Kovalevy ilmeisesti hajosi
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kovalevy ilmeisesti hajosi
Viesti Kirjoittaja al123 »
Tein tavalliseen tapaan hommia G4:lla, kun kone alkoi pitämään kovaäänistä ja tasaista naksutusta, sen jälkeen kone hyytyi, enkä meinannut saada sitä millään päälle. Lopulta kone käynnistyi ja toimikin hetken normaalisti (sain poltettua työni cd:lle).
Kunnes nakutus alkoi uudestaan ja kone tilttasi taas. En saanut sitä enää uudelleen päälle, näytölle tuli vain mac naaman kanssa vilkkuva kysymysmerkki.
Eli ilmeisesti koneestani levisi kovelevy?
En ole missään määrin kone-expertti, joten auttakaa ystävät hyvät, millä saan maccini taas kuntoon? Onko kyseessä (vain) kovalevyn leviäminen, vai isompi vika?
Kunnes nakutus alkoi uudestaan ja kone tilttasi taas. En saanut sitä enää uudelleen päälle, näytölle tuli vain mac naaman kanssa vilkkuva kysymysmerkki.
Eli ilmeisesti koneestani levisi kovelevy?
En ole missään määrin kone-expertti, joten auttakaa ystävät hyvät, millä saan maccini taas kuntoon? Onko kyseessä (vain) kovalevyn leviäminen, vai isompi vika?
-
Re: Kovalevy ilmeisesti hajosi
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Mahdollisesti kovalevy saattoi kuolla. Kuvauksesi valossa taisi löytyä ainakin turmeltuneita sektoreita. Mutta tarkista kuitenkin levy näin:
Ota Pantterin asennus-CD ja käynnistä kone siltä. Käyttiksen asennuksen sijasta käynnistät Levytyökalun, jolla voit koettaa katsoa, olisiko levy korjattavissa. Voi ollakin, jos oikein hyvin käy.
Joka tapauksessa: vaikka levy korjaantuisikin, ei siihen kannata liiemmin luottaa. Uuden osto taitaa olla lähiaikoina edessä. Onneksi gigatavut ovat nykyään halpoja.
edit: tarkennusta ja lisäystä (en viitsinyt laittaa uutta viestiä, olen laiska).
Ota Pantterin asennus-CD ja käynnistä kone siltä. Käyttiksen asennuksen sijasta käynnistät Levytyökalun, jolla voit koettaa katsoa, olisiko levy korjattavissa. Voi ollakin, jos oikein hyvin käy.
Joka tapauksessa: vaikka levy korjaantuisikin, ei siihen kannata liiemmin luottaa. Uuden osto taitaa olla lähiaikoina edessä. Onneksi gigatavut ovat nykyään halpoja.
edit: tarkennusta ja lisäystä (en viitsinyt laittaa uutta viestiä, olen laiska).
Give a man an espresso and he will have a buzz for an hour. Give a man an espresso machine and he will be buzzed for a lifetime. - Caffefutse
-
Irroitin illalla koneesta kaikki ylimääräiset vehkeet (skannerin, printterin ja modeemin) ja yllätyksekseni kone käynnistyi täysin normaalisti.
Ajoin läpi first aidin ja suljin sen jälkeen koneen. En avannut mitään ohjelmia ja kone toimi täysin moitteettomasti. Avasin myös pöntön ja puhaltelin pölyt pois.
Mahtoiko viikonlopun ongelma johtua siitä, että lykkäsin koneeseen kertaheitolla nuo kaikki irtoreleet? Kuormittuiko se liikaa, vai mitä ihmettä tapahtui?
Ennen kuin ryhdyn jatkamaan koneella työskentelyä, ajattelin kuitenkin kysäsistä täällä, mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Ostaa se uusi kovalevy? Viedä kone huoltoon? Jatkaa hommia kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan vai jotain muuta?
Miten saan tarkistettua, että kaikki toimii kuten pitääkin?
Ajoin läpi first aidin ja suljin sen jälkeen koneen. En avannut mitään ohjelmia ja kone toimi täysin moitteettomasti. Avasin myös pöntön ja puhaltelin pölyt pois.
Mahtoiko viikonlopun ongelma johtua siitä, että lykkäsin koneeseen kertaheitolla nuo kaikki irtoreleet? Kuormittuiko se liikaa, vai mitä ihmettä tapahtui?
Ennen kuin ryhdyn jatkamaan koneella työskentelyä, ajattelin kuitenkin kysäsistä täällä, mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä. Ostaa se uusi kovalevy? Viedä kone huoltoon? Jatkaa hommia kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan vai jotain muuta?
Miten saan tarkistettua, että kaikki toimii kuten pitääkin?
-
Viesti Kirjoittaja Kirjiz »
Varmuuskopioi kaikki oleellinen. Jätä kone päälle tai kuormita sitä jollain. Jos vika ei uusiudu muutamassa päivässä niin eipä siinä sitten mitään.
Ainakin iBookissa oli tuommoista naksumista kovalevystä ja aiheutti koneen kaatumisen. Kone käynnistyi vasta kun sitä oli pidetty pois päältä jonkun aikaan. Vaihdoin koneeseen uuden (isomman) levyn ja ongelmia ei ole kuulema ollut sen jälkeen. (Tämä siis tutun G3 500Mhz:ssa)
Ainakin iBookissa oli tuommoista naksumista kovalevystä ja aiheutti koneen kaatumisen. Kone käynnistyi vasta kun sitä oli pidetty pois päältä jonkun aikaan. Vaihdoin koneeseen uuden (isomman) levyn ja ongelmia ei ole kuulema ollut sen jälkeen. (Tämä siis tutun G3 500Mhz:ssa)
-
Mä poltin jo ensimmäisen naksumisen jälkeen koneelta kaiken oleellisen ulos. Naksutus oli sen verran epämääräisen kuuloista, että katsoin parhaimmaksi ottaa varmuuskopiot...
CD:n polton jälkeen kone tilttasikin totaalisesti ja esitti kysymerkin vilkuttelua.
Mä kokeilen nyt pikkuhiljaa rasittaa sitä enemmän ja käyn ostamassa siihen varoilta uuden kovalevyn. Toivottavasti mä saan työni joskus valmiiksi...
Kiitos avusta!
CD:n polton jälkeen kone tilttasikin totaalisesti ja esitti kysymerkin vilkuttelua.
Mä kokeilen nyt pikkuhiljaa rasittaa sitä enemmän ja käyn ostamassa siihen varoilta uuden kovalevyn. Toivottavasti mä saan työni joskus valmiiksi...
Kiitos avusta!
-
Viesti Kirjoittaja argo_hoo »
Mun kone piti vuosi sitten saman kaltaista naksumista eikä käynnistynyt, lähetin huoltoon josta sanottiin että kovalevy oli hajalla eikä tiedostoja saanut palautettua, tervemenoa noin 60 gigaa ProTools sessioita..... oppi ainakin kerrasta ottamaan backupit!!!! Sain koneen kerran tai kaksi käynnistettyä naksumisen alettua mutta sitten kone ei enää käynnistynyt ja oli pakko laittaa se huoltoon.... kone oli silloin siis noin 2kk vanha powermac G4 eli alkup kovo hajosi. Sain toki uuden kovon hajonneen tilalle mutta tiedostojahan ei takaisin saa...
Hold Fingers A Quarter Inch Apart!
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kovalevytila on jo niin halpaa, että lisävaratilan ostossa ei ole syytä pähkätä sekuntiakaan. Parisataa gigaa saa satkun pintaan. Huollon tuntiveloitus on enemmän!
Se kannattaa kyllä muistaa, että mikä tahansa kovalevy voi hajota koska tahansa. Varoittamatta, lopullisesti. Uusikin, vanhasta puhumattakaan. Sen mukaan on asiansa hoidettava.
Se kannattaa kyllä muistaa, että mikä tahansa kovalevy voi hajota koska tahansa. Varoittamatta, lopullisesti. Uusikin, vanhasta puhumattakaan. Sen mukaan on asiansa hoidettava.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Kone toimi eilen hyvin. Tein sillä hetken hommia, ja poltin sen jälkeen kamat cd:lle. Onnekseni poltin, naksuminen alkoi taas. Kone myös hyytyi naksumisen yhteydessä.
Aamulla kuskasin koneen huoltoon. Toivottavasti edessä on vain kovalevyn uusiminen, eikä mikään sen kalliimpi homma. Tärkeät tiedostot on mulla levyillä tallessa.
Olen kerran töissä joutunut tekemään päivien duunit uudestaan, kun työmacista hajosi kovelevy... Sen jälkeen opin ottamaan varmuuskopiot tarpeeksi usein...
Aamulla kuskasin koneen huoltoon. Toivottavasti edessä on vain kovalevyn uusiminen, eikä mikään sen kalliimpi homma. Tärkeät tiedostot on mulla levyillä tallessa.
Olen kerran töissä joutunut tekemään päivien duunit uudestaan, kun työmacista hajosi kovelevy... Sen jälkeen opin ottamaan varmuuskopiot tarpeeksi usein...
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Kerro sitten mitä maksoi. Kovalevyn asentaminen on nimittäin niin helppoa, että pitää olla sangen kädetön jos ei onnistu. Huollossa hinta on varmaan ainakin tuplat – kova hinta levystä ja ainakin tunnin työveloitus. Toivottavasti olen väärässä, mutta olisi varmasti kannattanut ostaa se levy itse ja kytkeä kiinni. Pääsisi todennäköisesti takaisin hommiinkin nopeammin sillä tavalla.
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Itselläni kävi aivan vastaava tapaus G4:n kanssa. Kovalevy hajosi ja cd:ltä bootaten sain raavittua tärkeimmät tiedostot ZIP-levylle (CD-poltto ei toiminut, kun OS 9 oli vielä käytössä). Uuden bootin jälkeen kovalevy ei enää tullut edes näkyviin. Ostin uuden levynkin ja asensin käyttiksen sille, mutta vanha levy pysyi näkymättömänä. Vein huoltoon, jossa pystyivät siirtämään kaiken tiedon tuonne uudelle levylle ja asentelivat käyttikset uudelleen ja tekivät osioinnit ym. (tyhjensin sen uuden levyn ennen kuin vein sen huoltoon). Olisko tuo 300 mk maksanut... mielelläni maksoin siitä, että kaikki tuli kunnolla talteen eikä tarvinnut itse ostella jotain tiedon pelastus-softia tai millä ikinä saivatkin levyn näkymään... Suurimman summan säästi viemällä oman uuden levyn tuonne huoltoon (sain 60GB puolella siitä hinnasta mitä 20GB olisi huollon kautta maksanut).Repe Ruutikallo kirjoitti:Kerro sitten mitä maksoi. Kovalevyn asentaminen on nimittäin niin helppoa, että pitää olla sangen kädetön jos ei onnistu. Huollossa hinta on varmaan ainakin tuplat – kova hinta levystä ja ainakin tunnin työveloitus. Toivottavasti olen väärässä, mutta olisi varmasti kannattanut ostaa se levy itse ja kytkeä kiinni. Pääsisi todennäköisesti takaisin hommiinkin nopeammin sillä tavalla.
-
Puolen tunnin veloitus? Veikkaanpa että moni muu huolto olisi ottanut tunnin. Halvalla tosiaan pääsit.Mikko kirjoitti:[ Olisko tuo 300 mk maksanut... mielelläni maksoin siitä, että kaikki tuli kunnolla talteen eikä tarvinnut itse ostella jotain tiedon pelastus-softia tai millä ikinä saivatkin levyn näkymään...
-
Mä olen ilmeisen kädetön, kun en itse osaa kovalyvyä vaihtaa. Olen tehnyt töitä macillä jo pitkään, mutten silti osaa konetta itse huoltaa. Mä ajan päivittäin myös autolla, mutten osaa sillekään lamppujen ja öljyjen vaihtoa kummempia huoltotoimia tehdä. Kädetöntä, eikö totta?Repe Ruutikallo kirjoitti:Kovalevyn asentaminen on nimittäin niin helppoa, että pitää olla sangen kädetön jos ei onnistu.
Mä en todellakaan tiedä, johtuiko naksuminen ja jumittaminen juuri kovalevystä vai jostain ihan muusta. Siksi vein koneen huoltoon. En halunut ottaa riskiä siitä, että vehje hajoaa lopullisesti.
-
Olet tekniikan superlahjakkuus, jos osaat vaihtaa auton öljyt ja lampun ilman että kukaan on ikinä näyttänyt tai kertonut mitä pitää tehdä. Sama pätee kovalevyn asentamiseen. Tämä palsta on sitten sitä varten, että tarvittaessa neuvotaan.al123 kirjoitti:Mä olen ilmeisen kädetön, kun en itse osaa kovalyvyä vaihtaa. Olen tehnyt töitä macillä jo pitkään, mutten silti osaa konetta itse huoltaa. Mä ajan päivittäin myös autolla, mutten osaa sillekään lamppujen ja öljyjen vaihtoa kummempia huoltotoimia tehdä. Kädetöntä, eikö totta?
En usko että sitä autoakaan opit ajamaan ihan sillä että tulit metsästä, näit auton, istuit rattiin ja annoit hanaa...
Tietokoneen sisällä ei tuulettimien lisäksi ole muuta jatkuvasti liikkuvaa kuin kovalevyjen sisäkalut, joten erityistä naksumista, jolla vielä olisi yhteys koneen jumitteluun, ei voi kuulua paljon muualta. Tietysti jos joku jostakin syystä ei millään halua uskoa mitä täällä ystävällisesti ja hyvää tarkoittaen neuvotaan, niin sitten se voi kuulua vaikka muistipalikoista tai modeemista tai käkikellosta.
Tässä Homppelissa(kin) on se hyvä puoli, että jos tulee selvästi väärää tietoa, joku aina löytyy sen oikaisemaan. Jos siis nyt lasetin palturia, se selviää hyvin pian.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka