Raw- ja jpg -kuvien koneelle siirtoon ohjelma
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
Raw- ja jpg -kuvien koneelle siirtoon ohjelma
Viesti Kirjoittaja veli-v »
Elikkäs tilanne on seuraava,
Kuvaan nikonin D40 kameralla Raw+Basic asetuksella, eli joka kuvasta tulee sekä .nef että .jpg kuva. Nyt pitäisi löytää ohjelma, jolla saisin helposti tuotua kaikista kuvista tuon .jpg:n koneella ja osasta myös tuon .nef version. Kokeiltu on iPhoto ja Aperture, mutta kumpikin tuo kummankin version, mikä aiheuttaa extra työtä, kun pitää turhat raw kuvat poistaa koneelta, kun en kuitenkaan joka kuvasta sitä halua. Ratkaisuhan olisi vaihtaa kamerasta aina kuvausformaattia, mutta silloin saatta hyvinkin mennä kuva sivu suun, kun rupeaa ylimääräistä säätämään.
Eli etsin siis ohjelmaa joka tekee ko. tempun, tai sitten ohjetta kuinka tehdä tuo joko iPhotolla tai Aperturella (mieluummin jälkimmäisellä). Haualla yritin jo ohjetta löytää, mutta joko semmoista ei ole, tai sitten olen vain auttamattoman käsi haun käytössä...
Kuvaan nikonin D40 kameralla Raw+Basic asetuksella, eli joka kuvasta tulee sekä .nef että .jpg kuva. Nyt pitäisi löytää ohjelma, jolla saisin helposti tuotua kaikista kuvista tuon .jpg:n koneella ja osasta myös tuon .nef version. Kokeiltu on iPhoto ja Aperture, mutta kumpikin tuo kummankin version, mikä aiheuttaa extra työtä, kun pitää turhat raw kuvat poistaa koneelta, kun en kuitenkaan joka kuvasta sitä halua. Ratkaisuhan olisi vaihtaa kamerasta aina kuvausformaattia, mutta silloin saatta hyvinkin mennä kuva sivu suun, kun rupeaa ylimääräistä säätämään.
Eli etsin siis ohjelmaa joka tekee ko. tempun, tai sitten ohjetta kuinka tehdä tuo joko iPhotolla tai Aperturella (mieluummin jälkimmäisellä). Haualla yritin jo ohjetta löytää, mutta joko semmoista ei ole, tai sitten olen vain auttamattoman käsi haun käytössä...
--Veli-V
...Tällaista tällä kertaa...
-
Re: Raw ja jpg kuvien koneelle siirtoon ohjelma
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Aperturella: Hyväksyt tosiasian että molemmat importataan ja säilytetään. Teet sitten version joko jpg:stä taikka raw:sta jos jpg oli tosi pielessä.
-
Re: Raw ja jpg kuvien koneelle siirtoon ohjelma
Mutkun mutkun.... Tämä lisää työtä tuossa kuvien tuonnissa.. Ja periaate laiskana ihmisenä haluaisin tuon karsimisen tehdä heti, niin tuntuu jotenkin pienemmältä vaivalta...Sherukka kirjoitti:Aperturella: Hyväksyt tosiasian että molemmat importataan ja säilytetään. Teet sitten version joko jpg:stä taikka raw:sta jos jpg oli tosi pielessä.
--Veli-V
-
Re: Raw ja jpg -kuvien koneelle siirtoon ohjelma
Viesti Kirjoittaja mutofuto »
OS X:n Esikatselu osaa näyttää myös Nikonin RAW:t, NEF:it, ihan luonnostaan.
Jos sä vaan jätä sen +Basic vaihtoehdon kokonaan pois? Se laatu ei siinä niin mahdottoman hyvä ole, enkä ainakaan mä hetken hairahduksen jälkeen ole millään tavalla kaivannut tuota jpegiä siinä rinnalla... Lightroom osaa laittaa RAW+Jpeg-kombon stackiksi jolloin näkyy vain yksi kuva libraryssä, mutta en siltikään ole nähnyt järkeväksi.
Ja jos tosiaan käsittelee kuvia, niin eikö sitten voisi suosiolla tehdä ne täysin RAW-pohjalta?
Kyl nää nykykoneet jauhaa ihan riittävän hyvin RAW:ta, mulla ainakin LR + Macbook 2007 on ollut yhtä juhlaa verrattuna vanhaan 1ghz Pentium-läppäriin ja Photoshopiin - PC ei jaksanut enää 10mpix RAW:ta 
Jos sä vaan jätä sen +Basic vaihtoehdon kokonaan pois? Se laatu ei siinä niin mahdottoman hyvä ole, enkä ainakaan mä hetken hairahduksen jälkeen ole millään tavalla kaivannut tuota jpegiä siinä rinnalla... Lightroom osaa laittaa RAW+Jpeg-kombon stackiksi jolloin näkyy vain yksi kuva libraryssä, mutta en siltikään ole nähnyt järkeväksi.
Ja jos tosiaan käsittelee kuvia, niin eikö sitten voisi suosiolla tehdä ne täysin RAW-pohjalta?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)

Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Etsivä löytää. Etsi Ohjelmat-kansiosta siellä on ohjelma nimeltään Kuvansiirtäjä. Tuotavat kuvat pitää tietysti valita käsin.veli-v kirjoitti:Nyt pitäisi löytää ohjelma, jolla saisin helposti tuotua kaikista kuvista tuon .jpg:n koneella ja osasta myös tuon .nef version.
Jos haluat tuoda tietyn formaatin kuvia parilla klikkauksella satojen kuvien joukosta, niin Expression Medialla onnistuu. Avaat ohjelman, teet uuden katalogin, pudotat kortin katalogiin, annat ohjelman tuoda kuvien esikatselut katalogiin, tuonnin jälkeen lajittelet median halutun parametrin mukaan, lajittelun jälkeen tartut valittuihin kuviin ja vedät ja raahaat ne haluamasi kansioon, jolloin kuvat tuodaan kortilta.
EM on tehokas ohjelma kuvien hallinnointiin, ihan eri maailmasta teholta kuin joku Aperture tai LR
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Täytyy kompata, vaikka kokemusta onkin vain versioista, joita myytiin nimellä iView mediapro ennen kuin microsoft osti puljun ja tuotteet. Samalla tavalla raw säätö ohjelma tuo ei ainakaan silloin tosin ollut kuin LR tai Aperture.adele kirjoitti:EM on tehokas ohjelma kuvien hallinnointiin, ihan eri maailmasta teholta kuin joku Aperture tai LR
Minä en näe kyllä sinällään syytä kuvailla jpg tai ainakaan vain jpg formaattiin kuvia, mutta se olen vain minä.
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Minä kuvasin pitkään Raw + jpeg-kuvia. Huomasin, että jpeg:t jäivät tyhjän pantiksi ja luovuin niistä. Samalla kortille tuli lisätilaa kuville.
Minä siirrän kuvat raahaamalla ne oikeaan kansioon. Finder näyttää esikatsleukuvat riittävän isoina, niin että niistä näkee mikä on haluttu kuva tai kuvaryhmä ja tartun niihin ja raahaan ne oikeaan kansioon. Tämä tapa ei välttämättä toimi Aperturessa, kun se tekee oman kansion.
Minä siirrän kuvat raahaamalla ne oikeaan kansioon. Finder näyttää esikatsleukuvat riittävän isoina, niin että niistä näkee mikä on haluttu kuva tai kuvaryhmä ja tartun niihin ja raahaan ne oikeaan kansioon. Tämä tapa ei välttämättä toimi Aperturessa, kun se tekee oman kansion.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Kyseisestä syystä valitsin Lightroomin, se kun ymmärtää käyttäjäkohtaisen kansiorakenteen päälle. Mulla on kuvat päivämäärittäin omissa kansioissa, ja kansionimissä "keywordeja", paikannimiä, aktiviteetteja esim "20080403 kymidesign kouvola cnc". Eräänlainen backup hakusanoille tuokin. Siihen päälle vielä Lightroomin keywordit Libraryssa, jonka LR varmuuskopioi omatoimisesti, ja molemmat vielä varmistettuna Time Machinella...
Jumlaut jos vielä joskus joudun arpomaan että missähän saaressa tämäkin maisema tuli kuvattua...
Hieman meni offtopiciksi mutta mun ehdoton suositus / käsky on se että luopuu niistä jpegeistä kokonaan. Jos koneessa on potkua pyörittää Aperturea, niin kyllä se jaksaa sitten niitä esikatselukuviakin pyörittää RAW-pohjalta jpegien sijaan.
Ja kyllä, itse kuvaan enimmäkseen jpegiä. Mä olen vasta viimeisen puolen vuoden aikana innostunut säätämään kuvia enemmän, ihan Lightroomin ansiosta kun se vaan on niin helppoa - PC aikoina se pinna paloi jatkuvaan odotteluun ja satojen kuvien klikkailuun "file-open-säädä taas lähes samankaltaista kuvaa ulkomuistista samanlaiseksi-save as-blaaaa". Eli viimeiset pari-kolme vuotta on tullut kuvattua lähes pelkästää jpegiä, sillä kun workflow on ollut mukavan rivakka, ja kun on tatsi kohdallaan niin niitä ei juurikaan tarvitse edes säätää. 101% ihmisistä ei huomaa eroa jos annan näytille jpegin pohjalta ja raw:n pohjalta käsitellyn kuvan
RAW niihin tärkeimpiin ja jpeg sit ihan leisure-kamaan.
Jumlaut jos vielä joskus joudun arpomaan että missähän saaressa tämäkin maisema tuli kuvattua...

Hieman meni offtopiciksi mutta mun ehdoton suositus / käsky on se että luopuu niistä jpegeistä kokonaan. Jos koneessa on potkua pyörittää Aperturea, niin kyllä se jaksaa sitten niitä esikatselukuviakin pyörittää RAW-pohjalta jpegien sijaan.
Ja kyllä, itse kuvaan enimmäkseen jpegiä. Mä olen vasta viimeisen puolen vuoden aikana innostunut säätämään kuvia enemmän, ihan Lightroomin ansiosta kun se vaan on niin helppoa - PC aikoina se pinna paloi jatkuvaan odotteluun ja satojen kuvien klikkailuun "file-open-säädä taas lähes samankaltaista kuvaa ulkomuistista samanlaiseksi-save as-blaaaa". Eli viimeiset pari-kolme vuotta on tullut kuvattua lähes pelkästää jpegiä, sillä kun workflow on ollut mukavan rivakka, ja kun on tatsi kohdallaan niin niitä ei juurikaan tarvitse edes säätää. 101% ihmisistä ei huomaa eroa jos annan näytille jpegin pohjalta ja raw:n pohjalta käsitellyn kuvan

Halinen.org
-
Jpg valotuksen säätäminen jälkikäteen on vaan niin paljon vaikeempaa kun raw kuvan, niin siksi mielelläni otan kaikista kuvista myös sen raw version. Tokokin tämän ongelman voisi kiertää jo kuvaus vaihaassa pistämällä asetukset kohilleen, mutta taas sitten laiskana kuvaajana en jaksa
Helpompaa on vain räpsiä kuvat ja sitten koneella säätää kohilleen. Mutta ois kiva olla ne jpegitkin, niin onnistuneet kuvat sais vain heittää koneelle, eikä kovokaan niin nopeasti täyttyis. Mutta pitää tutkiskella noita import ohjelmia ja ettiä se itelleen sopiva workflow tuohon kuvaukseen.

-
En voisi olla enempää eri mieltäveli-v kirjoitti:Helpompaa on vain räpsiä kuvat ja sitten koneella säätää kohilleen.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Halinen.org
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Samoin.mutofuto kirjoitti:En voisi olla enempää eri mieltäveli-v kirjoitti:Helpompaa on vain räpsiä kuvat ja sitten koneella säätää kohilleen.
Arvasin että digiajan myötä tähän vielä tullaan...

Tomi Toivonen
-
Toki kieltämättä jos tuota kameraa opettilis käyttämään paremmin, olisi helpompaa kun vain ottais hyvän kuvan ja olis tyytyväinen. Muttakun taitoa ei ole ottaa hyvää kuvaa, on vain taito korjata huono 

-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Raw-kuvat antaa jonkin verran liikkumavaraa mutta jos valotus on pahasti poskellaan niin ei raw:sta luonnollista kuvaa saa millään.veli-v kirjoitti:Toki kieltämättä jos tuota kameraa opettilis käyttämään paremmin, olisi helpompaa kun vain ottais hyvän kuvan ja olis tyytyväinen. Muttakun taitoa ei ole ottaa hyvää kuvaa, on vain taito korjata huono
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Yleensä huono kuva ei korjaamalla tule hyväksi vaan kelvolliseksi.veli-v kirjoitti:Muttakun taitoa ei ole ottaa hyvää kuvaa, on vain taito korjata huono
14 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka