Käyttäjätunnuksen poistaminen
-
Re: Käyttäjätunnuksen poistaminen
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Mikään ei velvoita palvelun ylläpitäjiä poistamaan sivustolta materiaalia, joka ei loukkaa lakia, tekijänoikeuksia tai vastaavia.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Ymmärrän, jos nimimerkki on samalla oma nimi, muutoin en keksi hyvää syytä. "Hattuuntuminen" johonkin foorumiin kuulostaa liian lapselliselta , mutta siis jokin järkeenkäypä selitys, please!
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ei sisällön poistamisesta olekaan ollut puhetta.Matti Niemelä kirjoitti:On se kumma, ettei ala-asteella opeteta, että sen minkä nettiin jättää, sen sieltä aina tulee löytämän.
Mikään ei velvoita palvelun ylläpitäjiä poistamaan sivustolta materiaalia, joka ei loukkaa lakia, tekijänoikeuksia tai vastaavia.
Ajatus siitä, että vain ja ainoastaan oma nimi on henkilökohtainen on aika vanhanaikainen. Netin nimimerkkien ympärille luodaan persoonia ja jollei halua tämän nettihenkilöitymän olevan osa jotain yhteisöä, kutsuttakoon sitten vaikka hattuuntumiseksi, niin mielestäni siihen tulisi tarjota mahdollisuus.amanita kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta: Miksi on tärkeää saada nimerkki kokonaan pois joltain foorumilta?
Ymmärrän, jos nimimerkki on samalla oma nimi, muutoin en keksi hyvää syytä.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Öö, no joo jos pistetään pilkkua nussiten. Pointti oli, että sen mitä nettiin lähetät, se sinne yleensä jää, ellei sen poistoon ole erikseen rakennettu mahdollisuutta. Tässä tapauksessa ei ole.gramdel kirjoitti:Ei sisällön poistamisesta olekaan ollut puhetta.Matti Niemelä kirjoitti:On se kumma, ettei ala-asteella opeteta, että sen minkä nettiin jättää, sen sieltä aina tulee löytämän.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ja vaikka olisikin, niin aina se jollakin web-historia sivustolla on, mikä kerran on nettiin laitettu ei välttämättä sieltä ikinä katoa. Siinä mielessä pitäisi miettiä ennen kuin kirjoittaa, että haluaako varmasti kirjoituksen olevan ikuisesti muiden nähtävillä.Matti Niemelä kirjoitti:Öö, no joo jos pistetään pilkkua nussiten. Pointti oli, että sen mitä nettiin lähetät, se sinne yleensä jää, ellei sen poistoon ole erikseen rakennettu mahdollisuutta. Tässä tapauksessa ei ole.gramdel kirjoitti:Ei sisällön poistamisesta olekaan ollut puhetta.Matti Niemelä kirjoitti:On se kumma, ettei ala-asteella opeteta, että sen minkä nettiin jättää, sen sieltä aina tulee löytämän.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Tekstien kirjoittajilla on aina oikeudet teoksiinsa. En tiedä pystyykö Suomen lainsäädännön mukaan tehdä sellaisia käyttöehtoja sivustolle, jossa pääosin kaikki oikeudet tekstiin siirtyy palvelun toimittajalle.ManiMicci kirjoitti:Kukahan mahtaa omistaa hompun sisällön?
Mutta päätös siitä mikä jää ja mikä lähtee on täysin palvelun toimittajalla.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Mutta kun ne viestit eivät tosiaan sieltä mihinkään katoa, niin mitä käytännön hyötyä tästä olisi? Mahdollinen googlettaja näkee, että sinut on poistettu, joka herättää heti kysymyksen siitä, oletko aiheuttanut sen omalla törttöilylläsi vai millä.gramdel kirjoitti:Ajatus siitä, että vain ja ainoastaan oma nimi henkilökohtainen on aika vanhanaikainen. Netin nimimerkkien ympärille luodaan persoonia ja jollei halua tämän nettihenkilöitymän olevan osa jotain yhteisöä, kutsuttakoon sitten vaikka hattuuntumiseksi, niin mielestäni siihen tulisi tarjota mahdollisuus.amanita kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta: Miksi on tärkeää saada nimerkki kokonaan pois joltain foorumilta?
Ymmärrän, jos nimimerkki on samalla oma nimi, muutoin en keksi hyvää syytä.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Kyse ei edelleenkään ole viesteistä, pikemminkin siitä, mitä muut kirjoittavat. Mutta en nyt jaksa rautalankaa ryhtyä vääntämään. Sanottakoon, että enemmän periaatteellinen kuin mikään oikea ongelma. Ei oikeassa elämässäkään ole mikään pakko olla jonkin yhteisön jäsen, vaikka siitä erotessa ko. oraganisaation kirjoihin jäisikin merkkejä historiasta sen osana.TheKraken kirjoitti:Mutta kun ne viestit eivät tosiaan sieltä mihinkään katoa, niin mitä käytännön hyötyä tästä olisi? Mahdollinen googlettaja näkee, että sinut on poistettu, joka herättää heti kysymyksen siitä, oletko aiheuttanut sen omalla törttöilylläsi vai millä.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja growlithe »
No joo, en siis itse ole tehnyt enkä tee toista käyttäjätunnusta, mutta nimimerkin kyllä vaihtaisin, jos mahdollista (tuo Pokémon-nimi nyt on valittu muka hauskana joskus tuhat vuotta sitten, mieluummin vaikka oma nimi?!), ja omia viestejäni poistelisin. Ihan turhaa scheissea kaikki.

Turha tuosta on silti mitään sotaa tehdä. Niin kuin monet ketjussa sanoivatkin, niin kaikki mitä on nettiin joskus kirjoitettu, sinne myöskin jää. Joten mitä väliä.
iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
No ei todellakaan ole!growlithe kirjoitti:Ihan turhaa scheissea kaikki.![]()
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Mielenkiintoinen homma. fiMUG ry ylläpitää, mutta kuka omistaa foorumin ja tietokannan?Matti Niemelä kirjoitti:Mutta päätös siitä mikä jää ja mikä lähtee on täysin palvelun toimittajalla.ManiMicci kirjoitti:Kukahan mahtaa omistaa hompun sisällön?
Tämänkö takia tunnustaan ei voi poistaa?TheKraken kirjoitti:Mahdollinen googlettaja näkee, että sinut on poistettu, joka herättää heti kysymyksen siitä, oletko aiheuttanut sen omalla törttöilylläsi vai millä.
Ohjeista löytyi mielenkiintoinen maininta: Rekisteriseloste. Henkilörekisterilain 10§:n mukaiset tiedot. Rekisteriin tallennettavia henkilötietoja käytetään ainoastaan palvelun kannalta tarpeellisten toimenpiteiden suorittamiseen.TheKraken kirjoitti:Hopeinen Omena ei ylläpidä minkäänlaista laissa määriteltyä henkilötietorekisteriä.massee kirjoitti:Tietääkseni minulla on myös oikeus päättää itseäni koskevista rekisteritiedoista.
Laissa määritelty henkilötietorekisteri löytyy sittenkin?
-
On mielestäni kaksi pääasiallista syytä siihen miksei tietoja poisteta, jotka eivät ole käyttäjien itsensä poistettavissa:
a) Mikään lainsäädäntö ei pakota palvelun toimittajaa poistamaan täysin laillista materiaalia
b) Vaikka tuottamaasi sisältöä ei kukaan netistä suostu poistamaan (vaikka ihan laiskuudestaan), pitää muistaa että käyttäjällä on silti kaikki lailliset oikeudet tuottamaansa sisältöön (mm. teksti, kuvat), eikä niitä kukaan (mm. palvelun ylläpitäjä) voi omikseen väittää.
c) Me ylläpitäjät (kukin omilla hiekkalaatikoillamme) olemme sitä myöten laiskoja, että se mitä ei ole pakko tehdä, yleensä jätetään tekemättä. Hommaa riittää muutenkin. (Tai niin yritämme teille uskotella.)
Näin. Itse phpBB3:sta (foorumisofta) myös hallitsen, ja se on ylläpitäjälle 15 sekunnin homma poistaa käyttäjä ja sen kaikki viestit, yksi raasti ruutuun ja yhtä nappia, ylläpitäjän hallinnan käyttäjän profiilissa. Tässä on pohjimmiltaan kyse puhtaasti ihan periaatteista.
-
Ja pyydettäessäkään näin ei tehdä, koska kukaan ei palvelun toimittajaa pakota.Matti Niemelä kirjoitti:On mielestäni kaksi pääasiallista syytä siihen miksei tietoja poisteta, jotka eivät ole käyttäjien itsensä poistettavissa:
a) Mikään lainsäädäntö ei pakota palvelun toimittajaa poistamaan täysin laillista materiaalia
Tämähän on ihan pätevä syy ja selvittää käytäntöjä huomattavasti.Matti Niemelä kirjoitti:c) Me ylläpitäjät (kukin omilla hiekkalaatikoillamme) olemme sitä myöten laiskoja, että se mitä ei ole pakko tehdä, yleensä jätetään tekemättä. Hommaa riittää muutenkin. (Tai niin yritämme teille uskotella.)
Ai se on noin helppoaMatti Niemelä kirjoitti:se on ylläpitäjälle 15 sekunnin homma poistaa käyttäjä ja sen kaikki viestit, yksi raasti ruutuun ja yhtä nappia

-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Tämä oli nimenomaan se minun pointtini myös.gramdel kirjoitti:Kyse ei edelleenkään ole viesteistä, pikemminkin siitä, mitä muut kirjoittavat. Mutta en nyt jaksa rautalankaa ryhtyä vääntämään. Sanottakoon, että enemmän periaatteellinen kuin mikään oikea ongelma. Ei oikeassa elämässäkään ole mikään pakko olla jonkin yhteisön jäsen, vaikka siitä erotessa ko. oraganisaation kirjoihin jäisikin merkkejä historiasta sen osana.TheKraken kirjoitti:Mutta kun ne viestit eivät tosiaan sieltä mihinkään katoa, niin mitä käytännön hyötyä tästä olisi? Mahdollinen googlettaja näkee, että sinut on poistettu, joka herättää heti kysymyksen siitä, oletko aiheuttanut sen omalla törttöilylläsi vai millä.
Ymmärrän kyllä periaatteellisen ongelman, jos tahtoo "sanoutua irti" koko foorumista, mutta voihan sen tehdä vaikka pistämällä allekirjoitukseensa huomautuksen tyyliin: "Olen lopettanut tämän foorumin käyttämisen periaatteellisista syistä 6.3.2009" tms. vastaavaa. Paremmin silloin se pointti tulee selväksi.
Tuo on siis vain lain vaatima tekstinpätkä, joka sivuilla tulee olla. Mikäli ylläpitäisimme laissa määriteltyä henkilötietorekisteriä, niin sivuilta tulisi löytyä tämän näköinen täysmittainen tietosuoja/rekisteriseloste.heikkipekka kirjoitti:Ohjeista löytyi mielenkiintoinen maininta: Rekisteriseloste. Henkilörekisterilain 10§:n mukaiset tiedot. Rekisteriin tallennettavia henkilötietoja käytetään ainoastaan palvelun kannalta tarpeellisten toimenpiteiden suorittamiseen.TheKraken kirjoitti:Hopeinen Omena ei ylläpidä minkäänlaista laissa määriteltyä henkilötietorekisteriä.massee kirjoitti:Tietääkseni minulla on myös oikeus päättää itseäni koskevista rekisteritiedoista.
Laissa määritelty henkilötietorekisteri löytyy sittenkin?
Luin vielä varmuuden vuoksi tuon ko. lainpätkän läpi ja minun tulkinnan mukaan rekisterimme ei tällainen ole, koska käyttäjää ei velvoiteta antamaan oikeita henkilötietojaan, jotka voisivat yhdistää ko. tunnuksen suoraan häneen henkilönä tai hänen perheeseensä.
Kuten kirjoitin tuolla aiemmin: Poikkeuksia voidaan tehdä harvinaisissa yksittäistapauksissa, jos joku oikeasti kokee, että tunnuksen muuttaminen on välttämätöntä jostain syystä. Tähän vaaditaan kuitenkin ehdottoman hyvät ja aukottomat perustelut. Näitä tapauksia on ollut foorumin historiassa ainoastaan kahden käden sormilla laskettava määrä.growlithe kirjoitti:Onhan tuo asia tavallaan tekemisissä sen kanssa, saako itse päättää "omista asioistaan" vai ei.. Itse voisin kuvitella, että tarve jonkun käyttäjätunnuksen poistamiseen ja uuden tekemiseen johtuisi esim. siitä, että käyttäjä on harkitsemattomasti kirjoittanut elämästään asioita, mitä ei tahtoisi kaikkien lukevan tai sitten on vaan valinnut tyhmän nimimerkin, ja jos nimimerkin vaihto ei onnistu (kuten tällä foorumilla ei), uuden käyttäjätunnuksen tekeminen olisi jotenkin mukavaa.
Juurikin näin. Viestien poistaminen myös rikkoo kaikki topicit mitkä ko. käyttäjä on aloittanut tai edes osallistunut aktiivisesti. Toisten käyttäjien tekemät lainaukset kuitenkin säilyvät, joten materiaalin poistaminen kokonaisuudessaan ei niin vain olekaan mahdollista.Matti Niemelä kirjoitti:Näin. Itse phpBB3:sta (foorumisofta) myös hallitsen, ja se on ylläpitäjälle 15 sekunnin homma poistaa käyttäjä ja sen kaikki viestit, yksi raasti ruutuun ja yhtä nappia, ylläpitäjän hallinnan käyttäjän profiilissa. Tässä on pohjimmiltaan kyse puhtaasti ihan periaatteista.
Itse tuosta syystä en kuitenkaan koe, että kyse on periaatteesta. Vaan kyse on myös "palvelun laadusta", varsinkin kun kyse on foorumista jossa vanhojakin keskusteluja kaivamalla voi löytää hyödyllistä infoa.
Jos nyt vaikka oletettaisiin, että minä päättäisin poistua foorumilta. Ymmärtänette, että se vaikuttaisi silminnähtävästi foorumiin. Olen aloittanut varmasti useamman sata topiccia, jotka nyt suurin osa muuttuisivat siansaksaksi kun ainoastaan muiden vastaukset kysymyksiini olisivat näkösällä jne jne. Tämäkin topic olisi sisällöltään aika erikoinen, kun minun viestini uupuisivat.
-
Viesti Kirjoittaja ompponainen »
Onpa melkein aikuisilla ihmisillä kova poru. Eikös sitä ole aikoinaan mietitty mitä kirjoitellaan.heikkipekka kirjoitti: . . . . .
Ai se on noin helppoaMatti Niemelä kirjoitti:se on ylläpitäjälle 15 sekunnin homma poistaa käyttäjä ja sen kaikki viestit, yksi raasti ruutuun ja yhtä nappia
Minäkin, kalkkis, olen ymmärtänyt että kaikki mitä kirjoitan jää jonnekin nettiin. Näinollen olen kirjoittanut niin että kaiken kirjoittamani takana seison yhä.
Vaikka kirjoitankin foorumeilla nikkien takana, voin myös tarvittaessa "kirkkain otsin" antaa myös ihan ikiomat henkilötietonikin.
En tarkoita että aina olisin mitään älynväläyksiä kirjoitellut mutta en niitä myöskään häpeä.
Ja mielestäni sellaiset ketjut joista on poistettu osa viesteistä (esim. jonkun yksittäisen kirjoittajan kaikki) näyttää kyllä varsin omituiselta. Siinä saattavat jäljelle jääneiden kirjoittajien viestit näyttää vähintään omituisilta.
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mutta kun sun viestihistoriassasi ei mun mielestäni ole mitään kielteisesti leimaavaa. En ainakaan koskaan huomannut. Paljon pahemmin täällä on monet muut hölmöilleet, enkä minä vähiten...growlithe kirjoitti:Nyt vaan kun nimimerkkiä ei voi vaihtaa, niin eipä tule usein kirjoiteltuakaan. Ihmiset muistais heti et ai toi on SE TYYPPI, ja sit ei oiskaan mitään väliä sillä, mitä siinä viestissä kirjoittais, kun ne ennakkoluulot on jo antaneet tietyn leiman.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja growlithe »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

Hyvää keväänalkua kaikille!

iPod Touch 16GB
iPod Shuffle 2GB
Nokia E71 White Steel
-
Hyvä ompponainen. Ilmeisesti osoitat viestisi minulle. Olen pahoillani, jos olen mielestäsi mennyt keskustelussa yli hyvien tapojen. Pyrin jatkossa keskustelemaan toisia käyttäjiä kunnioittavammin.ompponainen kirjoitti:Onpa melkein aikuisilla ihmisillä kova poru. Eikös sitä ole aikoinaan mietitty mitä kirjoitellaan.heikkipekka kirjoitti: . . . . .
Minäkin, kalkkis, olen ymmärtänyt että kaikki mitä kirjoitan jää jonnekin nettiin. Näinollen olen kirjoittanut niin että kaiken kirjoittamani takana seison yhä.
Vaikka kirjoitankin foorumeilla nikkien takana, voin myös tarvittaessa "kirkkain otsin" antaa myös ihan ikiomat henkilötietonikin.
En tarkoita että aina olisin mitään älynväläyksiä kirjoitellut mutta en niitä myöskään häpeä.
Ja mielestäni sellaiset ketjut joista on poistettu osa viesteistä (esim. jonkun yksittäisen kirjoittajan kaikki) näyttää kyllä varsin omituiselta. Siinä saattavat jäljelle jääneiden kirjoittajien viestit näyttää vähintään omituisilta.
Ei leimata keskustelua, ja keskusteluun osallistuvia käyttäjiä, sen takia hankaliksi, että asioista ollaan eri mieltä. Ei se ole niin vakavaa

-
No niin, lainaukseni taisi epäonnistuaheikkipekka kirjoitti:Hyvä ompponainen. Ilmeisesti osoitat viestisi minulle. Olen pahoillani, jos olen mielestäsi mennyt keskustelussa yli hyvien tapojen. Pyrin jatkossa keskustelemaan toisia käyttäjiä kunnioittavammin.ompponainen kirjoitti:Onpa melkein aikuisilla ihmisillä kova poru. Eikös sitä ole aikoinaan mietitty mitä kirjoitellaan.heikkipekka kirjoitti: . . . . .
Ai se on noin helppoa
Ei leimata keskustelua, ja keskusteluun osallistuvia käyttäjiä, sen takia hankaliksi, että asioista ollaan eri mieltä. Ei se ole niin vakavaa
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viittasin pääasiassa tuohon kokonaisuuteen. siis että homma on helppoa. Siinä nyt sitten sattui olemaan sekä sinä että "Matti Niemelä". Tarkoitukseni oli kyllä osoittaa tuo viesti koko ketjun vähän jokaiseen kommenttiin.
Eli anteeksipyynnön paikka on minulla. Näköjään on vielä oppimista noiden lainauksian käytössä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tästäkin piti karsia yksi osa pois kun ei saa niin montaa lainausta liittää yhteen viestiin .
edit: Jos olisin oikein tämän homman hoidellut, en olisi käyttänyt lainauksia lainkaan.
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
-
Kättä päälle sovinnon merkiksiompponainen kirjoitti:Tarkoitukseni oli kyllä osoittaa tuo viesti koko ketjun vähän jokaiseen kommenttiin.
Eli anteeksipyynnön paikka on minulla. Näköjään on vielä oppimista noiden lainauksian käytössä

-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Ai mitä, kysyiks joku jotain?ManiMicci kirjoitti:Jos minä omistan sen mitä olen tänne kirjoittanut, niin saako minua lainata ilman lupaani?

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Kiitos, näin teemmeheikkipekka kirjoitti:Kättä päälle sovinnon merkiksiompponainen kirjoitti:Tarkoitukseni oli kyllä osoittaa tuo viesti koko ketjun vähän jokaiseen kommenttiin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-iPhone 13 Pro max
-Apple Watch 5
Palaa sivulle “Foorumin ylläpito”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka