Apple-huolto : 1,5 vuoden ikäinen MacBook kuoli
-
Re: Apple-huolto : 1,5 vuoden ikäinen MacBook kuoli
Viesti Kirjoittaja Snapple »
-
Viesti Kirjoittaja JuzziK »
Meidänkin Aceri toimi vuoden ja pari viikkoa. Vaihtoa uuteen ei tullutRepe Ruutikallo kirjoitti:Tämä on ehdottomasti oikea ratkaisu! Esimerkiksi Acer Aspiressa yhdistyvät ylivoimainen tehokkuus ja käytettävyys (kiitos aidon Microsoft Windows Vista -käyttöjärjestelmän), korkea laatu, pitkä kestoikä, loistava jälleenmyyntiarvo ja erittäin nopeasti, jopa vain muutamassa viikossa toimiva takuuhuolto.kahvikuppi kirjoitti:Ottamatta kantaa tähän nimenomaiseen tapaukseen, eikö olisi viisainta ostaa ihan eri merkkinen tietokone kuin applen tekemä? Ainakin koneet kestää pitempään ja takuut toimii kuten kuuluu.MacFinn kirjoitti:Ottamatta kantaa tähän nimenomaiseen tapaukseen, eikö näissä tilanteissa olisi viisasta ostaa (siis ennen sinne vaihtoon lähtöä) se AppleCare? Sen kanssa ei tarvii sählätä, senkun huollattaa koneen. Tai saa uuden.
Vähän sama kuin lähtisi tommoseen reissuun ilman matkavakuutusta ja rokotuksia.

Jussi
-
Viesti Kirjoittaja tehodia »
Repe Ruutikallo kirjoitti:Merkistä riippumatta esimerkiksi kovalevy voi hajota ihan koska tahansa. Surullista mutta totta.tehodia kirjoitti:Virhevastuun varaan en konehankintojani laskisi, vaan koneiden pitäisi tosiaan olla niin luotettavaa laatua, ettei ostaessa tarvitse erityisesti miettiä mitään takuita ja virhevastuita.
Ei kai siinä virhevastuu paljon auta, jos ei itse ole tehnyt riittäviä varmistuksia? Varmistusten varaan uskallan jo jotain laskea... ainakin ne tärkeimmät työt ja tiedostot.
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Ostamalla koneen kysiesestä maasta, on ympäri mailmaa yleinen "tapa" että kuluttajasuojalait eivät peitä ulkomaila ostettuja laitteita.Kamu kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn; Miten pääsen jonkin MAAN ASIAKKAAKSI?FlattiMac kirjoitti:...jos et ole ko. maan asiakas...
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Tai miten olisi Dell. Kohta vuoden työkoneena ollut 4-ytiminen rojukasa on surkeimmin toiminut kone mitä olen koskaan nähnyt. Osittain johtunee tietty Windows XP:stä, mutta ilman käyttistä olisi vähän huono käyttää konetta.Repe Ruutikallo kirjoitti: Tämä on ehdottomasti oikea ratkaisu! Esimerkiksi Acer Aspiressa yhdistyvät ylivoimainen tehokkuus ja käytettävyys (kiitos aidon Microsoft Windows Vista -käyttöjärjestelmän), korkea laatu, pitkä kestoikä, loistava jälleenmyyntiarvo ja erittäin nopeasti, jopa vain muutamassa viikossa toimiva takuuhuolto.
-
Viesti Kirjoittaja IsoP »
Toi on hieno. Saako tuota käyttää työpöydän taustakuvana?Mulla on 13kk vanha MBP ja ruutu meni tällaiseksi (http://img517.imageshack.us/img517/4112/picture7ro9.png ).
Niin tuo rahtikin maksaa jo pitkän euron.
-
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Kyllä mun puolestaIsoP kirjoitti:Toi on hieno. Saako tuota käyttää työpöydän taustakuvana?Mulla on 13kk vanha MBP ja ruutu meni tällaiseksi (http://img517.imageshack.us/img517/4112/picture7ro9.png ).
Niin tuo rahtikin maksaa jo pitkän euron.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
Ei kannata yleistää merkkiä samaan lauseeseen käyttiksen kanssa. Se ei päde kunnolla kuin mac/osx combossa. Muissa koneissa käyttiksen painoarvo on suurempi kuin valmistajan käyttämien komponenttien jotka on kuitenkin samoja kuin macissa... Enintään takuuhuolto ja estetiikka on merkkikohtaista ei-mac koneilla, kaikki muu on ihan siitä kiinni miten pystyy hoitamaan käyttiksen.spiidi78 kirjoitti:Tai miten olisi Dell. Kohta vuoden työkoneena ollut 4-ytiminen rojukasa on surkeimmin toiminut kone mitä olen koskaan nähnyt. Osittain johtunee tietty Windows XP:stä, mutta ilman käyttistä olisi vähän huono käyttää konetta.Repe Ruutikallo kirjoitti: Tämä on ehdottomasti oikea ratkaisu! Esimerkiksi Acer Aspiressa yhdistyvät ylivoimainen tehokkuus ja käytettävyys (kiitos aidon Microsoft Windows Vista -käyttöjärjestelmän), korkea laatu, pitkä kestoikä, loistava jälleenmyyntiarvo ja erittäin nopeasti, jopa vain muutamassa viikossa toimiva takuuhuolto.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ja jokainen ajatteleva suomi24:n tietotekniikkaruikutusten lukija tietää että juuri tässä kohtaa OS X:n ja Windowsien ero on tavallisen tumpelon vinkkelistä ihan hemmetin suuri. Näyttää välillä siltä että joka toinen peruspirjo saa Windowsinsa saastumaan, lahoamaan tai muuten toivottoman sekaisin viimeistään muutamassa kuukaudessa. Tietenkään Win-todellisuus ei ihan näin karsea ole, mutta iso se ero OS X:iin on.rahi kirjoitti:kaikki muu on ihan siitä kiinni miten pystyy hoitamaan käyttiksen.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Kristo »
viime kerran jalkeen olen : laittanut 2 paivaa sitten viestia nettisivun kautta MacPeopleen, mista lapparin alunperin ostin, mutta sielta ei vastattu.
tanaan soitin 3 puhelua Applen tekniseen tukeen, yht 27 minuuttia, sielta ne neuvoivat laittamaan mailia tapausnumeron kera korjaamoon, mailissa piti mainita etta olen puhunut tuen kanssa kuluttajasuojalaista. ja sit ne neuvoivat uteleen ostokuittia mailitse macpeoplen liikkeesta.
saas nahda mita tuo huoltoliike nyt vastaa tuohon.
Mac mini "Core 2 Duo" 2.66 (Mid-2010)
iPod nano 16 GB (5th Gen) (nyt on vanhaa tietoa :D)
-
"Hello, Please supply the original proof of purchase so i can start the consumer law claim."
..joten nyt ne kai tsekkaa et ton vian fiksaaminen kuuluu kuluttajasuojalain alaisuuteen. Joten suuntana vaikuttais jo paremmalta, saas nahda miten kay.
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Tuossahan tuo takuun ja virhevastuun ero tulikin: Takuussa valmistaja takaa tuotteen toimivuuden, virhevastuussa pitää laitteessa olla joku virhe, jonka vuoksi valmistaja olisi korjausvelvollinen. Virheen arviointiin käytetään esim. odotettua kestoikää (joka EU:ssa on rajattu kahteen vuoteen, Suomessa voi olla tapauskohtaisesti pitempikin). Toisaalta mitä iäkkäämpi laite, sitä vaikeampi on osoittaa vian johtuneen virheestä (eli valmistajan olevan korvausvelvollinen). Lisäksi eroon kuuluu mm. kustannuseroja (takuukorjaus ei maksa mitään, virhevastuussa voidaan esim. aiheeton selvitystyö laskuttaa kuluttajalta). Eli vaikka täällä eräät hokevatkin kuluttajien oikeuksia, ei tuo ole mikään automaatti, jonka perusteella saa korjattua vian kuin vian.Kristo kirjoitti:jatketaas tata taas, sain aamulla mailia hollannin pajalta :
"Hello, Please supply the original proof of purchase so i can start the consumer law claim."
..joten nyt ne kai tsekkaa et ton vian fiksaaminen kuuluu kuluttajasuojalain alaisuuteen. Joten suuntana vaikuttais jo paremmalta, saas nahda miten kay.
Tässä tapauksessa luulisi kuluttajan olevan kohtuullisen vahvoilla, ellei sitten emon hajoaminen ole liittynyt jotenkin kuorien hajoamiseen.
Olen kyllä siinä mielessä samoilla linjoilla kirjoittajan kanssa, että Applen normitakuu on törkeän lyhyt, vastaavaa näkee vain halpamerkeissä ja niissäkin vain halvimmissa malleissa. Lisätuki läppärille maksaa 249 euroa, joten jokainen voi itse miettiä, onko laajennettu puhelintuki ja noiden airporttien lisätakuu (vieläkään kukaan ei ole kertonut, onko noiden takuuaika sidottu koneen takuuaikaan vai onko se joku vakio 3v airportin ostohetkestä) tuon arvoista. Itse päädyin siihen, että on, koska myös koneen jälleenmyyntiarvo kasvanee hiukan takuun ollessa edelleen voimassa. Joku toinen voi säästää ja jättää caren ostamatta. Jokaisen oma valinta tuo on.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Ja joistakin paikoista voi tuohonkin saada selvää alennusta "ovh:sta" kuten siihen Macciin myös.jomppa kirjoitti: Lisätuki läppärille maksaa 249 euroa
-
muovit oli vaihtunu alaosasta kokonaan ja samalla ne oli vaihtanu nappiksen hollanti/englantiversioon. onks taa ihan normii? oishan ne voinu samalla tilata suominappiksen kun kaikki muutkin osat tuli tilattua. voiskohan talle tehda viela jotain?
jouduin maksamaan niille 85 euroa, et sain koneen. sanoivat etta kone oli hajonnut koska itse asentamassani muistissa oli jotain vikaa. toinen gigaisista palikoista oli siis toiminut vuoden verran kunnolla ilman mitaan ongelmia ja hajottanut sitten logic boardin. eka kerta kun itse kuulin etta noinkin voi kayda. valitti viela etta mun moka kun olin itse mennyt vaihtamaan eika ollut ees "applen omaa" muistia..
nyt on kuitekin kone takaisin kotona, vaikkakin muistia on enaa gigan verran. laitoin kylla jo pari palikkaa tilaukseen

-
Viesti Kirjoittaja Never-mind »
Edit: Niin ja totta helvetissä siihen pitäisi tulla suominäppis..
-Imac 2,4ghz 24"/320gt/4gt (ALU)
-Macbook c2d 2,4ghz Unibody
-Airport extreme base station
-iPhone 2G 16gb 3.0
-iPhone 3G S⃣ 32gb White 3.01
-
Jos vaihtaa itse muistit isompiin, alkuperäiset pitää säilyttää eikä hävittää. Mikäli koneeseen tulee vikaa ja se joudutaan lähettämään korjaamolle, alkuperäismuistit vaihdetaan takaisin ennen huoltokeikkaa tai poistetaan itse asennettu lisämuisti (ja tietysti tsekataan ennen lähetystä onko vika yhä olemassa).Kristo kirjoitti: jouduin maksamaan niille 85 euroa, et sain koneen. sanoivat etta kone oli hajonnut koska itse asentamassani muistissa oli jotain vikaa. toinen gigaisista palikoista oli siis toiminut vuoden verran kunnolla ilman mitaan ongelmia ja hajottanut sitten logic boardin. eka kerta kun itse kuulin etta noinkin voi kayda. valitti viela etta mun moka kun olin itse mennyt vaihtamaan eika ollut ees "applen omaa" muistia..
Ihme että selvisit noin vähällä, jos kerran tuomio oli että ei-applelainen rauta oli hajottanut koneen...
-
Edit: Kai sait huoltoliikkeestä koneen "Hajottaneen" muistin itsellesi?
-iPhone 2G 16gb 3.0
-
Viesti Kirjoittaja Jukava »
Mitä tulee kommenttiin siitä, että kannattaisi ottaa vain Apple Care ja olla huolehtimatta, niin periaatteessa helpoin vaihtoehto toki, mutta minua ainakin kismittäisi maksaa extraa siitä, että valmistajaa vastaa tuotteensa toimivan lain mukaisesti. Apple Caren pitäisi sisältyä hintaan, etenkin kun Applen koneet eivät marketti-PC:n hintaisia todellakaan ole.
-
Nimenomaan..Ja jos kerran kone on korjattu virhevastuun piikkiin niin miksi siitä on kuitenkin pitänyt maksaa 85€? Ja menikö tuo 85€ Applelle vai korjauksen hoitaneelle liikkeelle? Kuulostaa kyllä todella omituiselle. Kyllä itse ainakin olisin nostanut liikkeessä äläkän korjauksesta varsinkin jos kerran vielä kaupanpäälle näppis on vääränmoinen. Mikähän liike mahtaa olla kyseessä?Jukava kirjoitti:En ole kyllä ikinä kuullut, että näennäisesti toimiva muistikampa yhtäkkiä hajottaisi emolevyn. Veikkaan Apple päätti säästää, etsiä koneesta osan joka ei alkuperäisvarustukseen kuulu ja syyttää sitä.
Mitä tulee kommenttiin siitä, että kannattaisi ottaa vain Apple Care ja olla huolehtimatta, niin periaatteessa helpoin vaihtoehto toki, mutta minua ainakin kismittäisi maksaa extraa siitä, että valmistajaa vastaa tuotteensa toimivan lain mukaisesti. Apple Caren pitäisi sisältyä hintaan, etenkin kun Applen koneet eivät marketti-PC:n hintaisia todellakaan ole.
-iPhone 2G 16gb 3.0
-
En mitään muuta kuin sen että huoltoon toimitettaessa koneeseen kannattaa ehdottomasti laittaa alkuperäinen muisti. Yleensä pieni vaiva (pl. Mini).Never-mind kirjoitti:Mua nyt kyllä vähän kiinnostaa että onko tosiaan mahdollista että Non-Apple muisti voi hajottaa koneesta emolevyn toimittuaan ensin vuoden normaalisti koneessa??? Ja jos on mahdollista niin miten? Tietääkö Repe tästä enemmänkin?
-

mites tuon nappiksen kanssa? kannattaako mun valittaa asiasta?
ja muistista sen verran et alkuperaiset olivat kylla tallessa mutta suomessa kun itse olen hollannissa. eika kylla tullut mieleen et tuollaisesta vois tulla sanomista.
-
85 euroa meni varmaan kylla ihan liikkeelle. koko korjaaminen maksoi 722 euroa, siihen sisaltyivat top ja bottom casen hommaaminen ja vaihtaminen. liikkeessa ei oikein voinut alkaa mekkaloimaan, koska tata lapparii ei siella korjattu vaan se lahetettiin 50 km paahan huoltomestaan.. ja joo, muistipalikan sain kylla takaisin, mitenkohan ton toimivuuden vois testaa ilman et laittaa ineen.Never-mind kirjoitti:Nimenomaan..Ja jos kerran kone on korjattu virhevastuun piikkiin niin miksi siitä on kuitenkin pitänyt maksaa 85€? Ja menikö tuo 85€ Applelle vai korjauksen hoitaneelle liikkeelle? Kuulostaa kyllä todella omituiselle. Kyllä itse ainakin olisin nostanut liikkeessä äläkän korjauksesta varsinkin jos kerran vielä kaupanpäälle näppis on vääränmoinen. Mikähän liike mahtaa olla kyseessä?

Syy: Lainaus kuntoon
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
... varsinkin kun noiden alkuperäisten muistipalikoiden jälleenmyyntiarvo on käytännössä olematon (jos joku ylipäätänsä haluaa ne itselleen). Itsekin säästin muistit (kun kenellekään ei kerran kelvannut) juuri huoltokeikkoja varten.Repe Ruutikallo kirjoitti:En mitään muuta kuin sen että huoltoon toimitettaessa koneeseen kannattaa ehdottomasti laittaa alkuperäinen muisti. Yleensä pieni vaiva (pl. Mini).Never-mind kirjoitti:Mua nyt kyllä vähän kiinnostaa että onko tosiaan mahdollista että Non-Apple muisti voi hajottaa koneesta emolevyn toimittuaan ensin vuoden normaalisti koneessa??? Ja jos on mahdollista niin miten? Tietääkö Repe tästä enemmänkin?
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja tehodia »
Koneen käyttöohjeissa lukee, minkälaiset vaatimukset muisteille on asetettu. Onko ohjeiden mukaista muistia? Applen sivuilla on myös listaa "hyväksytyistä" muisteista valmistajittain tai kauppamerkeittäin.Kristo kirjoitti:munkin mielesta kuulostaa vahan hamaralta toi 85e ja se et kone voi hajota muistin takia. ja se et tuo 85 euroa on saman verran milla uhattiin kun vein koneen alunperin huoltoon.. et sen verran maksaa et huoltoaijat ottaa selvaa et mika on vikana. en kuitenkaan uskalla laittaa tuota gigan palikkaa enaa takaisin koneeseen.. voiskohan se tehda jotain vahinkoa? ne sai mut nyt ihan vainoiseksi..
mites tuon nappiksen kanssa? kannattaako mun valittaa asiasta?
ja muistista sen verran et alkuperaiset olivat kylla tallessa mutta suomessa kun itse olen hollannissa. eika kylla tullut mieleen et tuollaisesta vois tulla sanomista.
Seuraavaksi voit vaatia muistin myyneen liikkeen tilille, että varmistaa, että muisti on asianmukaista. Kuitenkin, vaikka muisti olisikin asianmukainen joskin virheellinen yksilö, niin muistintoimittajan vastuu jäisi siihen muistikamman korvaamiseen.
Applea tai muistitoimittajaa on kuitenkin melko hankala saada vastuuseen mahdollisista virheistään tilanteessa, jossa loputtomasti voivat syyttää toisiaan, ja jättää sinut oman onnesi nojaan. Joka tapauksessa kuullostaa vähäintään omituiselta tuo 85 euron omavastuu.
Näppiksissä Applella on ainakin aiemmin ollut periaate, että huollot voivat vaihtaa vain vastaavan näppiksen tilalle. Onkohan tämä ollut vain suomalainen periaate ja onkohan vielä voimassa? Esimerkiksi jenkkinäppäimiseen ei ole saanut edes varaosana hankittua suomalaista näppistä.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka