kronos kirjoitti:Ohjelmista on poistettu turha PPC-koodi
Tieto? Mitä olen vilkuillut aihetta netissä niin PPC-koodin poistaminen ei juuri tuo pienennystä verrattuna kielitiedostoihin.
Itse myös testailin iPhoton kopiolla (n. 370Mt), PPC-tiedostojen poistaminen pienensi ohjelmaa vajaa 20Mt kun taas kaikkien muiden kielien paitsi englannin poistaminen kutisti tuota vielä noin 100Mt lisää. Toisaalta joidenkin ohjelmien kanssa PPC-osaston trimmaus on saattanut viedä jopa puolet pois joten tuo riippunee kauheasti ohjelmasta.
Tuo tuli jossain välissä jo kokeiltuakin että etsii kaikki designable.nib-tiedostot ja poistaa ne; ohjelmat kutistuivat mutta toimivat normaalisti. Toisaalta tuossa on riski että jotain updateja hajoaa joten ei ehkä kannata, etu on tosiaan pelkkää säästettyä levytilaa ja asennetuista ohjelmista riippuen luokkaa 100Mt-2Gt.
kermit kirjoitti:Mitä niistä ohjelmista on poistettu? Nykyisin suurin syöppö taitaa olla aina ohjelma.app:n Resources-kansio.
Ohjelmista on poistettu turha PPC-koodi, lokalisoinnit jne. Tulevaisuudessa esim. tulostimen ajureita ei enää asenneta käyttöjärjestelmään koko pakettia kerralla vaan ainoastaan ne joita käytät. Yhä enemmän tavaraa ladataan käyttöjärjestelmään vain tarvittaessa. Tämä suuntaus näkyy hyvin esim. uudessa iLifessa, jossa noita kaikkia GarageBandin oppijaksoja ei enää ole itse DVD-levyllä vaan ne on jokaisen saatavilla verkosta.
Yksi uusi ominaisuus, mikä myös pienentää tiedostojen kokoja on HFS+ tiedostojärjestelmän tiedostojen pakkaus mahdollisuus. Näin vain luettavaksi tarkoitetut tiedostot voidaan pakata, jolloin ne latautuvat levyltä nopeammin ja vievät vähemmän tilaa.
Kysymyksiä vielä tähän.
• Miten tuo lokalisointi, onko eri kieliversiot haettavina jatkossa erikseen? Monikieliset ohjelmat haetaan jatkossa yksikielisinä?
• Ovatko nuo pakattu tietokoneen uumeniin, josta se sitten haistelee kun lykkäät uuden tulostimen koneeseesi kiinni?
Toivottavasti nyt jo saisi toistettua fullscreeninä leffoja. Uskomatonta rahastusta kyllä, tai siis oma reagointi meni suunnilleen näin 3 vuotta sitten. "wtf?! ei fullscreeniä? mitääh, joutuuko siitä maksamaan *NAURUA* -> selaimeen http://www.videolan.org ja samalla huomaan, wtf?! safari, ei fullscreeniä? huoh.. http://www.mozilla.com enkä sen jälkeen oo kumpaankaan joutunut koskemaan."
kallekilponen kirjoitti:Varmaan sitä, että pyöriikö 64 bittinen käyttis 32 bittisellä prosessorilla. Luulisi pyörivän.
Juurikin sitä siis tarkoitin. Ja mikäli edes toimii, niin mistä jään paitsi 32 bittisellä prossulla?
Osasta lumileopardin nopeusparannuksista, jotka tosin vaikuttavat lähinnä raskaammissa hommissa. Normaalikäytössä tuskin ero on huima.
"On 32-bit Macs, Snow Leopard will run normally, but on x64 Macs, everything will get a significant boost as every app on the system will benefit from the advantages of x64, particularly the extra registers supplied by x64 and missing from the 32-bit PC." http://www.appleinsider.com/articles/08 ... tml&page=3
Mac mini (M1, 2020) 16GB , iPhone 14 Pro, iPad Pro 10.5"
Noista appleinsiderin kuvistahan sanotaan suoraan, että on appleinsiderin (tai muun) itse tekemiä UI-kuvausten perusteella, ja kuvissakin sanotaan suoraan että "Artist mockup", eli vain hahmotelmia miltä voisi näyttää, mitään oikeaa niissä ei siis ole, kuin ehkä hyvällä onnella tuo käyttölogiikka.
kallekilponen kirjoitti:
Tuo taisi kylläkin olla feikki...
Noista appleinsiderin kuvistahan sanotaan suoraan, että on appleinsiderin (tai muun) itse tekemiä UI-kuvausten perusteella, ja kuvissakin sanotaan suoraan että "Artist mockup", eli vain hahmotelmia miltä voisi näyttää, mitään oikeaa niissä ei siis ole, kuin ehkä hyvällä onnella tuo käyttölogiikka.
Tiedän, mutta tuota ruotsalaissivustolta kotoisin olevaa, pidetään yleisesti aitona näyttökuvana.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
zemex kirjoitti:Miten jos tuolla monolingual ohjelmalla poistaa kaikki PPC arkkitehtuurit niin toimiiko ppc-softat kuitenkin rosetan kautta?
A) monolingual poistaa eri kielitiedostot (Japanin kieli, Saksa, Kiina, Ruotsi jne.), ei prsessoriarkkitehtuuritukea.
B) "poistaa kaikki PPC arkkitehtuurit niin toimiiko ppc-softat kuitenkin rosetan kautta" Tämä kysymys ei tarkoita mitään.., tarkoitat kysymyksellä oikeastaan että jos ohjelman heittää roskiin niin toimiiko se? Ei toimi.
Rosetta-emulointia käytetään silloin kun ohjelmasta ei ole Intel-prosessorille tehtyä versiota TAI ohjelma ei ole ns. "universal binary" joka sisältää koodin sekä PPC-prosessorille että Intelille. Jon Universal Binary -ohjelmasta ottaa PPC-koodin pois niin niin silloin se toimii vain Intel-Mac:llä. Jos otetaan Intel-koodi pois niin se toimii vanhoilla PowerPC-prosessoria käyttävällä Mac:llä, paitsi jos ja kun se ajetaan automaattisesti Rosetta-emuloinnin kautta.
Jamac kirjoitti:A) monolingual poistaa eri kielitiedostot (Japanin kieli, Saksa, Kiina, Ruotsi jne.), ei prsessoriarkkitehtuuritukea.
Itse asiassa sillä voi halutessaan poistaa myös tarpeettomiksi katsomiaan Intel/PPC arkkitehtuureja.
Joskus muistan kuulleeni puheitä, että ylimääräisten kielitiedostojen poistamisesta seuraisi häikkää joidenkin ohjelmien päivitysten kanssa. Oliko tämä vain Tiikerin ongelmia; Leopardissahan kielitukea kun kai voi jo asennettaessa modifoida, vaikka itse en sitä tohkeissani älynnytkään?
Jamac kirjoitti:A) monolingual poistaa eri kielitiedostot (Japanin kieli, Saksa, Kiina, Ruotsi jne.), ei prsessoriarkkitehtuuritukea.
Itse asiassa sillä voi halutessaan poistaa myös tarpeettomiksi katsomiaan Intel/PPC arkkitehtuureja.
Joskus muistan kuulleeni puheitä, että ylimääräisten kielitiedostojen poistamisesta seuraisi häikkää joidenkin ohjelmien päivitysten kanssa. Oliko tämä vain Tiikerin ongelmia; Leopardissahan kielitukea kun kai voi jo asennettaessa modifoida, vaikka itse en sitä tohkeissani älynnytkään?
Kyllä ylimääräisiä kieliä on voinut karsia OS X:ssä ihan niin pitkään kuin minä vain muistan.
Softien sisäisten kielien karsiminen taas sitten on sen sortin nikkarointia, että hyvinkin voi päivytykset sekoilla. Mutta tämä koskee softaa, ei käyttistä.
Appleville kirjoitti:Hyvältä näyttää uusi käyttöliittymä quicktimessä ja uskon, että sama teema on koko järjestelmään tulossa.
Toivottavasti nyt jo saisi toistettua fullscreeninä leffoja.
Jos Quicktimeä kommentoit, niin kyllähän siinä on fullscreen Leopardin alla ilman pro-versiota.
&&
Jamac kirjoitti:On Tiikerissäkin, ollut jotain...??? parivuotta (vaan).
No kappas, 2005 syksyllä kun iBookki tuli taloon erehdyin kokeilemaan QuickTimeä ja sen jälkeen on pysynyt visusti testaamatta koko softa, nyt oli pakko koittaa ja kyllähän sieltä leffa koko ruudulle vaan levittyi cmd+f:llä.
TheKraken kirjoitti:
Softien sisäisten kielien karsiminen taas sitten on sen sortin nikkarointia, että hyvinkin voi päivytykset sekoilla. Mutta tämä koskee softaa, ei käyttistä.
Luulisin, että päivityksessä verkosta ladattava paketti vedetään vain suoraan entisten päälle. Eli kielet ja binaarit joutuu ainoastaan poistamaan uudelleen. En usko, että mikään menee rikki, paitsi jos softa on huonosti koodattu.
Olen repinyt kaikista mahdollisista softista (jopa käyttiksen mukana tulleista) turhat kielet ja PPC-koodin pois, eikä toistaiseksi yksikään ohjelma ole seonnut päivitettäessä. Pitääpä muuten tarkistaa onko ohjelmiin palannut PPC-koodi.
Palattaisko muuten jossain välissä itse aiheeseen...