kirjoitti:Cover flow kirjanmerkeissä on näyttävä, mutta kohtalaisen hyödytön tosikäytössä.
Mutta siis samaa mieltä olen kuitenkin esim. tuosta reload-namiskasta sekä kunnon latausindikaattorin katoamisesta. Se sininen palkki siellä taustalla kuitenkin aika paljon parempi kuin tuo uusi. Pitää silti muistaa, että tämä on beta, joten valittamaan vain, niin ehkä vielä jotain muutosta voidaan saada

Myöskin tuo pakollinen "lisää kirjanmerkkeihin"-nappi ärsyttää, koska itse tahtoisin että tuossa ylhäällä ei ole mitään tarpeetonta, eli ei mitään minkä pystyn tekemään näppäinkomennollakin.
-
Viesti Kirjoittaja MacDummy »
Ymmärrän, että tabien siirrolla saadaan ehkä pari riviä lisää tilaa, mutta kuinka monella surffailukokemus vaatii tämän aivan ehdottomasti? Tuskin ne ikkunat niin viimeisen päälle on jokaisella venytelty. (MacBook on tietysti poikkeus, täytyy myöntää)
Nyt, kun mainitsit, niin reload- nappi on viimeisimmässä IE- versiossa samassa paikassa. Vaihdoin vasta äskettäin töissä kyseiseen versioon ja napin muutos tuntui raivostuttavalta.
Ymmärrän, että joillekin Top Sites voi olla ihan kätevä, mutta itse ainakin etsin tietoa johonkin tilanteeseen ja asiaan liittyen. Kyseinen tarve voi olla kertaluonteinen ja seuraavalla kerralla ihmetellään jotain muuta. mutta jäävätkö nämä kirjanmerkit elämään Top Sites- kansioon, vai mikä siinä on logiikka? Jos sitten ruvetaan virittelemään Top Sites- sivulle omia kirjanmerkkejä, se on kyllä hankalampaa, kuin painaa cmd-D.
Olen silti sitä mieltä, että kuvat Top Sites- kansiossa ovat liian pienet, medium- asetuksella ja Macbookin 13,3 tuuman näytöllä ei niistä kyllä kovin hyvin selvää saa. Large- asetuksella linkkejä tulee ruutuun niin vähän, ettei hyötyä oikein synny. Hienon näköisiä kyllä ovat.
Visuaalisen havainnoinnin paremmuuden toki ymmärrän (onhan tekstin lukeminenkin visuaalista toimintaa,kai), mutta lista kirjanmerkkejä on selattu mielestäni nopeammin tekstimuodossa. Lisäksi sivut pitää ladata kertaalleen, jotta ne tulevat näkyviin. En jaksanut perehtyä asiaan, ne kai saa imuroitua jotenkin automaattisesti. History- lehti on asia erikseen, koska ne sivut on hiljattain ladattu.
Tarpeet ovat monenlaisia ja näihin foorumeihin tuntuu osallistuvan paljon todellisia ammattilaisia, joilla on varmasti eri painotukset ohjelmien käytölle. Omalla kohdalla surffailu muodostaa melkoisen osan vapaa-ajan tietokoneen käytöstä, joten selaimen käytettävyys on tärkeää. Vanha hyvä ohjehan on "If it ain't broken, don't fix it". Kehitystä pitää tietysti olla, mutta todellista, kuten nopeuden lisäys.
-
Viesti Kirjoittaja Goldseller_one »

Mikä merkistökoodaus minulla pitää olla käytössä kun kaikki on taidettu jo kokeilla läpi? Ongelma oli jo Safari kolmosessa eli ei liity suoranaisesti 4 betaan.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka