Koirien ja kissojen puremista ainakin on eristetty yli 150 bakteerilajia. Nuo samaiset ne varmaan nuolaisukontaktin tapaisessa aiheuttavat infektion, yleensä kuitenkin vain jos sylkikontaktikohdan iho tai limakalvo on vaurioitunut. Kuten esim. ientulehduksessa, joka on oireettomanakin niin yleinen ja jossa suussa todella laaja avoin haavapinta. Kissan puremat ovat syvempiä ja infektoituvat yleensä helpommin kuin koiranpuremat kun kissalla terävämmät hampaat ja likaisempi suu ainakin yleensä ottaen. Ehkä siksi että se hiirestää ja linnustaa ja mitä kaikkea jos vapaana saa kulkea. Ihmisen suu on kaikkein likaisin ja herkimmin ja vakavimmin tämäntapaisissa suu- tai sylkikontaktijutuissa infektoituu yleensä lyöjän rysty, jos tulee nyrkkitappelu ja lyönti osuu toisen ihmisen hampaisiin.
Nuolemaanhan tuo Repen syöttämistapa olisi varmaan verrattavissa. En itse arvaisi mitenkään noin syöttää, tekisi luulen minulle ihan pahaakin, vaikka koira olisi kuinka rakas. Olenkin kyllä ehkä sillätavoin turhankin arka ja varovainen, että vuoteeseenkaan en koiraa ole päästänyt vaan sillä ollut sänkyni vieressä käden ulottuvilla oma peti.
Kun ei koira varmaan sen suuremmin arvosta herkkua noin annettuna kuin jos sen saisi kädestä suoraan suuhunsa, haluaisin Repeä kyllä vähän varotella. Luulen että kyse on enempi siitä, että ihmisestä tuntuu tuo mukavalta, on niinkuin koiran hellintää, luottamuksenosoitus koiralle. Eli että ihminen arvottaa tuon antotavan varmaan korkeammalle kuin koira
Ja taas tuossa tapani mukaan puhuin asian sivu
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Loppupäätelmä olisi minulla kuitenkin yhtäkaikki tuo, että herkut mieluummin kädestä koiralle.
Tarkotus oli tuossa sanoa, että koiralla suussaan pitkälti eri bakteerit kuin ihmisellä, ja osa ärhäkkiäkin taudinaiheuttajia juuri ihmiselle, jos mitään pintarikkeymää iholla tai limakalvoilla, josta voivat puikahtaa sisään.
Muutaman tunnin yöuni minulla takana, siksi editoinut tätä varmaan 10 kertaa eikä vieläkään taida olla oikein ymmärrettävä.