Minne menet off-topic?
-
Minne menet off-topic?
Viesti Kirjoittaja Jone »
Minne ihmeeseen katosi se keskustelukulttuuri jossa vaihdettiin oikeasti mielipiteitä? Tapeltiin, kehuttiin, kiisteltiin ja kompattiin. Mun mielestä niissä oli paljon sisältöä verrattuna tähän "listaamiseen" josta harvoin kiepsahtaa mitään mojovaa sivuraidetta. Kuten sanoin, niin tää voi olla oman mieleni ahtauttakin mutta jotenkin en näe niin ehdottomana listata joka pieraisua ja niistämistä kaiken kansan tietoon ja kutakin varten vielä oma ketju. Jotenkin peräänkuuluttaisin sisältöä sekaan. Ei paljoa edes koska tää on ot, mutta ihan pikkasen.
-
- Ylläpitäjä
Re: Minne menet off-topic?
Viesti Kirjoittaja amanita »
Rupesin oikein tutkimaan vanhoja ketjuja löytääkseni vaikkapa uudelleen esille nostettavan aiheen. Menenpä takaisin tutkimaan. Mutta toivottavaa ja erittäin suotavaa olisi saada ihan oikeita pohdittavia ja kiinnostavia aiheita offariin! Pinnistelkää, kyllä sieltä aiheita löytyy! Sitten vain tuuppaamaan ketjuja foorumilasten pureskeltavaksi!
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Mun 2 senttiä.
-
Viesti Kirjoittaja InstigatoR »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
edit. Vielä lisätäkseni tuohon jatkoajan tyyliin, kun yleisellä alueella ei ole näitä hölynpöly, tein lumienkelin-ketjuja, ei ainakaan itse tule koskaan käytyä siellä edes lukemassa mitä siellä "keskustellaan." Kun taas itse yleisellä alueella on tällä hetkellä aiheina mm. Salkkarit, lentomatkailu, Jatkoajan järjestämät höntsähokimahdollisuudet, koiran koulutusta jne. Kun taas meillä ikävä kyllä täällä mm. Mikä sana tulee mieleen, avatar arvostelut, mitä teit juuri äsken ja muita. Mutta hyviäkin on nyt paljon ensimmäisellä sivulla, mutta kun ne todellakin tippuvat helposti toiselle, ehkä jopa kolmennelle sivulle, ilman että on edes kerennyt näkemään sitä ekalla sivulla.
ot. Henkilökohtainen hompun foorumikirjoituspituusennätys...
-
-
Viesti Kirjoittaja maxima »
Mua on muuten aina mietityttänyt nää 2 senttiä? Mistä ne on peräisin ja oliko ennen kymmenpennisiä? Vai oliko silloin ees nettiä.Macco kirjoitti:
Mun 2 senttiä.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"I have a rule: if you're an idiot then don't speak"
-
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Mitäs jos laatisit ite jonkun mukavan ketjun tänne, niin saat tästä laadukkaamman varmasti kertaheitolla. Voisit käydä nostamassa sen aina ylös vaikka ite, jos tipahtaa liian alas sivullas? Ja sit voitais päättää ketkä tänne saa kirjottaa sekä perustaa uusia ketjuja, niin siten varmaan karsiutuis osa ikävemmistä ketjuista kans pois? Itse voisinkin olla nyt seuraava vapaaehtoinen pois lähtijä, jos näin sovitaan.InstigatoR kirjoitti: Kun taas meillä ikävä kyllä täällä mm. Mikä sana tulee mieleen, avatar arvostelut, mitä teit juuri äsken ja muita. Mutta hyviäkin on nyt paljon ensimmäisellä sivulla, mutta kun ne todellakin tippuvat helposti toiselle, ehkä jopa kolmennelle sivulle, ilman että on edes kerennyt näkemään sitä ekalla sivulla.
Ikävintä tässä on se, että ne käy parkumaan, jotka vähiten sitten itse kuitenkaan tekevät asioiden eteen yhtään mitään. Niinhän se tahtoo olla oikeessa elämässäkin..Tänään ei mun huumorintaju riitä enää ees tähän.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Toi ei ole edes anglismi, vaan amerikanismi. Suoraan käännetty ja matkittu amerikaneesin hokema. Minkä tietty varmaan tiesitkin, kuten nuo ex-dubya-dollarin kolikkomuodot.maxima kirjoitti:Mua on muuten aina mietityttänyt nää 2 senttiä? Mistä ne on peräisin ja oliko ennen kymmenpennisiä? Vai oliko silloin ees nettiä.Macco kirjoitti:
Mun 2 senttiä.
-
Se on nykytrendi. Simppeleitä one-linereitä, lolleja, irviöitä, lärviöitä sun muita emotikoneja vaivaa näkemättä. "Kukaan" ei enää viitsi lukea kolmea riviä pitempiä kommentteja. Jossain päin maailmaa ei välttämättä edes osaa. Viestin sisällöllä ei ole niin suurta väliä, koska kyseessä on kuitenkin enempi sosiaalinen kanssakäyminen netissä, syvällisemmän viestinnän ja ajatustenvaihdon sijaan.Jone kirjoitti:Tässä joku viikko sitten aloin ynnäämään sitä että tää OT on mennyt hieman omituiseen suuntaan. "Vika" voi toki olla myös omassa vastaanottimessa mutta nykyään täällä vain lähinnä listataan mitä teet, ostit, tulet ostamaan, katsot, juot, teit, kuuntelet, oletko koskaan, hyväksytkö, jne...
Minne ihmeeseen katosi se keskustelukulttuuri jossa vaihdettiin oikeasti mielipiteitä? Tapeltiin, kehuttiin, kiisteltiin ja kompattiin. Mun mielestä niissä oli paljon sisältöä verrattuna tähän "listaamiseen" josta harvoin kiepsahtaa mitään mojovaa sivuraidetta. Kuten sanoin, niin tää voi olla oman mieleni ahtauttakin mutta jotenkin en näe niin ehdottomana listata joka pieraisua ja niistämistä kaiken kansan tietoon ja kutakin varten vielä oma ketju. Jotenkin peräänkuuluttaisin sisältöä sekaan. Ei paljoa edes koska tää on ot, mutta ihan pikkasen.
Tosin onhan se toisinaan kivaakin, ja niin helppoa, varsinkin jos koneen ääressä ajantuhlaamiseen ei ole tärvätä koko päivää, saati edes työpäivää. Loput mitä tuli mieleen taisikin jo olla sanottuna tuossa Maccon kommentissa., joten turhapa sitä on enempäänsä toistaa.
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Mitenhän tähänkin nyt vastaisi? Enhän minä halua ketään pois täältä ajaa tai kieltää kirjoittamasta, vaan selkeyttää tätä yleistä hömppää täällä. Nytkin Aman toiveesta liikuskelen tuolla kaukaisemmilla sivuilla lueskelemassa ketjuja, yhden jopa nostinkin sieltä, vain ja ainoastaan sen takia että saataisiin aikaan enemmän keskustelua, aiheesta kuin aiheesta. Kyllähän minunkin mielestä nuo mitä teit tänään, vitsi-jutut sun muut ovat hyviä, mukavia ja osat jopa hauskoja, mutta kun niihin kirjoitetaan huomattavasti enemmän, jolloin nämä Elämää tärkeämmät asiat jäävät taka-alalle.kuriton kirjoitti: Mitäs jos laatisit ite jonkun mukavan ketjun tänne, niin saat tästä laadukkaamman varmasti kertaheitolla. Voisit käydä nostamassa sen aina ylös vaikka ite, jos tipahtaa liian alas sivullas? Ja sit voitais päättää ketkä tänne saa kirjottaa sekä perustaa uusia ketjuja, niin siten varmaan karsiutuis osa ikävemmistä ketjuista kans pois? Itse voisinkin olla nyt seuraava vapaaehtoinen pois lähtijä, jos näin sovitaan.
Ikävintä tässä on se, että ne käy parkumaan, jotka vähiten sitten itse kuitenkaan tekevät asioiden eteen yhtään mitään. Niinhän se tahtoo olla oikeessa elämässäkin..Tänään ei mun huumorintaju riitä enää ees tähän.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eikä todellakaan millään pahalla ketään kohtaan, kunhan vuodatan.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
-
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
-
Viesti Kirjoittaja kuriton »
Enkä ihmettele yhtään, että heillä joilla todella olisi tietoa ja sanottavaa, eivät viitsi näkemystään edes täällä esille tuoda. Itse en oo noihin keskusteluihin tunkenut, sillä en koe mielipiteilläni olevan täällä merkitystä (ehkä tässäkään asiassa). Mutta mielelläni lukisin lisää esim. Mikael Koon ja kumppaneiden (keskustelutaitoisien) asiallisia keskusteluja, joissa huomaa että asioita on pohdiskeltu ja sijaa toistenkin mielipiteille asiassa annetaan. 8) ..ja olen jopa oppinutkin näistä keskusteluista jotain.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja sitten on nää hellanlettas lepertelyt, niitä tietysti pitää tunkea joka paikkaan..että se siitä asiallisuudesta ..
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Anniel, en pidä lokerointia hyvänä, mutta kokeilemallahan sen sitten tietty näkee, jos nyt niin päätätte. Mutta eikös se kerro ketjun ja keskusteltavan asian mielenkiintoisuudestakin jotain, jos hömppä sivulla ohitte menee?

-
Viesti Kirjoittaja KRiiP »

- Nalle Puh
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Kurittomalla tässä hyviä pointteja. Itsekin olen huomannut että monet ns. "asiakeskustelijat" eivät offarissa enää kauheasti viihdy. Samoin KRiiP tuossa alhaalla toi esiin tämän vuodenaika-asian, joka varmasti sekin vaikuttaa asiaan.kuriton kirjoitti:Enkä ihmettele yhtään, että heillä joilla todella olisi tietoa ja sanottavaa, eivät viitsi näkemystään edes täällä esille tuoda. Itse en oo noihin keskusteluihin tunkenut, sillä en koe mielipiteilläni olevan täällä merkitystä (ehkä tässäkään asiassa). Mutta mielelläni lukisin lisää esim. Mikael Koon ja kumppaneiden (keskustelutaitoisien) asiallisia keskusteluja, joissa huomaa että asioita on pohdiskeltu ja sijaa toistenkin mielipiteille asiassa annetaan. 8) ..ja olen jopa oppinutkin näistä keskusteluista jotain.![]()
Ja sitten on nää hellanlettas lepertelyt, niitä tietysti pitää tunkea joka paikkaan..että se siitä asiallisuudesta ..
Anniel, en pidä lokerointia hyvänä, mutta kokeilemallahan sen sitten tietty näkee, jos nyt niin päätätte. Mutta eikös se kerro ketjun ja keskusteltavan asian mielenkiintoisuudestakin jotain, jos hömppä sivulla ohitte menee?
Tää lokerojuttu oli muuten ihan mun oma hajatus, ei mikään Ylläpidon virallinen kannanotto™

-
Ei tietenkään foorumia taikaiskusta miksikään asialinjaiseksi saada eikä se ole varmaan tarkoituskaan vaikkakin tietyt raamit on olemassa. Mutta ne rakentavat ja hyvät jutut lähtee niistä asiallisemmista ketjuista ja niistä ajatuksista eikä näistä aivottomista hippaketjuista. Nyt vaan näyttää että nää listaamiset vie kaiken elintilan ja jengiä on jäänyt pois/käy enää harvakseltaan ja se jos mikä on sääli. Mielestäni Hompussa oli mukavassa tasapainossa aiemmin mac-asiat ja sitten vielä OT-puolella bonuksena kahvituntien lomaan pohdittavaa ja kommentoitavaa päivän polttavista asiosta. Nyt täällä voi kertoa enimmäkseen mikä sana tulee mieleenkuriton kirjoitti:Haluaisin nähdä, miten kauan täällä keskustelu tulee pysymään ns. asiallisena. Jos kyseessä on uskonto, politiikka, siviilipalvelus tms. aihe, niin yleensä nämä "aina oikeessa"-tyypit tulevat vesittämään tai provosoimaan keskustelua. Siihen se on tyssännyt niin monta kertaa aiemminkin, on se jo niin monta kertaa nähty.
Enkä ihmettele yhtään, että heillä joilla todella olisi tietoa ja sanottavaa, eivät viitsi näkemystään edes täällä esille tuoda. Itse en oo noihin keskusteluihin tunkenut, sillä en koe mielipiteilläni olevan täällä merkitystä (ehkä tässäkään asiassa). Mutta mielelläni lukisin lisää esim. Mikael Koon ja kumppaneiden (keskustelutaitoisien) asiallisia keskusteluja, joissa huomaa että asioita on pohdiskeltu ja sijaa toistenkin mielipiteille asiassa annetaan. 8) ..ja olen jopa oppinutkin näistä keskusteluista jotain.![]()

Foorumit on keskustelua varten. Siksi mielestäni lähtökohtaisesti pitäisi pyrkiä siihen suuntaan että aihepiiri olisi sitä mistä voi keskustella ja jakaa mielipiteitä vaikka se olisi sellaistakin mistä joku äkämystyy ja toinen saa verbaaliorkkuja. Toki näille aivopieruviesteillekin pitää olla ymmärrystä ja tilaa. Että ei niin tosissaan, mutta ei nyt ihan vesittyisi koko puuha ja katoaisi ihan kaikki "keskustelijat" keskustelufoorumilta.
-
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Mietin aiemmin ihan samaa hommaa, ja sitten mietin duunimäärää ja totesin että olen laiska ihminenAnniel kirjoitti:Tää lokerojuttu oli muuten ihan mun oma hajatus, ei mikään Ylläpidon virallinen kannanotto™
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
Tjaa-ah, voipa olla noinkin, mutta ainakin osalla meistä tilanne on tasan toisinpäin. Etenkin syksyllä ja ankeimpaan talviaikaan voi viettää talvihorroksessa muutenkin kituuttavaa aikaansa netissä paashaa pitempäänkin jauhaen, asioita pohdiskellen ja joutavia jupisten, mutta kevään tullen ja hehkeimpänä kesänä on niin paljon muutakin aktiviteetteja ja ylipäätään elämää, että eipä sitä jouda eikä edes halua tuhlata jossain koneen edessä pitkiäkin toveja nököttäen. Näin ollen ne one-linerit ja fly-by -kommentit keskittyvät selvemmin juuri kesäajalle.KRiiP kirjoitti:tietenkin topikkien teemat ja asioitten syvyys riippuvat usein myös (minun mielestä) siitä mikä vuodenaika on. kun on kesä, niin ihmisillä on paljon enemmän aikaa pohdiskella asioita ja esim. joulun jälkeen asiat jäävät lyhyemmiksi kun töitä on kasaantunut loma aikana. talviaikaan ihmiset ovat myöskin vähän väsyneempiä ja keskittyvät mielummin helpompiin asioihin...
-
Minun puolesta tänne voisi tehdä erillisen osion asialle ja hömpälle, sekin varmaan kirvoittaa joissakin ihmisissä negatiivisiä mielikuvia, mutta kaikkia ei voi miellyttää.
Ja tiaiselle, minä ainakin tykkään lukea juttujasi, niistä voi melkein tuntea itsekin jotai uutta.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Tästä olen aivan samaa mieltä. Amanita taannoin linkitti Jyrki J. Kasvin hyvään nettikeskusteluiden käytöstapoja koskevaan kirjoitukseen, soisin että sen lukisivat kaikki jotka haluavat paasata uskonnoista, huiveista, päihteistä ja muista iloisista aiheista. Linkki Jyrkin kolumniin tässä: http://www.itviikko.fi/uutiset/2009/01/ ... 20091653/7kuriton kirjoitti:Haluaisin nähdä, miten kauan täällä keskustelu tulee pysymään ns. asiallisena. Jos kyseessä on uskonto, politiikka, siviilipalvelus tms. aihe, niin yleensä nämä "aina oikeessa"-tyypit tulevat vesittämään tai provosoimaan keskustelua. Siihen se on tyssännyt niin monta kertaa aiemminkin, on se jo niin monta kertaa nähty.
Henkilökohtaisesti en jaksa enää ottaa stressiä. Asiallinen keskustelu netissä on hyvin haastava laji. Aivan liian haastava esimerkiksi allekirjoittaneelle. Asiallista keskustelua olen oikeastaan nähnyt vain paikoissa jotka edellyttävät omalla nimellä esiintymistä, tai ketjuissa jotka käsittelevät puhtaasti teknisiä tai muuten henkilökohtaiset mieltymykset kaukaa kiertäviä aiheita.
Lisäkiemuroita antaa Hompun varsin tehokas moderointi, jossa tuntuu että joskus hutkitaan ennen kuin tutkitaan.
Onneksi näiden lepertelyiden vastavoimaksi löytyy ainakin yksi naaraspuolinen epälepertelijä jonka kuivan nasevasta kettuilusta ei kenelläkään voi olla nokan koputtamista, sillä sehän ei kohdistu mihinkään ryhmään, eikä varsinkaan kehenkään yksittäiseen kirjoittelijaan.kuriton kirjoitti:Ja sitten on nää hellanlettas lepertelyt, niitä tietysti pitää tunkea joka paikkaan..että se siitä asiallisuudesta ..
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Tuossa voisi olla aihetta. Minua ei off-topicin tila sinänsä vaivaa, tykkään tyhmäillä ja kirjoitella pika-assosiaatioita jotka eivät vaadi miettimistä, mutta ymmärrän myös Jonen ja muiden enemmän asiasisältöä kaipaavien näkemyksen.Anniel kirjoitti:Yksi vaihtoehto tähän offarin selkeyttämiseen olisi tietenkin palstan jakaminen kahteen alueeseen jossa toisessa keskustellaan yleisistä aiheista ja toinen hassuttelupalsta, johon sitten kertyvät nämä äänestykset, arvoitukset ja muut hupsuttelut.
-
Omasta mielestäni foorumin lohkot ei ole tässä "ongelma" eikä ne ole sitä myöskään tehneet. Tuskin tällainen erillinen täysin "älyvapaa vyöhyke" antaa kellekään yhtään mitään eikä ainakaan paranna tämän foorumin sisältöä. Sen sijaan kunkin pitäisi ehkä tietyltä osin katsastella omaa viestihistoriaa ja tutkia sitä kautta että onko itse antanut pyörteelle suhteessa liikaa vauhtia. En tarkoita että pitäisi olla ruuneperi kirjailijana, mutta jos viestien prosentit huitelee 100% off-topic ja/tai hippaketjut paukkuu koko ajan niin saattaa olla jo itsetutkiskelun paikka. Itse pysähdyin viikoksi ja pohdin että mitä minä oikein enää teen täällä? Lopputulos oli että OT saa minun osalta jäädä ihan varjoon sikäli se on tällainen viestimäärien keräilyn ja aivottomuuksien keskipiste. Foorumi sinänsä on edelleen kiva ja elinvoimainen muilta osin. Foorumin tekee ne ihmiset kirjoituksillaan ja modet pitää hiekkalaatikon reunoja kasassa. On vain meistä itsestämme kiinni millaisia hiekkakakkuja sinne sisälle rakennellaan.Macco kirjoitti:Mietin aiemmin ihan samaa hommaa, ja sitten mietin duunimäärää ja totesin että olen laiska ihminenAnniel kirjoitti:Tää lokerojuttu oli muuten ihan mun oma hajatus, ei mikään Ylläpidon virallinen kannanotto™![]()
Yleinen asiakeskustelu ja off-topic voisi EHKÄ olla toimiva yhdistelmä, mutta kypsytellään...
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Se on totta että pikaviestit sun muut hupiketjut ovat tulleet jäädääkseen, mutta syövätkö ne elintilan aikaisemmin kukoistaneelta asiakeskustelulta, jossa viännettii ja kiännettii eikä silti ratkaisua saatu. Mielestäni tällaiset keskustelut ovat todella maukkaita luettavia, monilla on oikeasti hyviä juttuja sanottava, mutta nykyisin tällaiset ketjut häviävät joka puolelta. Paitsi ei murobbs, jossa provoilu kukoistaa ja saa suurennuslasilla etsiä niitä asiakirjoittajia.
Itse heräsin tähän hompussakin valloilla olevaan tilaan armeijasta kotiutumisen jälkeen, sen aikanahan ei tullut täällä kovinkaan paljoa käytyä. Nyt alkuvuoden taas enemmän aktiivisena tullut huomattua tämä foorumin (en) muutos. Johtuuko se ajasta jolloin koneella ei tullut oltua, armeijan kasvatuksesta (ei todellakaan, sama räkänokka vieläkin) vai siitä että tajusin täyttäväni jo pian neljännesvuosisadan verra.
edit. Jonen loppukaneetti oli aika ruuneperimäinen, hieno pätkä
-
Viesti Kirjoittaja septic »
Mahtaisikohan suora kansanvaali aiheesta kerätä enemmän äänestäjiä kuin europarlamenttivaalit?InstigatoR kirjoitti:Tässähän melkein voisi olla kaksi eri koulukuntaa nyt vääntämässä kättä off-topicin tulevaisuudesta.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka