Winampia olen käyttänyt melkein sen ensimmäisestä versiosta lähtien ja olen aina pitänyt siitä kovasti. Nyt olen kuitenkin siirtynyt Windowsista Maciin ja Winamp täytyy jättää taakse.
Winampin ulkoasu ei ole ikinä itseäni miellyttänyt ja suurin osa skineistäkin mitä siihen on ollut tarjolla on ollut todella rumia tai välttäviä, muutaman siedettävänkin olen löytänyt. Nykyään se on jo melkein siedettävän näköinen.
Mielestäni paras Winampin ominaisuus oli Jump to File Extra plug-in, joka on tullut Winampin mukana jo vuosia. Plug-in mahdollistaa seuraavaksi soitettavan kappaleen valitsemisen helposti. Kappaleita voi laittaa jonoon vaikka kuinka monta ja kun jono loppuu, jatkaa Winamp playlististä normaalisti biisien soittamista. Tämä tai joku vastaavanlainen ominaisuus on itselleni melkein ehdoton vaatimus musiikinsoitto-ohjelmassa.
Toinen asia, mistä Winampissa pidin, oli Winampin kauko-ohjaus Windowsin toolbarin yläpuolella olevalla WinBar sovelluksella. Sovellus lisäsi ylimääräisen palkin työkalupalkin yläpuolelle, jossa oli ties mitä koneen tietoja sun muuta aina nähtävillä, mutta mukana oli myös Winampin ohjaukseen tarvittavat näppäimet. Mielestäni erittäin kätevää, ettei tarvinnut aina Winampia aktivoida pelkän biisin vaihtamisen takia. Jos tälläinen vastaavanlainen toiminto löytyy jollein OS X:n musiikinsoitto-ohjelmista, on se todella vahvoilla omaksi soitinvalinnakseni. Näppäimet (esim. pelkät play/pause, next ja previous voisi sijoittaa vaikka OS X:n yläpalkkiin bluetoothien sun muiden viereen (jos se on mahdollista, tilaa tuntuisi ainakin olevan).
Eräs asia joka Winampissa itseäni ärsytti huomattavasti (ja ärsyttää edelleen, koska suurin osa musiikeistani on edelleen Windows koneella), on se että Winampin random soittaa aivan liikaa samoja biisejä. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta se on sitä tehnyt nyt jo pari vuotta ja siksi next nappia saa kokoajan olla painamassa.
Itse en musiikkisoittimeltani tarvitse mitään videontoisto tai muitakaan "ylimääräisiä" ominaisuuksia. Yllä kuvatut vaatimukset, laaja formaattituki, helppo käytettävyys ja itseäni miellyttävä ulkonäkö tuovat pisteitä.
Päätin vertailla OS X:lle tarjolla olevia musiikinsoitto-ohjelmia. Päätin raapustaa tänne samalla threadin löpinöistäni, kun listasin ohjelmien plussia ja miinuksia itselleni, jos tästä vaikka olisi iloa jollekin muulle maciin siirtyvälle.
Päädyin neljään eri ohjelmaan, sillä en halunnut ottaa vertailuun mukaan ohjelmia, joita ei enää kehitetä (MacAmp, Audion). Päätin myös jättää esim. Macportsin kautta asennettavat ohjelmat pois, koska en saanut Macportsia toimimaan. XMMS:n olisin mielelläni testannut, sillä se on hyvin samantapainen Winampin kanssa. Ubuntulla olen sitä pikaisesti tosin testannut ja melko huonolta se vaikutti silloin. Eli vertailuun päätyivät siis: Play, Cog, Songbird ja iTunes. Playta ja Cogia minulle suositeltiin joskus, kun kyselin iTunesin korvaajaa OS X:lle. Songbirdiä kokeilin joskus Windowsilla ja mielestäni ohjelmassa oli potentiaalia. iTunesia olen kokeillut myös Windowsilla, enkä pitänyt siitä yhtään. Se teki mielestäni kaiken väärin tai eri lailla kuin olisin halunnut.
Alla on listattu plussat ja miinukset jokaisesta ohjelmasta.
Cog
+ Pop-up biisin vaihtuessa, tosin mielestäni artisti ja biisin nimi ovat väärässä järjestyksessä, enkä löytänyt mahdollisuutta konfiguroida pop-upia.
+ Apple remote toimii!
+ Näppäinkomennot ohjelmoitavissa.
+/- Yksinkertainen, itselleni liian yksinkertainen
- Ei saa valittua seuraavaksi soitettavaa biisiä mitenkään helposti.
- Ei lisää soitettavia biisejä automaattisesti mihinkään libraryyn, koska sellaista ei ole!
Play
+ Näyttää biisin vaihtuessa pop-upin, tosin pop-upin konfiguroiminen tuntuu olevan aika rajoittunutta.
+ Näppäinoikotiet ohjelmoitavissa, joten välttämättä erillisiä kontrolleja esim. menu bariin ei tarvita.
+ Laaja tuki eri tiedostoformaateille
- Ruma
- Lisää kaikki soitettavat biisit libraryyn
- Ei toimi Apple Remoten kanssa, ainakaan kunnolla
- Play queue ei toimi kuten haluaisin. Sinne pitää itse valita biisit alla olevasta listasta (library), tai laittaa esim. kaikki sinne. Listan käyttäminen väliaikaiseen seuraavan biisin valitsemiseen ei oikein toimi itselleni ainakaan
- Ohjelmalla on todella huono nimi. Kaikenmaailman tiedon etsiminen ohjelmasta googlella on lähes mahdotonta, koska sana play esiintyy niin monessa muussakin yhteydessä, kun esimerkiksi OS X:stä tai Macista puhutaan.
Songbird
+ Kaunis, ainakin omaan silmääni
+ Hyvin kustomoitavissa
+ Biisin vaihtuessa saa Birdtitle plug-inillä viritettyä popupin, joka kertoo esittäjän, biisin nimen ja muuta tietoa jos haluat. Samalla plug-inillä saa tehtyä muutakin, mutta kaikki ominaisuudet eivät taida toimia OS X:ssä.
- Selain ainakin omaan käyttööni täysin turha
- Buginen (melko tuore ohjelma)
Biisin kelaamisen käytetty palkki ei toimi ainakaan itselläni OS X:ssä (Windowssissa toimii)
Vie paljon resursseja musiikkisoittimeksi
Välillä jumittelee kummia
- Ei Jump to File Extra plug-inin veroista systeemiä, vaikka Now Playing List plug-in toimii sen suuntaisesti...
- Ei kauko-ohjaus mahdollisuutta (ainakaan en itse vielä löytänyt)
iTunes
+ Widgettejä sun muita kikkoja saatavilla runsaasti yleisyyden takia
+ You control: Tunes melkein täydellinen lisä iTunesiin. Sijoittaa iTunesin hallintanapit menu bariin ja näyttää pop-upin kun biisi vaihtuu.
+ Front rowsta saa soitettua iTunesin biisejä.
+ Apple Remote toimii täydellisesti
+/- "Kaikki" yhdessä
- Eri ääniformaattien tuki melko rajoittunutta. flac pitäisi osata!!!
- Artist palkki "väärässä kohdassa", eikä saa siirrettyä! Ärsyttää itseäni paljon.

- Party suffle ei toimi aivan kuten haluaisin (ei saa säädettyä, että hyppäisi takasin soittolistaan, kun biisit loppuvat, vaan jatkaa randomilla soittoa niin kauan kunnes toisin valitsen). Tosin suurimman osan ajasta soitan musiikkia randomilla jokatapauksessa, joten ehkä totun party suffleenkin.
- Lisää kaiken soitettavan libraryyn, mistä niitä biisejä, joita sinne ei halua joutuu sitten poistelemaan erikseen. Pitäisi olla vaihtoehto soittaa biisi lisäämättä sitä libraryyn (vaan pelkkään playlistiin).
- Väkisin haluaa näyttää CD:n tiedot, jos tungen CD:n mäkkiini sisään. En löytänyt valintaa, josta tämän olisi saanut pois.
Yhteenvetona voisin sanoa, että iTunes on näistä ohjelmista omaan käyttööni ehdottomasti paras, vaikka en olisi sitä ikinä uskonut. iTunesilla on kuitenkin vielä paljon parannettavaa. Paras ohjelma olisi mielestäni sellainen, joka yhdistäisi iTunesin ja Songbirdin parhaat ominaisuudet. Nyt käytän kuitenkin iTunesia. Toivottavasti iTunes kehittyy jatkossa siten, että siitä olisi itselleni enemmän iloa. Tai sitten Songbird voisi kehittyä todelliseksi iTunesin haastajaksi (ja heivata turhan selaimensa pois samalla).