jeps kirjoitti:
Sinulla näyttää olevan siis kohtalaisesti kokemusta kumpaisestakin. Kiinnostaisi tietää, että mitä plussia ja miinuksia itse näet näissä kahdessa eri järjestelmässä ja miksi tällä hetkellä käytät lähinnä PC:tä?
Käytän lähinnä PC:tä sen takia, että kaikki käyttämäni apuohjelmat ovat PC:lle. En ole vielä jaksanut käyttää aikaani ja rahaani rakentamaan samanlaista ohjelmakirjastoa Macille. Siinä syy tämänhetkiseen käyttötilanteeseen. Lisäksi monille käyttämilleni apuohjelmille ei taida edes Mäkkivastinetta olla olemassa (DVDRegionFree, ProntoEdit4, ZoomPlayer, FDDShow, DScaler yms.), mutta en ole kovinkaan paljon käyttänyt aikaani korvikkeiden etsimiseen. Mieluummin vietän koti-iltojani kirjoja lukien ja elokuvia katsellen.
Alunperin syy siirtyä PC_maailmaan oli OS/2. Tuohon maailmanaikaan MacOS oli todella epästabiili ja tahmainen käyttis, joten halusin kerrankin kunnolla moniajavan systeemin ja silloin ainoat vaihtoehdot olivat AmigaOS ja OS/2 PC:lle. AmigaOS:sta puuttui muistinsuojaus, joten se ei ollut ensisijainen valinta. Minulle tarjoutui tilaisuus vaihtaa 8-millinen videonauhuri päittäin MikroMikko326:een, joten tein sen välittömästi. OS/2 oli ominaisuuksiltaan niin ylivertainen, että en katunut hetkeäkään PC-puolelle siirtymistä.
Kokeilin tosiaan vielä Centriksen kanssa jatkaa jonkun aikaa, mutta kone oli jo silloin onnettoman alitehoinen senhetkiseen PC:heni verrattuna, joten kokeilu loppui lyhyeen. Pelit olivat myös silloin suuri tekijä elämässäni, joten valinta ei ollut ollenkaan vaikea.
Vuonna 2000 ostin käytetyn Performa5200:n ilman käyttistä. Tarvitsin käyttiksen siihen ja ainoa tapa saada vanha MacOS oli ostaa juuri ilmestynyt OSX ja siihen siiten sai vanhemman OS8:n kopiointikuluilla kaupasta mukaan.
OSX:n julkistuksen jälkeen aloin vakavammin miettiä uudemman Macin ostoa ja viime kesänä sitten ostin Performaa vähemmän vanhan PowerMac 8500/180:n, jota sitten päivittelin pitkin syksyä. Nyt on kone puukotettu OSX-kuosiin ja onhan sitä hauska käpistellä, mutta tällä hetkellä se ei tarjoa mitään niin erityistä, että haluaisin PC:istäni luopua.
Olen miettinyt Mac Minin ostoa, mutta tällä hetkellä on niin paljon muutakin ostoslistalla, että odotan ainakin Tigerin toimituksia ennen koneen tilaamista.
Mac Mini 1,8GHz Core Duo, 1Gt/60Gt, Superdrive ! P4 2.4GHz, 2Gt/400Gt, R9800Pro ! Core2 Duo 2,0GHz, 2Gt/600Gt, R3650